00AODC Teoretiske perspektiver på aktiv omsorg for personer med demens

00AODC Teoretiske perspektiver på aktiv omsorg for personer med demens

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Aktiv omsorg for personer med demens
    • Studiested
      Oslo, Bergen
    • Emnekode
      00AODC
    • Studiepoeng
      15
    • Startsemester
      2024 Høst
Introduksjon

I dette emnet skal studentene oppnå en dypere forståelse i helse og helsesvikt hos personer med demens. Studentene lærer om ulike former for demens, om fysiske, kognitive og psykiske helseutfordringer. Studentene skal utvikle en helhetlig forståelse i hva demens er og betyr på individ og samfunnsnivå, og skal kunne forstå forskjellen mellom demens og kognitive/mentale/psykiske problemer som skyldes annen sykdom eller lidelse. De lærer også om fysiologiske behov og hvor viktig det er med god hygiene og ernæring for å kunne føle seg vel og opplagt slik at de kan delta i forskjellige aktiviteter. Studentene skal utvikle kunnskap og ferdigheter i å observere, vurdere og imøtekomme ulike pleie- og omsorgsbehov, og gi omsorg ved livets slutt.

Om emnet
  • Demenssykdommer, etiologi og utvikling
  • Fungering og omsorgsbehov hos personer med demens
  • Fysisk helse
  • Hygiene og fysisk velvære
  • Kost og ernæringsbehov
  • Kognitiv funksjon
  • Psykisk helse
  • Tilnærmingsmåter i omsorg for personer med demens
  • Omsorg i livets siste fase
  • Medikamentell / ikke medikamentell behandling
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesning
  • Seminar
  • Simulering
  • Selvstudium
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om demens, normal aldring og hvordan demenssykdom og funksjonssvikt kan opptre hos voksne/eldre mennesker
  • har kunnskap om ulike perspektiver og begreper knyttet til demens
  • har innsikt i nasjonale planer, retningslinjer og anbefalinger knyttet behandling og omsorg for personer med demens
  • har kunnskap om diagnostikk og utvikling av fysiske, kognitive og psykiske lidelser hos personer med demens
  • har kunnskap om faglige verktøy for kartlegging av sykdom, skade og funksjonsnedsettelse hos personer med demens
  • har kunnskap om omsorgsbehov, aktiviteter og behandlingsmetoder som er gode og relevante i omsorg for personer med demens
  • kan oppdatere sin kunnskap om demens, behandling og pleie ved sykdom, skader og funksjonsnedsettelse
  • har kunnskap om omsorg i livets siste fase livets
  • har kunnskap om legemidler som brukes ved demens og om riktig håndtering av disse
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om demens, demensutvikling og omsorgsbehov i møte med personer med demens
  • kan anvende kunnskap om boligtilbud og velferdsferdsteknologiske løsninger i planlegging og utøvelse av forebyggende og helsefremmende arbeid med personer med demens
  • kan kartlegge situasjoner der bruk av velferdsteknologiske løsninger kan være hensiktsmessig i pleie og omsorgsarbeid, og iverksette relevante tiltak
  • kan veilede personer med demens og deres pårørende i kost og ernæringsbehov, sammenhengen mellom hygiene og fysisk velvære og bruk av velferdsteknologi og andre hjelpemidler
  • kan anvende kunnskap om aktivitet, deltakelse og fellesskap, og tilrettelegge for aktivitetstilbud tilpasset den enkeltes individuelle ønsker og behov
  • kan anvende kunnskap om omsorg i livets siste fase
  • kan anvende kunnskap om arbeidsprosesser i problemløsning av helse- og omsorgsoppgaver i arbeid med personer med demens
Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere og handle faglig, juridisk og moralsk forsvarlig i møte med etiske problemstillinger i omsorg for personer med demens, for eksempel tvang, overgrep, samtykke og situasjoner i daglig omsorgsøvelse
  • kan bygge relasjoner, samhandle og veilede pasienter og pårørende for å ivareta deres helse, trivsel, sosioøkonomiske situasjon og livskvalitet
  • kan bidra til koordinering og positiv utvikling av tjenestetilbudet til personer med demens ved å dele erfaringer og ny kunnskap
  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere tiltak med utgangspunkt i personen med demens sine mål og behov
Arbeidskrav

Obligatoriske aktiviteter

  • Arbeidskrav som skal fokusere på ulike former for aktivisering av eldre personer med helseutfordringer
  • Veiledning i gruppe
  • Simulering
  • Faglig refleksjonsnotat
Vurdering

Eksamen er skriftlig individuell oppgave hvor studentene besvarer en gitt oppgavetekst som har tilknytning til tidligere gitt arbeidskrav. Omfang 2000 ord (+/- 10%).
Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for at emnet skal godkjennes.

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighet
Skriftlig individuell oppgave
A-F
3 Dag(er)
Pensumliste

Helsedirektoratet. Demensplan 2025. Et mer demensvennlig samfunn,
https://www.regjeringen.no/contentassets/b3ab825ce67f4d73bd24010e1fc05260/demensplan-2025.pdf 

Holm, M.S (2015). En verdig alderdom. Omsorg ved livets slutt, Fagbokforlaget. ISBN:9788245016499.
Kap. 1, 3, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 21, 23, 24

Rokstad, A.M. (2020) Personer med demens. Møte og samhandling, Cappelen Damm Akademisk ISBN: 9788202591076

Røen, I og Storlien M.S (2015) Strukturert miljøbehandling i demensomsorgen, Forlaget Aldring og helse ISBN: 9788280617606
(Trenger ikke kjøpes) https://butikk.aldringoghelse.no/file/digitalarkiv-nettbutikk/haandbok-strukturert-miljobehandling-21x24-2015_2021-web.pdf