7-12 VEL Fordypningsoppgave i velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging i praksis
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng10
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramVelferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging
- Startsemester2026 Vår
Innhold
Studenten skal skrive en fordypningsoppgave ut fra selvvalgt tema og problemstilling, med utgangspunkt i overordnet læringsutbytte for utdanningen. Studenten skal vise til relevant teori og erfaringer fra egen yrkesutøvelse og drøfte den aktuelle problemstillingen. Studenten har tilbud om veiledning knyttet til arbeidet med fordypningsoppgaven.
Læringsutbytte
Kunnskap
- Har innsikt i kunnskapsbasert praksis
- Har kunnskap om fagutvikling og kan oppdatere sin kunnskap om nasjonale planer, utviklingsprosjekter og innovasjon i helse- og omsorgssektoren
- Har innhentet, vurdert og bearbeidet teoretisk kunnskap
Ferdigheter
- Kan anvende kunnskap til å belyse, vurdere og reflektere faglig, etisk og juridisk over en valgt problemstilling knyttet til velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging i praksis
- Kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en valgt problemstilling
- Kan vurdere kritisk ulike kilder for informasjon og fagstoff
- Kan innenfor eget ansvars- og arbeidsområde kartlegge situasjoner og identifisere behov for, planlegge, iverksette og evaluere tiltak knyttet til velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging i praksis
Generell kompetanse
- Kan reflektere ved å bruke teoretisk kunnskap og erfaringer fra praksis
- Følger yrkesetiske retningslinjer, lover og forskrifter som regulerer yrkesutøvelsen
- Har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved refleksjon
- Kan utføre kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon på arbeidsplassen som kan bidra til forbedring av tjenestetilbudet
Tema
- Innføring i fordypningsoppgaven
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Fordypningsoppgave | A - F | Individuell |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Egenstudier, digitalt læringsmateriell | 8 Time(r) |
Egenstudier | 200 Time(r) |
Praksis | Time(r) |
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk | 8 Time(r) |
Lærerstyrt, veiledning | 4 Time(r) |
Eksamen | 25 Time(r) |
Sum timer arbeidsinnsats i emnet | 253 Time(r) |
Arbeidsinnsats
Arbeidsinnsatsen skal fordele seg mellom de ulike læringsaktivitetene i utdanningen. Arbeidsinnsats for ett studiepoeng regnes 25-30 timer. I dette emnet med 10 studiepoeng, er arbeidsfordelingen mellom de ulike læringsaktivitetene fordelt på følgende måte.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Fordypningsoppgave | Arbeidskrav |