00 UTADB Utviklingshemming og utfordringer knyttet til kommunikasjon, samhandling og livskvalitet
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng15
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudiestedOslo
- StudieprogramUtviklingshemming og møte med atferd som utfordrer
- Startsemester2026 Vår
Innhold
Emnet skal gi studenten kunnskap og forståelse om hvordan håndtere atferd som utfordrer hos personer med utviklingshemming. Studenten skal tilegne seg kunnskap om årsaker og konsekvenser knyttet til utviklingshemming med spesifikt fokus på biologiske, psykologiske, sosiale og miljømessige faktorer.
Emnet skal gi studenten kunnskap og forståelse om hvor viktig det er å ta hensyn til individets behov og utfordringer gjennom livets ulike faser. Videre skal studentene utvikle ferdigheter knyttet til behovskartlegging og tilrettelegging av miljø, implementering av alternative kommunikasjonsformer, samt effektiv samhandling og samarbeid.
Emnet skal gi studenten en omfattende forståelse av kompleksiteten rundt utviklingshemming, tilpasning av omsorgstjenester, anerkjennelse av individuelle behov og etiske hensyn.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
-
har kunnskap om utviklingshemming, inkludert årsaker og konsekvenser, med fokus på biologiske, psykologiske, sosiale og miljømessige faktorer
-
har kunnskap om livsløpsperspektivet knyttet til utviklingshemming og hvordan det påvirker individets behov og utfordringer
-
kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap for å støtte individualitet, autonomi og myndighet hos personer med utviklingshemming
-
forstår utviklingshemmingens innvirkning på individuelle utfordringer og behov, samt dens betydning for samfunnets verdiskaping og inkludering
Ferdigheter
Studenten:
-
kan anvende faglig kunnskap for å kartlegge behovet for bistand i ulike situasjoner og tilpasse støttetiltak deretter
-
kan anvende kommunikasjon for å tilrettelegge samhandling med personer med utviklingshemming og deres pårørende
-
kan kartlegge behovet for tilrettelegging av hjemmemiljøet for personer med utviklingshemming
Generell kompetanse
Studenten:
-
har forståelse for kompleksiteten knyttet til utviklingshemming og atferd som utfordrer, og kan tilpasse omsorgstjenester deretter
-
har forståelse for betydningen av tilpassede støttetiltak og omsorgstjenester basert på individuelle behov og livsløpsperspektivet
-
har utviklet en etisk grunnholdning som ivaretar autonomi og myndighet til personer med utviklingshemming og fremmer deres livskvalitet
Tema
-
Utviklingshemming: årsaker og konsekvenser
-
Biologiske faktorer
-
Psykologiske faktorer
-
Sosiale og miljømessige faktorer
-
Teoretiske perspektiver på utviklingshemming og atferd som utfordrer
Vurdering
1500 ord (+/- 10%)
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Individuell skriftlig hjemmeeksamen | A - F | Individuell |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Veiledning | 7,5 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 187,5 Time(r) |
Selvstudium/litteratur/gruppe | 187,5 Time(r) |
Sum timer arbeidsinnsats i emnet | 375 Time(r) |
Antall uker | 19 Time(r) |
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Refleksjonsnotat 1000 ord (+/- 10%) | Arbeidskrav | Individuelt refleksjonsnotat knyttet til til gitte, sentrale temaer i emnet |
Arbeidskrav 2 | Presentasjon av refleksjonsnotat | Arbeidskrav | Med medstudentrespons |
Arbeidskrav 3 | Flervalgstest 3 tester | Arbeidskrav | Tre individuelle flervalgstester som tester konkret kunnskap, nye begreper og fagterminologi. |