00DEPOAUC Personsentrert omsorg og atferd som utfordrer
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng15
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudieprogramDemens, personsentrert omsorg og atferd som utfordrer
- Startsemester2026 Høst
Innhold
Emnet setter søkelys personsentrert omsorg og på at studentene skal utvikle handlingskompetanse i møte med utfordrende atferd hos personer med demens. Studenten skal kunne identifisere situasjoner, miljøfaktorer og tiltak som kan forebygge og håndtere utfordrende atferd. Bli kjent med velferdsteknologiske løsninger og bruk av disse hos. Det vektlegges å kunne utvikle hensiktsmessige og personsentrerte strategier, samt betydningen av profesjonell kommunikasjon, samarbeid og samhandling med personer med demens og deres pårørende.
Læringsutbytte
Kunnskap
- har kunnskap om personsentrert omsorg og individuell tilnærming for personer med demens med fokus på individets ønsker, behov, livskvalitet og autonomi
- ha kunnskap om teoretiske perspektiver på demens og atferd som utfordrer
- har kunnskap om positiv atferdsstøtte (PAS), hensikt, metode og anvendelse
- har innsikt i relevante proaktive strategier og tilrettelegging av miljøbetingelser for å forebygge utfordrende atferd
- har kunnskap om adekvate former for aktiviteter og sansestimulering for personer med demens
- har kunnskap om velferdsteknologiske løsninger for personer med demens og deres pårørende
- forstår betydningen av tverrfaglig samarbeid, god kommunikasjon og samhandling med personer med demens, pårørende og pårørendestøtte
Ferdigheter
- kan anvende kunnskap om demens for å observere individuelle symptomer og sykdomsutvikling
- kan anvende kunnskap om demenssykdommer for å gi adekvat omsorg og behandling samt tilrettelegge hensiktsmessig miljøbetingelser
- kan anvende kunnskap om kommunikasjon og rett til medvirkning i samarbeid med personer med demens og deres pårørende
- kan anvende kunnskap om positiv atferdsstøtte (PAS) i samhandling med personer med demens
- kan anvende kunnskap om relevante aktiviteter og sansestimulering for å gi individuelt tilpasset omsorg til personer med demens
- lan anvende kunnskap om individuell tilnærming og tilrettelegging for å støtte enkelt menneskets rett til autonomi og myndighet
- kan finne og anvende relevant informasjon om demens for å forstå, vurdere og forebygge utforende atferd
- kan kartlegge og identifisere situasjoner, behov og faglige problemstillinger der demens påvirker enkeltpersoners kognitive, psykiske og mentale helse og planlegge tiltak i tråd med disse
Generell kompetanse
- har forståelse for hvordan omgivelser og miljøbetingelser påvirker reaksjonene hos personer med demens
- har utviklet en etisk grunnholdning som ivaretar integriteten og livskvaliteten til personer med demens
- kan utføre personsentrert omsorg og behandling gjennom effektiv kommunikasjon og samhandling med personer med demens og deres pårørende
- kan bygge tverrfaglige relasjoner for personer med demens
- kan utvikle arbeidsmetoder for personsentrert atferd hos personer med demens
Tema
- personsentrert omsorg
- demens og atferd som utfordrer
- proaktive strategier
- positiv atferdsstøtte i praksis ved atferd som utfordrer
- aktiviteter og sansestimulering
- individualitet, autonomi og myndighet
- velferdsteknologiske løsninger til personer med demens og deres pårørende
- pårørende og pårørende støtte
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | A - F |
Arbeidskrav
Vurderingsuttrykk for alle arbeidskrav er bestått/ikke bestått.
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Veiledning | 7,5 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 187,5 Time(r) |
Selvstudium/litteratur/gruppe | 187,5 Time(r) |
Studieinnsats | 375 Time(r) |
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Gruppeoppgave, skriftlig 1000 ord (+/- 10%) | Arbeidskrav | Oppgaven skal være knyttet til gitte sentrale temaer i emnet |
Arbeidskrav 2 | Presentasjon | Arbeidskrav | Presentasjon av gruppeoppgaven i webseminar med tilbakemelding fra medstudenter |