00VIPB Kommunikasjon og samhandling i veiledning
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng10
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramVeiledning i praksis
- Startsemester2026 Høst
- Veiledning i praksis
Innhold
I dette emnet blir studenten presentert for kunnskap om hva som legger til rette for god kommunikasjon og samhandling i veiledningssituasjoner, både med veisøker og andre involverte i praksisforløpet. Studenten får også innsikt i ulike typer konflikter som kan oppstå, hvordan slike konflikter utvikler seg over tid, og metoder for håndtering og saksgang. I tillegg belyses etiske problemstillinger og utfordringer som kan oppstå i veiledningsprosessen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om kommunikasjon, dialog og kommunikasjonsteorier
- har kunnskap om samarbeid og gruppeprosesser i veiledningssituasjoner
- har kunnskap om konflikter, faser i et konfliktforløp og konflikthåndtering
- har kunnskap om etikk, etiske utfordringer og maktforhold som kan oppstå i en veiledningssituasjon
- har kunnskap om relasjonens, dialogens og kommunikasjonens betydning i et veiledningsperspektiv
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap på kommunikasjonsmetoder, samtaleformer og samtaleverktøy som benyttes i veiledning
- forstår betydningen av tidlig konflikthåndtering og forebygging av konflikter i praksis
- forstår betydning av samarbeid med veisøker og mellom utdanningsinstitusjon og praksissted for å legge til rette for økt kompetanse
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende faglig kunnskap om samarbeid og konflikthåndtering med veisøker, både i gruppe og individuelt, for å skape tillit og bygge gode relasjoner
- kan anvende ulike kommunikasjonsmetoder i veiledningssituasjoner i praksis
- kan kartlegge konflikter i en tidlig fase, identifisere destruktive konflikter og vurdere behov for iverksetting av tiltak som SØT-modellen
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for etiske perspektiver og utfordringer som kan oppstå i kommunikasjon, dialog og samhandling med veisøker
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av veiledning som vises gjennom anerkjennelse, støtte og empati overfor veisøker
- kan utføre konflikthåndtering og vanskelige samtaler med veisøker i praksis innen eget fagfelt
- kan bygge relasjoner mellom praksissted og utdanningsinstitusjonen
Tema
2a. Kommunikasjon
- Kommunikasjon og kommunikasjonsteorier
- Verbal og non verbal kommunikasjon
- Kommunikasjonen i relasjoner
- Dialogens betydning
- Metakommunikasjon
- Kommunikasjonsferdigheter
- Samtaleformer og samtaleverktøy i veiledning
- Aktiv og passiv lytting
- Rådgivning og instruering
2b. Relasjonskompetanse
- Relasjonens betydning
- Relasjon og tillit
- Anerkjennelse som støtte og motivasjon for læring
- Relasjonskompetanse
2c. Konflikthåndtering
- Konfliktbegrepet
- Faser i konfliktforløp
- Forebygge og håndtere konflikter
- SØT-modellen
- Den vanskelige/nødvendige samtalen
- Saksgang ved konflikter
- Dialogkoder
2d. Samarbeid
- Samarbeid med veisøker
- Samarbeid med andre instanser
- Samarbeid skole – arbeidsliv
2e. Gruppeveiledning
- Grupper og gruppeprosesser
- Ledelse av grupper
2f. Etikk i veiledning
- Etikk og moral
- Etiske perspektiver
- Etisk refleksjon
- Verdier og veiledning
- Taushetsplikt
- Etiske utfordringer
- Makt og etikk
- Empati og mot
Vurdering
Muntlig eksamen i gruppe med presentasjon av arbeidskrav 1.
Rammer:
- 20 minutter presentasjon
- 10 minutter til spørsmål
Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for at emnet skal godkjennes.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | A - F | Gruppe |
Arbeidskrav
Arbeidskrav vurderes som: godkjent/ikke godkjent. Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen.
Pensumliste
Bøker:
- Bjerknes M.S og Christiansen B. Praksisveiledning med helsefagstudenter. 2. utgave 2021. Gyldendal. Kap. 3 s. 57-68. 10 sider.
- Handal, G. og Lauvås, P. Veiledning og praktisk yrkesteori. 2014. Cappelen Damm. Kap. 9 s. 227-251. Kap. 10 s. 253-278. Kap. 11 s. 280-295. 64 sider.
- Lien T. Veiledningens hemmelighet – Læring og relasjoner. 2006. Fagbokforlaget. Kap. 4 s. 44-71. Kap. 5 s. 72-94. 49 sider.
- Kversøy K.S og Alhassan A-R.K. Etikk - en praktisk vinkling. 2021. s. 19-133. 114 sider
- Kversøy K.S og Hartvigsen M. Samarbeid og konflikt – to sider av samme sak. 2. utgave 2018. Del 1 s. 35-117. Del 2 s. 121-205. 166 sider
- Markestad. E.B. Dialog i fag- og yrkesopplæring. Veiledning, relasjonsarbeid og samarbeid. 2023. Cappelen Damm Akademisk. Kap. 2,3 og 4, s. 13-32. Kap. 9, 10 og 11, s. 63-83 – 40 sider.
- Skau G.M. Gode fagfolk vokser - Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. 5. utgave 2017. Kap. 4 s. 81-96. Kap. 5 s. 101-124. 30 sider
- Tveiten S. Veiledning – mer enn ord. 5. utgave 2019. Fagbokforlaget. S. 50-56. 83-88. 128-132. 13 sider
Totalt 486 sider
Anbefalt litteratur:
-
Austli Børslett; Edel J. [et al.] (2011) La etikken blomstre i praksis: en bok om systematisk refleksjon i arbeidshverdagen. Boken er tilgjengelig på nett: https://www.med.uio.no/helsam/tjenester/kunnskap/etikk-helsetjenesten/praksis/systematisk- etikkarbeid/etikkbok-refleksjon2011.pdf
-
IMDI: Vi og De. En håndbok om kommunikasjon på tvers av kulturer. 2007 https://www.imdi.no/globalassets/dokumenter/andre-filer/vi-og-de-en-handbok-i- kommunikasjon-pa-tvers-av-kulturer.pdf
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 65 Time(r) |
Veiledning | 5 Time(r) |
Selvstudium/litteratur/gruppe | 180 Time(r) |
Sum timer arbeidsinnsats i emnet | 250 Time(r) |
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Gruppeoppgave 1500 ord +/-10% | Arbeidskrav | |
Arbeidskrav 2 | Refleksjonsnotat 200-300 ord | Arbeidskrav | Etter endt emne skal studentene levere et individuelt refleksjonsnotat om etikk i veiledning. |
Arbeidskrav 3 | Nærversplikt på samlinger, 80% | Studiekrav | Ved fravær utover dette, kontakt faglærer for evt. å gjøre et eget arbeidskrav |
Omfang: Ca. 1500 ord +/- 10%, eksklusive maler og skjema som er vedlegg.
Oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent
Studentene får tilbakemelding på arbeidskravet fra lærer. Anbefalt gruppestørrelse 3 -4 studenter.