2-22 FD-PSYKBU Psykiske lidelser hos barn og unge - diagnoseforståelse og praktisk tilnærming
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng15
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramPsykisk helse barn og unge
- Startsemester2026 Vår
Used in other programs
- Psykisk helse barn og unge
Innhold
Emnet gir en innføring i ulike psykiske lidelser og utfordringer samt rusbruk hos barn og unge. Studenten gis kunnskap om hvordan kartlegge tegn og symptomer samt forstå viktigheten av deltakelse i et tverrfaglig samarbeid. Relasjon- og kommunikasjonskompetanse i egen yrkesrolle vektlegges.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- ha kunnskap om kommunikasjon- og veiledningsverktøy
- har kunnskap om PTSD, nevroutviklings tilstander som ADHD, Tourettes og ASF, selektiv mutisme, språkforstyrrelse og lærevansker, ME, psykosomatiske lidelsesuttrykk, angst og depresjon
- ha kunnskap om mat, kropp og selvfølelse
- har kunnskap om selvskading, selvmordstanker og selvmordsatferd hos barn og unge
- har kunnskap om vold og overgrep i nære relasjoner
- har kunnskap om rus, risikoatferd og kriminalitet hos barn og unge
- ha kunnskap om barn og unges seksualitet og seksuell helse
- ha kunnskap om tverrfaglig samarbeid
- forstår egen yrkesrolle i yrkesutøvelsen og betydningen av egenivaretakelse i møte med barn og unge
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om psykiske lidelser og utfordringer i møte med barn, unge, foresatte og samarbeidspartnere ved bruk av kommunikasjon- og veiledningsverktøy
- kan finne relevant faglig informasjon og fagstoff om psykiske lidelser og utfordringer hos barn og unge
- kan kartlegge tegn og symptomer på psykiske lidelser hos barn og unge, samt identifisere og iverksette tiltak
- kan kartlegge tegn, situasjoner og risikoatferd knyttet til rus og kriminalitet
- kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til seksualitet og seksuell helse hos barn og unge
- kan anvende kunnskap om tverrfaglig samarbeid i møte med barn og unge, foresatte og samarbeidspartnere
- kan anvende kunnskap om egenivaretakelse ved hjelp av veiledning og midfulness
Generell kompetanse
Studenten
- forstår yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemmaer og hvordan disse kan påvirke samhandlingen mellom tjenesteyter og tjenestemottaker
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen yrkesutøvelse og gjennom kommunikasjon og samhandling med barn, unge, foresatte og samarbeidspartnere
- kan utføre arbeidet lovmessig, faglig og etisk forsvarlig ut fra barn og unge sitt behov
- kan bygge relasjoner med barn og unge, foresatte, samarbeidspartnere basert på holdninger og verdier knytte til et helhetlig menneskesyn, likeverd og respekt
- kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester som baserer seg på barn og unge sine behov og utfordringer som har relevans for yrkesutøvelsen
Tema
- kommunikasjon- og veiledningsverktøy
- PTSD, traumebevisst omsorg
- vold og overgrep i nære relasjoner
- nevroutviklings tilstander, ADHD, Tourettes, ASF
- selektiv mutisme
- språkforstyrrelser og lærevansker
- ME, psykosomatiske lidelsesuttrykk
- angst
- depresjon
- mat, kropp og selvfølelse
- selvskading, selvmordstanker, selvmordsatferd
- rus og risikoatferd, kriminalitet
- seksualitet og seksuell helse, kjønnsidentitet og kjønnsinkongruens
- yrkesrolle og yrkesutøvelse
- samhandlingskompetanse, tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
- egenivaretakelse, mindfulness, personlige grenser og veiledning
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | A - F |
Pensumliste
Bøker
- Kommunikasjon i relasjoner - personorientering, samhandling, etikk, Hilde Eide og Tom Eide, Gyldendal (2017)
- Tegn og symptomer på misbruk av narkotika eller andre rusmidler, Ole Vidar Øiseth, Vigdis Vindenes, Arne Sundvoll, Terje Kjeldsen, Fagbokforlaget (2014)
- Psykisk helse i barnehagen eller Psykisk helse i skolen (kan velge fritt - samme bok – tilpasset enten skole eller barnehage) Forstå hvordan det er inni meg når jeg er ute av meg, Nadina Peters og Anita Juvelig, Fagbokforlaget (2023)
- Psykisk helse i skolen, Edvin bru, Ella Cosmovici Idsøe og Klara Øverland ( red), Universitetsforlaget (2016)
- Psykiatri - Nye perspektiver og uante muligheter. (Kap: 11,12, 13, 14, 15,16, 30, 31), Søren Hertz, Gyldendal (2011)
- Ungdom og psykisk helse, Lars Ravn Øhlchers, Ove Heradstveit og Liv Sand ( red), Fagbokforlaget (2020)
- Barn – og ungdomspsykiatri – En enkel introduksjon, Pål Henriksen, Fagbokforlaget (2022)
- Utviklingstraumer - Regulering som nøkkelbegrep i ny traumepsykologi, Dag Øystein Nordanger / Hanne Cecilie Braarud, Fagbokforlaget (2017)
- Emosjonsregulering og oppmerksomhet, Karl Jacobsen og Birgit Svendsen, Fagbokforlaget (2010)
Tilleggslitteratur
- Menneskemøteboken,Eva Dønnestad og Heine Steinkopf, Universitetsforlaget (2024)
- Jeg trenger noen å være glad i, Grete Lillian Moen, Cappelen Damm (2016)
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Skriftlig | Arbeidskrav | |
Arbeidskrav 2 | Digital, podcast, film etc. | Arbeidskrav | |
Arbeidskrav 3 | Refleksjonsnotat |