00AOHA Helse og aldring i et aldersvennlig samfunn

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      15
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studiested
      Bergen, Oslo
    • Studieprogram
      Aktiv omsorg for eldre med helseutfordringer
    • Startsemester
      2025 Høst
Used in other programs
  • Aktiv omsorg for eldre med helseutfordringer

Innhold

Emnet gir studentene innføring i aldring og utviklingsteorier, sammenhengen mellom aldring, helse og lidelser som er vanlige hos eldre. Det er viktig at eldre personer og deres pårørende opplever at de kan leve et fritt, trygt og godt liv i fellesskap med andre. Videre gis det  innføring i hva et aldersvennlig samfunn er. Et aldersvennlig samfunn vektlegger eldre personers samfunnsdeltakelse og medvirkning i planlegging og beslutninger som angår deres hverdagsliv. Andre betingelser som må være til stede i et aldersvennlig lokalsamfunn, er at helse- og omsorgstjenester og andre servicetilbud arbeider tett sammen med bruker- og pårørendegrupper tilby gode og tilpassede tjenester. Samt tilpasning av bolig, tilrettelegging av omgivelsene for ivaretakelse av individuelle ønsker og behov, fellesskapsaktiviteter og bruk av velferdsteknologi. Emnet omhandler også samfunsmessige forhold som påvirker alderdommen, relevante politiske føringer, sosiokulturelle spørsmål og politiske føringer knyttet til disse betingelsene, tverretatlig samarbeid samt helse- og aktivitetstilbud. Studenten skal gjennom emnet tilegne seg kunnskap om disse betingelsene som må være til stede for at eldre personer med helseutfordringer skal føle seg trygge og få mulighet til sosialt og kulturelt samvær der de bor.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i nasjonale planer, retningslinjer og anbefalinger knyttet til aktivitet og fellesskap, behandling og omsorg for eldre personer som trenger hjelp til å dekke grunnleggende behov 
  • har kunnskap om biologisk aldring og kjenner til ulike perspektiver og sentrale begreper knyttet til aldring
  • har kunnskap om den eldre pasienten, normal aldring og hvordan funksjonssvikt kan opptre hos eldre mennesker
  • har kunnskap om et helhetlig mennesesyn 
  • har kunnskap om betydningen av enkeltmenneskets livssituasjon og sosiokulturelle bakgrunn
  • har kunnskap om betydningen av delaktighet og medvirkning
  • har kunnskap om betydningen av et aktivt hverdagsliv for eldre personer med helseutfordringer
  • har kunnskap om alternative boligtilbud, tverretatlig samarbeid og velferdsteknologiske løsninger for eldre personer med helseutfordringer
  • har kunnskap om betydningen av tilrettelagte bofellesskap, sosialt nettverk og nettverksbygging

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om nasjonale retningslinjer og anbefalinger i omsorg for eldre personer med helseutfordringer
  • kan anvende kunnskap om utviklings- og aldringsteorier til å forstå og innhente informasjon om eldre syke personers helse og livssituasjon
  • kan gi omsorg ut fra et helhetlig mennesesyn 
  • kan legge til rette for deltakelse og medvirkning
  • kan bidra til å utvikle et aktivt hverdagsliv for eldre personer med helseutfordringer
  • kan anvende kunnskap om den eldre personens sosiokulturelle bakgrunn i omsorg og behandling
  • kan anvende kunnskap om velferdsteknologiske løsninger, alternative og tilrettelagt boformer i møte med pasienter og pårørende
  • kan bidra i tverretatlig samarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til koordinering og utvikling av tjenestetilbudet til eldre personer med helseutfordringer ved å kjenne til nasjonale planer og retningslinjer som regulerer tjenesten og muligheter for eldre personer med helseutfordringer
  • kan bidra til utvikling av tjenesten ved å dele erfaringer og ny kunnskap

Tema

  • Aktiv omsorg
  • Helhetlig menneskesyn 
  • Helse og aldring i et kulturelt og samfunnsmessig perspektiv
  • Sammenheng mellom aldring og helse
  • Vanlige sykdommer og lidelser blant eldre
  • Nye former for bofellesskap for eldre personer med ulike helseutfordringer
  • Aktivt hverdagsliv: Delaktighet og sosialt nettverk, medvirkning og samfunnsdeltakelse
  • Tverretatlig samarbeid
  • Velferdsteknologi og velferdsteknologiske løsninger

Arbeidskrav

Arbeidskravene legger vekt på ulike former for aktivisering av eldre personer med helseutfordringer. Vurdering: Godkjent/ikke godkjent. Alle arbeidskravene må godkjennes for å bestå emnet. 

Pensumliste

Bøker

  • Brønstad, Agnes, og Øygarden, M.H (2023) Studieteknikk, en håndbok for høyere yrkesfaglige studenter. Fagbokforlaget ISBN: 9788245045826
  • Disch, P.G., Lorentzen, G. og Midtsundstad, A. (2017). Aktiv omsorg. Samspill mellom kultur, aktiviteter, helse og trivsel. Fagbokforlaget ISBN: 9788245018790
  • Holthe T. (2017) Velferdsteknologi og kognitive hjelpemidler, Forlaget Aldring og helse
    ISBN:9788280613219
  • Husebø, Betina S. Flo, Elisabeth (2019) Eldreboken- diagnoser og behandling. Fagbokforlaget. ISBN 9788245021783

Nettressurser

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Veiledning
7,5 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
187,5 Time(r)
Selvstudium/litteratur/gruppe
187,5 Time(r)
Sum timer arbeidsinnsats i emnet
375 Time(r)

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Arbeidskrav 1
Gruppeoppgave
Arbeidskrav
Podkast, lydfil, intervju, spørreundersøkelse, filming av utvalgte prosedyrer, skriftlig innlevering eller annet
Arbeidskrav 2
Gruppeoppgave
Arbeidskrav
Kan også gjennomføres individuelt etter avtale. Podkast, lydfil, intervju, spørreundersøkelse, filming av utvalgte prosedyrer, skriftlig innlevering eller annet
Arbeidskrav 3
Skriftlig med muntlig presentasjon
1000 ord +/- 10%
Arbeidskrav
Skriftlig innlevering med muntlig fagsamtale i gruppe
Arbeidskrav 4
Refleksjonsnotat
500 ord +/- 10%
Arbeidskrav