1-9 BB Felles grunnlag for fagskoleutdanninger i helse- og oppvekstfagene
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
 - Studiepoeng10
 - StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
 - StudieprogramBarsel- og barnepleie
 - Startsemester2023 Høst
 
- Barsel- og barnepleie
 
Emneansvarlig
Innhold
Arbeidsformer og metoder
Sentrale tema:
- studieteknikk
 - prosjekt- og utviklingsarbeid
 - teori og erfaringsbasert kunnskapsbygging
 - refleksjon og refleksjonsmodeller
 - aktiv læring
 - informasjonsteknologi
 
Helse- og sosialfagene i samfunnet
Sentrale tema:
- helse- og sosialfagenes historie og utvikling
 - teorier og begreper innen helse- og sosialfagene
 - aktuelle verdier og normer i samfunnet og i helse- og sosialfagene, hvordan de henger sammen og styrer praktisk handling
 
Etikk
Sentrale tema:
- menneskesyn og menneskeforståelse
 - verdier og verdioppfatninger, livssyn
 - etikk og moral, etiske dilemmaer
 - etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
 - menneskerettighetene
 - samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i helse- og sosialsektoren sett i forhold til verdier og normer
 - yrkesetikk
 - taushetspliktens etiske sider
 - makt, tvang og kontroll
 
Kommunikasjon og samhandling
Sentrale tema:
- kommunikasjonsteori
 - konflikthåndtering
 - tverrkulturell samhandling
 - samhandling i smågrupper og i organisasjoner
 - kommunikasjon i ett hjelperperspektiv
 - relasjonskompetanse
 - veiledningsteori og veiledning
 
Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk
Sentrale tema:
- samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse- og sosialpolitiske prioriteringer
 - levekår og folkehelse
 - lovverket som regulerer helse- og sosialsektorens virkefelt
 - helse- og sosialsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
 - offentlig og privat ansvar og omsorg
 - profesjonalisering i helse- og sosialsektoren
 - økonomi og finansiering
 - kvalitetssikring, internkontroll og kvalitetsutvikling
 
Læringsutbytte
Kunnskap
- har kunnskap om helse- og sosialfagenes historie og utvikling
 - har kunnskap til aktuelle begreper innen helse- og sosialfagene
 - har kunnskap om relevante kommunikasjonstekniker
 - har kunnskaper om samarbeidsformer og andre faggruppers kompetanse i konkrete samarbeidssituasjoner
 - har innsikt i sentrale problemstillinger sett fra brukers-, helse- og sosialpersonells- og samfunnsperspektiv
 - har innsikt il velferdssamfunnets moralske og filosofiske fundament, som et system basert på solidaritet og fellesskap
 - har innsikt i sentrale yrkesfaglige problemstillinger i et samfunn med helse- og sosial ulikhet og kulturelt mangfold
 - har innsikt i aktuelt lovverk innen helse og omsorgssektoren
 
Ferdigheter
- kan anvende IKT bevisst og kritisk i sin yrkesutøvelse innen helsevesenet
 - tar utgangspunkt i brukerens behov, planlegge å organisere tiltak i samarbeid med de mennesker det gjelder
 - kan samarbeide med og anvende relevante kommunikasjonstekniker i møte med bruker, pårørende og kollegaer
 - kan anvende aktuelt lovverk og yrkesetiske retningslinjer i sin yrkesutøvelse
 
Generell kompetanse
- kan reflektere over arbeidsmiljøets betydning i forhold til helse og kvalitetsutvikling av egen fagutøvelse
 - har forståelse for hvordan psykososiale forhold påvirker motivasjon og arbeidsevne
 - kan reflektere over og begrunne sin virksomhet i forhold til overordnede faglig og etiske perspektiver
 
Pensumliste
Litteraturliste Emne 1, 2023.
|   Tittel:  |    Forfatter:  |    Forlag og ISBN: 
  |  
|   Fag, etikk og kommunikasjon  |    Kari Krüger Grasaas, Marit Sjursen, Jørn Stordalen (2019).  |    Cappelen Damm AS 
 078-82-02-61662-5 
  |  
|   Psykologi og Sosiologi  |    Leif A. Helgesen, Kari K. Grasaas, Marit Sjursen (2016). 
  |    Cappelen Damm AS 
 978-82-02-42134-2 
  |  
|   Etikk i helsetjenesten 
  |    Morten Magelssen, Reidun Førde, Lillian Lillemoen og Reidar Pedersen (red.) (2020). 
  |    Gyldendal Norsk Forlag AS 
 978-82-05-53460-5  |  
|   Kommunikasjon i relasjoner  |    Eide & Eide (2019)  |    Gyldendal Norsk Forlag AS 
 978-82-05-50056-3 
  |  
|   Psykologi og samfunnsfag 
  |    Lillevi Berg Kristoffersen og Elisabeth Solvik (2005). 
 Ragnhild Dromes (red.). 
 
  |    N. W. DAMM & SØN AS 
 978-82-04-11281-1  |  
|   Tilleggslitteratur: 
  |  ||
|   Skrivenøkkel  |    Valgerd Mørk (2019)  |    NKI-Forlag (1. utgave). 
 9788-25-6262-922 
  |  
|   Livet bak tallene  |    Karin Gustavsen (2023)  |    Fagbokforlaget 
 978-82-450-2374-9 
  |  
|   Helsearbeid i et flerkulturelt samfunn 
  |    Ingrid Hanssen (2015)  |    Gyldendal Norsk Forlag AS 
 978-82-05-32699-6 
  |  
|   Forståelsen av mennesker 
 
 
 
 
  |    Åse Renolen (2023)  |    Fagbokforlaget 
 978-82-45-04474-4 
  |  
|   Nettsider: 
  |  ||
 
 
  |  ||
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 72 Time(r)  |  
Egenstudier  | |
Individull loggskrivning og innlevering av refleksjonsnotat  | 1  |  
