00PHRA Etikk, samhandling og kommunikasjon

00PHRA Etikk, samhandling og kommunikasjon

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Psykisk helsearbeid og rusarbeid
    • Studiested
      Oslo, Bergen
    • Emnekode
      00PHRA
    • Studiepoeng
      10
    • Startsemester
      2024 Høst
Introduksjon

Emnet er felles for nasjonale helse, omsorgs- og oppvekstfaglige fagskoleutdanninger. Emnet gir en grunnleggende forståelse for fagfeltet og yrkesutøvelsen.

Om emnet

Etikk

  • Etiske teorier og prinsipper
  • Etiske dilemmaer
  • Etikk og teknologi
  • Helhetlig menneskesyn

Kommunikasjon og samhandling

  • Brukerperspektivet, brukermedvirkning
  • Relasjonskompetanse og relasjonsbygging
  • Kommunikasjonsprosessen, begreper og modeller
  • Kommunikasjon i samhandling med tjenestemottaker og samarbeidspartnere
  • Gruppeprosess og konflikthåndtering

Lover og forskrifter

  • Relevante lover, forskrifter og offentlige dokumenter for utdanningens studenter og tjenestemottaker

Sosiologi og psykologi

  • Utviklingspsykologi
  • Sosiale roller
  • Migrasjonshelse, kultur, mangfold og urfolk
  • Sosiale medier, innvirkning på den psykiske helsa
  • Sosiale fellesskap
  • Diskriminering, utenforskap
  • Ensomhet og psykisk helse
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om etikk, etiske dilemmaer og helhetlig menneskesyn innenfor arbeidet med psykisk helse og rusproblematikk
  • har kunnskap om kommunikasjon, samhandling- og veiledningsteori
  • har kunnskap om inkludering og betydningen av sosiale fellesskap innenfor psykisk helse og rusproblematikk
  • har kunnskap om gruppeprosesser, kriseteori og konflikthåndtering
  • har kunnskap om sosiologi og psykologi, og betydningen av sosiale medier og sosiale mediers rolle i det enkelte individs liv
  • har bransjekunnskap og kjennskap til grunnleggende sosialpsykologiske prinsipper, og hvordan disse kan påvirke enkeltindividet, familien og deres sosiale nettverk
  • har innsikt i relevant lovverk og offentlige dokumenter som regulerer fagfeltet, brukermedvirkning og organisering av tjenestetilbud
  • forstår betydningen av kompetanse innen relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling i eget yrke, i møte med sårbare mennesker, samt i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende faglig kunnskap om etikk, etiske utfordringer og dilemmaer som grunnlag for refleksjon over teoretiske og praktiske problemstillinger
  • ​​kan anvende faglig kunnskap om samhandling og kommunikasjon bidrar til å fremme kunnskapsbasert om etikk, i praksis på arbeidsplassen
  • kan anvende teknikker innen relasjonsbygging, kommunikasjon, samhandling og veiledning som er relevant for yrkesutøvelsen
  • kan finne relevant informasjon og fagstoff, aktuelt lovverk, forskrifter og stortingsmeldinger som er relevant for yrkesutøvelsen
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak i forhold til mangfold og migrasjonshelse, samt i møte med ulike kulturer og urfolk
Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for hvordan etikk, samhandling og kommunikasjon kan påvirke samhandlingen mellom tjenesteyter og tjenestemottaker
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen yrkesutøvelse og gjennom kommunikasjon og samhandling med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
  • kan utføre arbeidet faglig og etisk forsvarlig i forhold til tjenestemottakernes behov, brukermedvirkning og integritet og med fokus på et helhetlig menneskesyn
  • kan bygge relasjoner og samarbeider med fagfeller, tjenestemottakere og samarbeidspartnere basert på holdninger og verdier knyttet til et helhetlig menneskesyn, likeverd og respekt
Arbeidskrav

Obligatoriske aktiviteter (godkjent/ikke godkjent)

  1. Arbeidskrav (tilsvarende form som eksamen)
  2. Veiledning i gruppe
  3. Ferdighetstrening
  4. Faglig refleksjonsnotat
Vurdering

Oppgaveteksten presenteres i plenum i 2. samlingsuke. Omfang 2000 ord (+/- 10%).
Alle gruppemedlemmene må delta med individuelle bidrag i framlegget.
Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for at emnet skal godkjennes.

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighet
Gruppeoppgave med muntlig fremlegg
A-F
Gruppe/Individuell
10 Dag(er)
Forventet arbeidsinnsats
AktivitetVarighet
Studieinnsats
255
Time(r)
Veiledning
5
Time(r)
Undervisning (lærerstyrt)
125
Time(r)
Selvstudium
125
Time(r)