00 OBSHED Sykdomslære og handlingskompetanse ved akutte tilstander
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng15
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudiestedTromsø
- StudieprogramObservasjon og vurdering ved akutt forverret helsetilstand
- Startsemester2026 Høst
Innhold
Dette emnet fokuserer på å utvikle studentenes handlingskompetanse ved akutte tilstander og infeksjonssykdommer. Emnet integrerer systematisk beslutningstaking, praktiske ferdigheter og bruk av relevante kartleggingsverktøy knyttet til de vanligste akutte medisinske tilstandene og infeksjonssykdommer. Studentene lærer å gjenkjenne symptomer, vurdere alvorlighetsgrad, og iverksette relevante tiltak basert på systematiske observasjoner og kartlegging.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om symptomer, årsaker og behandlingsprinsipper ved vanlige akutte medisinske tilstander og infeksjonssykdommer
- har kunnskap om tiltak ved akutte tilstander, inkludert smertelindring, væskebehandling og oksygenbehandling
- har innsikt i systematiske kartleggingsverktøy og triagering ved akutte tilstander
- har kunnskap om antimikrobiell behandling og forebygging av helseassosierte infeksjoner
- kan oppdatere sin kunnskap innen observasjon, vurdering og håndtering av akutte helsetilstander
- forstår betydningen av tverrfaglig samarbeid og kommunikasjon i akuttsituasjoner
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende faglig kunnskap for å vurdere og iverksette relevante tiltak ved akutte medisinske tilstander og infeksjonssykdommer
- kan anvende systematiske kartleggingsverktøy for å vurdere pasienter med akutte tilstander
- kan finne faglig informasjon og retningslinjer for håndtering av akutte tilstander
- kan kartlegge akutte situasjoner og iverksette relevante tiltak basert på faglige vurderinger
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for yrkesetiske prinsipper i situasjoner med akutt forverring av helsetilstand
- har utviklet en etisk grunnholdning i møte med pasienter med akutte tilstander
- kan utføre grunnleggende stabiliserende tiltak og akuttmedisinske vurderinger i tråd med gjeldende retningslinjer og prosedyrer
- kan bygge effektive samarbeidsrelasjoner i tverrfaglige akutteam
- kan bidra til utvikling av god praksis gjennom deling av kunnskap og erfaringer innen akuttmedisin
Tema
Sykdomslære og symptomgjenkjenning ved akutte tilstander
- Hjerte- og karsykdommer
- Respiratoriske sykdommer
- Nevrologiske tilstander
- Akutte abdominale tilstander
- Endokrine forstyrrelser og akutte nyresykdommer
- Akutte skader og forgiftninger
- Akutte psykiatriske tilstander
Infeksjonssykdommer
- Sepsis og septisk sjokk
- Pneumoni
- Urinveisinfeksjoner
- Infeksjoner i sentralnervesystemet
- Helseassosierte infeksjoner (HAI)
- Prinsipper for smittevern
Spesifikke tiltak og behandlingsprinsipper
- Akutt smertelindring
- Grunnleggende væskebehandling
- Oksygenbehandling og ventilasjonsstøtte
- Stabilisering og transport av kritisk syke pasienter
Systematisk vurdering og beslutningstaking ved akutte tilstander
- Gjenkjenning og vurdering av akutte symptomer
- Bevissthet om differensialdiagnoser ved akutte symptomer
- Risikovurdering og triagering
- Prioritering av tiltak basert på alvorlighetsgrad
- Systematiske kartleggingsverktøy
Tverrfaglig samarbeid i akuttsituasjoner
- Roller og ansvarsfordeling i akutt-team
- Effektiv kommunikasjon i akutte situasjoner
- Overføring av pasienter mellom omsorgsnivåer
Vurdering
Individuell skriftlig hjemmeeksamen (3 dager) med påfølgende muntlig høring
- Omfang skriftlig del: 1500 ord (+/- 10%)
- Varighet muntlig høring: 30 minutter
Den skriftlige oppgaven tar utgangspunkt i en case som presenteres ved eksamensstart. Studenten skal vise evne til å anvende kunnskap, vurdere situasjonen og foreslå relevante tiltak. Den muntlige høringen tar utgangspunkt i den skriftlige besvarelsen, men kan også omfatte andre deler av emnet. Både skriftlig og muntlig del må bestås for å få karakter i emnet. Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for at emnet skal godkjennes.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Individuell skriftlig hjemmeeksamen med muntlig presentasjon | A - F | Individuell | 3 Dag(er) |
Pensumliste
Obligatorisk litteratur
- Haugen, J.E. (red.) (2020). Akuttmedisinsk sykepleie: Utenfor sykehus (4. utg.). Gyldendal Akademisk. Kap. 1.5 (s.77-87), del 2 (s. 113-170), del 3 (s. 173-265), kap. 4.1 (s. 269-287), 4.4. (s. 317-324). 184 sider
Nettressurser
- Legevakthåndboken (nettressurs): https://www.lvh.no/
- Norsk Resuscitasjonsråd (NRR): https://nrr.org/
- Helsedirektoratet: Nasjonal faglig retningslinje for antibiotikabruk i sykehus https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/antibiotika-i-sykehus
- Legevakthåndboken (nettressurs): https://www.lvh.no/
- Norsk elektronisk legehåndbok (NEL): https://legehandboka.no/
- Helsedirektoratet: Tidlig oppdagelse og rask respons ved forverret somatisk tilstand https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/tidlig-oppdagelse-og-rask-r...
- Kompetansebroen: Klinisk observasjonskompetanse - Grunnleggende ferdigheter https://www.kompetansebroen.no/article/klinisk-observasjonskompetanse-gr...
- Helsebiblioteket: Akuttmedisin. https://www.helsebiblioteket.no/akuttmedisin
- Nasjonal kompetansetjeneste for prehospital akuttmedisin (NAKOS) https://www.nakos.no/
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Veiledning | 8 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 150 Time(r) |
Selvstudium/litteratur/gruppe | 217 Time(r) |
Sum timer arbeidsinnsats i emnet | 375 Time(r) |
Antall uker | 18 Time(r) |
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Refleksjonsnotat 1250 +/- 20% | Arbeidskrav | Om roller, ansvarsfordeling og beslutningstaking i akuttsituasjoner |
Arbeidskrav 2 | Deltakelse i simulering | Arbeidskrav | Casebasert gruppearbeid |
Arbeidskrav 3 | Simulering og ferdighetstrening | Arbeidskrav | Akuttsituasjoner |
Arbeidskrav 4 | Deltakelse i gruppeveiledning | Arbeidskrav |