00PALA Innføring i palliasjon

00PALA Innføring i palliasjon

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Palliasjon
    • Studiested
      Oslo
    • Emnekode
      00PALA
    • Studiepoeng
      15
    • Startsemester
      2025 Høst
Introduksjon

Emnet tar for seg sentrale begreper innen palliasjon og verdigrunnlaget som hospicefilosofien bygger på. Emnet handler også om livshjelp for å bedre livskvalitet og opplevelse av mestring og håp, slik at den enkelte kan leve best mulig i egne omgivelser, med minst mulig plager. Emnet skal øke forståelsen for hva det kan innebære å få en alvorlig og uhelbredelig sykdom for pasient og pårørende, og for den fagskoleutdannede fagarbeiderens ansvar og funksjon i palliativ omsorg.

Om emnet

1a. Palliasjon

  • Hva er palliasjon?
  • Sykdom og død i et historisk og kulturelt perspektiv  
  • Alvorlig og uhelbredelig sykdom
  • Livsforlengende behandling
  • Verdigrunnlag innenfor palliasjon
  • Hospicefilosofien
  • Livshjelp
  • Pasientsentrert tilnærming
  • Integritet
  • Brukermedvirkning
  • Grunnleggende behov
  • Livskvalitet, håp og mestring
  • Rutiner og ritualer
  • Hjemmedød

1b. Etikk, kommunikasjon og samhandling

  • Etikk, etiske utfordringer
  • Helhetlig menneskesyn
  • Kommunikasjon og samhandling med pasient og pårørende
  • Behandlingsavklaring og forhåndssamtaler
  • Brukerperspektivet
  • Relasjonskompetanse og relasjonsbygging
  • Sorg- og krisereaksjoner
  • Mentale og psykiske reaksjoner
  • Forsvarsmekanismer
  • Åndelige og kulturelle behov i livets siste fase

1c. Palliativt tjenestetilbud

  • Det palliative tjenestetilbudet i kommune- og spesialisthelsetjenesten
  • Nasjonale føringer, retningslinjer, lover og forskrifter som omfatter palliativ omsorg Familieomsorg
  • Lærings- og mestringssentre
  • Interesse- og brukerorganisasjoner
  • Frivillige aktører
  • Samhandling og koordinering av tjenester
  • Pasienttilpassede forløp
  • Palliativ plan og koordinator
  • Sosiale og økonomiske rettigheter og støtteordninger ved alvorlig sykdom og dødsfall
  • Hjemmedød
Arbeids- og undervisningsformer

Eksempler på arbeids- og undervisningsformer:

  • Ressursforelesning
  • Seminarer
  • Ferdighetstrening/simulering
  • Audiovisuell undervisning
  • Refleksjonsgrupper og gruppearbeid
  • Problembasert læring (PBL)
  • Flipped classroom
  • Praksisstudier
  • Oppgaver, selvstudier, egeninnsats
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om palliasjon og hvordan alvorlig, uhelbredelig og kronisk sykdom og død kan påvirke både pasient og pårørende fysisk, psykisk, sosialt og eksistensielt
  • har kunnskap om døden i et historisk og kulturelt perspektiv
  • har kunnskap om hospicefilosofiens grunnverdier, egenart og plass i samfunnet
  • har kunnskap om det palliative tjenestetilbudet, familieomsorg, frivillig arbeid og brukerorganisasjoner knyttet til palliativ omsorg
  • har kunnskap om etikk, kommunikasjon, samhandling og relasjonskompetanse i arbeid med sorg- og krisereaksjoner hos pasient og pårørende
  • har kunnskap om helhetlig menneskesyn og sammenhengen mellom grunnleggende behov og livskvalitet
  • har innsikt i nasjonale handlingsprogram og relevante lover og forskrifter innen helse- og omsorgssektoren som regulerer rettigheter, ansvar, plikter og kvaliteten på palliativt tjenestetilbud
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen palliasjon
  • forstår egen yrkesrolle, ansvar og oppgaver innen palliasjon i samarbeid med pasient og pårørende, og i tverrfaglig samarbeid med aktører som er involvert i ulike pasient- og omsorgsforløp
Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende kunnskap om pasientsentrert tilnærming for å ivareta brukermedvirkning og integritet hos alvorlig og uhelbredelige syke og døende pasienter
  • kan anvende kunnskap om kommunikasjon og relasjonsbygging i samhandling med alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter og deres pårørende
  • kan anvende kunnskap om psykiske reaksjoner på sorg og krise i møte med pasienter med alvorlig, uhelbredelig og kronisk sykdom og deres pårørende
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for palliativ omsorg og bidra til å fremme kunnskapsbasert praksis
Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for egen yrkesrolle, ansvar og oppgaver i den palliative omsorgen for alvorlig, uhelbredelig og kronisk syke og døende pasienter og deres pårørende
  • har utviklet en etisk grunnholdning og kan reflektere over egen praksis, faglige og etiske utfordringer og dilemmaer i livets sluttfase og død
  • kan utføre arbeidet i samhandling med pasient og pårørende for å ivareta deres individuelle behov, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
  • kan bygge relasjoner og samarbeider med fagfeller, tjenestemottakere og samarbeidspartnere basert på holdninger og verdier knyttet til et helhetlig menneskesyn, likeverd og respekt
Arbeidskrav
  1. Arbeidskrav (tilsvarende form som eksamen)
  2. Veiledning i gruppe
  3. Ferdighetstrening og simulering
  4. Faglig refleksjonsnotat
Vurdering

Gruppeoppgave med muntlig fremlegg (over 7 dager).

Utfyllende informasjon om vurdering/eksamen
Oppgaveteksten presenteres i plenum i 2. samlingsuke. Omfang 2000 ord (+/- 10%).
Alle gruppemedlemmene må delta med individuelle bidrag i framlegget.
Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for at emnet skal godkjennes.

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighet
Gruppeoppgave med muntlig fremlegg
A-F
Gruppe/Individuell
7 Dag(er)
Forventet arbeidsinnsats
AktivitetVarighet
Studieinnsats
382,5
Time(r)
Veiledning
7,5
Time(r)
Praksis
60
Time(r)
Undervisning (lærerstyrt)
127,5
Time(r)
Selvstudium
187,5
Time(r)
Pensumliste

Kommer nærmere studiestart.