00VIPA Rammer for praksisveiledning

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studieprogram
      Veiledning i praksis
    • Startsemester
      2026 Høst
Used in other programs
  • Veiledning i praksis

Innhold

I dette emnet får studenten en innføring i veiledning, veiledningens hensikt og praksis som læringsarena. Videre vil emnet ha søkelys på praksisveilederens rolle og oppgaver, utvikling av egen veilederkompetanse og det legges vekt på at studenten skal reflektere over egen veilederpraksis og muligheter for personlig og faglig vekst og utvikling. Emnet berører hvilke utfordringer praksisveiledningen kan medføre generelt, som intrapersonlige-, interpersonlige- og strukturelle utfordringer. I emnet vil studenten lære om måter å organisere praksis på ved eget arbeidssted, og forberedelser for mottak av nye veisøkere. I tillegg vil studenten få innsikt i lover, forskrifter og styringsdokumenter med relevans for veisøkers praksisstudier. 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten: 

  • har kunnskap om veiledning, veiledningens hensikt og praksis som læringsarena  
  • har kunnskap om forberedelse og organisering av praksis på arbeidsstedet og mottak av nye veisøkere 
  • har innsikt i lover, forskrifter, styringsdokumenter og gjeldene læreplaner med relevans for veisøkers lærefag og praksisstudier 
  • har kunnskap om veileders roller og funksjoner, også i et mangfoldsperspektiv  
  • har kunnskap om læringssyn i veiledning og kunnskapsbasert praksis 
  • kan oppdatere sin kunnskap om praksisveileders rolle og funksjoner i yrkespraksis 
  • forstår betydningen av praksisveiledning i et opplæringsperspektiv 

Ferdigheter

Studenten: 

  • kan anvende relevante lover, forskrifter og styringsdokumenter på praktiske og teoretiske problemstillinger som har relevans for veisøkers praksisstudier  
  • kan anvende relevante hjelpemidler som veiledningskontrakt, veiledningsgrunnlag og refleksjonsnotat i praksisveiledning 
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for egen veiledningspraksis  
  • kan kartlegge nye veisøkeres forventninger, identifisere behov for oppfølging og organisere praksis på egen arbeidsplass

Generell kompetanse

Studenten: 

  • har forståelse for veiledning som en del av egen og veisøkers personlige vekst og utvikling  
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av egen veilederpraksis og er bevisst maktperspektivet i veilederrollen   
  • kan utføre arbeidet etter veisøkers behov for veiledning i praksis 
  • kan bygge relasjoner med kollegaer, praksislærere og utdanningsinstitusjoner 

Tema

1a. Praksis som arena for læring 

  • Praksisfeltet som læringsarena 
  • Kunnskapsbasert praksis 
  • Teoretisk og praktisk kunnskap 
  • Læringssyn i veiledning 

1b. Praksisveiledning 

  • Veiledning 
  • Veiledningens grenseområder 
  • Praksisveiledningens hensikt og mål 
  • Hvem er veisøker - student/elev/lærling 
  • Praksislærerens rolle i praksisstudier 
  • Hjelpemidler i praksisveiledning 
  1. Veiledningskontrakt 
  2. Ukeplanlegging 
  3. Refleksjonsnotat 
  4. Veiledningsgrunnlag 
  5. Observasjon  

1c. Praksisveileders rolle og oppgaver 

  • Veilederens funksjon og rolle 
  • Utvikling av veilederkompetanse 
  • Veileders personlige og faglige vekst og utvikling 
  • Profesjonell yrkesutøvelse 
  • Refleksjon over egen veiledningspraksis 
  • Maktperspektivet i veilederrollen  
  • Utfordringer som veileder  
  • Veiledning i et mangfoldsperspektiv 
  • Veiledning på veisøkers premisser 

1d. Sentralt lov- og rammeverk 

  • Aktuelt lovverk som gjelder for arbeidslivet 
  1. Arbeidsmiljøloven 
  2. Internkontrollforskriften 
  • Sentralt lov- og rammeverk med relevans for veisøkers praksisstudier, som: 
  1. Lov om høyere utdanning m. forskrift  
  2. Lov om høyere yrkesfaglig utdanning m. forskrift 
  3. Opplæringslov m.forskrift 
  4. Læreplanverket  
  5. Studieplaner og læringsutbyttebeskrivelser 
  6. Rammeplaner 
  7. Om skikkethetsvurdering 

 

1e. Mottak av veisøkere 

  • Forberedelse  
  • Organisering av praksis og praksisveiledning 
  • Mottakelse av veisøker 
  • Ansvarsfordeling og oppfølging 
  • Arbeidsreglement og interne rutiner ved praksisstedet 
  • Forventningsavklaring 

Vurdering

Muntlig eksamen i gruppe med presentasjon av arbeidskrav 1.  

Rammer: 

  • 20 minutter presentasjon  
  • 10 minutter til spørsmål 

Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for at emnet skal godkjennes.  

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Muntlig eksamen
A - F
Gruppe

Arbeidskrav

Arbeidskrav vurderes som: godkjent/ikke godkjent. Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen. 

Pensumliste

Bøker:

  • Bjerknes M.S og Christiansen B. Praksisveiledning med helsefagstudenter. 2. utgave 2021. Gyldendal. Kap. 1 s. 11-33. Kap. 2 s. 37-54. Kap. 8 s. 148-169. Kap. 9 s. 171-181. 70 sider. 

  • Handal, G. og Lauvås, P. Veiledning og praktisk yrkesteori. 2014. Cappelen Damm. Kap. 1 s. 21-36. Kap. 2 s. 41-55. Kap. 3 s. 57-79. 51 sider.  

  • 25 sider 

  • Markestad. E.B. Dialog i fag- og yrkesopplæring. Veiledning, relasjonsarbeid og samarbeid. 2023. Cappelen Damm Akademisk. Kap. 5, 6 og 7, s. 33-53 og del 2, s. 88-118. 40 sider 

  • Skau G.M. Gode fagfolk vokser - Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. 5. utgave 2017. Kap. 1 s. 15-27. Kap. 2 s. 29-50. Kap. 3 s. 53-78. Kap. 6 s. 127-144. Kap. 7 s. 149-158. Kap. 8 s. 161-174. 97 sider 

  • Tveiten S. Veiledning – mer enn ord. 5. utgave 2019. Fagbokforlaget. S. 19-44. 66-79. 114-126. 140-143. 53 sider 

Totalt 296 sider + aktuelt lov- og regelverk, styringsdokumentasjon mm.  

 

Henvisning til aktuelt lov- og regelverk:  

  • Lovdata:  

  • Lov om grunnskolen og den vidaregående opplæringa (Opplæringslova). Kap. 4 og 12.  

  • Forskrift til opplæringslova. Kap. 6a. og Kap. 11.  

  • Lov om høyere yrkesfaglig utdanning. §§ 22, 25, 26 og 27. 

  • Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleforskriften). Kap. 5. 

  • Lov om universiteter og høyskoler (universitets- og høyskoleloven). §§ 4.9 og 5.3. 

  • Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning 

  • Forskrift om tilsyn med utdanningskvaliteten i høyere utdanning (studietilsynsforskriften). § 2. 

  • Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven) 

  • Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften) 

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
65 Time(r)
Veiledning
5 Time(r)
Selvstudium/litteratur/gruppe
180 Time(r)
Sum timer arbeidsinnsats i emnet
250 Time(r)

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Arbeidskrav 1
Gruppeoppgave
Arbeidskrav
Skriftlig gruppeoppgave med fordypning i praksisveileders rolle og oppgaver  

Rammer: 

Omfang: Ca. 1500 ord +/- 10%, eksklusive maler og skjema som er vedlegg. 
Oppgaven vurderes til godkjent/ikke godkjent 
Studentene får tilbakemelding på arbeidskravet fra lærer. Det anbefales et maksantall på 3 -4 studenter pr. gruppe
Arbeidskrav 2
Refleksjonsnotat
Arbeidskrav
Etter endt emne skal studentene levere et individuelt refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt.

Rammer:
Skriftlig individuelt notat. Omfang: Ca. 200-300 ord
Arbeidskrav 3
Nærversplikt på samlinger, 80%
Studiekrav
Ved fravær utover dette, kontakt faglærer for evt. å gjøre et eget arbeidskrav