8-11 HAU Kunnskap om tjenestemottakere
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng10
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramHelsefremmende arbeid for mennesker med utviklingshemming
- Startsemester2025 Vår
Used in other programs
- Helsefremmende arbeid for mennesker med utviklingshemming
Innhold
Emnet omhandler fagspesifikk kunnskap om ulike tjenestemottakeres ressurser og utfordringer. Emnet tar også for seg samarbeidspartnere og variasjoner og mangfold hos tjenestemottakere, og er en innføring i utdanningens fagspesifikke del.
Læringsutbytte
Kunnskap
- Har kunnskap om sentrale begrep som utviklingshemming, funksjonshemming, utfordrende atferd, aldersgrupper og helhetlig helseperspektiv
- Har kunnskap om kost og ernæring og hvordan kost og ernæring kan påvirke fysisk- og psykisk helse
- Har kunnskap om seksuell helse, og tjenestemottakeres rettigheter knyttet til seksuell helse
- Har kunnskap om omsorg og pleie av alvorlig syke og døende tjenestemottakere
- Har kunnskap om tjenestemottakers ressurser og utfordringer, diagnoser, tilleggsdiagnoser, samt faktorer som kan påvirke funksjonsevne og livskvalitet
- Har kunnskap om betydningen av virkning- og bivirkning av legemidler
- Har innsikt i hvordan tjenestemottakers individuelle behov, miljø, bakgrunn og erfaringer danner grunnlaget for det helhetlige miljøarbeidet
- Har bransjekunnskap og kjennskap til hvordan mangfold og funksjonsvariasjoner hos ulike brukergrupper innen helhetlig miljøarbeid gir behov for individuelt tilpassende tjenester
- Kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til sammensatte og individuelle behov hos tjenestemottakeren
Ferdigheter
- Kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger i helthetlig miljøarbeid
- Kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for å kunne tilpasse miljøarbeidet til tjenestemottakere med utviklingshemming, eventuelle tilleggsdiagnoser, syndromer, ulike aldersgrupper, kulturelle forskjeller, personlige valg og utviklingstrinn
- Kan tilpasse og anvende kommunikasjon i samhandling med tjenestemottakere, pårørende og andre samarbeidspartnere, ut ifra tjenestemottakeres individuelle behov og ressurser
- Kan kartlegge en situasjon og identifisere behov for iverksetting av tiltak, basert på tjenestemottakers sammensatte og individuelle behov for helhetlig miljøarbeid
Generell kompetanse
- Har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper som gjelder innen helhetlig miljøarbeid
- Har utviklet et etisk og helhetlig menneskesyn som kommer til uttrykk i utøvelsen av det helhetlige miljøarbeidet
- Kan utføre helhetlig miljøarbeid i møte med ulike aldersgrupper, utviklingstrinn, kulturelle forskjeller og personlige valg
- Kan bygge relasjoner som fremmer tjenestemottakers deltagelse i beslutninger knyttet til tjenestemottakers sammensatte og individuelle behov
- Kan utvikle arbeidsmetoder innen helhetlig miljøarbeid som fremmer tjenestemottakers mestring og deltakelse i beslutninger og aktiviteter i dagliglivet
Tema
- Aktuelt lovverk med hovedvekt på brukermedvirkning og kap. 9 i helse- og omsorgstjenesteloven
- Makt og tvang
- Aldersgrupper
- Funksjonsvariasjoner
- Seksualitet
- Diagnoseforståelse
- Syndromkompetanse
- Kost og ernæring
- Utfordrende atferd
- Tjenestemottaker
- Pårørendesamarbeid
- Habilitering, individuell plan og tilhørende delplaner
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | A - F | Individuell |
Pensumliste
Bøker
- Helse om omsorg for personer med utviklingshemming, E. Søndenaa (red.) og N.C Dahl (red.), 2023, Universitetsforlaget, ISBN: 9788215067315
- Brukermedvirkningens mange ansikter, O.P Askheim og J. Andersen, 2023, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245041590
- Demensboka - lærebok for helse- og omsorgspersonell, S. Tretteteig, 2016, Aldring og helse Nasjonal kompetansetjeneste: ISBN: 978-82-8061-260-1
- Lærebok for utviklingshemming og aldring, F.K Larsen og E. Wigaard (red.), 2014, Aldring og helse Nasjonal kompetansetjeneste, ISBN: 9788280612335
- Psykisk lidelse hos voksne personer med utviklingshemming. Forståelse og behandling, T.L Bakken, 2020, Universitetsforlaget, ISBN: 9788215041339
- Det handler om verdighet og deltakelse, E.L Bredland, O. A Linge og K. Vik, 2011, Gyldendal, ISBN: 9788205396432
- God mat for kropp og helse - ernæringsarbeid for mennesker med utviklingshemming, M. Nordstrøm og S.O Kolset (red.), Fagbokforlaget, ISBN: 9788245023909
- Etikk - en praktisk vinkling. En verktøykasse med ni vinklinger, A-R. K Alhassan og K.S Kversøy, 2021, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245038507
- En innføring i ADL - teori og intervensjon, H. Tuntland, 2023, Cappelen Damm, ISBN: 9788202744779
- Refleksjon. En sykepleiers vei til klokskap, K. Bie, 2020, Universitetsforlaget, ISBN: 9788215043371
- Studieteknikk. En håndbok for studenter i høyere yrkesfaglig utdanning, A. Bjørnstad og M.H Øygarden, 2023, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245045826
- Kommunikasjon i relasjoner, H. Eide, T. Eide, D. Keeping og E. Eide, 2017, Gyldendal, ISBN: 9788205500563
- Etikk i helsetjenesten, M. Magelssen, R. Førde, L. Lillemoen og R. Pedersen, 2020, ISBN: 9788205534605
- Fag, etikk og kommunikasjon, K.K Grasaas, M. Sjursen og J. Stordalen, 2019, Cappelen Damm, ISBN: 9788202616625
- Psykologi og sosialogi for fagskoleutdanningene, L.A Helgesen, K.K Grasaas og M. Sjursen, 2016, Cappelen Damm, ISBN 978820241342
Nettsider
- Kompetansebroen http://www.kompetansebroen.no/om-kompetansebroen
- E-læringskurs: Gode tjenester til personer med utviklingshemming http://www.aldringoghelse.no/kompetanseressurser/kort-og-intensiv-opplaring-til-ufaglarte/
- Helsedirektoratet. Nasjonal veileder. Gode helse- og omsorgstjenster til personer med utviklingshemming. http://www.helsedirektoratet.no/nyheter/ny-veileder-gode-helse-og-omsorgstjenester-til-personer-med-utviklingshemming
- Helsedirektoratet. Nasjonal veileder. Rehabilitering, habilitering, individeuell plan og koordinator. http://www.helsedirektoratet.no/nyheter/ny-veileder-gode-helse-og-omsorgstjenester-til-personer-med-utviklingshemming
- Stortingsmelding 29 (2012-2013) Morgendagens omsorg https://www.regjeringen.no/contentassets/34c8183cc5cd43e2bd341e34e326dbd8/no/pdfs/stm201220130029000dddpdfs.pdf
- Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming http://naku.no
- Norsk forbund for utviklingshemmede http://www.nfunorge.org
- Aldring og helse https://www.aldringoghelse.no/utviklingshemning/
- Kompetansesenter for sjeldene diagnoser https://frambu.no/
- Stiftelsen SOR https://www.stiftelsensor.no/
- Statped https://statped.no/stottemeny/statped-no/
- Utdanningsdirektoratet. Spesialundervisning og IOP https://www.udir.no/laringogtrivsel/spesialpedagogikk/spesialundervisning/Spesialundervisning/ https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/elever-med-sarskilte-behov/spesialundervisning-sosial-kompetanse-som-eget-mal-i-den-individuelle-opplaringsplanen/
- Kunnskapsbasert praksis https://www.helsebiblioteket.no/innhold/artikler/kunnskapsbasert- praksis/kunnskapsbasertpraksis.no#kunnskapsbasert-praksis
- Beslutningsstøtte for personer med utviklingshemming https://omsorgsforskning.brage.unit.no/omsorgsforskning-xmlui/bitstream/handle/11250/2997370/Beslutningsst%c3%b8tte%20for%20personer%20med%20utviklingshemming-final.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Egenstudier, digitalt læringsmateriell | 15 Time(r) |
Egenstudier | 130 Time(r) |
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk | 50 Time(r) |
Lærerstyrt, veiledning | 50 Time(r) |
Opplæring bruk av IKT | 10 Time(r) |
Opplæring studieteknikk | 10 Time(r) |
Eksamen | 1 Time(r) |
Sum timer arbeidsinnsats i emnet | 266 Time(r) |
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Gruppeoppgave med muntlig presentasjon | |||
Refleksjonsnotat |