00VIPB Kommunikasjon og samhandling i veiledning

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Veiledning i praksis
    • Startsemester
      2026 Høst
Used in other programs
  • Veiledning i praksis

Innhold

I dette emnet blir studenten presentert for  kunnskap om hva som legger til rette for god kommunikasjon og samhandling i veiledningssituasjoner, både med veisøker og andre involverte i praksisforløpet. Studenten får også innsikt i ulike typer konflikter som kan oppstå, hvordan slike konflikter utvikler seg over tid, og metoder for håndtering og saksgang. I tillegg belyses etiske problemstillinger og utfordringer som kan oppstå i veiledningsprosessen.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:  

  • har kunnskap om kommunikasjon, dialog og kommunikasjonsteorier  
  • har kunnskap om samarbeid og gruppeprosesser i veiledningssituasjoner 
  • har kunnskap om konflikter, faser i et konfliktforløp og konflikthåndtering 
  • har kunnskap om etikk, etiske utfordringer og maktforhold som kan oppstå i en veiledningssituasjon 
  • har kunnskap om relasjonens, dialogens og kommunikasjonens betydning i et veiledningsperspektiv 
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap på kommunikasjonsmetoder, samtaleformer og samtaleverktøy som benyttes i veiledning 
  • forstår betydningen av tidlig konflikthåndtering og forebygging av konflikter i praksis  
  • forstår betydning av samarbeid med veisøker og mellom utdanningsinstitusjon og praksissted for å legge til rette for økt kompetanse 

Ferdigheter

Studenten: 

  • kan anvende faglig kunnskap om samarbeid og konflikthåndtering med veisøker, både i gruppe og individuelt, for å skape tillit og bygge gode relasjoner 
  • kan anvende ulike kommunikasjonsmetoder i veiledningssituasjoner i praksis 
  • kan kartlegge konflikter i en tidlig fase, identifisere destruktive konflikter og vurdere behov for iverksetting av tiltak som SØT-modellen  

Generell kompetanse

Studenten: 

  • har forståelse for etiske perspektiver og utfordringer som kan oppstå i kommunikasjon, dialog og samhandling med veisøker  
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av veiledning som vises gjennom anerkjennelse, støtte og empati overfor veisøker 
  • kan utføre konflikthåndtering og vanskelige samtaler med veisøker i praksis innen eget fagfelt   
  • kan bygge relasjoner mellom praksissted og utdanningsinstitusjonen 

Tema

2a. Kommunikasjon 

  • Kommunikasjon og kommunikasjonsteorier 
  • Verbal og non verbal kommunikasjon 
  • Kommunikasjonen i relasjoner 
  • Dialogens betydning 
  • Metakommunikasjon 
  • Kommunikasjonsferdigheter 
  • Samtaleformer og samtaleverktøy i veiledning 
  • Aktiv og passiv lytting 
  • Rådgivning og instruering 

2b. Relasjonskompetanse 

  • Relasjonens betydning 
  • Relasjon og tillit 
  • Anerkjennelse som støtte og motivasjon for læring 
  • Relasjonskompetanse 

2c. Konflikthåndtering 

  • Konfliktbegrepet  
  • Faser i konfliktforløp 
  • Forebygge og håndtere konflikter 
  • SØT-modellen 
  • Den vanskelige/nødvendige samtalen 
  • Saksgang ved konflikter 
  • Dialogkoder 

2d. Samarbeid 

  • Samarbeid med veisøker  
  • Samarbeid med andre instanser 
  • Samarbeid skole – arbeidsliv 

2e. Gruppeveiledning 

  • Grupper og gruppeprosesser 
  • Ledelse av grupper 

2f. Etikk i veiledning 

  • Etikk og moral 
  • Etiske perspektiver 
  • Etisk refleksjon 
  • Verdier og veiledning  
  • Taushetsplikt 
  • Etiske utfordringer 
  • Makt og etikk 
  • Empati og mot 

Vurdering

Muntlig eksamen i gruppe med presentasjon av arbeidskrav 1.  

Rammer: 

  • 20 minutter presentasjon  
  • 10 minutter til spørsmål 

Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for at emnet skal godkjennes.  

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Muntlig eksamen
A - F
Gruppe

Arbeidskrav

Arbeidskrav vurderes som: godkjent/ikke godkjent. Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen.

Pensumliste

Bøker:

  • Bjerknes M.S og Christiansen B. Praksisveiledning med helsefagstudenter. 2. utgave 2021. Gyldendal. Kap. 3 s. 57-68. 10 sider. 
  • Handal, G. og Lauvås, P. Veiledning og praktisk yrkesteori. 2014. Cappelen Damm. Kap. 9 s. 227-251. Kap. 10 s. 253-278. Kap. 11 s. 280-295. 64 sider.  
  • Lien T. Veiledningens hemmelighet – Læring og relasjoner. 2006. Fagbokforlaget. Kap. 4 s. 44-71. Kap. 5 s. 72-94. 49 sider. 
  • Kversøy K.S og Alhassan A-R.K. Etikk - en praktisk vinkling. 2021. s. 19-133. 114 sider 
  • Kversøy K.S og Hartvigsen M. Samarbeid og konflikt – to sider av samme sak. 2. utgave 2018. Del 1 s. 35-117. Del 2 s. 121-205. 166 sider 
  • Markestad. E.B. Dialog i fag- og yrkesopplæring. Veiledning, relasjonsarbeid og samarbeid. 2023. Cappelen Damm Akademisk. Kap. 2,3 og 4, s. 13-32. Kap. 9, 10 og 11, s. 63-83 – 40 sider.  
  • ​ Skau G.M. Gode fagfolk vokser - Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. 5. utgave 2017. Kap. 4 s. 81-96. Kap. 5 s. 101-124. 30 sider 
  •  Tveiten S. Veiledning – mer enn ord. 5. utgave 2019. Fagbokforlaget. S. 50-56. 83-88. 128-132. 13 sider 

Totalt 486 sider  

 

Anbefalt litteratur:  

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
65 Time(r)
Veiledning
5 Time(r)
Selvstudium/litteratur/gruppe
180 Time(r)
Sum timer arbeidsinnsats i emnet
250 Time(r)

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Arbeidskrav 1
Gruppeoppgave
1500 ord +/-10%
Arbeidskrav
Skriftlig gruppeoppgave med fordypning i et eller flere av emnets hovedtemaer

Omfang: Ca. 1500 ord +/- 10%, eksklusive maler og skjema som er vedlegg.

Oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent

Studentene får tilbakemelding på arbeidskravet fra lærer. Anbefalt gruppestørrelse 3 -4 studenter.
Arbeidskrav 2
Refleksjonsnotat
200-300 ord
Arbeidskrav
Etter endt emne skal studentene levere et individuelt refleksjonsnotat om etikk i veiledning.
Arbeidskrav 3
Nærversplikt på samlinger, 80%
Studiekrav
Ved fravær utover dette, kontakt faglærer for evt. å gjøre et eget arbeidskrav