00PHRC Psykiske lidelser og ruslidelser, behandlingstiltak og oppfølging

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studiested
      Oslo, Bergen
    • Studieprogram
      Psykisk helsearbeid og rusarbeid
    • Startsemester
      2026 Vår

Innhold

Emnet gir innsikt i ulike forståelsesmodeller, samt kunnskap om hva som kan påvirke den psykiske helsen i ulike utviklingsfaser. Emnet gir også kunnskap om ulike psykiske lidelser og ruslidelser i et livsløpsperspektiv.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om psykiske lidelser og ruslidelser, og de ulike forståelsesmodellene innen psykisk helsearbeid og rusarbeid
  • har kunnskap om psykoedukasjon og betydningen av informasjon og opplæring av tjenestemottaker og pårørende som en del av behandling
  • har kunnskap om normalutvikling, forebygging, tidlige tegn på avvik og tidlig intervensjon hos barn og unge
  • har kunnskap om aldring og sårbarhet for psykisk lidelser og ruslidelser
  • har kunnskap om ulike behandlingstiltak og betydningen av informasjon og opplæring av tjenestemottaker og pårørende som en del av behandling
  • har innsikt i diagnosegrupper, særtrekk og relaterte tilstander innen psykisk helsearbeid og rusarbeid, samt relevant regelverk knyttet til oppfølging av mennesker med problematikk innen psykisk helse og rus
  • har bransjekunnskap og kjennskap til ISD-11 diagnosesystem og kartleggingsverktøy, behandlingstiltak og oppfølging av psykiske lidelser, LAR-retningslinjen, rusreformen, gjennomføringsforskriften, pakkeforløp og samhandlingsreformen
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om sårbarhet for utvikling av psykiske lidelser og ruslidelser i ulike aldersgrupper
  • forstår egen yrkesrolle i møte med mennesker i ulike aldre og livssituasjoner med sårbarhet for utvikling av psykiske lidelser og ruslidelser og deres pårørende

Ferdigheter

Studenten:

  • anvender faglig kunnskap om utviklingsteori og utviklingsforstyrrelser for å forstå og møte mennesker med sårbarhet for utvikling av psykiske lidelser og ruslidelser, samt deres pårørende
  • kan anvende faglig kunnskap for å gjennomføre psykoedukative tiltak som samtaler, gruppeterapi, undervisning og problemløsning for å bidra til innsikt og forståelse for tjenestemottaker og pårørende innenfor behandling og rehabilitering
  • kan anvende relevante faglige verktøy og teknikker for å kartlegge symptomer på, eller fare for, selvskading, selvmordsforsøk og selvmord i ulike aldersgrupper
  • kan finne relevant og faglig informasjon og fagstoff om symptomer på sårbarhet for utvikling av psykiske lidelser og ruslidelser, samt endringer i symptombildet
  • ​kan kartlegge og identifisere tidlige tegn på psykiske plager i ulike aldersgrupper og livsfaser, samt identifisere behov for iverksetting av tiltak

Generell kompetanse

Studenten:

  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som vises i møte med tjenestemottaker og pårørende
  • kan utføre arbeid knyttet til behov hos sårbare mennesker med risiko for utvikling av, eller som allerede har utfordringer knyttet til psykisk helse og rus
  • kan bygge relasjoner med kollegaer som en del av et team, og samarbeide med ulike faggrupper innenfor psykisk helse- og rusarbeid
  • kan utvikle arbeidsmetoder innen eget kompetanseområde for å kartlegge og identifisere tidlige tegn på psykiske plager i ulike aldersgrupper og livsfaser

Tema

Barn og unge – forebygging og tidlig intervensjon

  • Normalutvikling og tidlige tegn på avvik
  • Forebygging av overgrep mot barn og unge
  • Sosial kompetanse
  • Problematferd, mobbing, vold og kriminalitet
  • Barn som pårørende
  • Utviklingsforstyrrelser, atferdsforstyrrelser og følelsesmessige forstyrrelser som oppstår i barndom og ungdomsalder

Psykiske lidelser og ruslidelser, - særtrekk og relaterte tilstander 

  • Diagnoseverktøy
  • Nasjonale planer, retningslinjer og veiledere
  • ROP- lidelser
  • Avhengighet og misbruk
  • Spillavhengighet
  • Rusmidlenes virkning og skadevirkning
  • Depresjon og angst
  • Psykotiske tilstander
  • Affektive lidelser, stemningslidelser
  • Angst og traumer med sammensatte årsaker
  • PTSD
  • Spiseforstyrrelser
  • Personlighetsforstyrrelser
  • Selvmord, selvmordsforsøk og selvskading
  • Aldring og sårbarhet for psykiske lidelser og ruslidelser, inklusive demens

Psykiske lidelser hos eldre

  • Aldring og sårbarhet for psykiske lidelser
  • Psykiske lidelser og rusrelaterte lidelser hos eldre
  • Demens
  • Delirium

Behandlingstiltak, metoder og strategier

  • Årsaksforklaringer og sårbarhet i et helhetlig perspektiv (biologiske, psykologiske og sosiologiske forståelsesmodeller, diagnosegrupper og klassifisering)
  • Psykoedukasjon
  • LAR (legemiddelassistert behandling)
  • Gjennomføringsforskriften
  • Forebyggingsstrategier og behandlingsmetoder
  • LEON prinsippet
  • Vold og seksuelle overgrep
  • Pårørende
  • Traumebevisst miljøarbeid

Vurdering

Utfyllende informasjon om vurdering/eksamen

Oppgaveteksten presenteres i plenum i 2. samlingsuke. Omfang 2000 ord (+/- 10%).
Alle gruppemedlemmene må delta med individuelle bidrag i framlegget.
Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for at emnet skal godkjennes.

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Skriftlig gruppeoppgave med individuell høring
A - F
Gruppe/Individuell
10 Dag(er)

Arbeidskrav

Obligatoriske aktiviteter  (godkjent/ikke godkjent)

1. Veiledning
2. Individuelt arbeidskrav
3. Faglig refleksjonsnotat
4. Kurs i traumebevisst miljøarbeid

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Studieinnsats
255 Time(r)
Veiledning
5 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
125 Time(r)
Selvstudium/litteratur/gruppe
125 Time(r)