00AODC Teoretiske perspektiver på aktiv omsorg for personer med demens
00AODC Teoretiske perspektiver på aktiv omsorg for personer med demens
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramAktiv omsorg for personer med demens
- StudiestedHelgeland, Hurdal, Oslo, Tinn, Bergen
- Emnekode00AODC
- Studiepoeng15
- Startsemester2025 Høst
I dette emnet skal studentene oppnå en dypere forståelse i helse og helsesvikt hos personer med demens. Studentene lærer om ulike former for demens, om fysiske, kognitive og psykiske helseutfordringer. Studentene skal utvikle en helhetlig forståelse i hva demens er og betyr på individ og samfunnsnivå, og skal kunne forstå forskjellen mellom demens og kognitive/mentale/psykiske problemer som skyldes annen sykdom eller lidelse. De lærer også om fysiologiske behov og hvor viktig det er med god hygiene og ernæring for å kunne føle seg vel og opplagt slik at de kan delta i forskjellige aktiviteter. Studentene skal utvikle kunnskap og ferdigheter i å observere, vurdere og imøtekomme ulike pleie- og omsorgsbehov, og gi omsorg ved livets slutt.
- Demenssykdommer, etiologi og utvikling
- Fungering og omsorgsbehov hos personer med demens
- Fysisk helse
- Hygiene og fysisk velvære
- Kost og ernæringsbehov
- Kognitiv funksjon
- Psykisk helse
- Tilnærmingsmåter i omsorg for personer med demens
- Omsorg i livets siste fase
- Medikamentell / ikke medikamentell behandling
Studenten
- har kunnskap om demens, normal aldring og hvordan demenssykdom og funksjonssvikt kan opptre hos voksne/eldre mennesker
- har kunnskap om ulike perspektiver og begreper knyttet til demens
- har innsikt i nasjonale planer, retningslinjer og anbefalinger knyttet behandling og omsorg for personer med demens
- har kunnskap om diagnostikk og utvikling av fysiske, kognitive og psykiske lidelser hos personer med demens
- har kunnskap om faglige verktøy for kartlegging av sykdom, skade og funksjonsnedsettelse hos personer med demens
- har kunnskap om omsorgsbehov, aktiviteter og behandlingsmetoder som er gode og relevante i omsorg for personer med demens
- kan oppdatere sin kunnskap om demens, behandling og pleie ved sykdom, skader og funksjonsnedsettelse
- har kunnskap om omsorg i livets siste fase livets
- har kunnskap om legemidler som brukes ved demens og om riktig håndtering av disse
Studenten
- kan anvende kunnskap om demens, demensutvikling og omsorgsbehov i møte med personer med demens
- kan anvende kunnskap om boligtilbud og velferdsferdsteknologiske løsninger i planlegging og utøvelse av forebyggende og helsefremmende arbeid med personer med demens
- kan kartlegge situasjoner der bruk av velferdsteknologiske løsninger kan være hensiktsmessig i pleie og omsorgsarbeid, og iverksette relevante tiltak
- kan veilede personer med demens og deres pårørende i kost og ernæringsbehov, sammenhengen mellom hygiene og fysisk velvære og bruk av velferdsteknologi og andre hjelpemidler
- kan anvende kunnskap om aktivitet, deltakelse og fellesskap, og tilrettelegge for aktivitetstilbud tilpasset den enkeltes individuelle ønsker og behov
- kan anvende kunnskap om omsorg i livets siste fase
- kan anvende kunnskap om arbeidsprosesser i problemløsning av helse- og omsorgsoppgaver i arbeid med personer med demens
Studenten
- kan identifisere og handle faglig, juridisk og moralsk forsvarlig i møte med etiske problemstillinger i omsorg for personer med demens, for eksempel tvang, overgrep, samtykke og situasjoner i daglig omsorgsøvelse
- kan bygge relasjoner, samhandle og veilede pasienter og pårørende for å ivareta deres helse, trivsel, sosioøkonomiske situasjon og livskvalitet
- kan bidra til koordinering og positiv utvikling av tjenestetilbudet til personer med demens ved å dele erfaringer og ny kunnskap
- kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere tiltak med utgangspunkt i personen med demens sine mål og behov
Obligatoriske aktiviteter
- Arbeidskrav som skal fokusere på ulike former for aktivisering av eldre personer med helseutfordringer
- Veiledning i gruppe
- Simulering
- Faglig refleksjonsnotat som må vurderes til godkjent for å bestå emnet
Utfyllende informasjon om vurdering/eksamen
Eksamen er skriftlig individuell oppgave hvor studentene besvarer en gitt oppgavetekst som har tilknytning til tidligere gitt arbeidskrav. Omfang 2000 ord (+/- 10%).
Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for at emnet skal godkjennes.
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet |
---|---|---|---|
Skriftlig individuell oppgave | A-F | 3 Dag(er) |
Helsedirektoratet Kosthåndsboken |
Holm, M.S (2014). En verdig alderdom. Omsorg ved livets slutt, Fagbokforlaget ISBN:9788245016499 |
Husebø, Betina S. Flo, Elisabeth (2019) Eldreboken- diagnoser og behandling. Fagbokforlaget. ISBN 9788245021783 |
Rokstad, A.M. (2020) Personer med demens. Møte og samhandling, Cappelen Damm Akademisk ISBN: 9788202591076 |
Røen, I og Storlien M.S (2015) Strukturert miljøbehandling i demensomsorgen, Forlaget Aldring og helse ISBN: 9788280617606 |