00 OBSHEE Praksis i observasjon og vurdering ved akutt forverret helsetilstand

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      15
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studiested
      Tromsø
    • Studieprogram
      Observasjon og vurdering ved akutt forverret helsetilstand
    • Startsemester
      2027 Vår

Innhold

Dette emnet gir studentene mulighet til å anvende teoretisk kunnskap i praksis gjennom systematiske observasjoner og vurderinger av pasienter med ulike sykdomstilstander. Emnet inkluderer 8 uker praksisstudier, opplæring i HHLR (hjerte-lunge-redning) og medikamenthåndtering i akutte tilstander. Studentene vil få erfaring med å gjenkjenne tidlige tegn på sykdom eller forverret helsetilstand og iverksette nødvendige tiltak. Emnet legger vekt på profesjonalitet, ansvarlighet og samarbeid i akuttmedisinske situasjoner.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten: 

  • har kunnskap om systematiske observasjons- og vurderingsmetoder for å identifisere tegn på forverret helsetilstand hos pasienter i praksis 
  • har kunnskap om helsefagarbeiderens rolle og kompetansenivå i akutte situasjoner 
  • har kunnskap om relevante kartleggingsverktøy og deres anvendelse i reelle pasientsituasjoner 
  • har kunnskap om praktisk gjennomføring av ABCDE-prinsippet og NEWS2 for vurdering av akutt sykdom 
  • har kunnskap om legemiddelhåndtering med fokus på observasjon av virkning og bivirkning 
  • har kunnskap om gjennomføring av HHLR og akutte tiltak ved livstruende tilstander 
  • har innsikt i dokumentasjonsrutiner knyttet til systematisk vurdering i praksis 
  • kan oppdatere sin kunnskap om akutte tilstander i klinisk praksis 
  • forstår betydningen av presis observasjon for pasientsikkerhet og kvalitet i helsehjelpen

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende ABCDE-vurdering og NEWS2 for å identifisere forverring hos pasienter i praksis
  • kan bruke relevante kartleggingsverktøy for å vurdere og dokumentere pasienters helsetilstand
  • kan observere og vurdere virkning og bivirkning av legemidler i yrkesutøvelsen
  • kan utføre HHLR og iverksette akutte tiltak ved livstruende tilstander
  • kan finne og anvende fagstoff om systematisk observasjon og vurdering i yrkesutøvelsen
  • kan kartlegge pasienters helsetilstand og identifisere behov for tiltak i praksis

Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for yrkesetiske prinsipper innen observasjon og vurdering i praksis
  • har utviklet en etisk grunnholdning i akutte situasjoner, med fokus på rask beslutningstaking og pasientens beste 
  • kan utføre systematisk vurdering og iverksette tiltak basert på kunnskapsbasert praksis og gjeldende retningslinjer 
  • kan samarbeide effektivt med fagfeller, pasienter og pårørende i yrkesutøvelsen 
  • kan bidra til utvikling av god praksis innen observasjon og vurdering gjennom kunnskapsdeling og refleksjon over yrkesutøvelsen i praksis

Tema

Yrkesutøvelse og yrkesrolle

  • Helsefagarbeiderens profesjonelle rolle og kompetanse i akutte situasjoner
  • Forbedringsarbeid og pasientsikkerhetsrutiner
  • Kvalitetssikring og avvikshåndtering i praksis

Legemiddelhåndtering i akutte situasjoner

  • Anvendelse og oversikt over legemiddelgrupper
  • Virkning, bivirkning og interaksjoner
  • Forsvarlig håndtering og oppbevaring
  • Etiske aspekter ved legemiddelhåndtering

Førstehjelp og HLR

  • Praktisk HLR og AHLR kurs
  • Basal HLR (BHLR) og bruk av hjertestarter
  • Sikkerhet og ivaretagelse i akuttsituasjoner
  • HLR minus og behandlingsunnlatelse

Praktisk utøvelse av observasjon og vurdering ved akutt forverret helsetilstand

  • Systematisk bruk av ABCDE og NEWS2 i praksis
  • Dokumentasjon av observasjoner og vurderinger
  • Kommunikasjon og samhandling i akutte situasjoner
  • Iverksetting og evaluering av tiltak

Arbeidskrav

Det avholdes midt- og sluttvurdering med lærerveileder og praksisveileder. Praksisstudier anses som bestått ut fra følgende kriterier:

1. Utdanningens krav til gjennomført praksis

2. Godkjent obligatorisk arbeidskrav

Annet: Studenten må være til stede minimum 90 % av den planlagte tiden for å få praksis godkjent. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med lærerveileder eller praksisveileder.

Fordypningsarbeid: Fordypningsarbeidet knyttes til en konkret pasientsituasjon i praksis og skal belyse og begrunne tiltak som iverksettes. Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for at emnet skal godkjennes.

Pensumliste

Obligatorisk litteratur

  • Haugen, J.E. (red.) (2020). Akuttmedisinsk sykepleie: Utenfor sykehus (4. utg.). Gyldendal Akademisk. Kap. 1.3,
  • Grasaas, K. K., Sjursen, M., & Stordalen, J. (2019). Fag, etikk og kommunikasjon: for fagskoleutdanningene (3. utg.). Cappelen Damm Akademisk.
  • Skau, G. M. (2017). Gode fagfolk vokser: personlig kompetanse i arbeid med mennesker (5. utg.). Cappelen Damm Akademisk.

Nettressurser

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Veiledning
8 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
150 Time(r)
Selvstudium/litteratur/gruppe
217 Time(r)
Sum timer arbeidsinnsats i emnet
375 Time(r)
Antall uker
18 Uke(r)

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Arbeidskrav 1
Deltatt i undervisning i medikamenthåndtering
1250 +/- 20%
Arbeidskrav
Arbeidskrav 2
Gjennomført opplæring i HHLR
Arbeidskrav
Arbeidskrav 3
Delta i praksisforberedende undervisning
Arbeidskrav
Arbeidskrav 4
Nærværsplikt i praksis
Arbeidskrav
Arbeidskrav 5
Deltakelse i refleksjonsgrupper
Arbeidskrav
Arbeidskrav 6
Fordypningsarbeid
Arbeidskrav
Knyttet til praksisstudier