00AODC Teoretiske perspektiver på aktiv omsorg for personer med demens
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng15
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudiestedBergen, Oslo
- StudieprogramAktiv omsorg for personer med demens
- Startsemester2026 Høst
- Aktiv omsorg for personer med demens
Innhold
I dette emnet skal studentene oppnå en dypere forståelse i helse og helsesvikt hos personer med demens. Studentene lærer om ulike former for demens, om fysiske, kognitive og psykiske helseutfordringer. Studentene skal utvikle en helhetlig forståelse i hva demens er og betyr på individ og samfunnsnivå, og skal kunne forstå forskjellen mellom demens og kognitive/mentale/psykiske problemer som skyldes annen sykdom eller lidelse. De lærer også om fysiologiske behov og hvor viktig det er med god hygiene og ernæring for å kunne føle seg vel og opplagt slik at de kan delta i forskjellige aktiviteter. Studentene skal utvikle kunnskap og ferdigheter i å observere, vurdere og imøtekomme ulike pleie- og omsorgsbehov, og gi omsorg ved livets slutt.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om demens, normal aldring og hvordan demenssykdom og funksjonssvikt kan opptre hos voksne/eldre mennesker
- har kunnskap om ulike perspektiver og begreper knyttet til demens
- har innsikt i nasjonale planer, retningslinjer og anbefalinger knyttet behandling og omsorg for personer med demens
- har kunnskap om diagnostikk og utvikling av fysiske, kognitive og psykiske lidelser hos personer med demens
- har kunnskap om faglige verktøy for kartlegging av sykdom, skade og funksjonsnedsettelse hos personer med demens
- har kunnskap om omsorgsbehov, aktiviteter og behandlingsmetoder som er gode og relevante i omsorg for personer med demens
- kan oppdatere sin kunnskap om demens, behandling og pleie ved sykdom, skader og funksjonsnedsettelse
- har kunnskap om omsorg i livets siste fase livets
- har kunnskap om legemidler som brukes ved demens og om riktig håndtering av disse
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om demens, demensutvikling og omsorgsbehov i møte med personer med demens
- kan anvende kunnskap om boligtilbud og velferdsferdsteknologiske løsninger i planlegging og utøvelse av forebyggende og helsefremmende arbeid med personer med demens
- kan kartlegge situasjoner der bruk av velferdsteknologiske løsninger kan være hensiktsmessig i pleie og omsorgsarbeid, og iverksette relevante tiltak
- kan veilede personer med demens og deres pårørende i kost og ernæringsbehov, sammenhengen mellom hygiene og fysisk velvære og bruk av velferdsteknologi og andre hjelpemidler
- kan anvende kunnskap om aktivitet, deltakelse og fellesskap, og tilrettelegge for aktivitetstilbud tilpasset den enkeltes individuelle ønsker og behov
- kan anvende kunnskap om omsorg i livets siste fase
- kan anvende kunnskap om arbeidsprosesser i problemløsning av helse- og omsorgsoppgaver i arbeid med personer med demens
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere og handle faglig, juridisk og moralsk forsvarlig i møte med etiske problemstillinger i omsorg for personer med demens, for eksempel tvang, overgrep, samtykke og situasjoner i daglig omsorgsøvelse
- kan bygge relasjoner, samhandle og veilede pasienter og pårørende for å ivareta deres helse, trivsel, sosioøkonomiske situasjon og livskvalitet
- kan bidra til koordinering og positiv utvikling av tjenestetilbudet til personer med demens ved å dele erfaringer og ny kunnskap
- kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere tiltak med utgangspunkt i personen med demens sine mål og behov
Tema
- Demens, etiologi
- Tilnærmingsmåter innenfor aktiv omsorg
- Fysisk helse – friske og skjøre eldre
- Psykisk helse
- Kognitiv funksjon
- Aldring, aktivitetsbehov og aktiviseringsmetoder
- Kost og ernæringsbehov
- Eldre personers behov for nærhet og seksuell helse
- Medikamentell /ikke medikamentell behandling
- Omsorg i livets siste fase
Vurdering
Studenten får tildelt eksamensoppgaven i starten av emne 3. Studenten gjennomfører en aktivitet med planlegging, gjennomføring og evaluering av aktiviteten, dette dokumenteres i den skriftlige delen av oppgaven. Omfang 1500 ord +/- 10%. Det vil være en fagsamtale knyttet til den skriftlige delen av besvarelsen.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig individuell oppgave | A - F |
Arbeidskrav
Obligatoriske aktiviteter
- Veiledning, individuell og i gruppe
Utdanningsform
- Forelesning
- Seminar
- Simulering
- Selvstudium
Pensumliste
- Husebø, Betina S. Flo, Elisabeth (2019) Eldreboken- diagnoser og behandling. Fagbokforlaget.
- ISBN 9788245021783
- Holm, M.S (2014). En verdig alderdom. Omsorg ved livets slutt, Fagbokforlaget
- ISBN:9788245016499
- Rokstad, A.M. (2020) Personer med demens. Møte og samhandling, Cappelen Damm Akademisk ISBN: 9788202591076
- Røen, I og Storlien M.S (2015) Strukturert miljøbehandling i demensomsorgen, Forlaget Aldring og helse ISBN: 9788280617606 Lenke (trenger ikke kjøpes)
- Helsedirektoratet Kosthåndsboken (trenger ikke kjøpes)