00EHELSEA Etikk, kommunikasjon og brukermedvirkning i en digitalisert helse- og omsorgstjeneste

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      15
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studiested
      Nettbasert
    • Studieprogram
      E-helse og velferdsteknologi
    • Startsemester
      2026 Høst
Used in other programs
  • E-helse og velferdsteknologi

Innhold

Dette emnet gir studenten kunnskap om grunnleggende relasjonskompetanse, kommunikasjon, etikk og lovverk som danner grunnlaget for faglig forsvarlig praksis i helse- og omsorgstjenestene.
Emnet legger særlig vekt på hvordan velferdsteknologi, e-helse og digitale løsninger påvirker relasjoner, kommunikasjon og fagutøvelse, både i institusjon og i hjemmet.
Studenten skal utvikle forståelse for brukermedvirkning, autonomi og samtykkekompetanse i en digitalisert helsetjeneste, og reflektere over etiske og praktiske problemstillinger knyttet til teknologiens rolle i møte med brukere og pårørende.

Læringsutbytte

Kunnskap

  • har kunnskap om relasjonskompetanse, profesjonell kommunikasjon og samhandling i helse- og omsorgstjenestene
  • har kunnskap om hvordan digitalisering, e-helse og velferdsteknologi påvirker relasjoner, kommunikasjon og fagutøvelse
  • har kunnskap om grunnleggende prinsipper for veiledning, rådgivning og kollegaveiledning som metode for faglig utvikling
  • har kunnskap om yrkesetiske retningslinjer, verdier og etiske dilemmaer i møte med brukere, pårørende og kollegaer
  • har kunnskap om sentrale lover og forskrifter som regulerer helse- og omsorgstjenestene, herunder Helsepersonelloven og Pasient- og brukerrettighetsloven og styringsdokumenter
  • har kunnskap om begreper som e-helse, velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging, samt relevante målgrupper og anvendelsesområder
  • har kunnskap om brukermedvirkning, autonomi, samtykkekompetanse og maktforhold i digitale helsetjenester
  • har kunnskap om digital kompetanse, digitalt utenforskap og inkludering

Ferdigheter

  • kan anvende relasjonskompetanse og profesjonell kommunikasjon i møte med brukere, pårørende og kollegaer
  • kan gjennomføre veiledning og rådgivning i tråd med etiske og faglige prinsipper
  • kan anvende faglig kunnskap for å identifisere etiske dilemmaer knyttet til bruk av teknologi i helse- og omsorgsarbeid og som grunnlag til refleksjon
  • kan finne relevant informasjon, lover, forskrifter og retningslinjer som grunnlag for faglig forsvarlig praksis
  • kan anvende faglig kunnskap om brukermedvirkning, selvbestemmelse og vurdering av samtykkekompetanse i en digitalisert tjeneste
  • kan anvende kunnskap om hvordan digitale løsninger og velferdsteknologi kan påvirke kommunikasjon, relasjoner og kvalitet i tjenestene
  • kan anvende kunnskap for å bidra til å redusere digitalt utenforskap og støtte brukeres digitale mestring

Generell kompetanse

  • kan utføre sitt arbeid på en profesjonell reflektere over egen profesjonell rolle og faglig ansvar i møte med teknologi og brukere
  • kan arbeide etter etiske prinsipper for brukeres autonomi og rettigheter
  • kan bidra til utvikling av en inkluderende og etisk forsvarlig praksis der teknologi støtter brukernes behov
  • kan kommunisere faglig om etiske og praktiske problemstillinger i digitale helsetjenester
  • kan samhandle tverrfaglig og bidra til et godt samarbeid mellom tjenestenivåer og profesjoner

Tema

Relasjonskompetanse, samhandling og kommunikasjon

  • Relasjonsbygging og profesjonell kommunikasjon 
  • Samhandling og tverrfaglig samarbeid 
  • Kommunikasjon med brukere, pårørende og kollegaer

Veiledning og rådgivning

  • Grunnleggende prinsipper for veiledning 
  • Rådgivning i møte med brukere og pårørende 
  • Kollegaveiledning som faglig utviklingsverktøy

Etikk og yrkesetikk 

  • Yrkesetiske retningslinjer og verdier i helse- og omsorgstjenestene 
  • Etiske dilemmaer i møte med brukere og pårørende 
  • Refleksjon over faglig ansvar og profesjonell rolle

Lover og styringsdokumenter 

  • Helsepersonelloven 
  • Pasient- og brukerrettighetsloven 
  • Andre relevante lover og forskrifter 
  • Styringsdokumenter, blant annet Nasjonal e-helsestrategi, lokale planer og strategier

Brukermedvirkning, autonomi og makt 

  • Brukermedvirkning og selvbestemmelse 
  • Maktforhold og profesjonell rolleforståelse 
  • Samtykkekompetanse og vurdering av samtykke

Begreper og målgrupper 

  • Begreper: e-helse, velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging 
  • Målgrupper for velferdsteknologiske og digitale løsninger 
  • Hvordan digital hjemmeoppfølging kan støtte ulike brukergrupper

Digital kompetanse og digitalt utenforskap 

  • Digital kompetanse blant brukere og ansatte 
  • Digitalt utenforskap og inkludering

Velferdsteknologiske løsninger og digital hjemmeoppfølging i helse- og omsorgssektoren 

  • Teknologiske løsninger i institusjon og i hjemmet 
  • Organisering av digitalt hjemmebesøk og digital hjemmeoppfølging som del av helhetlige tjenester 
  • Gevinster og utfordringer ved velferdsteknologiske løsninger

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Muntlig eksamen
A - F
Individuell
30 Time(r)

Pensumliste

Kommer før studiestart!

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Sum timer arbeidsinnsats i emnet
375 Time(r)
Lærerstyrt, samling digital eller fysisk
32 Time(r)
Egenstudier, digitalt læringsmateriell
313 Time(r)
Eksamen
30 Time(r)

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Arbeidskrav 1
Refleksjonsoppgave
1000 ord +/- 20%
Arbeidskrav
Arbeidskrav 2
Individuell skriftlig oppgave
1000 ord +/- 20%
Arbeidskrav
Arbeidskrav 3
Gruppeoppgave med muntlig presentasjon
Arbeidskrav