00 UTADD Personsentrert tilnærming ved atferd som utfordrer og utviklingshemming i praksis

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      15
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studiested
      Oslo
    • Studieprogram
      Utviklingshemming og møte med atferd som utfordrer
    • Startsemester
      2027 Vår

Innhold

Gjennom praksisemnet skal studenten under veiledning anvende kunnskap og ferdigheter om personer med utviklingshemming og hvordan utfordrende atferd både kan forebygges og møtes på en kunnskapsbasert måte. Studenten får praktisk trening i observasjon, kartlegging og vurdering av aktuelle situasjoner med fokus på å identifisere faktorer og miljøbetingelser som kan forebygge utfordrende atferd. I situasjoner hvor utfordrende atferd oppstår vil studenten anvende sin kunnskap og ferdigheter fra teoriemnene til å møte den enkelte tjenestemottaker på en personsentrert måte med vekt på å skape oversikt, trygghet og tillit.  

  

Gjennom dette emnet skal studenten dokumentere egen praksis og reflektere over denne. Praksisemnet avsluttes med en rapport som utgjør eksamen.   

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten: 

  • har kunnskap om observasjon, kartlegging og dokumentasjon i arbeidet med personer med utviklingshemming                                                                   

  • har kunnskap om personsentrerte strategier for å møte og håndtere situasjoner med utfordrende atferd                                                                         

  • har kunnskap om profesjonell kommunikasjon og samhandling med personer med utviklingshemming og deres pårørende 

  • har innsikt i regelverk, standarder og kvalitetskrav for tilrettelegging av miljøbetingelser for å utøve god omsorg og forebygge utfordrende atferd 

  • forstår betydningen av tverrfaglig samarbeid for å forebygge og håndtere utfordrende atferd 
     

Ferdigheter

Studenten: 

  • kan anvende kunnskap om observasjon, kartlegging og dokumentasjon i arbeidet med personer med utviklingshemming                                                                   

  • kan anvende proaktive og personsentrerte strategier i møte med utfordrende atferd                                                                    

  • kan anvende kunnskap om profesjonell kommunikasjon og samhandling med personer med utviklingshemming og deres pårørende 

  • kan anvende relevante faglige tilnærminger og verktøy for tilrettelegging av miljøbetingelser for å fremme god omsorg og forebygge utfordrende atferd                                            

  • kan kartlegge situasjoner med utfordrende atferd, identifisere faglige problemstillinger og behov for tiltak gjennom tverrfaglig samarbeid 

Generell kompetanse

Studenten: 

  • har forståelse for betydningen av god kommunikasjon og samhandling med personer med utviklingshemming, deres pårørende og kolleger 

  • har en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk i arbeidet med personer med utviklingshemming 

  • kan bygge tverrfaglige relasjoner og delta aktivt i samarbeid for å identifisere faktorer og miljøbetingelser som kan forebygge utfordrende atferd hos personer med utviklingshemming 

  • kan utvikle tjenester for å møte personer med utviklingshemming på en personsentrert måte, samt bidra til utviklings- og forbedringsarbeid på arbeidsplassen 

Tema

  • Fagarbeiderens rolle i praksis   

  • Utøvelse av omsorg for personer med utviklingshemming    

  • Tilrettelegging av miljøbetingelser for å forebygge utfordrende atferd   

  • Personsentrerte strategier og tilnærmingsmåter i møte med utfordrende atferd   

  • Kommunikasjon, samarbeid og samhandling med personer med utviklingshemming, deres pårørende og tverrfaglige team 

  • Dokumentasjon og kartleggingsverktøy   

  • Praksisstudier (8 uker) 

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
187,5

Arbeidskrav

 

Studenten må være til stede minimum 90 % av den planlagte tiden for å få praksis godkjent. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med lærerveileder eller praksisveileder. 

Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for at emnet skal godkjennes. 

Det avholdes midt– og sluttvurdering med lærerveileder og praksisveileder. Praksisstudier anses som bestått ut fra følgende kriterier: 

 
1) Utdanningens krav til gjennomført praksis 
2) Godkjent obligatorisk arbeidskrav  

3) Bestått praksisrapport 

 
Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for at emnet skal godkjennes. 

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Veiledning
7,5 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
187,5 Time(r)
Selvstudium/litteratur/gruppe
187,5 Time(r)
Sum timer arbeidsinnsats i emnet
375 Time(r)
Antall uker
19 Time(r)

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Arbeidskrav 1
Innlevering av plan som beskriver arbeidsoppgaver som skal gjennomføres for å oppnå ulike læringsutbytter
Arbeidskrav
Arbeidskrav 2
Innlevering av plan som beskriver arbeidsoppgaver som skal gjennomføres for å oppnå ulike læringsutbytter
Arbeidskrav
Arbeidskrav 3
Innlevering av turnusplan for praksisperioden
Arbeidskrav
Arbeidskrav 4
Innlevering av disposisjon for praksisrapporten som skal leveres som eksamen
Arbeidskrav
Arbeidskrav 5
Deltakelse på veiledningstimer og samlinger
Arbeidskrav
Arbeidskrav 6
Praksisrapport
1000 ord (+/- 10%)
Arbeidskrav