00PALA Innføring i palliasjon
00PALA Innføring i palliasjon
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramPalliasjon
- StudiestedOslo
- Emnekode00PALA
- Studiepoeng15
- Startsemester2025 Høst
Emnet tar for seg sentrale begreper innen palliasjon og verdigrunnlaget som hospicefilosofien bygger på. Emnet handler også om livshjelp for å bedre livskvalitet og opplevelse av mestring og håp, slik at den enkelte kan leve best mulig i egne omgivelser, med minst mulig plager. Emnet skal øke forståelsen for hva det kan innebære å få en alvorlig og uhelbredelig sykdom for pasient og pårørende, og for den fagskoleutdannede fagarbeiderens ansvar og funksjon i palliativ omsorg.
1a. Palliasjon
- Hva er palliasjon?
- Sykdom og død i et historisk og kulturelt perspektiv
- Alvorlig og uhelbredelig sykdom
- Livsforlengende behandling
- Verdigrunnlag innenfor palliasjon
- Hospicefilosofien
- Livshjelp
- Pasientsentrert tilnærming
- Integritet
- Brukermedvirkning
- Grunnleggende behov
- Livskvalitet, håp og mestring
- Rutiner og ritualer
- Hjemmedød
1b. Etikk, kommunikasjon og samhandling
- Etikk, etiske utfordringer
- Helhetlig menneskesyn
- Kommunikasjon og samhandling med pasient og pårørende
- Behandlingsavklaring og forhåndssamtaler
- Brukerperspektivet
- Relasjonskompetanse og relasjonsbygging
- Sorg- og krisereaksjoner
- Mentale og psykiske reaksjoner
- Forsvarsmekanismer
- Åndelige og kulturelle behov i livets siste fase
1c. Palliativt tjenestetilbud
- Det palliative tjenestetilbudet i kommune- og spesialisthelsetjenesten
- Nasjonale føringer, retningslinjer, lover og forskrifter som omfatter palliativ omsorg Familieomsorg
- Lærings- og mestringssentre
- Interesse- og brukerorganisasjoner
- Frivillige aktører
- Samhandling og koordinering av tjenester
- Pasienttilpassede forløp
- Palliativ plan og koordinator
- Sosiale og økonomiske rettigheter og støtteordninger ved alvorlig sykdom og dødsfall
- Hjemmedød
Eksempler på arbeids- og undervisningsformer:
- Ressursforelesning
- Seminarer
- Ferdighetstrening/simulering
- Audiovisuell undervisning
- Refleksjonsgrupper og gruppearbeid
- Problembasert læring (PBL)
- Flipped classroom
- Praksisstudier
- Oppgaver, selvstudier, egeninnsats
Studenten:
- har kunnskap om palliasjon og hvordan alvorlig, uhelbredelig og kronisk sykdom og død kan påvirke både pasient og pårørende fysisk, psykisk, sosialt og eksistensielt
- har kunnskap om døden i et historisk og kulturelt perspektiv
- har kunnskap om hospicefilosofiens grunnverdier, egenart og plass i samfunnet
- har kunnskap om det palliative tjenestetilbudet, familieomsorg, frivillig arbeid og brukerorganisasjoner knyttet til palliativ omsorg
- har kunnskap om etikk, kommunikasjon, samhandling og relasjonskompetanse i arbeid med sorg- og krisereaksjoner hos pasient og pårørende
- har kunnskap om helhetlig menneskesyn og sammenhengen mellom grunnleggende behov og livskvalitet
- har innsikt i nasjonale handlingsprogram og relevante lover og forskrifter innen helse- og omsorgssektoren som regulerer rettigheter, ansvar, plikter og kvaliteten på palliativt tjenestetilbud
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen palliasjon
- forstår egen yrkesrolle, ansvar og oppgaver innen palliasjon i samarbeid med pasient og pårørende, og i tverrfaglig samarbeid med aktører som er involvert i ulike pasient- og omsorgsforløp
Studenten:
- kan anvende kunnskap om pasientsentrert tilnærming for å ivareta brukermedvirkning og integritet hos alvorlig og uhelbredelige syke og døende pasienter
- kan anvende kunnskap om kommunikasjon og relasjonsbygging i samhandling med alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter og deres pårørende
- kan anvende kunnskap om psykiske reaksjoner på sorg og krise i møte med pasienter med alvorlig, uhelbredelig og kronisk sykdom og deres pårørende
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for palliativ omsorg og bidra til å fremme kunnskapsbasert praksis
Studenten:
- har forståelse for egen yrkesrolle, ansvar og oppgaver i den palliative omsorgen for alvorlig, uhelbredelig og kronisk syke og døende pasienter og deres pårørende
- har utviklet en etisk grunnholdning og kan reflektere over egen praksis, faglige og etiske utfordringer og dilemmaer i livets sluttfase og død
- kan utføre arbeidet i samhandling med pasient og pårørende for å ivareta deres individuelle behov, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
- kan bygge relasjoner og samarbeider med fagfeller, tjenestemottakere og samarbeidspartnere basert på holdninger og verdier knyttet til et helhetlig menneskesyn, likeverd og respekt
- Arbeidskrav (tilsvarende form som eksamen)
- Veiledning i gruppe
- Ferdighetstrening og simulering
- Faglig refleksjonsnotat
Gruppeoppgave med muntlig fremlegg (over 7 dager).
Utfyllende informasjon om vurdering/eksamen
Oppgaveteksten presenteres i plenum i 2. samlingsuke. Omfang 2000 ord (+/- 10%).
Alle gruppemedlemmene må delta med individuelle bidrag i framlegget.
Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for at emnet skal godkjennes.
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet |
---|---|---|---|
Gruppeoppgave med muntlig fremlegg | A-F | Gruppe/Individuell | 7 Dag(er) |
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Studieinnsats | 382,5 Time(r) |
Veiledning | 7,5 Time(r) |
Praksis | 60 Time(r) |
Undervisning (lærerstyrt) | 127,5 Time(r) |
Selvstudium | 187,5 Time(r) |