00PHRC Psykiske lidelser og ruslidelser, behandlingstiltak og oppfølging
00PHRC Psykiske lidelser og ruslidelser, behandlingstiltak og oppfølging
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramPsykisk helsearbeid og rusarbeid
- StudiestedOslo, Bergen
- Emnekode00PHRC
- Studiepoeng10
- Startsemester2026 Vår
Emnet gir innsikt i ulike forståelsesmodeller, samt kunnskap om hva som kan påvirke den psykiske helsen i ulike utviklingsfaser. Emnet gir også kunnskap om ulike psykiske lidelser og ruslidelser i et livsløpsperspektiv.
Barn og unge – forebygging og tidlig intervensjon
- Normalutvikling og tidlige tegn på avvik
- Forebygging av overgrep mot barn og unge
- Sosial kompetanse
- Problematferd, mobbing, vold og kriminalitet
- Barn som pårørende
- Utviklingsforstyrrelser, atferdsforstyrrelser og følelsesmessige forstyrrelser som oppstår i barndom og ungdomsalder
Psykiske lidelser og ruslidelser, - særtrekk og relaterte tilstander
- Diagnoseverktøy
- Nasjonale planer, retningslinjer og veiledere
- ROP- lidelser
- Avhengighet og misbruk
- Spillavhengighet
- Rusmidlenes virkning og skadevirkning
- Depresjon og angst
- Psykotiske tilstander
- Affektive lidelser, stemningslidelser
- Angst og traumer med sammensatte årsaker
- PTSD
- Spiseforstyrrelser
- Personlighetsforstyrrelser
- Selvmord, selvmordsforsøk og selvskading
- Aldring og sårbarhet for psykiske lidelser og ruslidelser, inklusive demens
Psykiske lidelser hos eldre
- Aldring og sårbarhet for psykiske lidelser
- Psykiske lidelser og rusrelaterte lidelser hos eldre
- Demens
- Delirium
Behandlingstiltak, metoder og strategier
- Årsaksforklaringer og sårbarhet i et helhetlig perspektiv (biologiske, psykologiske og sosiologiske forståelsesmodeller, diagnosegrupper og klassifisering)
- Psykoedukasjon
- LAR (legemiddelassistert behandling)
- Gjennomføringsforskriften
- Forebyggingsstrategier og behandlingsmetoder
- LEON prinsippet
- Vold og seksuelle overgrep
- Pårørende
- Traumebevisst miljøarbeid
Studenten:
- har kunnskap om psykiske lidelser og ruslidelser, og de ulike forståelsesmodellene innen psykisk helsearbeid og rusarbeid
- har kunnskap om psykoedukasjon og betydningen av informasjon og opplæring av tjenestemottaker og pårørende som en del av behandling
- har kunnskap om normalutvikling, forebygging, tidlige tegn på avvik og tidlig intervensjon hos barn og unge
- har kunnskap om aldring og sårbarhet for psykisk lidelser og ruslidelser
- har kunnskap om ulike behandlingstiltak og betydningen av informasjon og opplæring av tjenestemottaker og pårørende som en del av behandling
- har innsikt i diagnosegrupper, særtrekk og relaterte tilstander innen psykisk helsearbeid og rusarbeid, samt relevant regelverk knyttet til oppfølging av mennesker med problematikk innen psykisk helse og rus
- har bransjekunnskap og kjennskap til ISD-11 diagnosesystem og kartleggingsverktøy, behandlingstiltak og oppfølging av psykiske lidelser, LAR-retningslinjen, rusreformen, gjennomføringsforskriften, pakkeforløp og samhandlingsreformen
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om sårbarhet for utvikling av psykiske lidelser og ruslidelser i ulike aldersgrupper
- forstår egen yrkesrolle i møte med mennesker i ulike aldre og livssituasjoner med sårbarhet for utvikling av psykiske lidelser og ruslidelser og deres pårørende
Studenten:
- anvender faglig kunnskap om utviklingsteori og utviklingsforstyrrelser for å forstå og møte mennesker med sårbarhet for utvikling av psykiske lidelser og ruslidelser, samt deres pårørende
- kan anvende faglig kunnskap for å gjennomføre psykoedukative tiltak som samtaler, gruppeterapi, undervisning og problemløsning for å bidra til innsikt og forståelse for tjenestemottaker og pårørende innenfor behandling og rehabilitering
- kan anvende relevante faglige verktøy og teknikker for å kartlegge symptomer på, eller fare for, selvskading, selvmordsforsøk og selvmord i ulike aldersgrupper
- kan finne relevant og faglig informasjon og fagstoff om symptomer på sårbarhet for utvikling av psykiske lidelser og ruslidelser, samt endringer i symptombildet
- kan kartlegge og identifisere tidlige tegn på psykiske plager i ulike aldersgrupper og livsfaser, samt identifisere behov for iverksetting av tiltak
Studenten:
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som vises i møte med tjenestemottaker og pårørende
- kan utføre arbeid knyttet til behov hos sårbare mennesker med risiko for utvikling av, eller som allerede har utfordringer knyttet til psykisk helse og rus
- kan bygge relasjoner med kollegaer som en del av et team, og samarbeide med ulike faggrupper innenfor psykisk helse- og rusarbeid
- kan utvikle arbeidsmetoder innen eget kompetanseområde for å kartlegge og identifisere tidlige tegn på psykiske plager i ulike aldersgrupper og livsfaser
Obligatoriske aktiviteter (godkjent/ikke godkjent)
1. Veiledning
2. Individuelt arbeidskrav
3. Faglig refleksjonsnotat
4. Kurs i traumebevisst miljøarbeid
Utfyllende informasjon om vurdering/eksamen
Oppgaveteksten presenteres i plenum i 2. samlingsuke. Omfang 2000 ord (+/- 10%).
Alle gruppemedlemmene må delta med individuelle bidrag i framlegget.
Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for at emnet skal godkjennes.
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet |
---|---|---|---|
Skriftlig gruppeoppgave med individuell høring | A-F | Gruppe/Individuell | 10 Dag(er) |