1-22 FD-PSYKBU Helhetlig forståelse av barn og unge i et helsefremmende og forebyggende perspektiv

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      15
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Psykisk helse barn og unge
    • Startsemester
      2025 Høst
Used in other programs
  • Psykisk helse barn og unge

Innhold

Emnet omhandler faktorer som fremmer og hemmer barn og unges psykiske helse. Det tar også for seg ulike helsetilbud for målgruppen. Det legges vekt på hvordan studenten kan møte barn og unge og deres familier i relasjoner som er helsefremmende og mestringsskapende.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om relevant lovverk (helsepersonelloven, barnehageloven, opplæringsloven, helse- og omsorgstjenesteloven, barneloven) og styringsdokumenter (Stortingsmelding 23 Opptrappingsplan for psykisk helse, nasjonal veileder psykisk helsearbeid barn og unge og Ungdata), brukermedvirkning og organisering av tilbud for barn og unge
  • har kunnskap om etiske prinsipp og dilemma, samt etisk refleksjon som verktøy
  • forstår betydningen av kompetanse om egen yrkesrolle i relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling i møte med barn og unge, foresatte og samarbeidspartnere
  • har kunnskap om ulike forståelsesmodeller for psykisk helse 
  • har kunnskap om kulturkompetanse, minioritetspress, negativ sosial kontroll og radikalisering 
  • har kunnskap om barnets normalutvikling, tilknytting og samspill, risikofaktorer, beskyttelsesfaktorer, ufrivillig skolefravær og barn som pårørende 
  • har kunnskap om konflikthåndtering 

Ferdigheter

Studenten

  • kan finne og henvise til relevant informasjon og fagstoff, lovverk og styringsdokumenter og anvende kunnskap om organisering av tilbud for barn og unge
  • kan anvende faglig kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinispp som grunnlag for etisk refleksjon over teoretiske og praktiske problemstillinger
  • kan anvende kunnskap om egen yrkesrolle i relasjonsbygging og kommunikasjonferdigheter til profesjonell samhandling med barn og unge, foresatte og samarbeidspartnere 
  • kan anvende kunnskap om ulike forståelsesmodeller for psykisk helse
  • kan kartlegge situasjoner og identifisere faglige problemstilling og behov for tiltak knyttet til kulturkompetanse, minioritetspress, negativ sosial kontroll og radikalisering 
  • kan kartlegge og identifisere faglige praktiske og teoretiske problemstillinger og behov for tiltak knyttet til barnets normalutvikling, tilknytting og samspill, risikofaktorer, beskyttelsesfaktorer, ufrivillig skolefravær og og barn som pårørende
  • kan anvende kunnskap om konflikthåndtering

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utføre arbeidet lovmessig, faglig og etisk forsvarlig ut fra barn og unge sine behov
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen yrkesutøvelse og gjennom kommunikasjon og samhandling med barn, unge, foresatte og samarbeidspartnere
  • kan bygge relasjoner med barn og unge, foresatte, samarbeidspartnere basert på holdninger og verdier knytte til et helhetlig menneseksyn, likeverd og respekt 
  • forstår yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemmaer og hvordan disse kan påvirke samhandlingen mellom tjenesteyter og tjenestemottaker 
  • kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester som baserer seg på barn og unge sine behov og utfordringer som har relevans for yrkesutøvelsen 

Tema

  • lovverk og styringsdokumenter (helsepersonelloven, barnehageloven, opplæringsloven, helse- og omsorgstjenesteloven, barneloven, Stortingsmelding 23 Opptrappingsplan for psykisk helse, nasjonal veileder psykisk helsearbeid barn og unge, Ungdataundersøkelsen)
  • etikk
  • yrkesrolle
  • kommunikasjon og relasjonskompetanse
  • barnets normalutvikling, tilknytning og samspill
  • tap og normale sorgreaksjoner
  • risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer
  • forståelsesmodeller for psykisk helse 
  • organisering av helsetilbud for barn og unge
  • stress og press, mobbing, sosiale medier
  • ufrivillig skolefravær
  • kulturkompetanse, minoritetspress, negativ sosial kontroll og radikalisering 
  • barn som pårørende
  • frivillighet og fritidsaktiviteter
  • konflikthåndtering og truede situasjoner

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Muntlig eksamen
A - F

Pensumliste

Bøker

  • Kommunikasjon i relasjoner - personorientering, samhandling og etikk, Hilde Eide og Tom Eide, Gyldendal (2017)
  • Når barns atferd gjør deg bekymret, Esben Lilleberg og Therese Rieber-Mohn, Pedlex (2018)
  • Psykisk helse i barnehagen eller Psykisk helse i skolen. (kan velge fritt mellom disse to), Forstå hvordan det er inni meg når jeg er ute av meg, Nadina Peters og Anita Juvelig, Fagbokforlaget (2023)
  • Psykisk helse i skolen, Edvin bru, Ella Cosmovici Idsøe og Klara Øverland ( red), Universitetsforlaget (2016)
  • Etikk og pedagogikk i møte med barn og unge - En praksisnær tilnærming, Kristine Tyldum Lefstad, Fagbokforlaget (2024)
  • Utviklingstraumer - Regulering som nøkkelbegrep i ny traumepsykologi, Dag Øystein Nordanger / Hanne Cecilie Braarud, Fagbokforlaget (2017)                     
  • Ungdom og psykisk helse, Lars Ravn Øhlchers, Ove Heradstveit og Liv Sand ( red), Fagbokforlaget (2020)
  • Barn – og ungdomspsykiatri – En enkel introduksjon, Pål Henriksen, Fagbokforlaget (2022)
  • Psykiatri. Nye perspektiver og uante muligheter. (Kap: 11,12, 13, 14, 15,16, 30, 31, Søren Hertz, Gyldendal (2011)
  • Emosjonsregulering og oppmerksomhet, Karl Jacobsen og Birgit Svendsen, Fagbokforlaget (2010)

Nettsider

Ressurs

Tilleggslitteratur

  • Menneskemøteboken, Eva Dønnestad og Heine Steinkopf (2024)
  • Jeg trenger noen å være glad i, Grete Lillian Moen, Cappelen Damm (2016)

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Arbeidskrav 1
Digital, podcast, film etc.
Arbeidskrav
Refleksjon
Arbeidskrav 2
Skriftlig
Arbeidskrav
Gruppe
Arbeidskrav 3
Refleksjonsnotat
Arbeidskrav