00EHELSEB Teknologi, innovasjon og digital tjenesteutvikling i helse- og omsorgstjenesten

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      15
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studiested
      Nettbasert
    • Studieprogram
      E-helse og velferdsteknologi
    • Startsemester
      2027 Vår
Used in other programs
  • E-helse og velferdsteknologi

Innhold

Dette emnet gir studenten kunnskap og ferdigheter i hvordan teknologi, digitalisering og innovasjon kan utvikle og forbedre helse- og omsorgstjenestene.
Studenten skal lære om digitale løsninger og velferdsteknologi, med særlig fokus på implementering, tjenesteinnovasjon og lovverk knyttet til personvern og sikkerhet.
Emnet legger vekt på forståelse for hvordan digitale tjenester kan støtte brukermedvirkning, kvalitet og effektivitet i tjenestene, samtidig som risiko, etiske dilemmaer og organisasjonsmessige utfordringer vurderes.

Læringsutbytte

Kunnskap

  • har kunnskap om hvordan teknologi, innovasjon og digitalisering påvirker helse- og omsorgstjenestene
  • har kunnskap om e-helsesystemer, plattformer og teknologiske løsninger som brukes i sektoren (f.eks. Helsenorge, kjernejournal, e-resept, sensorer og apper)
  • har kunnskap om implementering, endringsledelse og tjenesteinnovasjon i helse- og omsorgstjenester
  • har kunnskap om relevante lover og styringsdokumenter knyttet til personvern, informasjonssikkerhet og offentlige anskaffelser (bl.a. GDPR og arbeidsmiljøloven)
  • har kunnskap om metoder for risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS) og vurdering av personvernkonsekvenser (DPIA)
  • har kunnskap om kunstig intelligens, maskinlæring og beslutningsstøtte som del av fremtidens helsetjenester
  • har kunnskap om kvalitetssikring, etiske utfordringer og vurdering av teknologiske løsningers effekt, sikkerhet og brukervennlighet

Ferdigheter

  • kan anvende grunnleggende forståelse av e-helsesystemer og digitale plattformer i praktisk arbeid
  • kan bidra i planlegging og implementering av nye teknologiske løsninger i helse- og omsorgstjenester
  • kan gjennomføre og delta i risikoanalyser, personvernvurderinger og kvalitetssikring av teknologiske løsninger
  • kan anvende kunnskap om endringsledelse og tjenesteinnovasjon for å støtte innføring av ny teknologi
  • kan identifisere og håndtere etiske dilemmaer og sikkerhetsutfordringer ved bruk av digitale løsninger
  • kan bidra til utvikling og evaluering av digitale tjenester som fremmer brukermedvirkning og kvalitet

Generell kompetanse

  • forstår teknologiens rolle i utviklingen av helse- og omsorgstjenestene
  • kan bidra aktivt til innovasjon, utvikling og forbedring av digitale tjenester i egen virksomhet
  • kan forstå sammenhengen mellom teknologi, personvern, etikk og kvalitet i tjenestene
  • kan samarbeide tverrfaglig for å sikre trygg og brukerorientert implementering av teknologi
  • kan kommunisere faglig begrunnet om gevinster, risiko og etiske aspekter ved bruk av velferdsteknologi og e-helse

Tema

Lovverk og styringsdokumenter 

  • Arbeidsmiljøloven, Personopplysningsloven og styringsdokumenter (GDPR) 
  • Offentlige anskaffelser 
  • Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS) 
  • Vurdering av personvernkonsekvenser (DPIA)

Teknologi og systemforståelse 

  • E-helsesystemer og plattformer (Helsenorge, kjernejournal, e-resept, journalsystemer) 
  • Kunstig intelligens, maskinlæring og beslutningsstøtte i helse- og omsorgssektoren 
  • Sensorløsninger 
  • Bruk av apper og digitale helsetjenester

Tjenesteutvikling og implementering 

  • Innovasjon i helse- og omsorgstjenestene 
  • Helhetlig tjenestemodell 
  • Implementeringsprosessen og endringsledelse – hvordan lykkes med innføring av ny teknologi i praksis 
  • Endringsmotstand og kompetansebygging i organisasjonen 
  • Hvordan måle gevinster

Sikkerhet, kvalitet og etikk 

  • Informasjonssikkerhet i praksis (autentisering, tilgangsstyring, logging, sikker datalagring) 
  • Etiske dilemmaer ved bruk av teknologiske løsninger 
  • Kvalitetssikring og evaluering av teknologiske løsninger (effekt, brukervennlighet og sikkerhet)

Vurdering

Arbeidskravene i emnet inngår i mappevurderingen. 

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Mappevurdering
A - F
Individuell

Pensumliste

Kommer før studiestart!

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Sum timer arbeidsinnsats i emnet
375 Time(r)
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk
32 Time(r)
Egenstudier, digitalt læringsmateriell
313 Time(r)
Eksamen
30 Time(r)

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Arbeidskrav 1
Gruppeoppgave, skriftlig
1000 ord +/- 20%
Arbeidskrav
Arbeidskrav 2
Gruppeoppgave, skriftlig
1000 ord +/- 20%
Arbeidskrav
Arbeidskrav 3
Refleksjonsoppgave
1000 ord +/- 20%
Arbeidskrav