00 OBSHEE Praksis i observasjon og vurdering ved akutt forverret helsetilstand
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng15
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudiestedTromsø
- StudieprogramObservasjon og vurdering ved akutt forverret helsetilstand
- Startsemester2027 Vår
Innhold
Dette emnet gir studentene mulighet til å anvende teoretisk kunnskap i praksis gjennom systematiske observasjoner og vurderinger av pasienter med ulike sykdomstilstander. Emnet inkluderer 8 uker praksisstudier, opplæring i HHLR (hjerte-lunge-redning) og medikamenthåndtering i akutte tilstander. Studentene vil få erfaring med å gjenkjenne tidlige tegn på sykdom eller forverret helsetilstand og iverksette nødvendige tiltak. Emnet legger vekt på profesjonalitet, ansvarlighet og samarbeid i akuttmedisinske situasjoner.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om systematiske observasjons- og vurderingsmetoder for å identifisere tegn på forverret helsetilstand hos pasienter i praksis
- har kunnskap om helsefagarbeiderens rolle og kompetansenivå i akutte situasjoner
- har kunnskap om relevante kartleggingsverktøy og deres anvendelse i reelle pasientsituasjoner
- har kunnskap om praktisk gjennomføring av ABCDE-prinsippet og NEWS2 for vurdering av akutt sykdom
- har kunnskap om legemiddelhåndtering med fokus på observasjon av virkning og bivirkning
- har kunnskap om gjennomføring av HHLR og akutte tiltak ved livstruende tilstander
- har innsikt i dokumentasjonsrutiner knyttet til systematisk vurdering i praksis
- kan oppdatere sin kunnskap om akutte tilstander i klinisk praksis
- forstår betydningen av presis observasjon for pasientsikkerhet og kvalitet i helsehjelpen
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende ABCDE-vurdering og NEWS2 for å identifisere forverring hos pasienter i praksis
- kan bruke relevante kartleggingsverktøy for å vurdere og dokumentere pasienters helsetilstand
- kan observere og vurdere virkning og bivirkning av legemidler i yrkesutøvelsen
- kan utføre HHLR og iverksette akutte tiltak ved livstruende tilstander
- kan finne og anvende fagstoff om systematisk observasjon og vurdering i yrkesutøvelsen
- kan kartlegge pasienters helsetilstand og identifisere behov for tiltak i praksis
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for yrkesetiske prinsipper innen observasjon og vurdering i praksis
- har utviklet en etisk grunnholdning i akutte situasjoner, med fokus på rask beslutningstaking og pasientens beste
- kan utføre systematisk vurdering og iverksette tiltak basert på kunnskapsbasert praksis og gjeldende retningslinjer
- kan samarbeide effektivt med fagfeller, pasienter og pårørende i yrkesutøvelsen
- kan bidra til utvikling av god praksis innen observasjon og vurdering gjennom kunnskapsdeling og refleksjon over yrkesutøvelsen i praksis
Tema
Yrkesutøvelse og yrkesrolle
- Helsefagarbeiderens profesjonelle rolle og kompetanse i akutte situasjoner
- Forbedringsarbeid og pasientsikkerhetsrutiner
- Kvalitetssikring og avvikshåndtering i praksis
Legemiddelhåndtering i akutte situasjoner
- Anvendelse og oversikt over legemiddelgrupper
- Virkning, bivirkning og interaksjoner
- Forsvarlig håndtering og oppbevaring
- Etiske aspekter ved legemiddelhåndtering
Førstehjelp og HLR
- Praktisk HLR og AHLR kurs
- Basal HLR (BHLR) og bruk av hjertestarter
- Sikkerhet og ivaretagelse i akuttsituasjoner
- HLR minus og behandlingsunnlatelse
Praktisk utøvelse av observasjon og vurdering ved akutt forverret helsetilstand
- Systematisk bruk av ABCDE og NEWS2 i praksis
- Dokumentasjon av observasjoner og vurderinger
- Kommunikasjon og samhandling i akutte situasjoner
- Iverksetting og evaluering av tiltak
Arbeidskrav
Det avholdes midt- og sluttvurdering med lærerveileder og praksisveileder. Praksisstudier anses som bestått ut fra følgende kriterier:
1. Utdanningens krav til gjennomført praksis
2. Godkjent obligatorisk arbeidskrav
Annet: Studenten må være til stede minimum 90 % av den planlagte tiden for å få praksis godkjent. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med lærerveileder eller praksisveileder.
Fordypningsarbeid: Fordypningsarbeidet knyttes til en konkret pasientsituasjon i praksis og skal belyse og begrunne tiltak som iverksettes. Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for at emnet skal godkjennes.
Pensumliste
Obligatorisk litteratur
- Haugen, J.E. (red.) (2020). Akuttmedisinsk sykepleie: Utenfor sykehus (4. utg.). Gyldendal Akademisk. Kap. 1.3,
- Grasaas, K. K., Sjursen, M., & Stordalen, J. (2019). Fag, etikk og kommunikasjon: for fagskoleutdanningene (3. utg.). Cappelen Damm Akademisk.
- Skau, G. M. (2017). Gode fagfolk vokser: personlig kompetanse i arbeid med mennesker (5. utg.). Cappelen Damm Akademisk.
Nettressurser
- Norsk Resuscitasjonsråd (NRR). https://nrr.org/
- Helsedirektoratet: Nasjonal faglig retningslinje for antibiotikabruk i sykehus. https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/antibiotika-i-sykehus
- Helsedirektoratet: Tidlig oppdagelse og rask respons ved forverret somatisk tilstand. https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/tidlig-oppdagelse-og-rask-r...
- Legeforeningen: National Early Warning Score 2 og ISBAR kommunikasjon. https://www.legeforeningen.no/contentassets/e1841fd9b4844a44b5d8986cc60d...
- Legevakthåndboken. https://www.lvh.no/
- Norsk elektronisk legehåndbok (NEL). https://legehandboka.no/
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Veiledning | 8 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 150 Time(r) |
Selvstudium/litteratur/gruppe | 217 Time(r) |
Sum timer arbeidsinnsats i emnet | 375 Time(r) |
Antall uker | 18 Uke(r) |
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Deltatt i undervisning i medikamenthåndtering 1250 +/- 20% | Arbeidskrav | |
Arbeidskrav 2 | Gjennomført opplæring i HHLR | Arbeidskrav | |
Arbeidskrav 3 | Delta i praksisforberedende undervisning | Arbeidskrav | |
Arbeidskrav 4 | Nærværsplikt i praksis | Arbeidskrav | |
Arbeidskrav 5 | Deltakelse i refleksjonsgrupper | Arbeidskrav | |
Arbeidskrav 6 | Fordypningsarbeid | Arbeidskrav | Knyttet til praksisstudier |