00 UTADC Personsentrert tilnærming ved atferd som utfordrer ved utviklingshemming
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng15
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudiestedOslo
- StudieprogramUtviklingshemming og møte med atferd som utfordrer
- Startsemester2026 Høst
Innhold
Dette emnet gir studenten en grundig forståelse av rammeverket positiv atferdsstøtte (PAS) med fokus på bakgrunn og formål, samt de tre hovedområdene med tilhørende nøkkelkomponenter.
PAS er et helhetlig rammeverk i tråd med FN-konvensjonen om rettigheter til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD). Emnet legger vekt på at personer med utviklingshemming har samme rettigheter som alle andre og at selvbestemmelse og et personfokusert fundament må ligge til grunn for tjenesteytingen.
Studenten vil lære om hvordan verdier og metoder kan bidra til gode liv og hvordan fokus på økt livskvalitet er en proaktiv og forebyggende strategi i møte med atferd som utfordrer. Emnet gir også et grunnlag for hvordan en krevende situasjon kan håndteres innenfor rammeverkets verdigrunnlag.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
-
har kunnskap om rammeverket positiv atferdsstøtte (PAS), inkludert bakgrunn, formål, hovedområder, nøkkelkomponenter og reaktive strategier
-
har kunnskap om proaktive strategier og hvordan tilrettelegge miljøbetingelser for å forebygge utfordrende atferd
-
har innsikt i relevant lovverk, standarder og kvalitetskrav som regulerer håndteringen av utfordrende atferd hos personer med utviklingshemming
-
kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om innsamling og anvendelse av opplysninger om atferd, miljøbetingelser og individuelle behov for tiltaksplanlegging og evaluering
-
forstår betydningen av personfokusert tilnærming og vektlegging av individuelle behov, ønsker og verdier hos personer med utviklingshemming
-
forstår hvordan man kan tilrettelegge for bærekraftige løsninger som tar hensyn til hele livsløpet til personer med utviklingshemming
Ferdigheter
Studenten:
-
kan anvende kunnskap om PAS i tråd med rammeverkets bakgrunn, formål, hovedområder, nøkkelkomponenter og reaktive strategier
-
kan anvende kunnskap om proaktive strategier og tilrettelegge for forebyggende miljøbetingelser
-
kan anvende kunnskap om hvordan livskvalitet forebygger atferd som utfordrer
-
kan anvende metoder for innsamling av relevante opplysninger som grunnlag for tiltaksplanlegging og evaluering
-
kan finne og anvende relevant informasjon om personfokusert tilnærming og individuelle behov, ønsker og verdier hos personer med utviklingshemming
-
kan kartlegge situasjoner og identifisere behov for tiltak som fremmer bærekraftige løsninger i et livsløpsperspektiv
Generell kompetanse
Studenten:
-
har forståelse for yrkesetiske prinsipper som støtter beslutningstaking, aktiv deltakelse og meningsfylt engasjement for personer med utviklingshemming
-
har forståelse for sammenhengen mellom livskvalitet og utfordrende atferd for å støtte personer med utviklingshemming
-
har utviklet en etisk grunnholdning som ivaretar integritet og livskvalitet til personer med utviklingshemming
-
kan utføre arbeid med fokus på å forbedre livskvaliteten til personer med utviklingshemming gjennom målrettet arbeid med atferd som utfordrer
Tema
-
System- og planverk for håndtering av atferd som utfordrer
-
Proaktive og reaktive strategier
-
Positiv atferdsstøtte i praksis ved atferd som utfordrer hos personer med utviklingshemming
-
Livsløpsperspektiv, bærekraft og validitet
-
Individualitet, autonomi og myndighet
-
Personfokuserte tjenester
-
Beslutningsstøtte
-
Aktiv støtte og meningsfull deltakse
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | A - F | Individuell |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Veiledning | 7,5 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 187,5 Time(r) |
Selvstudium/litteratur/gruppe | 187,5 Time(r) |
Selvstudium/litteratur/gruppe | 375 Time(r) |
Antall uker | 19 Uke(r) |
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Gruppeoppgave, skriftlig 1000 ord (+/- 10%) | Arbeidskrav | Oppgaven skal være knyttet til gitte, sentrale temaer i emnet |
Arbeidskrav 2 | Muntlig fremlegg Presentasjon | Arbeidskrav | Presentasjon av gruppeoppgaven i webseminar med medstudentrespons |