00 UTADA Tjenestetilbud, livsmiljø og bistand i dagliglivet
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng15
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudiestedOslo
- StudieprogramUtviklingshemming og møte med atferd som utfordrer
- Startsemester2025 Høst
Innhold
Dette emnet gir studenten en grundig forståelse av hvordan helse- og omsorgstjenestene er organisert og hvilke rettigheter pasienter og brukere har. Sentralt står kunnskap om det juridiske rammeverket som regulerer tjenestene, samt hvordan dette påvirker kommuner og tjenesteytere. Studenten vil lære om formålet bak tjenestene og hvilke plikter som følger med for å sikre brukernes rettigheter og behov.
Det er essensielt for tjenesteytere å kunne tilpasse sine tjenester til den enkelte brukers behov og verdier og dette emnet vil legge vekt på personsentrert tilnærming i tjenesteytingen. Gjennom etikk og refleksjon vil studentene utforske sine egne holdninger og deltakelse i etiske dilemmaer i arbeidshverdagen, og utvikle en god etisk grunnholdning som er nødvendig i helsetjenesten.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
-
har innsikt i relevant lovverk (helsepersonelloven, pasient- og brukerrettighetsloven, helse- og omsorgstjenesteloven, spesialisthelsetjenesteloven) og offentlige dokumenter som regulerer fagfeltet, brukermedvirkning, relevante samarbeidspartnere og organisering av tilbud i sektoren
-
har kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemmaer, relevante teorier og arbeidsmåter samt etisk refleksjon som verktøy
-
har kunnskap om sentrale begreper for vurdering av atferd, samt ulike sårbarhetsfaktorer og utfordringer pasient/bruker kan møte i dagliglivet
-
forstår betydningen av å anvende ulike miljøterapeutiske tilnærminger i praktisk tjenesteyting
Ferdigheter
Studenten:
-
kan finne relevant informasjon og fagstoff, samt lovverk, forskrifter og stortingsmeldinger som er relevante for yrkesutøvelsen
-
kan anvende faglig kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemmaer som grunnlag for refleksjon over teoretiske og praktiske problemstillinger
-
kan anvende kunnskap om metoder for observasjon og kartlegging av atferd, begrunne valg av metode, og gjennomføre hensiktsmessige kartlegginger og observasjoner
-
kan anvende faglig kunnskap om miljøbehandling for å delta i planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak
-
kan anvende preferansekartlegging som et faglig verktøy og implementere resultatene i tilretteleggingen av pasienters/brukeres dagligliv
-
kan finne, presentere og tolke data fra observasjoner og kartlegginger, samt formulere mål på ulike nivåer for forskjellige livsområder og delta i målvalgsprosesser
-
kan kartlegge situasjoner med hyppig utfordrende atferd, forebygge eskalering og anvende minst inngripende tiltak for å kontrollere
Generell kompetanse
Studenten:
-
kan utføre arbeidet lovmessig, faglig og etisk forsvarlig ut fra tjenestemottakernes behov, med fokus på å fremme et helhetlig menneskesyn
-
har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen yrkesutøvelse og gjennom kommunikasjon og samhandling med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
-
har forståelse for betydningen av å forebygge inngripende tiltak i tråd med yrkes- og bransjeetiske prinsipper
-
kan bygge og opprettholde relasjoner med pårørende for å støtte målgruppens behov
- kan bygge relasjoner med fagfeller, tjenestemottakere og samarbeidspartnere basert på holdninger og verdier knyttet til et helhetlig menneskesyn, likeverd og respekt for å styrke tjenestetilbudet, livsmiljøet og bistand i dagliglivet
Tema
-
Lovverk og styringsdokumenter
-
Organisering av helse- og omsorgstjenester for mennesker med utviklingshemming
-
Etikk og etisk refleksjon
-
Personfokuserte tjenester
-
Atferdsteori og -kartlegging
-
Teoretiske perspektiver på atferd som utfordrer
Vurdering
Individuell hjemmeeksamen 1000 ord (+/- 10%)
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Individuell skriftlig hjemmeeksamen | A - F | Individuell |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Veiledning | 7,5 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 187,5 Time(r) |
Selvstudium/litteratur/gruppe | 187,5 Time(r) |
Sum timer arbeidsinnsats i emnet | 375 Time(r) |
Antall uker | 19 Uke(r) |
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Gruppeoppgave, skriftlig 1000 ord (+/- 10%) | Arbeidskrav | Oppgaven skal være knyttet til et gitt, sentralt tema i emnet. Besvarelsen må vise bruk av pensumlitteratur |
Arbeidskrav 2 | Muntlig fremlegg Presentasjon | Arbeidskrav | Muntlig presentasjon av gruppeoppgaven med tilbakemelding fra medstudenter |
Arbeidskrav 3 | Skriftlig 500 ord (+/- 10%) | Arbeidskrav | Individuell skriftlig oppgave etter gitte vurderingskriterier |