00DEPOAUD Demens, personsentrert omsorg og atferd som utfordrer i praksis
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng15
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramDemens, personsentrert omsorg og atferd som utfordrer
- Startsemester2027 Vår
Innhold
Praksisemnet gir studenten mulighet til å anvende kunnskaper og ferdighet med søkelys på personsentrert omsorg og atferd som utfordrer hos personer med demens. Under veiledning vil studenten utføre observasjons, kartlegging og analyse av situasjoner og tilpasse omsorg og miljøbetingelse for å forebygge og håndtere utfordrende atferd. Sentralt står den proaktive og personsentrert tilnærmingen der studenten skal skape oversikt, trygghet og tillit i møte med den enkelte tjenestemottaker.
Læringsutbytte
Kunnskap
- har kunnskap om observasjon, kartlegging og dokumentasjon i arbeidet med personer med demens
- har kunnskap om personsentrerte strategier for å møte og håndtere situasjoner med utfordrende atferd
- har kunnskap om profesjonell kommunikasjon og samhandling med personer med demens og deres pårørende
- har innsikt i regelverk, standarder og kvalitetskrav relevant for tilrettelegging av miljøbetingelser for å utøve god omsorg og forebygge utfordrende atferd
- forstår betydningen av tverrfaglig samarbeid for å forebygge og håndtere utfordrende atferd
Ferdigheter
- kan anvende kunnskap om observasjon, kartlegging og dokumentasjon i arbeidet med personer med demens
- kan anvende proaktive og personsentrerte strategier i møte med utfordrende atferd
- kan anvende kunnskap om profesjonell kommunikasjon og samhandling med personer med demens og deres pårørende
- kan anvende relevante faglige tilnærminger og verktøy for tilrettelegging av miljøbetingelser for å fremme god omsorg og forebygge utfordrende atferd
- kan kartlegge situasjoner med utfordrende atferd, identifisere faglige problemstillinger og behov for tiltak gjennom tverrfaglig samarbeid
Generell kompetanse
- har forståelse for betydningen av god kommunikasjon og samhandling med kollegaer, personer med demens og deres pårørende
- har en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk i arbeidet med personer med demens
- kan bygge tverrfaglige relasjoner og delta aktiv i samarbeid med å identifisere faktorer og miljøbetingelser som kan forebygge utfordrende atferd hos personer med demens
- kan utvikle tjenester for å møte personer med demens på en personsentrert måte, samt å bidra til utviklings- og forbedringsarbeid på arbeidsplassen
Tema
- fagarbeiderens rolle i praksis
- utøvelse av omsorg for personer med demens
- tilrettelegging av miljøbetingelser for å forebygge utfordrende atferd
- personsentrerte strategier og tilnærmingsmåter i møte med utforende atferd
- kommunikasjon, samarbeid og samhandling med kollegaer, personer med demens og deres pårørende
- dokumentasjon og kartleggingsverktøy
Arbeidskrav
Vurderingsuttrykk for alle arbeidskrav er bestått/ikke bestått.
Studenten må være til stede minimum 90% av den planlagte tiden for å bestå praksis. Fravær utover 10% må tas igjen etter avtale med lærerveileder og praksisveileder.
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Veiledning | 7,5 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 135 Time(r) |
Selvstudium/litteratur/gruppe | 187,5 Time(r) |
Praksis | 240 Time(r) |
Studieinnsats | 375 Time(r) |
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Skriftlig | Arbeidskrav | Innlevering av plan som beskriver hvilke arbeidsoppgaver som kan gjennomføres for å oppnå ulike læringsutbytter |
Arbeidskrav 2 | Skriftlig | Arbeidskrav | Innlevering av turnusplan for praksisperioden |
Arbeidskrav 3 | Skriftlig | Arbeidskrav | Innlevering av disposisjon for praksisrapporten som skal leveres som eksamen |
Arbeidskrav 4 | Arbeidskrav | Deltakelse på veiledning og samlinger. Det avholdes midt- og sluttvurdering med lærerveileder og praksisveileder. Praksisstudier anses som bestått av følgende kriterier: 1. Utdanningens krav til gjennomført praksis 2. Godkjent obligatoriske arbeidskrav Bestått praksisrapport. | |
Arbeidskrav 5 | Praksisrapport 1000 ord (+/- 10%) | Arbeidskrav |