00PALA Innføring i palliasjon

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      15
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studiested
      Oslo
    • Studieprogram
      Palliasjon
    • Startsemester
      2025 Høst

Innhold

Emnet tar for seg sentrale begreper innen palliasjon og verdigrunnlaget som hospicefilosofien bygger på. Emnet handler også om livshjelp for å bedre livskvalitet og opplevelse av mestring og håp, slik at den enkelte kan leve best mulig i egne omgivelser, med minst mulig plager. Emnet skal øke forståelsen for hva det kan innebære å få en alvorlig og uhelbredelig sykdom for pasient og pårørende, og for den fagskoleutdannede fagarbeiderens ansvar og funksjon i palliativ omsorg.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om palliasjon og hvordan alvorlig, uhelbredelig og kronisk sykdom og død kan påvirke både pasient og pårørende fysisk, psykisk, sosialt og eksistensielt
  • har kunnskap om døden i et historisk og kulturelt perspektiv
  • har kunnskap om hospicefilosofiens grunnverdier, egenart og plass i samfunnet
  • har kunnskap om det palliative tjenestetilbudet, familieomsorg, frivillig arbeid og brukerorganisasjoner knyttet til palliativ omsorg
  • har kunnskap om etikk, kommunikasjon, samhandling og relasjonskompetanse i arbeid med sorg- og krisereaksjoner hos pasient og pårørende
  • har kunnskap om helhetlig menneskesyn og sammenhengen mellom grunnleggende behov og livskvalitet
  • har innsikt i nasjonale handlingsprogram og relevante lover og forskrifter innen helse- og omsorgssektoren som regulerer rettigheter, ansvar, plikter og kvaliteten på palliativt tjenestetilbud
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen palliasjon
  • forstår egen yrkesrolle, ansvar og oppgaver innen palliasjon i samarbeid med pasient og pårørende, og i tverrfaglig samarbeid med aktører som er involvert i ulike pasient- og omsorgsforløp

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende kunnskap om pasientsentrert tilnærming for å ivareta brukermedvirkning og integritet hos alvorlig og uhelbredelige syke og døende pasienter
  • kan anvende kunnskap om kommunikasjon og relasjonsbygging i samhandling med alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter og deres pårørende
  • kan anvende kunnskap om psykiske reaksjoner på sorg og krise i møte med pasienter med alvorlig, uhelbredelig og kronisk sykdom og deres pårørende
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for palliativ omsorg og bidra til å fremme kunnskapsbasert praksis

Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for egen yrkesrolle, ansvar og oppgaver i den palliative omsorgen for alvorlig, uhelbredelig og kronisk syke og døende pasienter og deres pårørende
  • har utviklet en etisk grunnholdning og kan reflektere over egen praksis, faglige og etiske utfordringer og dilemmaer i livets sluttfase og død
  • kan utføre arbeidet i samhandling med pasient og pårørende for å ivareta deres individuelle behov, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
  • kan bygge relasjoner og samarbeider med fagfeller, tjenestemottakere og samarbeidspartnere basert på holdninger og verdier knyttet til et helhetlig menneskesyn, likeverd og respekt

Tema

1a. Palliasjon

  • Hva er palliasjon?
  • Sykdom og død i et historisk og kulturelt perspektiv  
  • Alvorlig og uhelbredelig sykdom
  • Livsforlengende behandling
  • Verdigrunnlag innenfor palliasjon
  • Hospicefilosofien
  • Livshjelp
  • Pasientsentrert tilnærming
  • Integritet
  • Brukermedvirkning
  • Grunnleggende behov
  • Livskvalitet, håp og mestring
  • Rutiner og ritualer
  • Hjemmedød

1b. Etikk, kommunikasjon og samhandling

  • Etikk, etiske utfordringer
  • Helhetlig menneskesyn
  • Kommunikasjon og samhandling med pasient og pårørende
  • Behandlingsavklaring og forhåndssamtaler
  • Brukerperspektivet
  • Relasjonskompetanse og relasjonsbygging
  • Sorg- og krisereaksjoner
  • Mentale og psykiske reaksjoner
  • Forsvarsmekanismer
  • Åndelige og kulturelle behov i livets siste fase

1c. Palliativt tjenestetilbud

  • Det palliative tjenestetilbudet i kommune- og spesialisthelsetjenesten
  • Nasjonale føringer, retningslinjer, lover og forskrifter som omfatter palliativ omsorg Familieomsorg
  • Lærings- og mestringssentre
  • Interesse- og brukerorganisasjoner
  • Frivillige aktører
  • Samhandling og koordinering av tjenester
  • Pasienttilpassede forløp
  • Palliativ plan og koordinator
  • Sosiale og økonomiske rettigheter og støtteordninger ved alvorlig sykdom og dødsfall
  • Hjemmedød

Vurdering

Gruppeoppgave med muntlig fremlegg (over 7 dager).

Utfyllende informasjon om vurdering/eksamen
Oppgaveteksten presenteres i plenum i 2. samlingsuke. Omfang 2000 ord (+/- 10%).
Alle gruppemedlemmene må delta med individuelle bidrag i framlegget.
Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for at emnet skal godkjennes.

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Gruppeoppgave med muntlig presentasjon
A - F
Gruppe/Individuell
7 Dag(er)

Arbeidskrav

  1. Arbeidskrav (tilsvarende form som eksamen)
  2. Veiledning i gruppe
  3. Ferdighetstrening og simulering
  4. Faglig refleksjonsnotat

Utdanningsform

Eksempler på arbeids- og undervisningsformer:

  • Ressursforelesning
  • Seminarer
  • Ferdighetstrening/simulering
  • Audiovisuell undervisning
  • Refleksjonsgrupper og gruppearbeid
  • Problembasert læring (PBL)
  • Flipped classroom
  • Praksisstudier
  • Oppgaver, selvstudier, egeninnsats

Pensumliste

Kommer nærmere studiestart.

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Studieinnsats
382,5 Time(r)
Veiledning
7,5 Time(r)
Praksis
60 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
127,5 Time(r)
Selvstudium/litteratur/gruppe
187,5 Time(r)