00PAL30B Den alvorlig syke og døende pasienten

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      15
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studiested
      Oslo
    • Studieprogram
      Palliasjon
    • Startsemester
      2026 Vår
Used in other programs
  • Palliasjon

Innhold

Emnet tar for seg ulike alvorlige sykdommer og hvordan sykdommene og behandlingen påvirker pasientens behov i palliativ fase og ved livets slutt. Standardiserte observasjons-skjemaer og kartleggingsverktøy for å kartlegge helsetilstand, ressurser, symptomer og behov hos alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter vektlegges. Emnet omhandler også pleie og omsorg ved livets slutt og det å styrke pårørende i å være, og å oppleve å være, en ressurs for pasienten. Praksis gjennomføres som utplassering eller som utviklingsarbeid på egen arbeidsplass innen fagfeltet.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om palliativ omsorg og behandling ved alvorlig og uhelbredelig sykdom
  • har kunnskap om symptomer og endringer i pasientens helsetilstand ved alvorlig uhelbredelig sykdom, og tegn på at pasienten er døende
  • har kunnskap om observasjoner og standardiserte kartleggingsverktøy som brukes for å observere og dokumentere symptomer og behov hos pasienter som er i palliativ fase
  • har kunnskap om pårørendes rolle og betydning i palliativ fase
  • har innsikt i kunnskapsbasert praksis og aktuelle tiltaksplaner for den døende og nærmeste pårørende i livets sluttfase
  • har kunnskap om komplementær behandling som symptomforebyggende og symptomlindrende behandling og omsorg
  • forstår betydningen av kompetanse innen relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling i eget yrke, i møte med alvorlig syke og døende pasienter

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende faglig kunnskap om palliasjon for å utføre palliativ omsorg for alvorlig, uhelbredredelig syke og døende pasienter og deres pårørende etter deres ønsker og individuelle behov
  • kan anvende egnede kartleggingsverktøy og standardiserte observasjonsskjemaer for å kartlegge helsetilstand, ressurser og symptomer, og identifisere endringer i pasientens tilstand som kan tyde på at døden er nært forestående
  • kan anvende aktuelle tiltaksplaner i livets sluttfase for å kvalitetssikre oppfølging av døende pasienter og deres pårørende
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger knyttet til palliasjon i praksis
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak i forhold til endringer i helsetilstand, ressurser og behov hos den uhelbredelig syke og døende

Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper som kvalitetssikrer den palliative omsorgen
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at han/hun ivaretar alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienters integritet, brukermedvirkning og faglig forsvarlighet i praksis
  • kan utføre palliativ omsorg i samarbeide med pasienter, pårørende, kollegaer og andre yrkesgrupper for å ivareta pasientens helhetlige behov i palliativ fase
  • kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester i palliasjon til uhelbredelig syke og døende pasienter og arbeider i tråd med nasjonale handlingsprogram og faglige retningslinjer innenfor fagfeltet

Tema

2a. Palliativ omsorg og behandling ved alvorlig og uhelbredelig sykdom

  • Alvorlige sykdommer
  • Konsekvenser av alvorlig sykdom
  • Hyppig forkommende symptombilder i palliativ fase
  • Kartlegging og vurdering av symptomer
  • Kartleggingsverktøy og standardiserte observasjonsskjema
  • Ivaretagelse av grunnleggende behov
  • Symptomforebyggende og symptomlindrende behandling og omsorg
  • Tiltaksplaner

2b. Pleie og omsorg ved livets slutt

  • Symptomer og tegn på nært forestående død
  • Endring i grunnleggende behov
  • Åndelig omsorg
  • Livskvalitet ved livets slutt
  • Pårørendes betydning
  • Ivaretakelse av pårørende

2c. Yrkesutøvelse

  • Fagarbeiderens yrkesutøvelse innen palliativ omsorg
  • Relasjons, kommunikasjons- og veiledningskompetanse i samhandling med pasienter og pårørende
  • Dokumentasjon og bruk av kartleggingsverktøy
  • Tverrfaglig samarbeid på ulike nivåer

Vurdering

Vurdering av praksis
Det avholdes midt – og sluttvurdering med lærerveileder og praksisveileder. Praksisstudier anses som bestått ut fra følgende kriterier:

1) Utdanningens krav til gjennomført praksis

2) Godkjent obligatorisk arbeidskrav.

Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for at emnet skal godkjennes.

Annet
Studenten må være til stede minimum 90 % av den planlagte tiden for å få praksis godkjent. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med lærerveileder eller praksisveileder.
Fordypningsarbeidet knyttes til en konkret pasientsituasjon i praksis og skal belyse og begrunne omsorgstiltak som iverksettes.

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Praksisstudier
Bestått / ikke bestått
Individuell
6 Uke(r)

Arbeidskrav

Alle arbeidskrav må være godkjent for å avlegge eksamen/bestå emnet. 

Pensumliste

Litteratur:

  • Eide & Eide: Kommunikasjon i relasjoner, Gyldendal forlag
  • Falk (2016) Å være der du er, oppmerksomhet, grenser og kontakt i den hjelpende samtalen. Fagbokforlaget 978824520533
  • Grasaas, Sjursen & Stordalen: Fag, etikk og kommunikasjon, Cappelen Akademisk
  • Hanssen, I. (2019) Helsearbeid i et flerkulturelt samfunn. Gyldendal Akademisk 9788205391338
  • Helgesen, Grasaas & Sjursen: Psykologi og sosiologi, Cappelen Akademisk
  • Jakobsen & Rønsen, (2017) Å fullføre et liv: omsorg for døende og de som står nær, Gyldendal Akademisk 9788205472198
  •  Kaasa & Loge, (2016) Palliasjon. Nordisk lærebok.  Gyldendal Akademisk 9788205488403
  • Pedersen (Red.) m fl: Etikk i helsetjenesten, Gyldendal forlag
  • Ruud (2011) Hvorfor spurte ingen meg? Kommunikasjon med barn og ungdom i utfordrende livssituasjoner. Gyldendal Akademisk 9788205391338
  • Sortland, (2015) Ernæring: mer enn mat og drikke. Fagbokforlaget 9788245018417

 Viktige nettadresser:

 Tilleggslitteratur

  • Reitan & Schjølberg. (2017) Kreftsykepleie. Pasient – Utfordring – Handling. Cappelen Damm Akademisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Studieinnsats
375 Time(r)
Veiledning
30 Time(r)
Praksis
240 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
48 Time(r)
Selvstudium/litteratur/gruppe
30 Time(r)
Eksamen
Time(r)
Egenstudier, digitalt læringsmateriell
30 Time(r)

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Arbeidskrav 1
Deltakelse i refleksjonsgrupper
Arbeidskrav
Arbeidskrav 2
Delta i praksisforberedende undervisning
Arbeidskrav
Arbeidskrav 3
Nærværsplikt i praksis
Arbeidskrav
90% nærværsplikt i praksis
Arbeidskrav 4
Fordypningsoppgave / utviklingsprosjekt
Arbeidskrav