00PHRC Psykiske lidelser og ruslidelser, behandlingstiltak og oppfølging
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng10
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudiestedBergen, Oslo
- StudieprogramPsykisk helsearbeid og rusarbeid
- Startsemester2026 Vår
- Psykisk helsearbeid og rusarbeid
Innhold
Emnet gir innsikt i ulike forståelsesmodeller, samt kunnskap om hva som kan påvirke den psykiske helsen i ulike utviklingsfaser. Emnet gir også kunnskap om ulike psykiske lidelser og ruslidelser i et livsløpsperspektiv.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om psykiske lidelser og ruslidelser, og de ulike forståelsesmodellene innen psykisk helsearbeid og rusarbeid
- har kunnskap om psykoedukasjon og betydningen av informasjon og opplæring av tjenestemottaker og pårørende som en del av behandling
- har kunnskap om normalutvikling, forebygging, tidlige tegn på avvik og tidlig intervensjon hos barn og unge
- har kunnskap om aldring og sårbarhet for psykisk lidelser og ruslidelser
- har kunnskap om ulike behandlingstiltak og betydningen av informasjon og opplæring av tjenestemottaker og pårørende som en del av behandling
- har innsikt i diagnosegrupper, særtrekk og relaterte tilstander innen psykisk helsearbeid og rusarbeid, samt relevant regelverk knyttet til oppfølging av mennesker med problematikk innen psykisk helse og rus
- har bransjekunnskap og kjennskap til ISD-11 diagnosesystem og kartleggingsverktøy, behandlingstiltak og oppfølging av psykiske lidelser, LAR-retningslinjen, rusreformen, gjennomføringsforskriften, pakkeforløp og samhandlingsreformen
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om sårbarhet for utvikling av psykiske lidelser og ruslidelser i ulike aldersgrupper
- forstår egen yrkesrolle i møte med mennesker i ulike aldre og livssituasjoner med sårbarhet for utvikling av psykiske lidelser og ruslidelser og deres pårørende
Ferdigheter
Studenten:
- anvender faglig kunnskap om utviklingsteori og utviklingsforstyrrelser for å forstå og møte mennesker med sårbarhet for utvikling av psykiske lidelser og ruslidelser, samt deres pårørende
- kan anvende faglig kunnskap for å gjennomføre psykoedukative tiltak som samtaler, gruppeterapi, undervisning og problemløsning for å bidra til innsikt og forståelse for tjenestemottaker og pårørende innenfor behandling og rehabilitering
- kan anvende relevante faglige verktøy og teknikker for å kartlegge symptomer på, eller fare for, selvskading, selvmordsforsøk og selvmord i ulike aldersgrupper
- kan finne relevant og faglig informasjon og fagstoff om symptomer på sårbarhet for utvikling av psykiske lidelser og ruslidelser, samt endringer i symptombildet
- kan kartlegge og identifisere tidlige tegn på psykiske plager i ulike aldersgrupper og livsfaser, samt identifisere behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse
Studenten:
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som vises i møte med tjenestemottaker og pårørende
- kan utføre arbeid knyttet til behov hos sårbare mennesker med risiko for utvikling av, eller som allerede har utfordringer knyttet til psykisk helse og rus
- kan bygge relasjoner med kollegaer som en del av et team, og samarbeide med ulike faggrupper innenfor psykisk helse- og rusarbeid
- kan utvikle arbeidsmetoder innen eget kompetanseområde for å kartlegge og identifisere tidlige tegn på psykiske plager i ulike aldersgrupper og livsfaser
Tema
Barn og unge – forebygging og tidlig intervensjon
- Normalutvikling og tidlige tegn på avvik
- Forebygging av overgrep mot barn og unge
- Sosial kompetanse
- Problematferd, mobbing, vold og kriminalitet
- Barn som pårørende
- Utviklingsforstyrrelser, atferdsforstyrrelser og følelsesmessige forstyrrelser som oppstår i barndom og ungdomsalder
Psykiske lidelser og ruslidelser, - særtrekk og relaterte tilstander
- Diagnoseverktøy
- Nasjonale planer, retningslinjer og veiledere
- ROP- lidelser
- Avhengighet og misbruk
- Spillavhengighet
- Rusmidlenes virkning og skadevirkning
- Depresjon og angst
- Psykotiske tilstander
- Affektive lidelser, stemningslidelser
- Angst og traumer med sammensatte årsaker
- PTSD
- Spiseforstyrrelser
- Personlighetsforstyrrelser
- Selvmord, selvmordsforsøk og selvskading
- Aldring og sårbarhet for psykiske lidelser og ruslidelser, inklusive demens
Psykiske lidelser hos eldre
- Aldring og sårbarhet for psykiske lidelser
- Psykiske lidelser og rusrelaterte lidelser hos eldre
- Demens
- Delirium
Behandlingstiltak, metoder og strategier
- Årsaksforklaringer og sårbarhet i et helhetlig perspektiv (biologiske, psykologiske og sosiologiske forståelsesmodeller, diagnosegrupper og klassifisering)
- Psykoedukasjon
- LAR (legemiddelassistert behandling)
- Gjennomføringsforskriften
- Forebyggingsstrategier og behandlingsmetoder
- LEON prinsippet
- Vold og seksuelle overgrep
- Pårørende
- Traumebevisst miljøarbeid
Vurdering
Utfyllende informasjon om vurdering/eksamen
Oppgaveteksten presenteres i plenum i 2. samlingsuke. Omfang 2000 ord (+/- 10%).
Alle gruppemedlemmene må delta med individuelle bidrag i framlegget.
Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for at emnet skal godkjennes.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig individuell oppgave | A - F | Individuell | 3 Uke(r) |
Arbeidskrav
Obligatoriske aktiviteter (godkjent/ikke godkjent)
1. Veiledning
2. Individuelt arbeidskrav
3. Faglig refleksjonsnotat
4. Kurs i traumebevisst miljøarbeid
Pensumliste
Bøker
- Marit Helene Hem (red.)Trond F. Aarre (red.), 2003, Gyldendal Norsk Forlag AS, ISBN: 9788205568709, Relasjonens betydning : om fundamentet i psykisk helse- og rusarbeid
- Kjell Magne Håkonsen, Gyldendal Norsk Forlag AS. 2014, 5. utgave, ISBN/EAN: 9788205448544, Psykologi og psykiske lidelser
- Åste Herheim, Kari Langholm, DAMM. 2006, ISBN 9788204096678, Psykisk Helsearbeid- Teorier og arbeidsmåter
- Bøe, Thommassen, Universitetsforlaget. 2017, ISBN: 9788215026176, Psykiske helsearbeid, å skape rom for hverandre
- Sidsel Tveiten, Fagbokforlaget. 2020, ISBN 9788245034400, Helsepedagogikk, Helsekompetanse og brukermedvirkning
- Lauveng, Arnhild ( 2020 ), Universitetsforlaget. 2020, ISBN 978-82-15-02662- 6, Grunnbok i psykisk helsearbeid. Det landskapet vi er mennesker i
- Hagen, Da Silva, Thelle, Universitetsforlaget. 2021, ISBN: 97882150205049,Traumebevisstomsorg i psykisk helsearbeid. Fra et tilknytningsteoretisk perspektiv
- Martinsen, Egil W, Fagbokforlaget. 2018, ISBN: 9788245024975, Kropp og sinn. Fysisk aktivitet – psykisk helse – kognitiv terapi
- Bøckmann, Kjellevold (2015), Fagbokforlaget. 2015 ISBN: 9788245016208, Pårørende i helsetjenesten.Kap. 2, 3, 6, 9, 11
- Lars Lien m.fl, Fagbokforlaget. 2022 ISBN 9788245035599, Sammensatte problemer og sammenvevde tiltak integrert behandling av rus og psykiske lidelser
Nettsider
Tilleggslitteratur
- Alice, KJellevold, Fagbokforlaget 2020 ISBN: 9788245034295, Retten til individuell plan
- Borge, Martinsen og Moe, Fagbokforlaget.2011, ISBN: 9788245009538, Psykisk helsearbeid. Mer enn medisiner og samtaleterapi
- Evjen, Kielland, Øiern (2020), Universitetsforlaget. 2020, ISBN: 8788215030524, Dobbelt opp. Om psykiske lidelser og rusmidler
- Aarre, Trond F. Universitetsforlaget. 2018, ISBN: 9788215030708, En mindre medisinsk psykiatri
- Lars Lien m.fl, 2019, Rådet for psykisk helse. ISBN: 9788215031514, Asylsøkere og flyktninger- psykisk helse og livsmestring
- Traumepoliklinikken, Modum Bad. 2017, ISBN: 9788292014202, Tilbake til nåtid. En manual for håndtering av traumereaksjoner
- Borg, Karlsson, Gyldendal. 2018, ISBN: 9788205500723, Recovery. Tradisjoner, fornyelser og praksiser
- Fyrand, Universitetsforlaget. 2018, ISBN: 9788215026756, Sosialt nettverk. Teori og praksis. Kap. 5 og 6
- Trond Aare, Fagbokforlaget. 2022, ISBN: 9788245041040, Hvis psykisk helsevern ikke fantes - psykiatri for ikke-psykiatere
- Kompendium, Fagskolen. Legges ut i Moodle, Åpen dialog i relasjonell praksis.
- Kompendium, Fagskolen. Legges ut i Moodle. Seksualitet.
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Studieinnsats | 255 Time(r) |
Veiledning | 64 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 54 Time(r) |
Selvstudium/litteratur/gruppe | 110 Time(r) |