8-11 HAU Kunnskap om tjenestemottakere
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng10
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramHelsefremmende arbeid for mennesker med utviklingshemming
- Startsemester2025 Vår
Innhold
Emnet omhandler fagspesifikk kunnskap om ulike tjenestemottakeres ressurser og utfordringer. Emnet tar også for seg samarbeidspartnere og variasjoner og mangfold hos tjenestemottakere, og er en innføring i utdanningens fagspesifikke del.
Læringsutbytte
Kunnskap
- Har kunnskap om sentrale begrep som utviklingshemming, funksjonshemming, utfordrende atferd, aldersgrupper og helhetlig helseperspektiv
- Har kunnskap om kost og ernæring og hvordan kost og ernæring kan påvirke fysisk- og psykisk helse
- Har kunnskap om seksuell helse, og tjenestemottakeres rettigheter knyttet til seksuell helse
- Har kunnskap om omsorg og pleie av alvorlig syke og døende tjenestemottakere
- Har kunnskap om tjenestemottakers ressurser og utfordringer, diagnoser, tilleggsdiagnoser, samt faktorer som kan påvirke funksjonsevne og livskvalitet
- Har kunnskap om betydningen av virkning- og bivirkning av legemidler
- Har innsikt i hvordan tjenestemottakers individuelle behov, miljø, bakgrunn og erfaringer danner grunnlaget for det helhetlige miljøarbeidet
- Har bransjekunnskap og kjennskap til hvordan mangfold og funksjonsvariasjoner hos ulike brukergrupper innen helhetlig miljøarbeid gir behov for individuelt tilpassende tjenester
- Kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap knyttet til sammensatte og individuelle behov hos tjenestemottakeren
Ferdigheter
- Kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger i helthetlig miljøarbeid
- Kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for å kunne tilpasse miljøarbeidet til tjenestemottakere med utviklingshemming, eventuelle tilleggsdiagnoser, syndromer, ulike aldersgrupper, kulturelle forskjeller, personlige valg og utviklingstrinn
- Kan tilpasse og anvende kommunikasjon i samhandling med tjenestemottakere, pårørende og andre samarbeidspartnere, ut ifra tjenestemottakeres individuelle behov og ressurser
- Kan kartlegge en situasjon og identifisere behov for iverksetting av tiltak, basert på tjenestemottakers sammensatte og individuelle behov for helhetlig miljøarbeid
Generell kompetanse
- Har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper som gjelder innen helhetlig miljøarbeid
- Har utviklet et etisk og helhetlig menneskesyn som kommer til uttrykk i utøvelsen av det helhetlige miljøarbeidet
- Kan utføre helhetlig miljøarbeid i møte med ulike aldersgrupper, utviklingstrinn, kulturelle forskjeller og personlige valg
- Kan bygge relasjoner som fremmer tjenestemottakers deltagelse i beslutninger knyttet til tjenestemottakers sammensatte og individuelle behov
- Kan utvikle arbeidsmetoder innen helhetlig miljøarbeid som fremmer tjenestemottakers mestring og deltakelse i beslutninger og aktiviteter i dagliglivet
Tema
- Aktuelt lovverk med hovedvekt på brukermedvirkning og kap. 9 i helse- og omsorgstjenesteloven
- Makt og tvang
- Aldersgrupper
- Funksjonsvariasjoner
- Seksualitet
- Diagnoseforståelse
- Syndromkompetanse
- Kost og ernæring
- Utfordrende atferd
- Tjenestemottaker
- Pårørendesamarbeid
- Habilitering, individuell plan og tilhørende delplaner
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | A - F | Individuell |
Pensumliste
Bøker
- Helse om omsorg for personer med utviklingshemming, E. Søndenaa (red.) og N.C Dahl (red.), 2023, Universitetsforlaget, ISBN: 9788215067315
- Brukermedvirkningens mange ansikter, O.P Askheim og J. Andersen, 2023, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245041590
- Demensboka - lærebok for helse- og omsorgspersonell, S. Tretteteig, 2016, Aldring og helse Nasjonal kompetansetjeneste: ISBN: 978-82-8061-260-1
- Lærebok for utviklingshemming og aldring, F.K Larsen og E. Wigaard (red.), 2014, Aldring og helse Nasjonal kompetansetjeneste, ISBN: 9788280612335
- Psykisk lidelse hos voksne personer med utviklingshemming. Forståelse og behandling, T.L Bakken, 2020, Universitetsforlaget, ISBN: 9788215041339
- Det handler om verdighet og deltakelse, E.L Bredland, O. A Linge og K. Vik, 2011, Gyldendal, ISBN: 9788205396432
- God mat for kropp og helse - ernæringsarbeid for mennesker med utviklingshemming, M. Nordstrøm og S.O Kolset (red.), Fagbokforlaget, ISBN: 9788245023909
- Etikk - en praktisk vinkling. En verktøykasse med ni vinklinger, A-R. K Alhassan og K.S Kversøy, 2021, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245038507
- En innføring i ADL - teori og intervensjon, H. Tuntland, 2023, Cappelen Damm, ISBN: 9788202744779
- Refleksjon. En sykepleiers vei til klokskap, K. Bie, 2020, Universitetsforlaget, ISBN: 9788215043371
- Studieteknikk. En håndbok for studenter i høyere yrkesfaglig utdanning, A. Bjørnstad og M.H Øygarden, 2023, Fagbokforlaget, ISBN: 9788245045826
- Kommunikasjon i relasjoner, H. Eide, T. Eide, D. Keeping og E. Eide, 2017, Gyldendal, ISBN: 9788205500563
- Etikk i helsetjenesten, M. Magelssen, R. Førde, L. Lillemoen og R. Pedersen, 2020, ISBN: 9788205534605
- Fag, etikk og kommunikasjon, K.K Grasaas, M. Sjursen og J. Stordalen, 2019, Cappelen Damm, ISBN: 9788202616625
- Psykologi og sosialogi for fagskoleutdanningene, L.A Helgesen, K.K Grasaas og M. Sjursen, 2016, Cappelen Damm, ISBN 978820241342
Nettsider
- Kompetansebroen http://www.kompetansebroen.no/om-kompetansebroen
- E-læringskurs: Gode tjenester til personer med utviklingshemming http://www.aldringoghelse.no/kompetanseressurser/kort-og-intensiv-opplaring-til-ufaglarte/
- Helsedirektoratet. Nasjonal veileder. Gode helse- og omsorgstjenster til personer med utviklingshemming. http://www.helsedirektoratet.no/nyheter/ny-veileder-gode-helse-og-omsorgstjenester-til-personer-med-utviklingshemming
- Helsedirektoratet. Nasjonal veileder. Rehabilitering, habilitering, individeuell plan og koordinator. http://www.helsedirektoratet.no/nyheter/ny-veileder-gode-helse-og-omsorgstjenester-til-personer-med-utviklingshemming
- Stortingsmelding 29 (2012-2013) Morgendagens omsorg https://www.regjeringen.no/contentassets/34c8183cc5cd43e2bd341e34e326dbd8/no/pdfs/stm201220130029000dddpdfs.pdf
- Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming http://naku.no
- Norsk forbund for utviklingshemmede http://www.nfunorge.org
- Aldring og helse https://www.aldringoghelse.no/utviklingshemning/
- Kompetansesenter for sjeldene diagnoser https://frambu.no/
- Stiftelsen SOR https://www.stiftelsensor.no/
- Statped https://statped.no/stottemeny/statped-no/
- Utdanningsdirektoratet. Spesialundervisning og IOP https://www.udir.no/laringogtrivsel/spesialpedagogikk/spesialundervisning/Spesialundervisning/ https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/elever-med-sarskilte-behov/spesialundervisning-sosial-kompetanse-som-eget-mal-i-den-individuelle-opplaringsplanen/
- Kunnskapsbasert praksis https://www.helsebiblioteket.no/innhold/artikler/kunnskapsbasert- praksis/kunnskapsbasertpraksis.no#kunnskapsbasert-praksis
- Beslutningsstøtte for personer med utviklingshemming https://omsorgsforskning.brage.unit.no/omsorgsforskning-xmlui/bitstream/handle/11250/2997370/Beslutningsst%c3%b8tte%20for%20personer%20med%20utviklingshemming-final.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Egenstudier, digitalt læringsmateriell | 15 Time(r) |
Egenstudier | 130 Time(r) |
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk | 50 Time(r) |
Lærerstyrt, veiledning | 50 Time(r) |
Opplæring bruk av IKT | 10 Time(r) |
Opplæring studieteknikk | 10 Time(r) |
Eksamen | 1 Time(r) |
Sum timer arbeidsinnsats i emnet | 266 Time(r) |
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Gruppeoppgave med muntlig presentasjon | |||
Refleksjonsnotat |