00AOHB Verdier og relasjoner i møte med eldre personer med helseutfordringer

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      15
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studiested
      Bergen, Oslo
    • Studieprogram
      Aktiv omsorg for eldre med helseutfordringer
    • Startsemester
      2026 Vår
Used in other programs
  • Aktiv omsorg for eldre med helseutfordringer

Innhold

Emnet gir studentene innføring i verdier og lovverk som regulerer tjenesten til eldre personer samt deres rettigheter og plikter i samfunnet. Videre vil viktigheten av kulturell tilhørighet, livssyn og det å bevare håp, tro, mening og mestring i eldre år bli inngående belyst. Relasjonell omsorg, bruk av makt, kommunikasjon og samhandling mellom pasienter/brukere, pårørende, medarbeidere og andre aktuelle samfunnsaktører står sentralt i emnet. Emnet gir også kunnskap om kvalitetssystemer som brukes i arbeid med eldre personer for å sikre faglig forsvarlighet, kvalitet og pasientsikkerhet.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i relevant lovverk (pasient og brukerrettighetsloven, helspersonelloven, kommunehelsetjenesteloven, arbeidsmiljøloven) og offentlige dokumenter (St.melding 15 Leve hele livet, St.melding 24 Fellesskap og meistring - Bu trygt heime, Demensplanen 2025, Omsorg 2020) som regulerer fagfeltet
  • har kunnskap om betydningen av livssyn og kulturell tilhørighet i eldre menneskers liv
  • har kunnskap om kommunikasjon, personorientert omsorg, relasjonell omsorg, selvbestemmelse, brukermedvirkning, bruk av makt og tvang, samt samarbeid med pårørende og samarbeidspartnere
  • ha kunnskap om samtykke og samtykkekompetanse
  • har kunnskap om kvalitet og pasientsikkerhet, og kjenner til ulike kvalitetsindikatorer som bidrar til å belyse kvalitet i tjenesten
  • kan identifisere etiske og juridiske problemstillinger og utfordringer knyttet til behandling, samarbeid og bruk av velferdsteknologi for å kunne ivareta personvern og enkeltindividets integritet
  • har kunnskap om betydningen av kulturforskjeller og kulturmangfold i omsorgspraksis og kan identifisere utfordringer og ressurser knyttet til kultur og kulturmangfold
  • har kunnskap om betydning av den enkeltes livssyn i omsorgsutøvelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre sitt arbeid på en faglig forsvarlig måte og i tråd med yrkesetiske retningslinjer for helsefagarbeidere og pasient- og brukerrettighetsloven
  • kan ivareta eldre personers behov for å bli møtt på spørsmål knyttet til håp, tro, mening og mestring i utøvelse av pleie- og omsorgsoppgaver
  • kan anvende kunnskap om religion og livssyn og tilrettelegge for tros- og livssynsutøvelse tilpasset individuelle behov
  • kan finne relevant informasjon, fagstoff og lovverk knyttet til tvang og samtykke 
  • kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, og kommunisere med eldre personer, pårørende og samarbeidspartnere på en omsorgsfull og faglig forsvarlig måte
  • kan anvende kunnskap om kulturforskjeller og betydningen av kulturmangfold både i utøvelse av omsorg og som kollega i et flerkulturelt arbeidsmiljø
  • kan anvende kunnskap om brukermedvirkning og pårørendesamarbeid som bidrar til å involvere, inkludere og støtte brukere og deres pårørende
  • kan identifisere faglige og etiske problemstillinger knyttet til aktiv eldreomsorg, og behov for å iverksette tiltak
  • kan utføre miljøbehandlingstiltak som ivaretar relasjonell omsorg for eldre personer med helseutfordringer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere og handle faglig, juridisk og moralsk forsvarlig i møte med etiske problemstillinger i en aktiv eldreomsorg
  • kan bygge relasjoner, samhandle og veilede pasienter og pårørende for å ivareta deres helse, trivsel, sosioøkonomiske situasjon og livskvalitet
  • kan bidra til å kartlegge pårørendes behov og hjelpe til med at de får nødvendig avlastning
  • kan bidra i faglige diskusjoner og utvikling av tjenestetilbudet ved egen arbeidsplass

Tema

  • Kommunikasjon
  • Personorientert omsorg
  • Eldre personers rettigheter og plikter i et individ- og samfunnsperspektiv
  • Kulturell tilhørighet og livssyn i eldreomsorg
  • Etikk og helserett i eldreomsorg
  • Håp, tro, mening og mestring i eldreomsorg
  • Relasjonell omsorg
  • Autonomi, brukermedvirkning og samhandling
  • Makt og avmakt
  • Kvalitet og pasientsikkerhet

Vurdering

 

 

Arbeidskrav

Arbeidskravene skal sette søkelys på ulike former for aktivisering av eldre personer med helseutfordringer. Vurdering: godkjent/ikke godkjent. Alle arbeidskravene må være godkjent for å bestå emnet. 

Pensumliste

Bøker

  • Befring, Anne Kjersti (2017) Helse og omsorgsrett, Cappelen Damm Akademisk ISBN: 9788202425012 
  • Eide, H. og Eide, T. (2021). Kommunikasjon i relasjoner – personorientering, samhandling, etikk, Gyldendal akademisk
    ISBN: 9788205528826

Nettressurser

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Veiledning
7,5 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
187,5 Time(r)
Selvstudium/litteratur/gruppe
187,5 Time(r)
Sum timer arbeidsinnsats i emnet
375 Time(r)

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Arbeidskrav 1
Gruppeoppgave
Arbeidskrav
Arbeidskravet leveres inn som podkast, lydfil, intervju, spørreundersøkelse, filming av utvalgte prosedyrer, skriftlig innlevering eller annet.
Arbeidskrav 2
Gruppeoppgave
Arbeidskrav
Arbeidskravet leveres inn som podkast, lydfil, intervju, spørreundersøkelse, filming av utvalgte prosedyrer, skriftlig innlevering eller annet. Kan tas individuelt etter avtale med lærer
Arbeidskrav 3
Skriftlig
1000 ord +/- 10%
Arbeidskrav
Skriftlig innlevering med påfølgende muntlig fagsamtale i gruppe
Arbeidskrav 4
Refleksjonsnotat
500 ord +/- 10%
Arbeidskrav
Individuelt