00PALB Den alvorlig syke og døende pasienten
00PALB Den alvorlig syke og døende pasienten
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramPalliasjon
- StudiestedOslo
- Emnekode00PALB
- Studiepoeng15
- Startsemester2026 Vår
Emnet tar for seg ulike alvorlige sykdommer og hvordan sykdommene og behandlingen påvirker pasientens behov i palliativ fase og ved livets slutt. Standardiserte observasjons-skjemaer og kartleggingsverktøy for å kartlegge helsetilstand, ressurser, symptomer og behov hos alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter vektlegges. Emnet omhandler også pleie og omsorg ved livets slutt og det å styrke pårørende i å være, og å oppleve å være, en ressurs for pasienten. Praksis gjennomføres som utplassering eller som utviklingsarbeid på egen arbeidsplass innen fagfeltet.
2a. Palliativ omsorg og behandling ved alvorlig og uhelbredelig sykdom
- Alvorlige sykdommer
- Konsekvenser av alvorlig sykdom
- Hyppig forkommende symptombilder i palliativ fase
- Kartlegging og vurdering av symptomer
- Kartleggingsverktøy og standardiserte observasjonsskjema
- Ivaretagelse av grunnleggende behov
- Symptomforebyggende og symptomlindrende behandling og omsorg
- Tiltaksplaner
2b. Pleie og omsorg ved livets slutt
- Symptomer og tegn på nært forestående død
- Endring i grunnleggende behov
- Åndelig omsorg
- Livskvalitet ved livets slutt
- Pårørendes betydning
- Ivaretakelse av pårørende
2c. Yrkesutøvelse
- Fagarbeiderens yrkesutøvelse innen palliativ omsorg
- Relasjons, kommunikasjons- og veiledningskompetanse i samhandling med pasienter og pårørende
- Dokumentasjon og bruk av kartleggingsverktøy
- Tverrfaglig samarbeid på ulike nivåer
Studenten:
- har kunnskap om palliativ omsorg og behandling ved alvorlig og uhelbredelig sykdom
- har kunnskap om symptomer og endringer i pasientens helsetilstand ved alvorlig uhelbredelig sykdom, og tegn på at pasienten er døende
- har kunnskap om observasjoner og standardiserte kartleggingsverktøy som brukes for å observere og dokumentere symptomer og behov hos pasienter som er i palliativ fase
- har kunnskap om pårørendes rolle og betydning i palliativ fase
- har innsikt i kunnskapsbasert praksis og aktuelle tiltaksplaner for den døende og nærmeste pårørende i livets sluttfase
- har kunnskap om komplementær behandling som symptomforebyggende og symptomlindrende behandling og omsorg
- forstår betydningen av kompetanse innen relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling i eget yrke, i møte med alvorlig syke og døende pasienter
Studenten:
- kan anvende faglig kunnskap om palliasjon for å utføre palliativ omsorg for alvorlig, uhelbredredelig syke og døende pasienter og deres pårørende etter deres ønsker og individuelle behov
- kan anvende egnede kartleggingsverktøy og standardiserte observasjonsskjemaer for å kartlegge helsetilstand, ressurser og symptomer, og identifisere endringer i pasientens tilstand som kan tyde på at døden er nært forestående
- kan anvende aktuelle tiltaksplaner i livets sluttfase for å kvalitetssikre oppfølging av døende pasienter og deres pårørende
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger knyttet til palliasjon i praksis
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak i forhold til endringer i helsetilstand, ressurser og behov hos den uhelbredelig syke og døende
Studenten:
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper som kvalitetssikrer den palliative omsorgen
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at han/hun ivaretar alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienters integritet, brukermedvirkning og faglig forsvarlighet i praksis
- kan utføre palliativ omsorg i samarbeide med pasienter, pårørende, kollegaer og andre yrkesgrupper for å ivareta pasientens helhetlige behov i palliativ fase
- kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester i palliasjon til uhelbredelig syke og døende pasienter og arbeider i tråd med nasjonale handlingsprogram og faglige retningslinjer innenfor fagfeltet
- Praksisforberedende undervisning
- Nærværsplikt i praksis
- Deltagelse i refleksjonsgrupper
- Fordypningsarbeid knyttet til praksisstudier (arbeidskrav)
Vurdering av praksis
Det avholdes midt – og sluttvurdering med lærerveileder og praksisveileder. Praksisstudier anses som bestått ut fra følgende kriterier:
1) Utdanningens krav til gjennomført praksis
2) Godkjent obligatorisk arbeidskrav.
Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for at emnet skal godkjennes.
Annet
Studenten må være til stede minimum 90 % av den planlagte tiden for å få praksis godkjent. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med lærerveileder eller praksisveileder.
Fordypningsarbeidet knyttes til en konkret pasientsituasjon i praksis og skal belyse og begrunne omsorgstiltak som iverksettes.
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet |
---|---|---|---|
Praksisstudier | Bestått/ikke bestått | Individuell | 6 Uke(r) |
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Studieinnsats | 382,5 Time(r) |
Veiledning | 7,5 Time(r) |
Praksis | 120 Time(r) |
Undervisning (lærerstyrt) | 67,5 Time(r) |
Selvstudium | 187,5 Time(r) |