00 UTADB Utviklingshemming og utfordringer knyttet til kommunikasjon, samhandling og livskvalitet

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      15
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studiested
      Oslo
    • Studieprogram
      Utviklingshemming og møte med atferd som utfordrer
    • Startsemester
      2026 Vår

Innhold

Emnet skal gi studenten kunnskap og forståelse om hvordan håndtere atferd som utfordrer hos personer med utviklingshemming. Studenten skal tilegne seg kunnskap om årsaker og konsekvenser knyttet til utviklingshemming med spesifikt fokus på biologiske, psykologiske, sosiale og miljømessige faktorer.   

Emnet skal gi studenten kunnskap og forståelse om hvor viktig det er å ta hensyn til individets behov og utfordringer gjennom livets ulike faser. Videre skal studentene utvikle ferdigheter knyttet til behovskartlegging og tilrettelegging av miljø, implementering av alternative kommunikasjonsformer, samt effektiv samhandling og samarbeid.  

Emnet skal gi studenten en omfattende forståelse av kompleksiteten rundt utviklingshemming, tilpasning av omsorgstjenester, anerkjennelse av individuelle behov og etiske hensyn.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten: 

  • har kunnskap om utviklingshemming, inkludert årsaker og konsekvenser, med fokus på biologiske, psykologiske, sosiale og miljømessige faktorer 

  • har kunnskap om livsløpsperspektivet knyttet til utviklingshemming og hvordan det påvirker individets behov og utfordringer 

  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap for å støtte individualitet, autonomi og myndighet hos personer med utviklingshemming 

  • forstår utviklingshemmingens innvirkning på individuelle utfordringer og behov, samt dens betydning for samfunnets verdiskaping og inkludering

Ferdigheter

Studenten: 

  • kan anvende faglig kunnskap for å kartlegge behovet for bistand i ulike situasjoner og tilpasse støttetiltak deretter 

  • kan anvende kommunikasjon for å tilrettelegge samhandling med personer med utviklingshemming og deres pårørende 

  • kan kartlegge behovet for tilrettelegging av hjemmemiljøet for personer med utviklingshemming 

Generell kompetanse

Studenten: 

  • har forståelse for kompleksiteten knyttet til utviklingshemming og atferd som utfordrer, og kan tilpasse omsorgstjenester deretter                                                               

  • har forståelse for betydningen av tilpassede støttetiltak og omsorgstjenester basert på individuelle behov og livsløpsperspektivet 

  • har utviklet en etisk grunnholdning som ivaretar autonomi og myndighet til personer med utviklingshemming og fremmer deres livskvalitet 

Tema

  • Utviklingshemming: årsaker og konsekvenser  

  • Biologiske faktorer   

  • Psykologiske faktorer  

  • Sosiale og miljømessige faktorer    

  • Teoretiske perspektiver på utviklingshemming og atferd som utfordrer 

Vurdering

1500 ord (+/- 10%)

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Individuell skriftlig hjemmeeksamen
A - F
Individuell

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Veiledning
7,5 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
187,5 Time(r)
Selvstudium/litteratur/gruppe
187,5 Time(r)
Sum timer arbeidsinnsats i emnet
375 Time(r)
Antall uker
19 Time(r)

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Arbeidskrav 1
Refleksjonsnotat
1000 ord (+/- 10%)
Arbeidskrav
Individuelt refleksjonsnotat knyttet til til gitte, sentrale temaer i emnet
Arbeidskrav 2
Presentasjon av refleksjonsnotat
Arbeidskrav
Med medstudentrespons
Arbeidskrav 3
Flervalgstest
3 tester
Arbeidskrav
Tre individuelle flervalgstester som tester konkret kunnskap, nye begreper og fagterminologi.