00EHELSEB Teknologi, innovasjon og digital tjenesteutvikling i helse- og omsorgstjenesten
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng15
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudiestedNettbasert
- StudieprogramE-helse og velferdsteknologi
- Startsemester2027 Vår
Used in other programs
- E-helse og velferdsteknologi
Innhold
Dette emnet gir studenten kunnskap og ferdigheter i hvordan teknologi, digitalisering og innovasjon kan utvikle og forbedre helse- og omsorgstjenestene.
Studenten skal lære om digitale løsninger og velferdsteknologi, med særlig fokus på implementering, tjenesteinnovasjon og lovverk knyttet til personvern og sikkerhet.
Emnet legger vekt på forståelse for hvordan digitale tjenester kan støtte brukermedvirkning, kvalitet og effektivitet i tjenestene, samtidig som risiko, etiske dilemmaer og organisasjonsmessige utfordringer vurderes.
Læringsutbytte
Kunnskap
- har kunnskap om hvordan teknologi, innovasjon og digitalisering påvirker helse- og omsorgstjenestene
- har kunnskap om e-helsesystemer, plattformer og teknologiske løsninger som brukes i sektoren (f.eks. Helsenorge, kjernejournal, e-resept, sensorer og apper)
- har kunnskap om implementering, endringsledelse og tjenesteinnovasjon i helse- og omsorgstjenester
- har kunnskap om relevante lover og styringsdokumenter knyttet til personvern, informasjonssikkerhet og offentlige anskaffelser (bl.a. GDPR og arbeidsmiljøloven)
- har kunnskap om metoder for risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS) og vurdering av personvernkonsekvenser (DPIA)
- har kunnskap om kunstig intelligens, maskinlæring og beslutningsstøtte som del av fremtidens helsetjenester
- har kunnskap om kvalitetssikring, etiske utfordringer og vurdering av teknologiske løsningers effekt, sikkerhet og brukervennlighet
Ferdigheter
- kan anvende grunnleggende forståelse av e-helsesystemer og digitale plattformer i praktisk arbeid
- kan bidra i planlegging og implementering av nye teknologiske løsninger i helse- og omsorgstjenester
- kan gjennomføre og delta i risikoanalyser, personvernvurderinger og kvalitetssikring av teknologiske løsninger
- kan anvende kunnskap om endringsledelse og tjenesteinnovasjon for å støtte innføring av ny teknologi
- kan identifisere og håndtere etiske dilemmaer og sikkerhetsutfordringer ved bruk av digitale løsninger
- kan bidra til utvikling og evaluering av digitale tjenester som fremmer brukermedvirkning og kvalitet
Generell kompetanse
- forstår teknologiens rolle i utviklingen av helse- og omsorgstjenestene
- kan bidra aktivt til innovasjon, utvikling og forbedring av digitale tjenester i egen virksomhet
- kan forstå sammenhengen mellom teknologi, personvern, etikk og kvalitet i tjenestene
- kan samarbeide tverrfaglig for å sikre trygg og brukerorientert implementering av teknologi
- kan kommunisere faglig begrunnet om gevinster, risiko og etiske aspekter ved bruk av velferdsteknologi og e-helse
Tema
Lovverk og styringsdokumenter
- Arbeidsmiljøloven, Personopplysningsloven og styringsdokumenter (GDPR)
- Offentlige anskaffelser
- Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS)
- Vurdering av personvernkonsekvenser (DPIA)
Teknologi og systemforståelse
- E-helsesystemer og plattformer (Helsenorge, kjernejournal, e-resept, journalsystemer)
- Kunstig intelligens, maskinlæring og beslutningsstøtte i helse- og omsorgssektoren
- Sensorløsninger
- Bruk av apper og digitale helsetjenester
Tjenesteutvikling og implementering
- Innovasjon i helse- og omsorgstjenestene
- Helhetlig tjenestemodell
- Implementeringsprosessen og endringsledelse – hvordan lykkes med innføring av ny teknologi i praksis
- Endringsmotstand og kompetansebygging i organisasjonen
- Hvordan måle gevinster
Sikkerhet, kvalitet og etikk
- Informasjonssikkerhet i praksis (autentisering, tilgangsstyring, logging, sikker datalagring)
- Etiske dilemmaer ved bruk av teknologiske løsninger
- Kvalitetssikring og evaluering av teknologiske løsninger (effekt, brukervennlighet og sikkerhet)
Vurdering
Arbeidskravene i emnet inngår i mappevurderingen.
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
|---|---|---|---|---|
Mappevurdering | A - F | Individuell |
Pensumliste
Kommer før studiestart!
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet |
|---|---|
Sum timer arbeidsinnsats i emnet | 375 Time(r) |
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk | 32 Time(r) |
Egenstudier, digitalt læringsmateriell | 313 Time(r) |
Eksamen | 30 Time(r) |
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
|---|---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Gruppeoppgave, skriftlig 1000 ord +/- 20% | Arbeidskrav | |
Arbeidskrav 2 | Gruppeoppgave, skriftlig 1000 ord +/- 20% | Arbeidskrav | |
Arbeidskrav 3 | Refleksjonsoppgave 1000 ord +/- 20% | Arbeidskrav |
