Velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging i praksis
Studiefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng60
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieformDeltid, Nett
- StudieprogramVelferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging
- Startsemester2025 Høst
Velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging i praksis
Generell informasjon
Fagskoleutdanningene i helse- og oppvekstfag har som samfunnsoppdrag å dekke arbeidslivets kompetansebehov. Fagskoleutdanningen er en høyere yrkesfaglig utdanning i Norge, og utdanningen reguleres av Lov om høyere yrkesfaglig utdanning. Fagskoleutdanningen har som overordnet mål å utdanne reflektere yrkesutøvere, med høy yrkesetisk standard som tar initiativ til å planlegge, organisere og iverksette tiltak i samarbeid med tjenesteytere, brukere / pasienter og pårørende. Studentene skal etter endt utdanning ha etablert et grunnlag for livslang læring og kontinuerlig omstilling med klar forankring i arbeidslivet.
I henhold til lov om høyere yrkesfaglig utdanning, er innhold og bestemmelser i denne fagskoleutdanningen vedtatt av styret i Folkeuniversitetets Fagskole AS. Nivået er i henhold til Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR).
Mål og hovedmomenter
Velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging har som mål å skape en tryggere og enklere hverdag for brukere, pårørende og helsepersonell. Og kan bidra til å bedre kunne møte utfordringene som følge av den demografiske utviklingen.
Helsedirektoratet definerer velferdsteknologi som teknologisk assistanse som bidrar til økt trygghet, sikkerhet, sosial deltagelse, mobilitet og fysisk og kulturell aktivitet, og styrer den enkeltes evne til å klare seg selv i hverdagen til tross for sykdom og sosial, psykisk eller fysisk nedsatt funksjonsevne. Velferdsteknologi kan også fungere som teknologisk støtte til pårørende og ellers bidra til å forbedre tilgjengelighet, ressursutnyttelse og kvalitet på tjenestetilbudet. Begrepet digital hjemmeoppfølging innebærer at hele eller deler av et behandlingstilbud foregår uten fysisk kontakt, der dialog og deling av data mellom pasient/bruker og behandler skjer digitalt.
For at velferdsteknolog og digital hjemmeoppfølging skal iverksettes er det en forutsetning at personalet har den nødvendige kompetansen.
NOU 2023:4, Tid for handling – Personellet i en bærekraftig helse- og omsorgstjeneste, setter søkelys på at personellet er ryggraden i helse- og omsorgssektoren. Tilstrekkelig og kompetent personell er avgjørende for at sykehus og kommuner skal kunne tilby helse- og omsorgstjenester av god kvalitet. Norge står ovenfor store utfordringer med tilgang på personell, og situasjonen vil bli enda strammere mot 2040.
Helsepersonellkommisjonen viser til at helse- og omsorgssektoren trenger personell med kompetanse i skjæringspunktet mellom helse og teknologi. Fagskoleutdanningen Velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging i praksis er et bidrag for å dekke behovet for personell med kompetanse for å jobbe med medisinsk teknologi.
Opptakskrav
Fagskolen Diakonova følger LOV 2018-06-08-28 Lov om høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleloven), lovens sentrale forskrift FOR 2019-07-11-1005 Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning, samt skolens lokale forskrift FOR-2025-01-09-20 Forskrift om opptak, utdanninger og eksamen ved Fagskolen Diakonova.
Formelle opptakskrav
Opptak til utdanningen skjer på grunnlag av fullført og bestått videregående opplæring i programområdet helse- og oppvekstfag, med fagbrev eller vitnemål. Unntak er ortopeditekniker og hudpleier.
Betinget opptak
Søkere som ikke har dokumentert fullført og bestått fagprøve eller vitnemål innen fristen for å sende inn dokumentasjon, og som derfor ikke er kvalifisert for opptak, kan få opptak dersom de kan dokumentere at de skal gjennomføre fagprøve/eksamen i løpet av påfølgende semester.
Studenter med opptak uten fagprøve eller eksamen kan ikke reservere studieplassen.
Oppfylles ikke vilkårene i løpet av første semester, mister studenten studieplassen og studieretten. Studentene som går opp til eksamen i en utdanning de har fått betinget opptak i, får ikke eksamen godkjent som bestått uten at opptakskravet er oppfylt.
Opptak på grunnlag av utenlandsk utdanning
Søkere med fullført og bestått videregående opplæring fra de andre nordiske landene er kvalifiserte for opptak når den videregående opplæringen i de respektive landene gir generelt opptaksgrunnlag til aktuell norsk fagskoleutdanning.
Søkere utenfor Norden må dokumentere opplæring og praksis ved autorisert translatør og ha bestått eller ha likeverdig realkompetanse i de felles allmenne fagene tilsvarende Vg1 og Vg2 i yrkesfaglige utdanningsprogram.
Ved opptak til fagskoleutdanning i helsefag må søkere med utenlandsk utdanning, være autorisert i Norge.
Språkkrav for søkere med utenlandsk utdanning
Søkere med fullført og bestått videregående opplæring fra de andre nordiske landene er kvalifiserte for opptak uten tilleggskrav i norsk.
Søkere med fullført og bestått treårig videregående opplæring fra land utenfor Norden må dokumentere kunnskaper i norsk. Kunnskaper i norsk dokumenteres ved å ha bestått én av følgende prøver:
a) norsk med 393 timer fra videregående opplæring
b) eksamen fra trinn 3 i norsk for utenlandske studenter ved universitetene
c) eksamen fra 1-årig studium i norsk språk og samfunnskunnskap for utenlandske studenter
d) skriftlig test i norsk, høyere nivå («Bergenstesten»), med minimum 450 poeng eller «bestått» etter ny vurderingsordning f.o.m. høsten 2009
e) avsluttende prøve i norsk (norskprøven) med ferdigheter på minimum nivå B2 i alle delferdigheter, jf. lov 6. november 2020 nr. 127 om integrering gjennom opplæring, utdanning og arbeid (integreringsloven) § 37.
Opptak på grunnlag av realkompetansevurdering
Søkere som ikke oppfyller formelle opptakskrav og har fylt 23 år, kan søke opptak på grunnlag av realkompetanse ved Fagskolen Diakonova.
Søkere må kunne dokumentere realkompetanse tilsvarende de formelle opptakskravene beskrevet i denne studieplanen.
Realkompetansevurdering av relevant praksis foretas av fagskolen i henhold til Fagskolen Diakonovas egne retningslinjer for realkompetansevurdering.
Ved tvil om tilfredsstillende realkompetanse, kan det bli aktuelt å gjennomføre opptaksprøve/fagsamtale med søker for å få et bedre vurderingsgrunnlag.
Søkere må også dokumentere tilstrekkelige ferdigheter i norsk for å gjennomføre utdanningen. Krav til språknivå er de samme som for søkere med utenlandsk utdanning.
Kriterier for innpass og fritak
Dersom søker har avbrutt tidligere fagskoleutdanning eller har ønske om å bytte studiested kan det søkes innpassing. Det vil si at deler av tidligere utdanning kan godkjennes, og det kan gis fritak for deler av det aktuelle utdanningstilbudet. Utdanningen må oppfylle de faglige kravene for emnet det søkes innpassing for, og være på samme eller nært beslektet fagområde og nivå.
Søkere som har annen relevant utdanning eller realkompetanse som del av en fagskoleutdanning kan søke om fritak.
Skriftlig søknad om innpassing eller fritak må inneholde nødvendig dokumentasjon av omfang og oppnådd læringsutbytte i emnet som søkes godkjent. Innpassing eller fritak gis på grunnlag av dokumentert oppnådd likeverdig læringsutbytte for den aktuelle utdanning eller emne, studiepoeng eller andre vurdering av omfang, nivå og arbeidskrav.
Andre bestemmelser
Skikkethetsvurdering
Fagskolene skal i henhold til Lov om høyere yrkesfaglig utdanning § 26 foreta skikkethetsvurdering. Skikkethetsvurdering har til formål å avdekke om studenten har de nødvendige forutsetningene for å kunne utøve yrket. En student som i utdanningen eller i fremtidig yrkesutøvelse kan utgjøre fare for liv, fysisk / eller psykisk helse, rettigheter og sikkerhet til barn, unge eller voksne i sårbare situasjoner, er ikke skikket for yrket.
Det vil foretas løpende skikkethetsvurdering av alle studentene, som inngår i en helhetsvurdering av studentens forutsetninger til å fungere i yrket. Hvis det er begrunnet tvil om en student er skikket, skal det i tillegg foretas en særskilt skikkethetsvurdering. Et vitnemål for fullført og bestått utdanning innebærer at kandidaten er vurdert som skikket for yrket.
Politiattest
Studiet krever politiattest etter politiregisterloven §39 første ledd. Søker vil få tilsendt informasjon om krav til politiattest i brev om tilbud om studieplass. Politiattesten må ikke være eldre enn tre måneder på tidspunktet for fremleggelse av attesten. Og skal sendes Folkeuniversitetets Fagskole AS innen fire uker fra tilbudet kommer frem. Er studentene siktet eller tiltalt for et straffbart forhold som omtalt i politiregisterloven §39 første ledd eller i regler om krav til politiattester som nevnt i andre ledd, kan studenten utestenges fra praksisstudier eller klinisk undervisning til en rettskraftig dom foreligger eller at saken er henlagt.
Læringsutbytte
De overordnede læringsutbytte beskrivelsene, skal gi uttrykk for hva en kandidat som har utført høyere yrkesfaglig utdanning skal inneha av kompetanse beskrevet som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene er i samsvar med nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) nivå 5.1.
Etter fullført utdanning skal yrkesutøveren ha tilegnet seg kunnskap om velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging i praksis, og kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse om hvordan møte den enkelte pasient/bruker sitt behov. Yrkesutøveren med Fagskoleutdanning i Velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging i praksis skal med utgangspunkt i det humanistiske menneskesyn delta aktivt i et forpliktende samarbeid med pasient/bruker, pårørende og relevante samarbeidspartnere innen aktuelle fagfelt. Yrkesutøveren skal, med høy yrkesetisk standard og refleksjon, inneha gode holdninger, praktiske ferdigheter og generell kompetanse innenfor fagfeltet.
Kunnskap
- har kunnskap om relevante begreper og bruken av velferdsteknologiske løsninger for å understøtte og forsterke pasient/brukerens trygghet, sikkerhet, mobilitet, samt å muliggjøre økt fysisk og sosial aktivitet
- har kunnskap om relasjonskompetanse, samhandling og relevant kommunikasjonsverktøy for yrkesutøvelsen
- har kunnskap om gruppeprosesser, konflikthåndtering, menneskesyn, menneskerettigheter og yrkesetiske prinsipper
- har innsikt i relevante lover og forskrifter i helse- og oppvekstsektoren samt relevant informasjon om velferdsteknologi og digitale hjemmeløsninger
- har kunnskap om Nasjonale anbefalinger og retningslinjer for velferdsteknologi og digitale hjemmeløsninger
- har kunnskap begrepet velferdsteknologi, digitale hjemmeløsninger og hva digitalt utenforskap er
- har kunnskap om prosessen for implementering av velferdsteknologi og digitale hjemmeløsninger etter pasient/bruker sitt behov
- har kunnskap om hvordan velferdsteknologi og digitale hjemmeløsninger kan bidra til økt livskvalitet for pasient/bruker og pårørende, samt bedre ressursutnyttelse i helse- og oppvekstsektoren
- har kunnskap om grunnleggende ledelsesteori med sentrale begreper og modeller
- har kunnskap om aktuelle lover og regler som regulerer arbeidslivet
- har kunnskap om ulike former for kultur på arbeidsplassen og hvordan kultur på arbeidsplassen påvirker en tjenestestedets evne til læring og endring
- har kunnskap om hvordan kreve gjennomgang og evaluering av eksisterende arbeidsprosesser/-rutiner på arbeidsplassen
- har kjennskap til hovedtrekkene i innovasjonsprosessen
- har kunnskap om velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging, dens rolle i samfunnet nå og i fremtiden sett ut ifra et samfunnsøkonomisk bærekraftig perspektiv
Ferdigheter
- kan oppdatere sin kunnskap om velferdsteknologiske og digitale hjemmeløsninger, og hvilke løsninger som best ivaretar brukerens individuelle behov
- kan anvende kunnskap om velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging i planleggingen og utøvelsen av helseforebyggende og helsefremmende arbeid hos eldre, kroniske syke og personer med demens og eller kognitiv svikt og andre funksjonsnedsettelser
- kan anvende teknikker og samhandlingskompetanse i veiledning av pasient/ bruker og pårørende for å oppnå mestring og aktiv problemløsning, samt et tett samarbeid med pårørende og brukere av velferdsteknologi og digitale hjemmeløsninger
- kan ta i bruk metoder for tjenesteinnovasjon som «veikart til tjenesteinovasjon» og kan se nytten av forbedringsarbeid og bidra i forbedringsarbeid i helse- og oppvekstsektoren
- kan anvende ledelsesteori for å løse praktiske problemstillinger, og bidra i endringsprosesser og kompetanseutviklingsaktiviteter
- kan bidra faglig i tverrfaglig samarbeid, og er løsningsorientert og kreativ i sin yrkesutøvelse
Generell kompetanse
- har forståelse for faglige etiske utfordringer og dilemmaer knyttet til velferdsteknolog og digital hjemmeoppfølging for å kunne ivareta samtykke, og personvern og enkelindivididets integritet
- har kompetanse i bruk av digitale verktøy og plattformer som kan opprettholde og styrke sosiale kontakt, medisinsk utstyr og teknologi og gi opplæring og veiledning i bruk av mestringsteknologier
- har en etisk grunnholdning som har tjenestemottaker og pårørendes behov i sentrum og ivaretar brukermedvirkningen i samhandling med pårørende og andre aktuelle samarbeidspartnere
- har kompetanse til å kartlegge brukers behov for velferdsteknologiske og digitale hjemmeløsninger
- har kompetanse til å identifisere og analysere faktorer knyttet til digitalt utenforskap
- har forståelse for organisasjonsutvikling og endringsprosesser innenfor egen yrkesutøvelse
- har kompetanse til å bidra faglig i tverrfaglig samarbeid, og er løsningsorientert og kreativ i sin yrkesutøvelse
Studiets struktur og oppbygning
Studiet er en 2-årig deltidsutdanning, og gir 60 studiepoeng ved fullført og bestått utdanning. Studiet er delt inn i fem emner, hvert emne består av flere tema.
Emne 1 er et grunnlagsemne og har felles innhold for alle fagskoletilbud innen helsefagene.
Emne 2, 3 og 4 er den fagspesifikke delen av utdanningen.
Emne 5 består av en fordypningsoppgave. Studenten skal fordype seg i et selvvalgt tema som tar utgangspunkt i praksis og de aktuelle læringsutbyttemålene for den aktuelle utdanningen. Fordypningsoppgaven kan ikke startes før de foregående emnene og praksis er gjennomført og bestått.
Obligatorisk deltakelse
Krav til oppmøte og deltagelse i undervisning er 75% og i praksis 90%. Du er selv ansvarlig for å holde deg oppdatert på timeplanen og eventuelle endringer. Samt å kontrollere at din deltakelse er registret korrekt, og melde fra til faglærer om eventuell feilregistrering. Overskridelse av obligatorisk deltagelse fører til at du ikke kan ta eksamen i emnet. Overskrider du obligatorisk deltagelse, eller er i ferd med å gjøre det, informer hovedlærer så fort som mulig og opprett dialog. Det kan da gjøres en helhetlig vurdering av fravær når grunnen er sykdom, offentlige verv, alvorlige familiesituasjoner aller andre tungtveiende grunner utenfor din kontroll. Planlagte ferier, jobbsituasjoner eller private arrangementer gir ikke grunnlag for fritak fra obligatorisk deltagelse.
Praksis
Praksis en obligatorisk del av studiet, og en viktig metode for å oppnå fagskoleutdanningens målsetning. Praksis utgjør 40 dager / 300 timer som avlegges fortrinnsvis med 10 dager praksis i hvert emne. Praksis skal være relevant for studiet, og studenten skal ha studentstatus. Praksis kan gjennomføres på egen arbeidsplass dersom denne er relevant for utdanningen, eller på en annen egnet arbeidsplass. Veiledning i praksis er en forutsetning for at studenten skal oppnå målene for praksisperioden. Praksisplassen og veileder må godkjennes av Folkeuniversitetets Fagskole AS. Det er utarbeidet en Praksisguide med utfyllende informasjon og praksis til studenter og veiledere.
Utdanningsform
Studiet er i hovedsak organisert med metoden omvendt undervisning (flipped classroom). Dette er en undervisningsform hvor den delen av undervisningen som tradisjonelt har foregått i klasserommet, flyttes hjem til studenten. Som forberedelse til de fysiske samlingene på studiestedet vil ulikt undervisningsmateriell som egner seg til denne formen for undervisning, være tilgjengelig for studenten på læringsplattformen. Det kan være power-pointer, lærerproduserte videoer, fagtekster, artikler, aktuelle lenker, podcaster, quiz og interaktive oppgaver. Studenten skal forberede seg på dette hjemme. På de fysiske samlingene vil fagstoffet bearbeides videre med diskusjoner, oppgaver og veiledning både individuelt og i gruppe.
Aktiv gjennom læringsprosessen
Denne undervisningsformen er valgt for at studentene skal være aktive i læringsprosessen, og kan bidra til økt studentengasjement og motivasjon. Metoden vil også frigjøre tid til studertsentrert undervisning, refleksjon, kritisk tenkning og dybdelæring. Samtidig legge til rette for mer tilpasset opplæring utenfor samlingene. Et viktig pedagogisk prinsipp er at studenten har svar for egen progresjon gjennom hele studiet. Studenten må selv være aktiv gjennom hele studiet ved å gjennomføre de forventede læringsaktivitetene, oppsøke læringssituasjoner og læringsarenaer som er aktuelle. Fagskolens rolle er å tilrettelegge for læring, og veilede studenten gjennom læringsprosessen.
Veiledning i teori og praksis
Studenten vil få veiledning av faglærer, både individuelt og i gruppe, gjennom hele studiet. Veiledningen vil foregå på samlinger, mellom samlinger og i praksis ved fysisk besøk der det lar seg gjennomføre.
Arbeidskrav
I prosessen for å oppnå læringsutbytte, benyttes ulike arbeidskrav gjennom studiet. Arbeidskravene skal sikre deltagelse og fremme progresjon. Hvert arbeidskrav har en tidsfrist, som skal bidra til at studenten opprettholder studieprogresjonen. Godkjente obligatoriske arbeidskrav er en forutsetning for å kunne avlegge eksamen i hvert emne.
Arbeidskrav som kan være aktuelle i de ulike emnene er:
- Skriftlige arbeider (eks. refleksjonsnotater, gruppeoppgaver, individuelle oppgaver), prosjektarbeid, visuelle presentasjoner, ferdighetstrening og lignende.
Eksamen
Hvert emne avsluttes med eksamen. Læringsutbyttebeskrivelsene i studieplanen er grunnlaget for vurdering av kompetansen studenten viser under eksamensgjennomføringen. Eksamensformen kan variere i de ulike emnene. For utdanningen er følgende eksamensformer valgt;
- Emne 1 Skriftlig hjemmeeksamen
- Emne 2 Muntlig eksamen
- Emne 3 Mappevurdering
- Emne 4 Muntlig eksamen
- Emne 5 Fordypningsoppgave, skriftligmuntlig
Studenter er automatisk oppmeldt til eksamen i hvert emne. Det kan søkes om utsettelse eller om særskilt tilrettelegging ved fremleggelse av dokumentasjon fra sakkyndig, se Studenthåndboken for ytterligere informasjon.
I emne 5 gjennomføres avsluttende eksamen i form av en fordypningsoppgave. Studenten velger selv tema og problemstilling for fordypningsoppgaven. Tema skal være praksisrettet og konkret, og skal knyttes til praksis og læringsutbyttebeskrivelser fra studieplanen. Fordypningsoppgaven kan gjennomføres individuelt eller i gruppe med maksimalt tre studenter. Den muntlige delen av eksamen foregår individuelt.
Vitnemål
Studenter som har fullført og bestått obligatoriske krav som kommer frem av studieplanen, får vitnemål utestedet av Fagskolen Diakonova. Studenter som ikke har fullført fagskoleutdanningen, kan be om karakterutskrift som viser beståtte emner og vurderinger.
Karakterskalaen nedenfor gir en kvallitativ beskrivelse av de enkelte karaktertrinn. Karakteren A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå.
Karakteren F innebærer ikke bestått.
Symbol | Beskrivelse | Generell, ikke fagspesifikk beskrivelse av vurderingskriterier |
---|---|---|
A | Fremragende | Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Studenten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet. |
B | Meget god | Meget god prestasjon. Studenten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet. |
C | God | Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Studenten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene. |
D | Nokså god | En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Studenten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet. |
E | Tilstrekkelig | Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Studenten viser liten vurderingsevne og selvstendighet. |
F | Ikke bestått | Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Studenten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet. |
Symbol | Beskrivelse | Generell, ikke fagspesifikk beskrivelse av vurderingskriterier |
---|---|---|
Bestått | Bestått | Prestasjon som tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Studenten viser både tilfredsstillende vurderingsevne og selvstendighet. |
Ikke bestått | Ikke bestått | Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Studenten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet. |
Evaluering
For å bedømme kvaliteten på utdanningene som tilbys ved Fagskolen Diakonova, og bruke denne informasjonen til å forbedre utdanningene tilpasset studentene, samfunnet og arbeidslivets behov for kompetanse, vil det foregå en fortløpende evaluering av studiet i samsvar med Fagskolen Diakonovas godkjente kvalitetssikringssystem. Studenter, lærere, sensorer, eksterne samarbeidspartnere i helsesektoren, praksisbedrifter og ledelsen deltar i evalueringsarbeidet. Det blir opprettet et klasseråd, og en representant deltar i skolens studentutvalg. Evalueringsarbeidet ledes av rektor.