2-22 FD-PSYKBU Psykiske lidelser hos barn og unge - diagnoseforståelse og praktisk tilnærming

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      15
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Psykisk helse barn og unge
    • Startsemester
      2026 Vår
Used in other programs
  • Psykisk helse barn og unge

Innhold

Emnet gir en innføring i ulike psykiske lidelser og utfordringer samt rusbruk hos barn og unge. Studenten gis kunnskap om hvordan kartlegge tegn og symptomer samt forstå viktigheten av deltakelse i et tverrfaglig samarbeid. Relasjon- og kommunikasjonskompetanse  i egen yrkesrolle vektlegges.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • ha kunnskap om kommunikasjon- og veiledningsverktøy
  • har kunnskap om PTSD, nevroutviklings tilstander som ADHD, Tourettes og ASF, selektiv mutisme, språkforstyrrelse og lærevansker, ME, psykosomatiske lidelsesuttrykk, angst og depresjon  
  • ha kunnskap om mat, kropp og selvfølelse
  • har kunnskap om selvskading, selvmordstanker og selvmordsatferd hos barn og unge
  • har kunnskap om vold og overgrep i nære relasjoner
  • har kunnskap om rus, risikoatferd og kriminalitet hos barn og unge 
  • ha kunnskap om barn og unges seksualitet og seksuell helse 
  • ha kunnskap om tverrfaglig samarbeid
  • forstår egen yrkesrolle i yrkesutøvelsen og betydningen av egenivaretakelse i møte med barn og unge 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om psykiske lidelser og utfordringer i møte med barn, unge, foresatte og samarbeidspartnere ved bruk av kommunikasjon- og veiledningsverktøy 
  • kan finne relevant faglig informasjon og fagstoff om psykiske lidelser og utfordringer hos barn og unge
  • kan kartlegge tegn og symptomer på psykiske lidelser hos barn og unge, samt identifisere og iverksette tiltak 
  • kan kartlegge tegn, situasjoner og risikoatferd knyttet til rus og kriminalitet 
  • kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til seksualitet og seksuell helse hos barn og unge
  • kan anvende kunnskap om tverrfaglig samarbeid i møte med barn og unge, foresatte og samarbeidspartnere 
  • kan anvende kunnskap om egenivaretakelse ved hjelp av veiledning og midfulness

Generell kompetanse

Studenten

  • forstår yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemmaer og hvordan disse kan påvirke samhandlingen mellom tjenesteyter og tjenestemottaker 
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen yrkesutøvelse og gjennom kommunikasjon og samhandling med barn, unge, foresatte og samarbeidspartnere 
  • kan utføre arbeidet lovmessig, faglig og etisk forsvarlig ut fra barn og unge sitt behov
  • kan bygge relasjoner med barn og unge, foresatte, samarbeidspartnere basert på holdninger og verdier knytte til et helhetlig menneskesyn, likeverd og respekt 
  • kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester som baserer seg på barn og unge sine behov og utfordringer som har relevans for yrkesutøvelsen 

Tema

  • kommunikasjon- og veiledningsverktøy
  • PTSD, traumebevisst omsorg
  • vold og overgrep i nære relasjoner
  • nevroutviklings tilstander, ADHD, Tourettes, ASF
  • selektiv mutisme
  • språkforstyrrelser og lærevansker
  • ME, psykosomatiske lidelsesuttrykk
  • angst
  • depresjon
  • mat, kropp og selvfølelse
  • selvskading, selvmordstanker, selvmordsatferd
  • rus og risikoatferd, kriminalitet
  • seksualitet og seksuell helse, kjønnsidentitet og kjønnsinkongruens
  • yrkesrolle og yrkesutøvelse 
  • samhandlingskompetanse, tverrfaglig og tverretatlig samarbeid 
  • egenivaretakelse, mindfulness, personlige grenser og veiledning 

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Muntlig eksamen
A - F

Pensumliste

Bøker

  • Kommunikasjon i relasjoner - personorientering, samhandling, etikk, Hilde Eide og Tom Eide, Gyldendal  (2017)
  • Tegn og symptomer på misbruk av narkotika eller andre rusmidler, Ole Vidar Øiseth, Vigdis Vindenes, Arne Sundvoll, Terje Kjeldsen, Fagbokforlaget (2014)
  • Psykisk helse i barnehagen eller Psykisk helse i skolen   (kan velge fritt - samme bok – tilpasset enten skole eller barnehage) Forstå hvordan det er inni meg når jeg er ute av meg, Nadina Peters og Anita Juvelig, Fagbokforlaget (2023)
  • Psykisk helse i skolen, Edvin bru, Ella Cosmovici Idsøe og Klara Øverland ( red), Universitetsforlaget (2016)
  • Psykiatri - Nye perspektiver og uante muligheter. (Kap: 11,12, 13, 14, 15,16, 30, 31), Søren Hertz, Gyldendal (2011)
  • Ungdom og psykisk helse, Lars Ravn Øhlchers, Ove Heradstveit og Liv Sand ( red), Fagbokforlaget (2020)
  • Barn – og ungdomspsykiatri – En enkel introduksjon, Pål Henriksen, Fagbokforlaget (2022)
  • Utviklingstraumer - Regulering som nøkkelbegrep i ny traumepsykologi, Dag Øystein Nordanger / Hanne Cecilie Braarud, Fagbokforlaget (2017)
  • Emosjonsregulering og oppmerksomhet, Karl Jacobsen og Birgit Svendsen, Fagbokforlaget (2010)

 

Tilleggslitteratur

  • Menneskemøteboken,Eva Dønnestad og Heine Steinkopf, Universitetsforlaget (2024)
  • Jeg trenger noen å være glad i, Grete Lillian Moen, Cappelen Damm (2016)

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Arbeidskrav 1
Skriftlig
Arbeidskrav
Arbeidskrav 2
Digital, podcast, film etc.
Arbeidskrav
Arbeidskrav 3
Refleksjonsnotat