9-9 BB Omsorg for og pleie av nyfødte premature barn
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng4
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramBarsel- og barnepleie
- Startsemester2025 Høst
- Barsel- og barnepleie
Innhold
Emnet tar for seg det nyfødte premature barnet og observasjoner, omsorg, ernæring og pleie rettet mot barnets behov. Utviklingstilpasset neonatal omsorg for det premature barnet står sentralt, og studenten vil få innføring i årsaker til prematur fødsel samt observasjon, pleie og ernæring av det premature barnet.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskaper om faglige vurderingsverktøy og strukturert kommunikasjon for å ivareta nyfødte og premature barn i et tverrfaglig samarbeid
- har kunnskap om de vanligste sykdommene og komplikasjonene som kan oppstå hos nyfødte og premature barn, og behandle disse
- har kunnskap om årsaker til prematur fødsel og om observasjon og pleie av premature barn
- har kunnskap om NIDCAP-modellen og viktigheten av samspill mellom det premature barnet og omsorgspersonene
- har innsikt i lovverk, retningslinjer og prosedyrer knyttet til arbeidet med nyfødte og premature barn og deres omsorgspersoner
- kan oppdatere sin kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid rettet mot nyfødte og premature barn
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende observasjon for å identifisere det nyfødte premature barnets behov, og iverksette tilpasset stell og pleie
- kan anvende samspillveilederen og NIDCAP-metoden i sitt arbeid med premature barn og deres omsorgspersoner
- kan finne, vurdere og anvende oppdatert informasjon og fagstoff relatert til arbeidet med nyfødte og premature barn
- kan kartlegge nyfødte og premature barns behov ved hjelp av faglige verktøy og involvere andre yrkesgrupper ut fra funn og kliniske observasjoner
Generell kompetanse
Studenten:
- forstår betydningen av samspillet mellom omsorgspersoner og nyfødte/premature barn og kan bidra til å legge til rette for tilknytning mellom dem
- forstår etiske problemstillinger og kan reflektere over egen praksis og begrunne sine vurderinger faglig, etisk og juridisk i sitt arbeid med nyfødte og premature barn
- kan bygge relasjoner med andre yrkesgrupper og delta aktivt i tverrfaglig samarbeid med sikte på å fremme optimalt helse- og omsorgsnivå for nyfødte og premature barn og deres omsorgspersoner
- kan gi pleie og omsorg til nyfødte og premature barn ved å ivareta deres individuelle behov
Tema
Årsaker til prematuritet
- Tidligere prematur fødsel
- Komplikasjoner hos mor
- Dysmaturitet og vekstretardasjon
- Misdannelser hos barnet
- Flerfødsel
- Bruk av rusmidler
Observasjon og pleie av det premature barnet
- Ulike akuttfaser
- Sykdomsbildet hos det premature barnet
- Utviklingstilpasset neonatal omsorg, NIDCAP, kengurumetoden
- Samspillsveiledning
- Neonatalt abstinenssyndrom
- Infeksjoner hos barnet
- Observasjon av allmenntilstand, puls, respirasjon og farge, TVS-N
- Krisereaksjoner og bearbeidelse av disse
Ernæring
- Morsmelk og bankmelk
- Ernæringsmetoder og administrering av sondeernæring
- Morsmelkerstatninger
Vurdering
Studenten blir presentert for en caseoppgave som grunnlag for skriftlig eksamen.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig hjemmeeksamen | Bestått / ikke bestått | Individuell |
Pensumliste
Se emne 2, Svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg.
- Nyfødtes atferd og tidlige relasjoner: manual for NBO (newborn behavioral observations), Nugent, J. K., Thorbjørnsen, Kari Marie (overs.), 2018, Gyldendal, ISBN: 978-82-05-50418-9, Kap. 2 Overgangen til foreldrerollen - Å fremme relasjonen mellom foreldrene og spedbarnet s. 60-86, Kap. 4 Relasjonsbygging med foreldre og barn i nyfødtperioden s. 173-190
- Amming av premature- og diesvake barn, https://kursbygger.ihelse.net/?startcourseid=2330&tracking=scorm.1.2
Tilleggslitteratur
- Immediate “Kangaroo Mother Care” and Survival of Infants with Low Birth Weight, Author: WHO Immediate KMC Study Group*Author Info & Affiliations, Published May 26, 2021, N Engl J Med 2021;384:2028-2038, DOI: 10.1056/NEJMoa2026486, VOL. 384 NO. 21, https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2026486
- Skin‐to‐skin contact the first hour after birth, underlying implications and clinical practiceAnn‐Marie Widström 1, Kajsa Brimdyr 2, Kristin Svensson 1,3, Karin Cadwell 2, Eva Nissen 1, Acta Paediatr. 2019 Mar 13;108(7):1192–1204, doi: 10.1111/apa.14754, https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6949952/
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Egenstudier, digitalt læringsmateriell | 5 Time(r) |
Egenstudier | 56 Time(r) |
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk | 24 Time(r) |
Lærerstyrt, veiledning | 6 Time(r) |
Eksamen | 14 Time(r) |
Sum timer arbeidsinnsats i emnet | 105 Time(r) |
Arbeidsinnsats
Arbeidsinnsatsen skal fordele seg mellom de ulike læringsaktivitetene i utdanningen. Arbeidsinnsats for ett studiepoeng regnes 25-30 timer. I dette emnet med 4 studiepoeng, er arbeidsfordelingen mellom de ulike læringsaktivitetene fordelt på følgende måte.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Nærversplikt på samlinger, 80% | Arbeidskrav | 24 timer digital undervisning |