00VIPC Veiledning, læring og vurdering i praksis

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Veiledning i praksis
    • Startsemester
      2027 Vår
Used in other programs
  • Veiledning i praksis

Innhold

Emnet gir en introduksjon til teorier, begreper og tradisjoner innen veiledning. Emnet skal gi studenten kunnskap om og ferdigheter i veiledningsmetodikk og veiledningsmodeller med et særlig fokus på dialog og relasjon. Studenten får mulighet til å praktisere veiledning, reflektere over egen veiledning og å utvikle en veilederidentitet. Emnet gir en innføring i læring, læringsprosesser og tilrettelegging for læringsaktiviteter i praksis for at veisøker skal kunne oppnå læringsutbyttet. Emnet skal gjøre studenten i stand til å utføre vurdering av oppnådd læringsutbytte og gjennomføre vurderingssamtaler. 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten: 

  • har kunnskap om sentrale begreper, teorier og tradisjoner innenfor veiledningsfaget 
  • har kunnskap om læring, læringsprosesser og tilrettelegging for læringsaktiviteter i praksisstudier og vurdering  
  • har kunnskap om ulike veiledningsmodeller og metoder som benyttes i praksisveiledning 
  • har innsikt i regelverk, dokumentasjon og formelle retningslinjer ved vurdering i praksis 
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om veiledning, læring og vurdering  
  • forstår hvordan veiledningsprosessen kan bidra til veisøkers faglige utvikling i møte med utfordringer i praksis 

Ferdigheter

Studenten: 

  • kan anvende faglig kunnskap for å planlegge og gjennomføre veiledningssituasjoner, i samsvar med planer for opplæringen  
  • kan anvende faglig kunnskap for å gjennomføre vurderingssamtaler, utfordrende vurderingssituasjoner og løpende skikkethetsvurdering  
  • kan anvende ulike veiledningsmodeller og - metoder, læringsaktiviteter og veiledningsteknologi for å bidra til læring og framdrift i et praksisforløp 
  • kan anvende observasjon som metode i praksissituasjoner og gi læringsfremmende tilbakemeldinger 
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for tilrettelegging av læringsaktiviteter i praksis 
  • kan kartlegge behov og tilrettelegge for veiledning og læringsaktiviteter i samsvar med praksisperiodens læringsutbyttebeskrivelser, tilpasset veisøkers læreforutsetninger 
  • kan kartlegge faktorer som fremmer og hemmer læring og identifisere svake veisøkere og sette i gang tiltak som skaper motivasjon og mestring 

Generell kompetanse

Studenten: 

  • har forståelse for yrkesetiske prinsipper for veiledning av veisøker i eget fagfelt 
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til syne ved veilednings- og vurderingssituasjoner som oppleves utfordrende 
  • kan utføre veiledning individuelt og i gruppe tilpasset veisøkers behov og læreforutsetninger, og delta i utviklingen av opplæringstilbudet 
  • kan utføre veiledning i et kulturelt perspektiv 
  • kan bygge relasjoner og samarbeide med kollegaer på egen arbeidsplass og med utdanningsinstitusjonen, om faglige problemstillinger og utfordringer i veiledning og vurdering av veisøkere 
  • kan utvikle veiledningstjenester på eget arbeidssted basert på kunnskap, teori og praktisk erfaring

Tema

3a. Veiledningens innhold og forløp 

  • Sentrale begreper, teorier og tradisjoner 
  • Veiledningsmodeller 
  • Veiledningsmetoder 
  • Veiledningsforløpet 
  • Veiledningsferdigheter  
  • Veiledningsverktøy 
  • Veiledningssamtalen  
  • Dokumentasjon 
  • Når veiledningen oppleves problematisk 
  • Veiledning i et kulturelt perspektiv 
  • Teknologi i veiledningen 
  • Digital veiledning 

 

3b. Læring  

  • Læring og læringsprosesser 
  • Perspektiver på læring 
  • Faktorer som påvirker læring 
  • Kunnskap, teori og praksis 
  • Reflekterende praksis 
  • Individuell læring 
  • Mesterlære 
  • Instruksjon og veiledning 
  • Læringsaktiviteter i praksis 
  • Identifisere og veilede svake veisøkere 
  • Motivasjon og mestring 
  • Kunnskapsbasert praksis 
  • Informasjonskompetanse 

3c. Vurdering i praksisstudier 

  • Prosess- og underveisvurdering 
  • Kriterier for vurdering 
  • Formativ og summativ vurdering 
  • Vurdering av mål/læringsutbytter 
  • Vurderingsskjemaer 
  • Tilbakemeldinger 
  • Utfordrende vurderingssituasjoner 
  • Skikkethetsvurdering 
  • Observasjon for vurdering 
  • Vurderingssamtalen 

Vurdering

  • Veilede (ca. 15 min) 

  • Reflektere over egen veiledning – i en fagsamtale med sensorer (ca. 8-10 minutter) 

  • Tilbakemelding fra observatør (ca. 5 minutter) 

Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for at emnet skal godkjennes.

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Praktisk muntlig
A - F
Individuell

Arbeidskrav

Arbeidskrav vurderes som: godkjent/ikke godkjent. Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen

Pensumliste

  • Bjerknes M.S og Christiansen B. Praksisveiledning med helsefagstudenter. 2. utgave 2021. Gyldendal. Kap. 4 s. 70-88. Kap. 6 s. 108-125. Kap. 7 s. 127-145.  53 sider.  
  • Handal, G. og Lauvås, P. Veiledning og praktisk yrkesteori. 2014. Cappelen Damm. Kap. 4 s. 81-120. Kap. 5 s. 121-157. Kap. 6 s. 158-189. Kap. 7 s. 193-201. Kap. 8 s. 203-225. Kap. 12 s. 301-317. Kap. 13 s. 318-331. Kap. 14 s. 333-349. 145 sider.  
  • Herberg, E.B og Johannesdottir, H. Kunnskap, læring og veiledning i praksis. 2018. Universitetsforlaget. Hele boken s. 29-188 (ikke Kap. 1). 159 sider.   
  • Tveiten S. Veiledning – mer enn ord. 5. utgave 2019. Fagbokforlaget. s. 92-114. s. 145-280. 157 sider 

 

Totalt 514 sider 

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
65 Time(r)
Selvstudium/litteratur/gruppe
180 Time(r)
Veiledning
5 Time(r)
Sum timer arbeidsinnsats i emnet
250 Time(r)

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Arbeidskrav 1
Skriftlig
1500 ord +/-10%
Arbeidskrav
Skriftlig individuell oppgave. Alle emnets hovedtemaer skal inkluderes

Rammer:

Omfang: Ca. 1500 ord +/- 10%, eksklusive maler og skjema som er vedlegg.
Oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent
Studentene får tilbakemelding på arbeidskravet fra lærer.
Arbeidskrav 2
Nærversplikt på samlinger, 80%
200-300 ord
Studiekrav
Ved fravær utover dette, kontakt faglærer for evt. å gjøre et eget arbeidskrav