3-13 PAL60 Palliativ omsorg ved livets slutt

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      12,5
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Palliativ omsorg
    • Startsemester
      2025 Vår
Used in other programs
  • Palliativ omsorg

Innhold

Emnet tar for seg sentrale begreper innen palliativ omsorg verdigrunnlaget som hospice-filosofien bygger på. Emnet handler også om livshjelp for å bedre livskvalitet og opplevelse av mestring og håp, slik at den enkelte kan leve best mulig i egne omgivelser, med minst mulig plager. Emnet skal øke forståelsen for hva det kan innebære å få en alvorlig og uhelbredelig sykdom for pasient og pårørende og for den fagskoleutdannende fagarbeiderens ansvar og funksjon i palliativ omsorg

Læringsutbytte

Kunnskap

  • har kunnskap om hospice-filosofiens egenart, verdigrunnlag og betydning i samfunnet
  • har kunnskap om hva palliativ behandling, omsorg og pleie er og omfatter
  • har kunnskap om hvordan alvorlig og uhelbredelig sykdom og død kan påvirke både pasient og pårørende fysisk, psykisk, sosialt og eksistensielt
  • har kunnskap om sorg- og krisereaksjoner knyttet til det å få eller være nær pårørende til en som får alvorlig og uhelbredelig sykdom
  • har kunnskap om pårørendes rolle og betydning i palliativ fase
  • har kunnskap om hva livshjelp innebærer og hvordan det kan bidra til å fremme livskvalitet, mestring og håp hos alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter og deres pårørende
  • har kunnskap om endringer i pasientens tilstand som kan tyde på at døden er nært forestående
  • har kunnskap om tiltaksplaner i livets sluttfase
  • har kunnskap om døden i et historisk og kulturelt perspektiv
  • forstår hva det betyr for pasient og pårørende å ha en pasientsentrert tilnærming i palliativ behandling, pleie og omsorg
  • har innsikt i nasjonale handlingsprogram og retningslinjer knyttet til palliativ omsorg

Ferdigheter

  • kan anvende kunnskap om pasientsentrert tilnærming til å ivareta brukermedvirkning og integritet hos alvorlig og uhelbredelige syke og dødende pasienter
  • kan anvende kunnskap om reaksjoner på sorg og krise i møte med pasienter med alvorlig og uhelbredelig sykdom og deres pårørende
  • kan finne informasjon om ulike kulturelle aspekter knytte til alvorlig sykdom og død for å møte individuelle ønsker og behov hos pasient og pårørende
  • kan observere og identifisere endringer i pasientens tilstand som kan tyde på at døden er nært forestående
  • kan delta i bruk av tiltaksplaner i livets sluttfase for å kvalitetssikre oppfølging av døende pasienter og deres pårørende

Generell kompetanse

  • kan utøve pleie og omsorg for alvorlig og helbredelig syke og døende pasienter i tråd med verdigrunnlaget for palliasjon og hospice-filosofien
  • har forståelse for egen yrkesrolle, ansvar og oppgaver i den palliative omsorgen for alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter og deres pårørende
  • har forståelse for å reflektere over faglige og etiske utfordringer og dilemmaer i møte med alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter
  • kan utføre palliativ omsorg for alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienters etter deres ønsker og individuelle behov

Tema

  • Hospice-filosofien
  • Palliativ behandling, omsorg og pleie
  • Sorg- og krisereaksjoner
  • Pårørenes rolle
  • Livshjelp
  • Livets sluttfase og døden
  • Nasjonale handlingsprogram

Pensumliste

  • Fag, etikk og kommunikasjon,  Kari Krüger Grasaas, Marit Sjursen, Jørn Stordalen (2019), Cappelen Damm AS 078-82-02-61662-5
  • Etikk i helsetjenesten, Magelssen, Førde, Lillemoen og Pedersen (red) (2020), Gyldendal Norsk Forlag AS 978-82-05-53460-5
  • Kommunikasjon i relasjoner, Eide & Eide (2019), Gyldendal Norsk Forlag AS 978-82-05-50056-3
  • Etikk - en praktisk vinkling, Kversøy & Alhassan (2021), Fagbokforlaget 978-82-450-3850-7
  • Å være der du er, oppmerksomhet, grenser og kontakt i den hjelpende samtalen (2016), Falk, Fagbokforlaget 978824520533
  • Palliasjon. Nordisk lærebok (2016), Kaasa & Loge, Gyldendal Akademisk 9788205488403
  • Hvorfor spurte ingen meg? Kommunikasjon med barn og ungdom i utfordrende livssituasjoner (2011), Ruud, Gyldendal Akademisk 9788205391338
  • Helsearbeid i et flerkulturelt samfunn (2019), Ingrid Hanssen, Gyldendal Akademisk 9788205391338
  • Å fullføre et liv: omsorg for døende og de som står nær (2017), Jakobsen & Rønsen, Gyldendal Akademisk 9788205472198
  • Ernæring: mer enn mat og drikke (2015), Sortland, Fagbokforlaget 9788245018417

Nettsider