00VIPC Veiledning, læring og vurdering i praksis
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng10
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramVeiledning i praksis
- Startsemester2027 Vår
- Veiledning i praksis
Innhold
Emnet gir en introduksjon til teorier, begreper og tradisjoner innen veiledning. Emnet skal gi studenten kunnskap om og ferdigheter i veiledningsmetodikk og veiledningsmodeller med et særlig fokus på dialog og relasjon. Studenten får mulighet til å praktisere veiledning, reflektere over egen veiledning og å utvikle en veilederidentitet. Emnet gir en innføring i læring, læringsprosesser og tilrettelegging for læringsaktiviteter i praksis for at veisøker skal kunne oppnå læringsutbyttet. Emnet skal gjøre studenten i stand til å utføre vurdering av oppnådd læringsutbytte og gjennomføre vurderingssamtaler.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om sentrale begreper, teorier og tradisjoner innenfor veiledningsfaget
- har kunnskap om læring, læringsprosesser og tilrettelegging for læringsaktiviteter i praksisstudier og vurdering
- har kunnskap om ulike veiledningsmodeller og metoder som benyttes i praksisveiledning
- har innsikt i regelverk, dokumentasjon og formelle retningslinjer ved vurdering i praksis
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om veiledning, læring og vurdering
- forstår hvordan veiledningsprosessen kan bidra til veisøkers faglige utvikling i møte med utfordringer i praksis
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende faglig kunnskap for å planlegge og gjennomføre veiledningssituasjoner, i samsvar med planer for opplæringen
- kan anvende faglig kunnskap for å gjennomføre vurderingssamtaler, utfordrende vurderingssituasjoner og løpende skikkethetsvurdering
- kan anvende ulike veiledningsmodeller og - metoder, læringsaktiviteter og veiledningsteknologi for å bidra til læring og framdrift i et praksisforløp
- kan anvende observasjon som metode i praksissituasjoner og gi læringsfremmende tilbakemeldinger
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for tilrettelegging av læringsaktiviteter i praksis
- kan kartlegge behov og tilrettelegge for veiledning og læringsaktiviteter i samsvar med praksisperiodens læringsutbyttebeskrivelser, tilpasset veisøkers læreforutsetninger
- kan kartlegge faktorer som fremmer og hemmer læring og identifisere svake veisøkere og sette i gang tiltak som skaper motivasjon og mestring
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for yrkesetiske prinsipper for veiledning av veisøker i eget fagfelt
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til syne ved veilednings- og vurderingssituasjoner som oppleves utfordrende
- kan utføre veiledning individuelt og i gruppe tilpasset veisøkers behov og læreforutsetninger, og delta i utviklingen av opplæringstilbudet
- kan utføre veiledning i et kulturelt perspektiv
- kan bygge relasjoner og samarbeide med kollegaer på egen arbeidsplass og med utdanningsinstitusjonen, om faglige problemstillinger og utfordringer i veiledning og vurdering av veisøkere
- kan utvikle veiledningstjenester på eget arbeidssted basert på kunnskap, teori og praktisk erfaring
Tema
3a. Veiledningens innhold og forløp
- Sentrale begreper, teorier og tradisjoner
- Veiledningsmodeller
- Veiledningsmetoder
- Veiledningsforløpet
- Veiledningsferdigheter
- Veiledningsverktøy
- Veiledningssamtalen
- Dokumentasjon
- Når veiledningen oppleves problematisk
- Veiledning i et kulturelt perspektiv
- Teknologi i veiledningen
- Digital veiledning
3b. Læring
- Læring og læringsprosesser
- Perspektiver på læring
- Faktorer som påvirker læring
- Kunnskap, teori og praksis
- Reflekterende praksis
- Individuell læring
- Mesterlære
- Instruksjon og veiledning
- Læringsaktiviteter i praksis
- Identifisere og veilede svake veisøkere
- Motivasjon og mestring
- Kunnskapsbasert praksis
- Informasjonskompetanse
3c. Vurdering i praksisstudier
- Prosess- og underveisvurdering
- Kriterier for vurdering
- Formativ og summativ vurdering
- Vurdering av mål/læringsutbytter
- Vurderingsskjemaer
- Tilbakemeldinger
- Utfordrende vurderingssituasjoner
- Skikkethetsvurdering
- Observasjon for vurdering
- Vurderingssamtalen
Vurdering
-
Veilede (ca. 15 min)
-
Reflektere over egen veiledning – i en fagsamtale med sensorer (ca. 8-10 minutter)
-
Tilbakemelding fra observatør (ca. 5 minutter)
Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for at emnet skal godkjennes.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Praktisk muntlig | A - F | Individuell |
Arbeidskrav
Arbeidskrav vurderes som: godkjent/ikke godkjent. Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen
Pensumliste
- Bjerknes M.S og Christiansen B. Praksisveiledning med helsefagstudenter. 2. utgave 2021. Gyldendal. Kap. 4 s. 70-88. Kap. 6 s. 108-125. Kap. 7 s. 127-145. 53 sider.
- Handal, G. og Lauvås, P. Veiledning og praktisk yrkesteori. 2014. Cappelen Damm. Kap. 4 s. 81-120. Kap. 5 s. 121-157. Kap. 6 s. 158-189. Kap. 7 s. 193-201. Kap. 8 s. 203-225. Kap. 12 s. 301-317. Kap. 13 s. 318-331. Kap. 14 s. 333-349. 145 sider.
- Herberg, E.B og Johannesdottir, H. Kunnskap, læring og veiledning i praksis. 2018. Universitetsforlaget. Hele boken s. 29-188 (ikke Kap. 1). 159 sider.
- Tveiten S. Veiledning – mer enn ord. 5. utgave 2019. Fagbokforlaget. s. 92-114. s. 145-280. 157 sider
Totalt 514 sider
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 65 Time(r) |
Selvstudium/litteratur/gruppe | 180 Time(r) |
Veiledning | 5 Time(r) |
Sum timer arbeidsinnsats i emnet | 250 Time(r) |
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Skriftlig 1500 ord +/-10% | Arbeidskrav | |
Arbeidskrav 2 | Nærversplikt på samlinger, 80% 200-300 ord | Studiekrav | Ved fravær utover dette, kontakt faglærer for evt. å gjøre et eget arbeidskrav |
Rammer:
Omfang: Ca. 1500 ord +/- 10%, eksklusive maler og skjema som er vedlegg.
Oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent
Studentene får tilbakemelding på arbeidskravet fra lærer.