00AOHA Helse og aldring i et aldersvennlig samfunn
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng15
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudiestedBergen, Oslo
- StudieprogramAktiv omsorg for eldre med helseutfordringer
- Startsemester2025 Høst
- Aktiv omsorg for eldre med helseutfordringer
Innhold
Emnet gir studentene innføring i aldring og utviklingsteorier, sammenhengen mellom aldring, helse og lidelser som er vanlige hos eldre. Det er viktig at eldre personer og deres pårørende opplever at de kan leve et fritt, trygt og godt liv i fellesskap med andre. Videre gis det innføring i hva et aldersvennlig samfunn er. Et aldersvennlig samfunn vektlegger eldre personers samfunnsdeltakelse og medvirkning i planlegging og beslutninger som angår deres hverdagsliv. Andre betingelser som må være til stede i et aldersvennlig lokalsamfunn, er at helse- og omsorgstjenester og andre servicetilbud arbeider tett sammen med bruker- og pårørendegrupper tilby gode og tilpassede tjenester. Samt tilpasning av bolig, tilrettelegging av omgivelsene for ivaretakelse av individuelle ønsker og behov, fellesskapsaktiviteter og bruk av velferdsteknologi. Emnet omhandler også samfunsmessige forhold som påvirker alderdommen, relevante politiske føringer, sosiokulturelle spørsmål og politiske føringer knyttet til disse betingelsene, tverretatlig samarbeid samt helse- og aktivitetstilbud. Studenten skal gjennom emnet tilegne seg kunnskap om disse betingelsene som må være til stede for at eldre personer med helseutfordringer skal føle seg trygge og få mulighet til sosialt og kulturelt samvær der de bor.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har innsikt i nasjonale planer, retningslinjer og anbefalinger knyttet til aktivitet og fellesskap, behandling og omsorg for eldre personer som trenger hjelp til å dekke grunnleggende behov
- har kunnskap om biologisk aldring og kjenner til ulike perspektiver og sentrale begreper knyttet til aldring
- har kunnskap om den eldre pasienten, normal aldring og hvordan funksjonssvikt kan opptre hos eldre mennesker
- har kunnskap om et helhetlig mennesesyn
- har kunnskap om betydningen av enkeltmenneskets livssituasjon og sosiokulturelle bakgrunn
- har kunnskap om betydningen av delaktighet og medvirkning
- har kunnskap om betydningen av et aktivt hverdagsliv for eldre personer med helseutfordringer
- har kunnskap om alternative boligtilbud, tverretatlig samarbeid og velferdsteknologiske løsninger for eldre personer med helseutfordringer
- har kunnskap om betydningen av tilrettelagte bofellesskap, sosialt nettverk og nettverksbygging
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om nasjonale retningslinjer og anbefalinger i omsorg for eldre personer med helseutfordringer
- kan anvende kunnskap om utviklings- og aldringsteorier til å forstå og innhente informasjon om eldre syke personers helse og livssituasjon
- kan gi omsorg ut fra et helhetlig mennesesyn
- kan legge til rette for deltakelse og medvirkning
- kan bidra til å utvikle et aktivt hverdagsliv for eldre personer med helseutfordringer
- kan anvende kunnskap om den eldre personens sosiokulturelle bakgrunn i omsorg og behandling
- kan anvende kunnskap om velferdsteknologiske løsninger, alternative og tilrettelagt boformer i møte med pasienter og pårørende
- kan bidra i tverretatlig samarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til koordinering og utvikling av tjenestetilbudet til eldre personer med helseutfordringer ved å kjenne til nasjonale planer og retningslinjer som regulerer tjenesten og muligheter for eldre personer med helseutfordringer
- kan bidra til utvikling av tjenesten ved å dele erfaringer og ny kunnskap
Tema
- Aktiv omsorg
- Helhetlig menneskesyn
- Helse og aldring i et kulturelt og samfunnsmessig perspektiv
- Sammenheng mellom aldring og helse
- Vanlige sykdommer og lidelser blant eldre
- Nye former for bofellesskap for eldre personer med ulike helseutfordringer
- Aktivt hverdagsliv: Delaktighet og sosialt nettverk, medvirkning og samfunnsdeltakelse
- Tverretatlig samarbeid
- Velferdsteknologi og velferdsteknologiske løsninger
Arbeidskrav
Arbeidskravene legger vekt på ulike former for aktivisering av eldre personer med helseutfordringer. Vurdering: Godkjent/ikke godkjent. Alle arbeidskravene må godkjennes for å bestå emnet.
Pensumliste
Bøker
- Brønstad, Agnes, og Øygarden, M.H (2023) Studieteknikk, en håndbok for høyere yrkesfaglige studenter. Fagbokforlaget ISBN: 9788245045826
- Disch, P.G., Lorentzen, G. og Midtsundstad, A. (2017). Aktiv omsorg. Samspill mellom kultur, aktiviteter, helse og trivsel. Fagbokforlaget ISBN: 9788245018790
- Holthe T. (2017) Velferdsteknologi og kognitive hjelpemidler, Forlaget Aldring og helse
ISBN:9788280613219 - Husebø, Betina S. Flo, Elisabeth (2019) Eldreboken- diagnoser og behandling. Fagbokforlaget. ISBN 9788245021783
Nettressurser
- Demensplan 2025. demensplan-2025.pdf (regjeringen.no) Et mer demensvennlig samfunn, Helsedirektoratet
- Kosthåndboken - Veileder i ernæringsarbeid i helse- og omsorgstjenesten. Hentet fra; https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/kosthandboken/.pdf
- Kompetansebroen. Hentet fra; https://www.kompetansebroen.no/
- Helsepersonelloven. (1999). Hentet fra; https://lovdata.no/lov/1999-07-02-64
- Helse- og omsorgstjenesteloven. (2011), Hentet fra; https://lovdata.no/lov/2011-06-24-30
- Helsedirektoratet; Nasjonal handlingsplan for pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring 2019-2023. Hentet fra; https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/ledelse-og-kvalitetsforbedrin....
- Helsedirektoratet. Nasjonal veileder. Rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator. Hentet fra; https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/rehabilitering-habilitering-i...
- Helse- og omsorgsdepartementet; Strategi for å øke helsekompetansen i befolkningen 2019-2023 Hentet fra Strategi for å øke helsekompetansen i befolkningen, 2019–2023 (regjeringen.no)
- I trygge hender 24/7. Pasientsikkerhetsprogrammet. Hentet fra;https://pasientsikkerhetsprogrammet.no/
- Helsedirektoratet. (2021). Forebygging og behandling av underernæring. Hentet fra; https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/forebygging-og-behandlin...
- Helsedirektoratet. (2020). Tidlig oppdagelse og rask respons ved forverret somatisk tilstand. Nasjonal faglig råd. Hentet fra; Tidlig oppdagelse og rask respons ved forverret somatisk tilstand - Helsedirektoratet
- Helsedirektoratet. Nasjonal faglige råd. Psykiske lidelser hos eldre. Hentet fra; https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/psykiske-lidelser-hos-eldre
- Aldersvennlige lokalsamfunn - KS
- Helse- og omsorgsdepartementet (2018) Meld. St. 15(2017-2018) Leve hele livet- en kvalitetsreform for eldre Helse- og omsorgsdepartementet (2015) Hentet fra: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-15-20172018/id2599850/
- Nasjonalt senter for aldring og helse – For en bedre aldring
- Nasjonale faglige råd for lindring i livets sluttfase. Hentet fra; Lindrende behandling i livets sluttfase - Helsedirektoratet
- Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress: Veileder for helse- og omsorgstjenestens arbeid med vold i nære relasjoner. Hentet fra; https://voldsveileder.nkvts.no/
- NOU 2017: 16. (2016). På liv og død— Palpasjon til alvorlig syke og døende. Hentet fra https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2017-16/id2582548/
- Pasient- og brukerrettighetsloven (1999). Hentet fra; https://lovdata.no/lov/1999-07-02-63
- Pårørendeveileder. Veileder om pårørende i helse- og omsorgstjenesten. (2019) Hentet fra; https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/parorendeveileder
- Sentrale lover og forskrifter www.lovdata.no
- Psykisk helsevernloven. (1999). Hentet fra; https://lovdata.no/lov/1999-07-02-62
- Yrkesetiske retningslinjer for Helsefagarbeiderforbundet (delta.no)
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Veiledning | 7,5 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 187,5 Time(r) |
Selvstudium/litteratur/gruppe | 187,5 Time(r) |
Sum timer arbeidsinnsats i emnet | 375 Time(r) |
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Gruppeoppgave | Arbeidskrav | Podkast, lydfil, intervju, spørreundersøkelse, filming av utvalgte prosedyrer, skriftlig innlevering eller annet |
Arbeidskrav 2 | Gruppeoppgave | Arbeidskrav | Kan også gjennomføres individuelt etter avtale. Podkast, lydfil, intervju, spørreundersøkelse, filming av utvalgte prosedyrer, skriftlig innlevering eller annet |
Arbeidskrav 3 | Skriftlig med muntlig presentasjon 1000 ord +/- 10% | Arbeidskrav | Skriftlig innlevering med muntlig fagsamtale i gruppe |
Arbeidskrav 4 | Refleksjonsnotat 500 ord +/- 10% | Arbeidskrav |