00AOHB Verdier og relasjoner i møte med eldre personer med helseutfordringer
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng15
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudiestedBergen, Oslo
- StudieprogramAktiv omsorg for eldre med helseutfordringer
- Startsemester2026 Vår
- Aktiv omsorg for eldre med helseutfordringer
Innhold
Emnet gir studentene innføring i verdier og lovverk som regulerer tjenesten til eldre personer samt deres rettigheter og plikter i samfunnet. Videre vil viktigheten av kulturell tilhørighet, livssyn og det å bevare håp, tro, mening og mestring i eldre år bli inngående belyst. Relasjonell omsorg, bruk av makt, kommunikasjon og samhandling mellom pasienter/brukere, pårørende, medarbeidere og andre aktuelle samfunnsaktører står sentralt i emnet. Emnet gir også kunnskap om kvalitetssystemer som brukes i arbeid med eldre personer for å sikre faglig forsvarlighet, kvalitet og pasientsikkerhet.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har innsikt i relevant lovverk (pasient og brukerrettighetsloven, helspersonelloven, kommunehelsetjenesteloven, arbeidsmiljøloven) og offentlige dokumenter (St.melding 15 Leve hele livet, St.melding 24 Fellesskap og meistring - Bu trygt heime, Demensplanen 2025, Omsorg 2020) som regulerer fagfeltet
- har kunnskap om betydningen av livssyn og kulturell tilhørighet i eldre menneskers liv
- har kunnskap om kommunikasjon, personorientert omsorg, relasjonell omsorg, selvbestemmelse, brukermedvirkning, bruk av makt og tvang, samt samarbeid med pårørende og samarbeidspartnere
- ha kunnskap om samtykke og samtykkekompetanse
- har kunnskap om kvalitet og pasientsikkerhet, og kjenner til ulike kvalitetsindikatorer som bidrar til å belyse kvalitet i tjenesten
- kan identifisere etiske og juridiske problemstillinger og utfordringer knyttet til behandling, samarbeid og bruk av velferdsteknologi for å kunne ivareta personvern og enkeltindividets integritet
- har kunnskap om betydningen av kulturforskjeller og kulturmangfold i omsorgspraksis og kan identifisere utfordringer og ressurser knyttet til kultur og kulturmangfold
- har kunnskap om betydning av den enkeltes livssyn i omsorgsutøvelse
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre sitt arbeid på en faglig forsvarlig måte og i tråd med yrkesetiske retningslinjer for helsefagarbeidere og pasient- og brukerrettighetsloven
- kan ivareta eldre personers behov for å bli møtt på spørsmål knyttet til håp, tro, mening og mestring i utøvelse av pleie- og omsorgsoppgaver
- kan anvende kunnskap om religion og livssyn og tilrettelegge for tros- og livssynsutøvelse tilpasset individuelle behov
- kan finne relevant informasjon, fagstoff og lovverk knyttet til tvang og samtykke
- kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, og kommunisere med eldre personer, pårørende og samarbeidspartnere på en omsorgsfull og faglig forsvarlig måte
- kan anvende kunnskap om kulturforskjeller og betydningen av kulturmangfold både i utøvelse av omsorg og som kollega i et flerkulturelt arbeidsmiljø
- kan anvende kunnskap om brukermedvirkning og pårørendesamarbeid som bidrar til å involvere, inkludere og støtte brukere og deres pårørende
- kan identifisere faglige og etiske problemstillinger knyttet til aktiv eldreomsorg, og behov for å iverksette tiltak
- kan utføre miljøbehandlingstiltak som ivaretar relasjonell omsorg for eldre personer med helseutfordringer
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere og handle faglig, juridisk og moralsk forsvarlig i møte med etiske problemstillinger i en aktiv eldreomsorg
- kan bygge relasjoner, samhandle og veilede pasienter og pårørende for å ivareta deres helse, trivsel, sosioøkonomiske situasjon og livskvalitet
- kan bidra til å kartlegge pårørendes behov og hjelpe til med at de får nødvendig avlastning
- kan bidra i faglige diskusjoner og utvikling av tjenestetilbudet ved egen arbeidsplass
Tema
- Kommunikasjon
- Personorientert omsorg
- Eldre personers rettigheter og plikter i et individ- og samfunnsperspektiv
- Kulturell tilhørighet og livssyn i eldreomsorg
- Etikk og helserett i eldreomsorg
- Håp, tro, mening og mestring i eldreomsorg
- Relasjonell omsorg
- Autonomi, brukermedvirkning og samhandling
- Makt og avmakt
- Kvalitet og pasientsikkerhet
Vurdering
Arbeidskrav
Arbeidskravene skal sette søkelys på ulike former for aktivisering av eldre personer med helseutfordringer. Vurdering: godkjent/ikke godkjent. Alle arbeidskravene må være godkjent for å bestå emnet.
Pensumliste
Bøker
- Befring, Anne Kjersti (2017) Helse og omsorgsrett, Cappelen Damm Akademisk ISBN: 9788202425012
- Eide, H. og Eide, T. (2021). Kommunikasjon i relasjoner – personorientering, samhandling, etikk, Gyldendal akademisk
ISBN: 9788205528826
Nettressurser
- Demensplan 2025. demensplan-2025.pdf (regjeringen.no) Et mer demensvennlig samfunn, Helsedirektoratet
- Kosthåndboken - Veileder i ernæringsarbeid i helse- og omsorgstjenesten. Hentet fra; https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/kosthandboken/.pdf
- Kompetansebroen. Hentet fra; https://www.kompetansebroen.no/
- Helsepersonelloven. (1999). Hentet fra; https://lovdata.no/lov/1999-07-02-64
- Helse- og omsorgstjenesteloven. (2011), Hentet fra; https://lovdata.no/lov/2011-06-24-30
- Helsedirektoratet; Nasjonal handlingsplan for pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring 2019-2023. Hentet fra; https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/ledelse-og-kvalitetsforbedrin....
- Helsedirektoratet. Nasjonal veileder. Rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator. Hentet fra; https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/rehabilitering-habilitering-i...
- Helse- og omsorgsdepartementet; Strategi for å øke helsekompetansen i befolkningen 2019-2023 Hentet fra Strategi for å øke helsekompetansen i befolkningen, 2019–2023 (regjeringen.no)
- I trygge hender 24/7. Pasientsikkerhetsprogrammet. Hentet fra;https://pasientsikkerhetsprogrammet.no/
- Helsedirektoratet. (2021). Forebygging og behandling av underernæring. Hentet fra; https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/forebygging-og-behandlin...
- Helsedirektoratet. (2020). Tidlig oppdagelse og rask respons ved forverret somatisk tilstand. Nasjonal faglig råd. Hentet fra; Tidlig oppdagelse og rask respons ved forverret somatisk tilstand - Helsedirektoratet
- Helsedirektoratet. Nasjonal faglige råd. Psykiske lidelser hos eldre. Hentet fra; https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/psykiske-lidelser-hos-eldre
- Aldersvennlige lokalsamfunn - KS
- Helse- og omsorgsdepartementet (2018) Meld. St. 15(2017-2018) Leve hele livet- en kvalitetsreform for eldre Helse- og omsorgsdepartementet (2015) Hentet fra: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-15-20172018/id2599850/
- Nasjonalt senter for aldring og helse – For en bedre aldring
- Nasjonale faglige råd for lindring i livets sluttfase. Hentet fra; Lindrende behandling i livets sluttfase - Helsedirektoratet
- Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress: Veileder for helse- og omsorgstjenestens arbeid med vold i nære relasjoner. Hentet fra; https://voldsveileder.nkvts.no/
- NOU 2017: 16. (2016). På liv og død— Palpasjon til alvorlig syke og døende. Hentet fra https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2017-16/id2582548/
- Pasient- og brukerrettighetsloven (1999). Hentet fra; https://lovdata.no/lov/1999-07-02-63
- Pårørendeveileder. Veileder om pårørende i helse- og omsorgstjenesten. (2019) Hentet fra; https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/parorendeveileder
- Sentrale lover og forskrifter www.lovdata.no
- Psykisk helsevernloven. (1999). Hentet fra; https://lovdata.no/lov/1999-07-02-62
- Yrkesetiske retningslinjer for Helsefagarbeiderforbundet (delta.no)
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Veiledning | 7,5 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 187,5 Time(r) |
Selvstudium/litteratur/gruppe | 187,5 Time(r) |
Sum timer arbeidsinnsats i emnet | 375 Time(r) |
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Gruppeoppgave | Arbeidskrav | Arbeidskravet leveres inn som podkast, lydfil, intervju, spørreundersøkelse, filming av utvalgte prosedyrer, skriftlig innlevering eller annet. |
Arbeidskrav 2 | Gruppeoppgave | Arbeidskrav | Arbeidskravet leveres inn som podkast, lydfil, intervju, spørreundersøkelse, filming av utvalgte prosedyrer, skriftlig innlevering eller annet. Kan tas individuelt etter avtale med lærer |
Arbeidskrav 3 | Skriftlig 1000 ord +/- 10% | Arbeidskrav | Skriftlig innlevering med påfølgende muntlig fagsamtale i gruppe |
Arbeidskrav 4 | Refleksjonsnotat 500 ord +/- 10% | Arbeidskrav | Individuelt |