00PHRC Psykiske lidelser og ruslidelser, behandlingstiltak og oppfølging

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studiested
      Bergen, Oslo
    • Studieprogram
      Psykisk helsearbeid og rusarbeid
    • Startsemester
      2026 Vår
Used in other programs
  • Psykisk helsearbeid og rusarbeid

Innhold

Emnet gir innsikt i ulike forståelsesmodeller, samt kunnskap om hva som kan påvirke den psykiske helsen i ulike utviklingsfaser. Emnet gir også kunnskap om ulike psykiske lidelser og ruslidelser i et livsløpsperspektiv.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om psykiske lidelser og ruslidelser, og de ulike forståelsesmodellene innen psykisk helsearbeid og rusarbeid
  • har kunnskap om psykoedukasjon og betydningen av informasjon og opplæring av tjenestemottaker og pårørende som en del av behandling
  • har kunnskap om normalutvikling, forebygging, tidlige tegn på avvik og tidlig intervensjon hos barn og unge
  • har kunnskap om aldring og sårbarhet for psykisk lidelser og ruslidelser
  • har kunnskap om ulike behandlingstiltak og betydningen av informasjon og opplæring av tjenestemottaker og pårørende som en del av behandling
  • har innsikt i diagnosegrupper, særtrekk og relaterte tilstander innen psykisk helsearbeid og rusarbeid, samt relevant regelverk knyttet til oppfølging av mennesker med problematikk innen psykisk helse og rus
  • har bransjekunnskap og kjennskap til ISD-11 diagnosesystem og kartleggingsverktøy, behandlingstiltak og oppfølging av psykiske lidelser, LAR-retningslinjen, rusreformen, gjennomføringsforskriften, pakkeforløp og samhandlingsreformen
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om sårbarhet for utvikling av psykiske lidelser og ruslidelser i ulike aldersgrupper
  • forstår egen yrkesrolle i møte med mennesker i ulike aldre og livssituasjoner med sårbarhet for utvikling av psykiske lidelser og ruslidelser og deres pårørende

Ferdigheter

Studenten:

  • anvender faglig kunnskap om utviklingsteori og utviklingsforstyrrelser for å forstå og møte mennesker med sårbarhet for utvikling av psykiske lidelser og ruslidelser, samt deres pårørende
  • kan anvende faglig kunnskap for å gjennomføre psykoedukative tiltak som samtaler, gruppeterapi, undervisning og problemløsning for å bidra til innsikt og forståelse for tjenestemottaker og pårørende innenfor behandling og rehabilitering
  • kan anvende relevante faglige verktøy og teknikker for å kartlegge symptomer på, eller fare for, selvskading, selvmordsforsøk og selvmord i ulike aldersgrupper
  • kan finne relevant og faglig informasjon og fagstoff om symptomer på sårbarhet for utvikling av psykiske lidelser og ruslidelser, samt endringer i symptombildet
  • ​kan kartlegge og identifisere tidlige tegn på psykiske plager i ulike aldersgrupper og livsfaser, samt identifisere behov for iverksetting av tiltak

Generell kompetanse

Studenten:

  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som vises i møte med tjenestemottaker og pårørende
  • kan utføre arbeid knyttet til behov hos sårbare mennesker med risiko for utvikling av, eller som allerede har utfordringer knyttet til psykisk helse og rus
  • kan bygge relasjoner med kollegaer som en del av et team, og samarbeide med ulike faggrupper innenfor psykisk helse- og rusarbeid
  • kan utvikle arbeidsmetoder innen eget kompetanseområde for å kartlegge og identifisere tidlige tegn på psykiske plager i ulike aldersgrupper og livsfaser

Tema

Barn og unge – forebygging og tidlig intervensjon

  • Normalutvikling og tidlige tegn på avvik
  • Forebygging av overgrep mot barn og unge
  • Sosial kompetanse
  • Problematferd, mobbing, vold og kriminalitet
  • Barn som pårørende
  • Utviklingsforstyrrelser, atferdsforstyrrelser og følelsesmessige forstyrrelser som oppstår i barndom og ungdomsalder

Psykiske lidelser og ruslidelser, - særtrekk og relaterte tilstander 

  • Diagnoseverktøy
  • Nasjonale planer, retningslinjer og veiledere
  • ROP- lidelser
  • Avhengighet og misbruk
  • Spillavhengighet
  • Rusmidlenes virkning og skadevirkning
  • Depresjon og angst
  • Psykotiske tilstander
  • Affektive lidelser, stemningslidelser
  • Angst og traumer med sammensatte årsaker
  • PTSD
  • Spiseforstyrrelser
  • Personlighetsforstyrrelser
  • Selvmord, selvmordsforsøk og selvskading
  • Aldring og sårbarhet for psykiske lidelser og ruslidelser, inklusive demens

Psykiske lidelser hos eldre

  • Aldring og sårbarhet for psykiske lidelser
  • Psykiske lidelser og rusrelaterte lidelser hos eldre
  • Demens
  • Delirium

Behandlingstiltak, metoder og strategier

  • Årsaksforklaringer og sårbarhet i et helhetlig perspektiv (biologiske, psykologiske og sosiologiske forståelsesmodeller, diagnosegrupper og klassifisering)
  • Psykoedukasjon
  • LAR (legemiddelassistert behandling)
  • Gjennomføringsforskriften
  • Forebyggingsstrategier og behandlingsmetoder
  • LEON prinsippet
  • Vold og seksuelle overgrep
  • Pårørende
  • Traumebevisst miljøarbeid

Vurdering

Utfyllende informasjon om vurdering/eksamen

Oppgaveteksten presenteres i plenum i 2. samlingsuke. Omfang 2000 ord (+/- 10%).
Alle gruppemedlemmene må delta med individuelle bidrag i framlegget.
Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for at emnet skal godkjennes.

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Skriftlig individuell oppgave
A - F
Individuell
3 Uke(r)

Arbeidskrav

Obligatoriske aktiviteter  (godkjent/ikke godkjent)

1. Veiledning
2. Individuelt arbeidskrav
3. Faglig refleksjonsnotat
4. Kurs i traumebevisst miljøarbeid

Pensumliste

 

Bøker

  • Marit Helene Hem (red.)Trond F. Aarre (red.), 2003, Gyldendal Norsk Forlag AS, ISBN: 9788205568709, Relasjonens betydning : om fundamentet i psykisk helse- og rusarbeid
  • Kjell Magne Håkonsen, Gyldendal Norsk Forlag AS. 2014, 5. utgave, ISBN/EAN: 9788205448544, Psykologi og psykiske lidelser
  • Åste Herheim, Kari Langholm, DAMM. 2006, ISBN 9788204096678, Psykisk Helsearbeid- Teorier og arbeidsmåter
  • Bøe, Thommassen, Universitetsforlaget. 2017, ISBN: 9788215026176, Psykiske helsearbeid, å skape rom for hverandre
  • Sidsel Tveiten, Fagbokforlaget. 2020, ISBN 9788245034400, Helsepedagogikk, Helsekompetanse og brukermedvirkning
  • Lauveng, Arnhild  ( 2020 ), Universitetsforlaget. 2020, ISBN 978-82-15-02662- 6, Grunnbok i psykisk helsearbeid. Det landskapet vi er mennesker i
  • Hagen, Da Silva, Thelle, Universitetsforlaget. 2021, ISBN: 97882150205049,Traumebevisstomsorg i psykisk helsearbeid. Fra et tilknytningsteoretisk perspektiv
  • Martinsen, Egil W, Fagbokforlaget. 2018, ISBN: 9788245024975, Kropp og sinn. Fysisk aktivitet – psykisk helse – kognitiv terapi
  • Bøckmann, Kjellevold (2015), Fagbokforlaget. 2015 ISBN: 9788245016208, Pårørende i helsetjenesten.Kap. 2, 3, 6, 9, 11
  • Lars Lien m.fl, Fagbokforlaget. 2022 ISBN 9788245035599, Sammensatte problemer og sammenvevde tiltak integrert behandling av rus og psykiske lidelser

Nettsider

Tilleggslitteratur

  • Alice, KJellevold, Fagbokforlaget 2020 ISBN: 9788245034295, Retten til individuell plan
  • Borge, Martinsen og Moe, Fagbokforlaget.2011, ISBN: 9788245009538, Psykisk helsearbeid. Mer enn medisiner og samtaleterapi
  • Evjen, Kielland, Øiern (2020), Universitetsforlaget. 2020, ISBN: 8788215030524, Dobbelt opp. Om psykiske lidelser og rusmidler
  • Aarre, Trond F. Universitetsforlaget. 2018, ISBN: 9788215030708, En mindre medisinsk psykiatri
  • Lars Lien m.fl, 2019, Rådet for psykisk helse. ISBN: 9788215031514, Asylsøkere og flyktninger- psykisk helse og livsmestring
  • Traumepoliklinikken, Modum Bad. 2017, ISBN: 9788292014202, Tilbake til nåtid. En manual for håndtering av traumereaksjoner
  • Borg, Karlsson, Gyldendal. 2018, ISBN: 9788205500723, Recovery. Tradisjoner, fornyelser og praksiser
  • Fyrand, Universitetsforlaget. 2018, ISBN: 9788215026756, Sosialt nettverk. Teori og praksis. Kap. 5 og 6
  • Trond Aare, Fagbokforlaget. 2022, ISBN: 9788245041040, Hvis psykisk helsevern ikke fantes - psykiatri for ikke-psykiatere
  • Kompendium, Fagskolen. Legges ut i Moodle, Åpen dialog i relasjonell praksis.
  • Kompendium, Fagskolen. Legges ut i Moodle. Seksualitet

 

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Studieinnsats
255 Time(r)
Veiledning
64 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
54 Time(r)
Selvstudium/litteratur/gruppe
110 Time(r)