00 OBSHED Sykdomslære og handlingskompetanse ved akutte tilstander

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      15
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studiested
      Tromsø
    • Studieprogram
      Observasjon og vurdering ved akutt forverret helsetilstand
    • Startsemester
      2026 Høst

Innhold

Dette emnet fokuserer på å utvikle studentenes handlingskompetanse ved akutte tilstander og infeksjonssykdommer. Emnet integrerer systematisk beslutningstaking, praktiske ferdigheter og bruk av relevante kartleggingsverktøy knyttet til de vanligste akutte medisinske tilstandene og infeksjonssykdommer. Studentene lærer å gjenkjenne symptomer, vurdere alvorlighetsgrad, og iverksette relevante tiltak basert på systematiske observasjoner og kartlegging.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten: 

  • har kunnskap om symptomer, årsaker og behandlingsprinsipper ved vanlige akutte medisinske tilstander og infeksjonssykdommer 
  • har kunnskap om tiltak ved akutte tilstander, inkludert smertelindring, væskebehandling og oksygenbehandling 
  • har innsikt i systematiske kartleggingsverktøy og triagering ved akutte tilstander 
  • har kunnskap om antimikrobiell behandling og forebygging av helseassosierte infeksjoner 
  • kan oppdatere sin kunnskap innen observasjon, vurdering og håndtering av akutte helsetilstander 
  • forstår betydningen av tverrfaglig samarbeid og kommunikasjon i akuttsituasjoner

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende faglig kunnskap for å vurdere og iverksette relevante tiltak ved akutte medisinske tilstander og infeksjonssykdommer
  • kan anvende systematiske kartleggingsverktøy for å vurdere pasienter med akutte tilstander
  • kan finne faglig informasjon og retningslinjer for håndtering av akutte tilstander
  • kan kartlegge akutte situasjoner og iverksette relevante tiltak basert på faglige vurderinger

Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for yrkesetiske prinsipper i situasjoner med akutt forverring av helsetilstand
  • har utviklet en etisk grunnholdning i møte med pasienter med akutte tilstander
  • kan utføre grunnleggende stabiliserende tiltak og akuttmedisinske vurderinger i tråd med gjeldende retningslinjer og prosedyrer
  • kan bygge effektive samarbeidsrelasjoner i tverrfaglige akutteam
  • kan bidra til utvikling av god praksis gjennom deling av kunnskap og erfaringer innen akuttmedisin

Tema

Sykdomslære og symptomgjenkjenning ved akutte tilstander

  • Hjerte- og karsykdommer 
  • Respiratoriske sykdommer 
  • Nevrologiske tilstander 
  • Akutte abdominale tilstander 
  • Endokrine forstyrrelser og akutte nyresykdommer 
  • Akutte skader og forgiftninger 
  • Akutte psykiatriske tilstander 

Infeksjonssykdommer 

  • Sepsis og septisk sjokk 
  • Pneumoni 
  • Urinveisinfeksjoner 
  • Infeksjoner i sentralnervesystemet 
  • Helseassosierte infeksjoner (HAI) 
  • Prinsipper for smittevern 

Spesifikke tiltak og behandlingsprinsipper 

  • Akutt smertelindring 
  • Grunnleggende væskebehandling 
  • Oksygenbehandling og ventilasjonsstøtte 
  • Stabilisering og transport av kritisk syke pasienter

Systematisk vurdering og beslutningstaking ved akutte tilstander 

  • Gjenkjenning og vurdering av akutte symptomer 
  • Bevissthet om differensialdiagnoser ved akutte symptomer 
  • Risikovurdering og triagering 
  • Prioritering av tiltak basert på alvorlighetsgrad 
  • Systematiske kartleggingsverktøy 

Tverrfaglig samarbeid i akuttsituasjoner 

  • Roller og ansvarsfordeling i akutt-team 
  • Effektiv kommunikasjon i akutte situasjoner 
  • Overføring av pasienter mellom omsorgsnivåer

Vurdering

Individuell skriftlig hjemmeeksamen (3 dager) med påfølgende muntlig høring

  • Omfang skriftlig del: 1500 ord (+/- 10%)
  • Varighet muntlig høring: 30 minutter

Den skriftlige oppgaven tar utgangspunkt i en case som presenteres ved eksamensstart. Studenten skal vise evne til å anvende kunnskap, vurdere situasjonen og foreslå relevante tiltak. Den muntlige høringen tar utgangspunkt i den skriftlige besvarelsen, men kan også omfatte andre deler av emnet. Både skriftlig og muntlig del må bestås for å få karakter i emnet. Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for at emnet skal godkjennes.

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Individuell skriftlig hjemmeeksamen med muntlig presentasjon
A - F
Individuell
3 Dag(er)

Pensumliste

Obligatorisk litteratur

  • Haugen, J.E. (red.) (2020). Akuttmedisinsk sykepleie: Utenfor sykehus (4. utg.). Gyldendal Akademisk. Kap. 1.5 (s.77-87), del 2 (s. 113-170), del 3 (s. 173-265), kap. 4.1 (s. 269-287), 4.4. (s. 317-324). 184 sider

Nettressurser

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Veiledning
8 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
150 Time(r)
Selvstudium/litteratur/gruppe
217 Time(r)
Sum timer arbeidsinnsats i emnet
375 Time(r)
Antall uker
18 Time(r)

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Arbeidskrav 1
Refleksjonsnotat
1250 +/- 20%
Arbeidskrav
Om roller, ansvarsfordeling og beslutningstaking i akuttsituasjoner
Arbeidskrav 2
Deltakelse i simulering
Arbeidskrav
Casebasert gruppearbeid
Arbeidskrav 3
Simulering og ferdighetstrening
Arbeidskrav
Akuttsituasjoner
Arbeidskrav 4
Deltakelse i gruppeveiledning
Arbeidskrav