00TB01G Drift/produksjon bygg med faglig ledelse

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Bygg
    • Studiepoeng
      20
    • Studienivå
      Høgare yrkesfagleg utdanning, nivå 5.2
    • Studiestad
      Nordnes
    • Studieprogram
      Bygg Nordnes
    • Startsemester
      2025 Haust

Om emnet

  • Forvaltning, drift og vedlikehold (FVD)
  • Bygningsproduksjon/byggeplassledelse
  • Anlegg
  • Arbeidsstikking
  • Faglig ledelse (integrert)

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om planlegging og drift av bygge- og anleggsplass inklusive organisering og roller
  • kunnskap om ulike entrepriseformer
  • kunnskap om beskrivelse, kalkulasjon, kontrahering, HMS og kvalitet
  • kunnskap om sammenhengen mellom ressursbruk og lønnsomhet i prosjektbasert produksjon
  • kunnskap om grunnleggende prinsipper for sprengningsarbeid
  • kunnskap om ulike stilarter i arkitekturen i Norge
  • kunnskap om hvilke lover og offentlige myndigheter som regulerer og ivaretar bygningsvern
  • kunnskap om de kriterier som legges til grunn for aktivt vern av bygninger
  • kunnskap om konsekvensene av å fundamentere på grunn med varierende bæreevne dimensjonerings-grunnlag, veityper og veiklasser

Ferdigheter

Studenten kan:

  •  beskrive og kalkulere bygg og anleggskonstruksjoner
  • utarbeide planer for fremdrift, rigg, HMS og kvalitet, samt planlegging og styring av byggeplasser
  • beherske og forstå sentral terminologi innenfor kontrahering og valg av entrepriseform
  • lede og følge opp et bygge- og anleggsprosjekt teknisk og økonomisk i samsvar med kontraktstandarder
  • vurdere fordeler og ulemper med ulike entrepriseformer
  • utføre måleoppdrag på en byggeplass, anvende moderne måleutstyr, eks. GPS og totalstasjon og innhente og beregne nødvendig stikningsdata for et byggeoppdrag.
  • identifisere eldre utførelsesmåter for vanlige bygningskonstruksjoner
  • registrere byggskader og kunne foreslå utbedringsmåter
  • anvende de spesielle HMS-kravene som gjelder ved planlegging og utføring av utbedrings- og ombyggingstiltak
  • utføre en tilstandsanalyse og ut fra denne kunne utarbeide forslag til vedlikeholdsplan for et bygg
  • utføre enkle grunnundersøkelser og ut fra disse vurdere behov for geoteknisk ekspertise
  • beregne jordtrykk mot kjelleryttervegger og enkle støttemurer
  • beregne kapasitet og bruksområde til ulike typer masseforflytningsutstyr
  • planlegge og lede grøftearbeider etter gjeldende lover og forskrifter
  • beregne linjeføring
  • planlegge og gjennomføre trafikksikring og arbeidsvarsling ved arbeid på trafikkert området

 

Generell kompetanse

Studenten:

  •  kan planlegge og gjennomføre beskrivelse, kalkulasjon og prosjektgjennomføringer
  • skal kunne ta del i prosjektledelse og ta ansvar for kostnadsoppfølging og ressursbruken på byggeplassen
  • kunne ta ansvar for dokumentasjon av utførelse og kontroll av utførelse/dokumentasjon.
  • skal kunne referere de kulturelle og bruksmessige verdier den bestående bygningsmasse representerer og de krav myndighetene stiller til bygningsvern
  • skal kunne planlegge og lede det løpende vedlikeholdet av bygget med tanke på økonomi, funksjonalitet og miljø
  • skal kunne vurdere geotekniske forhold
  • skal kunne planlegge og lede masseforflytningsarbeider og utførelse av vei og VA- arbeider

Undervisningsformer og aktivitet

Studieplanen er grunnlag for all undervisning.

Undervisningen baserer seg i stor grad på lærebøker, faglitteratur, forelesninger, og arbeid med oppgaver og oppgaveløsning. Herunder eksempelstudier, rapporter og prosjektarbeid. I tillegg blir det gjennomført ekskursjoner og bedriftsbesøk.

Aktivitet mellom samlinger for nettstøttet utdanning:

  • Lærer tilbyr veiledning og undervisning over nettet
  • Student og lærer kommuniserer over læringsplattformen
  • Det kan benyttes undervisning video
  • Det legges tilrerette for egenstyrte læringsaktiviteter knyttet til eksempeloppgaver/ øvingsoppgaver og prosjektarbeid
  • Det tilrettelegges for at studenten kan tilpasse oppgaveløsning og prosjektarbeid til eget fagfelt og praksis, innenfor rammene gitt i læreutbyttebeskrivelsene.

Det forventes at studenten har et aktivt forhold til veiledning.

Arbeidsinnsats

Timeplanfestet tid er timene som ligger i timeplanen. For deltidsstudiet er timeplanfestet tid timene på timeplanen på samlinger. Disse timene er på dagtid. Egenstyrt aktivitet er arbeidet du som student bør legge ned utenom timene som er timeplanfestet. Dette inkluderer blant annet arbeid med innleveringer, gruppearbeid og eventuelle timer på kveldstid med lærer etter nærmere avtale. I tillegg er det i disse timene selvstudie i form av forberedelse til timer, lese fagstoff osv.

Timene som er timeplanfestet er et utgangspunkt, og timer kan bli overført mellom emner på bakgrunn av klassens behov og etter en nærmere pedagogisk vurdering.

Vurdering

•Ett prosjektarbeid med eksempeloppgaver som leder frem til prosjektering og rehabilitering av en eksisterende bygning.Prosjektet tar også opp i seg en tilpasning med et nybygg mot det eksisterende bygget.  Prosjektoppgaven vil innebære arbeid i gruppe, på skolen og som hjemmearbeid.

•To emneprøver som reflekterer læringsutbyttet av prosjektarbeidet.

Emnekarakteren settes etter en helhetlig vurdering.

 

Arbeidsmengde

AktivitetVarighetStudieform
Timeplanfesta timer
248 Time(r)
Heiltid
Egenstyrt aktivitet
336 Time(r)
Heiltid
Timeplanfesta timer
90 Time(r)
Deltid
Egenstyrt aktivitet
492 Time(r)
Deltid

Arbeidskrav

•Feltarbeid i landmåling med en innlevering

Fagressursar

Eldar Juliebø, Christian N. Rolfsen (2007), Forvaltning, drift, vedlikehold av bygg, 

Oslo, Gyldendal yrkesopplæring, ISBN: 9788205295032, 174 sider 

Kåre Bua, Anders Digernes (2016) Byggesaken, Sandefjord, Læremiddelforlaget, ISBN: 9788279972013, side 372 

Carl Wilhelm Tyrén (2018), 3.utgave, Bygningsproduksjon, Fagbokforlaget, ISBN: 9788280211682 

Student abonnement Standard.no  

Til tema faglig ledelse brukes relevante lover og forskrifter, arbeidsmiljøloven, egne foredrag og presentasjon 

Alle studieprogram som bruker dette emnet

  • Bygg Nordnes

Emneansvarlig

Atle Østrem
Ottar Bård Thue