00EHELSEA Etikk, kommunikasjon og brukermedvirkning i en digitalisert helse- og omsorgstjeneste
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng15
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudiestedNettbasert
- StudieprogramE-helse og velferdsteknologi
- Startsemester2026 Høst
- E-helse og velferdsteknologi
Innhold
Dette emnet gir studenten kunnskap om grunnleggende relasjonskompetanse, kommunikasjon, etikk og lovverk som danner grunnlaget for faglig forsvarlig praksis i helse- og omsorgstjenestene.
Emnet legger særlig vekt på hvordan velferdsteknologi, e-helse og digitale løsninger påvirker relasjoner, kommunikasjon og fagutøvelse, både i institusjon og i hjemmet.
Studenten skal utvikle forståelse for brukermedvirkning, autonomi og samtykkekompetanse i en digitalisert helsetjeneste, og reflektere over etiske og praktiske problemstillinger knyttet til teknologiens rolle i møte med brukere og pårørende.
Læringsutbytte
Kunnskap
- har kunnskap om relasjonskompetanse, profesjonell kommunikasjon og samhandling i helse- og omsorgstjenestene
- har kunnskap om hvordan digitalisering, e-helse og velferdsteknologi påvirker relasjoner, kommunikasjon og fagutøvelse
- har kunnskap om grunnleggende prinsipper for veiledning, rådgivning og kollegaveiledning som metode for faglig utvikling
- har kunnskap om yrkesetiske retningslinjer, verdier og etiske dilemmaer i møte med brukere, pårørende og kollegaer
- har kunnskap om sentrale lover og forskrifter som regulerer helse- og omsorgstjenestene, herunder Helsepersonelloven og Pasient- og brukerrettighetsloven og styringsdokumenter
- har kunnskap om begreper som e-helse, velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging, samt relevante målgrupper og anvendelsesområder
- har kunnskap om brukermedvirkning, autonomi, samtykkekompetanse og maktforhold i digitale helsetjenester
- har kunnskap om digital kompetanse, digitalt utenforskap og inkludering
Ferdigheter
- kan anvende relasjonskompetanse og profesjonell kommunikasjon i møte med brukere, pårørende og kollegaer
- kan gjennomføre veiledning og rådgivning i tråd med etiske og faglige prinsipper
- kan anvende faglig kunnskap for å identifisere etiske dilemmaer knyttet til bruk av teknologi i helse- og omsorgsarbeid og som grunnlag til refleksjon
- kan finne relevant informasjon, lover, forskrifter og retningslinjer som grunnlag for faglig forsvarlig praksis
- kan anvende faglig kunnskap om brukermedvirkning, selvbestemmelse og vurdering av samtykkekompetanse i en digitalisert tjeneste
- kan anvende kunnskap om hvordan digitale løsninger og velferdsteknologi kan påvirke kommunikasjon, relasjoner og kvalitet i tjenestene
- kan anvende kunnskap for å bidra til å redusere digitalt utenforskap og støtte brukeres digitale mestring
Generell kompetanse
- kan utføre sitt arbeid på en profesjonell reflektere over egen profesjonell rolle og faglig ansvar i møte med teknologi og brukere
- kan arbeide etter etiske prinsipper for brukeres autonomi og rettigheter
- kan bidra til utvikling av en inkluderende og etisk forsvarlig praksis der teknologi støtter brukernes behov
- kan kommunisere faglig om etiske og praktiske problemstillinger i digitale helsetjenester
- kan samhandle tverrfaglig og bidra til et godt samarbeid mellom tjenestenivåer og profesjoner
Tema
Relasjonskompetanse, samhandling og kommunikasjon
- Relasjonsbygging og profesjonell kommunikasjon
- Samhandling og tverrfaglig samarbeid
- Kommunikasjon med brukere, pårørende og kollegaer
Veiledning og rådgivning
- Grunnleggende prinsipper for veiledning
- Rådgivning i møte med brukere og pårørende
- Kollegaveiledning som faglig utviklingsverktøy
Etikk og yrkesetikk
- Yrkesetiske retningslinjer og verdier i helse- og omsorgstjenestene
- Etiske dilemmaer i møte med brukere og pårørende
- Refleksjon over faglig ansvar og profesjonell rolle
Lover og styringsdokumenter
- Helsepersonelloven
- Pasient- og brukerrettighetsloven
- Andre relevante lover og forskrifter
- Styringsdokumenter, blant annet Nasjonal e-helsestrategi, lokale planer og strategier
Brukermedvirkning, autonomi og makt
- Brukermedvirkning og selvbestemmelse
- Maktforhold og profesjonell rolleforståelse
- Samtykkekompetanse og vurdering av samtykke
Begreper og målgrupper
- Begreper: e-helse, velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging
- Målgrupper for velferdsteknologiske og digitale løsninger
- Hvordan digital hjemmeoppfølging kan støtte ulike brukergrupper
Digital kompetanse og digitalt utenforskap
- Digital kompetanse blant brukere og ansatte
- Digitalt utenforskap og inkludering
Velferdsteknologiske løsninger og digital hjemmeoppfølging i helse- og omsorgssektoren
- Teknologiske løsninger i institusjon og i hjemmet
- Organisering av digitalt hjemmebesøk og digital hjemmeoppfølging som del av helhetlige tjenester
- Gevinster og utfordringer ved velferdsteknologiske løsninger
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | A - F | Individuell | 30 Time(r) |
Pensumliste
Kommer før studiestart!
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet |
|---|---|
Sum timer arbeidsinnsats i emnet | 375 Time(r) |
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk | 32 Time(r) |
Egenstudier, digitalt læringsmateriell | 313 Time(r) |
Eksamen | 30 Time(r) |
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
|---|---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Refleksjonsoppgave 1000 ord +/- 20% | Arbeidskrav | |
Arbeidskrav 2 | Individuell skriftlig oppgave 1000 ord +/- 20% | Arbeidskrav | |
Arbeidskrav 3 | Gruppeoppgave med muntlig presentasjon | Arbeidskrav |
