00PAL30A Innføring i palliasjon
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng15
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudiestedOslo
- StudieprogramPalliasjon
- Startsemester2025 Høst
- Palliasjon
Innhold
Emnet tar for seg sentrale begreper innen palliasjon og verdigrunnlaget som hospicefilosofien bygger på. Emnet handler også om livshjelp for å bedre livskvalitet og opplevelse av mestring og håp, slik at den enkelte kan leve best mulig i egne omgivelser, med minst mulig plager. Emnet skal øke forståelsen for hva det kan innebære å få en alvorlig og uhelbredelig sykdom for pasient og pårørende, og for den fagskoleutdannede fagarbeiderens ansvar og funksjon i palliativ omsorg.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om palliasjon og hvordan alvorlig, uhelbredelig og kronisk sykdom og død kan påvirke både pasient og pårørende fysisk, psykisk, sosialt og eksistensielt
- har kunnskap om døden i et historisk og kulturelt perspektiv
- har kunnskap om hospicefilosofiens grunnverdier, egenart og plass i samfunnet
- har kunnskap om det palliative tjenestetilbudet, familieomsorg, frivillig arbeid og brukerorganisasjoner knyttet til palliativ omsorg
- har kunnskap om etikk, kommunikasjon, samhandling og relasjonskompetanse i arbeid med sorg- og krisereaksjoner hos pasient og pårørende
- har kunnskap om helhetlig menneskesyn og sammenhengen mellom grunnleggende behov og livskvalitet
- har innsikt i nasjonale handlingsprogram og relevante lover og forskrifter innen helse- og omsorgssektoren som regulerer rettigheter, ansvar, plikter og kvaliteten på palliativt tjenestetilbud
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen palliasjon
- forstår egen yrkesrolle, ansvar og oppgaver innen palliasjon i samarbeid med pasient og pårørende, og i tverrfaglig samarbeid med aktører som er involvert i ulike pasient- og omsorgsforløp
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende kunnskap om pasientsentrert tilnærming for å ivareta brukermedvirkning og integritet hos alvorlig og uhelbredelige syke og døende pasienter
- kan anvende kunnskap om kommunikasjon og relasjonsbygging i samhandling med alvorlig og uhelbredelig syke og døende pasienter og deres pårørende
- kan anvende kunnskap om psykiske reaksjoner på sorg og krise i møte med pasienter med alvorlig, uhelbredelig og kronisk sykdom og deres pårørende
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for palliativ omsorg og bidra til å fremme kunnskapsbasert praksis
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for egen yrkesrolle, ansvar og oppgaver i den palliative omsorgen for alvorlig, uhelbredelig og kronisk syke og døende pasienter og deres pårørende
- har utviklet en etisk grunnholdning og kan reflektere over egen praksis, faglige og etiske utfordringer og dilemmaer i livets sluttfase og død
- kan utføre arbeidet i samhandling med pasient og pårørende for å ivareta deres individuelle behov, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
- kan bygge relasjoner og samarbeider med fagfeller, tjenestemottakere og samarbeidspartnere basert på holdninger og verdier knyttet til et helhetlig menneskesyn, likeverd og respekt
Tema
1a. Palliasjon
- Hva er palliasjon?
- Sykdom og død i et historisk og kulturelt perspektiv
- Alvorlig og uhelbredelig sykdom
- Livsforlengende behandling
- Verdigrunnlag innenfor palliasjon
- Hospicefilosofien
- Livshjelp
- Pasientsentrert tilnærming
- Integritet
- Brukermedvirkning
- Grunnleggende behov
- Livskvalitet, håp og mestring
- Rutiner og ritualer
- Hjemmedød
1b. Etikk, kommunikasjon og samhandling
- Etikk, etiske utfordringer
- Helhetlig menneskesyn
- Kommunikasjon og samhandling med pasient og pårørende
- Behandlingsavklaring og forhåndssamtaler
- Brukerperspektivet
- Relasjonskompetanse og relasjonsbygging
- Sorg- og krisereaksjoner
- Mentale og psykiske reaksjoner
- Forsvarsmekanismer
- Åndelige og kulturelle behov i livets siste fase
1c. Palliativt tjenestetilbud
- Det palliative tjenestetilbudet i kommune- og spesialisthelsetjenesten
- Nasjonale føringer, retningslinjer, lover og forskrifter som omfatter palliativ omsorg Familieomsorg
- Lærings- og mestringssentre
- Interesse- og brukerorganisasjoner
- Frivillige aktører
- Samhandling og koordinering av tjenester
- Pasienttilpassede forløp
- Palliativ plan og koordinator
- Sosiale og økonomiske rettigheter og støtteordninger ved alvorlig sykdom og dødsfall
- Hjemmedød
Vurdering
Skriftlig gruppeoppgave med individuell høring (over 7 dager).
Utfyllende informasjon om vurdering/eksamen
Oppgaveteksten presenteres i plenum i 2. samlingsuke. Omfang 2000 ord (+/- 10%).
Alle gruppemedlemmene må delta med individuelle bidrag i framlegget.
Alle studiekrav og arbeidskrav må være godkjent for å få gå opp til eksamen
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig gruppeoppgave med individuell høring | A - F | Gruppe/Individuell | 7 Dag(er) |
Arbeidskrav
Alle arbeidskrav må være godkjent for å avlegge eksamen.
Utdanningsform
Eksempler på arbeids- og undervisningsformer:
- Ressursforelesning
- Seminarer
- Ferdighetstrening/simulering
- Audiovisuell undervisning
- Refleksjonsgrupper og gruppearbeid
- Problembasert læring (PBL)
- Flipped classroom
- Praksisstudier
- Oppgaver, selvstudier, egeninnsats
Pensumliste
Litteratur:
- Eide & Eide: Kommunikasjon i relasjoner, Gyldendal forlag
- Falk (2016) Å være der du er, oppmerksomhet, grenser og kontakt i den hjelpende samtalen. Fagbokforlaget 978824520533
- Grasaas, Sjursen & Stordalen: Fag, etikk og kommunikasjon, Cappelen Akademisk
- Hanssen, I. (2019) Helsearbeid i et flerkulturelt samfunn. Gyldendal Akademisk 9788205391338
- Helgesen, Grasaas & Sjursen: Psykologi og sosiologi, Cappelen Akademisk
- Jakobsen & Rønsen, (2017) Å fullføre et liv: omsorg for døende og de som står nær, Gyldendal Akademisk 9788205472198
- Kaasa & Loge, (2016) Palliasjon. Nordisk lærebok. Gyldendal Akademisk 9788205488403
- Pedersen (Red.) m fl: Etikk i helsetjenesten, Gyldendal forlag
- Ruud (2011) Hvorfor spurte ingen meg? Kommunikasjon med barn og ungdom i utfordrende livssituasjoner. Gyldendal Akademisk 9788205391338
- Sortland, (2015) Ernæring: mer enn mat og drikke. Fagbokforlaget 9788245018417
Viktige nettadresser:
- http://lovdata.no
- http://kreftlex.no
- http://kreftforeningen.no,
- http://helsedirektoratet.no/tema/palliasjon
- http://helsedirektoratet.no/tema/kreft
Tilleggslitteratur
- Reitan & Schjølberg. (2017) Kreftsykepleie. Pasient – Utfordring – Handling. Cappelen Damm Akademisk
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Studieinnsats | 375 Time(r) |
Veiledning | 36 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 96 Time(r) |
Selvstudium/litteratur/gruppe | 92 Time(r) |
Egenstudier, digitalt læringsmateriell | 96 Time(r) |
Eksamen | 45 Time(r) |
Opplæring studieteknikk | 5 Time(r) |
Opplæring bruk av IKT | 5 Time(r) |
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Refleksjonsnotat | Arbeidskrav | |
Arbeidskrav 2 | Simulering og ferdighetstrening | Arbeidskrav | Kommunikasjon |
Arbeidskrav 3 | Gruppeoppgave med muntlig presentasjon | Arbeidskrav | Skriftlig gruppeoppgave med individuell muntlig presentasjon / høring |