00AODD Aktiv omsorg i praksis for personer med demens

00AODD Aktiv omsorg i praksis for personer med demens

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Aktiv omsorg for personer med demens
    • Studiested
      Oslo, Bergen
    • Emnekode
      00AODD
    • Studiepoeng
      15
    • Startsemester
      2025 Vår
Introduksjon

I dette emnet får studentene kunnskap og erfaring med å møte personer med demens i praksis. De får erfaring i å møte personer med demens på en etisk god måte, samhandle med dem, og hjelpe dem med å øke aktivitetsnivået slik at de opplever mening og får en bedre helse, men også med å gi lindrende omsorg etter hvert som sykdommen forverrer seg og personen går inn i livets siste fase. Studenten skal utvikle en forståelse for hva tverrfaglig samarbeid er og går ut på, og hvordan det påvirker tjenestene som tilbys personer med demens og deres pårørende. Emnet gir også kunnskap om dokumentasjon og hva en skal ta hensyn til i utarbeidelse av rapporter. På denne måten vil de også bli mer kjent med sin egen rolle i praksis. Studentene får også demonstrert sine kunnskaper og ferdigheter gjennom et fordypningsarbeid/obligatorisk arbeidskrav. 

Om emnet
  • Fagarbeiderens rolle i praksis
  • Utøvelse av omsorg for personer med demens, basert på samvalg og pasientsikkerhet
  • Samarbeid med pasient og pårørende
  • Tverrfaglig samarbeid
  • Kommunikasjon og samhandling på tvers av fag og systemer
  • Dokumentasjon og bruk av kartleggingsverktøy
Arbeids- og undervisningsformer
  • Ressursforelesning
  • Seminar
  • Ferdighetstrening/simulering
  • Praksisstudier
  • Refleksjonsgrupper
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om egen yrkesrolle
  • har kunnskap om observasjon og dokumentasjon for å identifisere behov, ønsker og endring av tilstand
  • har kunnskap om relasjonens betydning for å berolige personer med demens, alternativt stimulere dem til økt aktivitet  
  • har kunnskap om organisering av helsetjenesten og kjennskap til egen og medarbeidernes rolle
  • har kunnskap om tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid mellom og på tvers av virksomheter og nivåer
  • har innsikt i dokumentasjonsrutiner internt i virksomheten
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om demensutvikling i omsorg og behandling av personer med demens
  • kan kartlegge og rapportere tilstand og funksjonsnivå hos personer med demens ved hjelp av standardiserte observasjonsskjemaer og kartleggingsverktøy
  • kan anvende miljøterapeutiske prinsipper i krevende brukersituasjoner
  • kan utføre god relasjonell omsorg som beroliger og trygger personer med demens
  • kan bistå personer med demens med ivaretakelse av eksistensielle, sosiale og kulturelle behov
  • kan ivareta personens integritet og verdighet i utøvelsen av pleie- og omsorgsoppgaver
  • kan utøve lindrende omsorg i daglig pleie og i livets siste fase
  • kan stimulere personer med demens til aktivitet og medvirkning i fellesskapet
  • kan utføre sitt arbeid på en faglig forsvarlig måte og i tråd med personens mål/behov og yrkesetiske retningslinjer samt pasient- og brukerrettighetsloven
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant i omsorg og behandling av fysiske, kognitive og psykiske lidelser hos personer med demens
  • kan kartlegge utfordrende atferd, identifisere faglige og etiske problemstillinger og iverksette tiltak for å håndtere situasjonen
  • kan utføre sitt arbeid i henhold til fagarbeiderens ansvars- og arbeidsområde
  • kan anvende kunnskap om dokumentasjon og dokumentasjonsrutiner
  • kan bidra aktivt med kvalitets- og forbedringsarbeid på arbeidsplassen
Generell kompetanse

Studenten

  • har en etisk grunnholdning som kommer til utrykk gjennom refleksjon over eget arbeid, samt gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienter/brukere, pårørende og medarbeidere
  • kan bygge tverrfaglige relasjoner innad egen virksomhet og i samarbeid med eksterne samarbeidspartnere
Arbeidskrav

Studenten må være til stede minimum 90 % av den planlagte tiden for å få praksis godkjent. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med lærerveileder eller praksisveileder.
Fordypningsarbeidet knyttes til en konkret pasientsituasjon i praksis og skal belyse og begrunne omsorgstiltak som iverksettes.

Obligatoriske aktiviteter

  • Praksisforberedende undervisning
  • Nærværsplikt i praksis
  • Deltakelse i refleksjonsgrupper
  • Fordypningsarbeid knyttet til praksisstudier (obligatorisk arbeidskrav)
Vurdering

Det avholdes midt – og sluttvurdering med lærerveileder og praksisveileder. Praksisstudier anses som bestått ut fra følgende kriterier:
1) Utdanningens krav til gjennomført praksis
2) Godkjent obligatorisk arbeidskrav
Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for at emnet skal godkjennes.

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighet
Praksisstudier
Bestått/ikke bestått
8 Uke(r)