00 OBSHEB Systematisk observasjon og kartlegging av helsetilstand
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng10
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudiestedTromsø
- StudieprogramObservasjon og vurdering ved akutt forverret helsetilstand
- Startsemester2025 Høst
Innhold
Dette emnet gir en grunnleggende innføring i systematisk observasjon og kartlegging av helseforandringer hos pasienter. Emnet fokuserer på å utvikle studentenes ferdigheter i å anvende relevante kartleggingsverktøy, utføre vitale målinger, og dokumentere helsetilstand på en profesjonell måte. Studentene vil lære å bruke ABCDE-prinsippet og andre relevante verktøy for å identifisere og håndtere forverret helsetilstand hos pasienter, samt varsling til akuttmedisinske tjenester.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om begreper og verktøy for observasjon og kartlegging av helseforandringer
- har kunnskap om normale vitale parametere og avvik fra disse
- har kunnskap om ABCDE-prinsippet, NEWS2 og andre relevante kartleggingsverktøy for vurdering av akutt sykdom
- har innsikt i krav til dokumentasjon ved systematisk observasjon og kartlegging
- har kunnskap om organisering og varsling av akuttmedisinske tjenester
- kan oppdatere sin kunnskap innen observasjon og kartlegging av helseforandringer
- forstår betydningen av systematisk observasjon for pasientsikkerhet og kvalitet i helsetjenesten
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende ABCDE-prinsippet for systematisk observasjon og kartlegging av pasienters helsetilstand
- kan identifisere avvik fra normale vitale parametere og potensielle forverringer i pasientens tilstand
- kan anvende grunnleggende kartleggingsverktøy for systematisk observasjon av pasienters helsetilstand
- kan anvende ISBAR-verktøyet for effektiv kommunikasjon ved akutt helseforverring og varsling av akuttmedisinske tjenester
- kan finne og anvende relevant fagstoff om observasjon og kartlegging av helseforandringer
- kan kartlegge pasienters helsetilstand og identifisere behov for tiltak
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for yrkesetiske prinsipper ved observasjon og kartlegging av helseforandringer
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av observasjon og kartlegging av pasienters helsetilstand
- kan utføre observasjon og kartlegging etter pasienters behov og gjeldende regelverk
- kan samarbeide tverrfaglig og kommunisere effektivt med pasienter og pårørende ved systematisk observasjon og kartlegging av helsetilstand
- kan bidra til utvikling av gode rutiner og praksis for observasjon og kartlegging i helsearbeid
Tema
Observasjon
- observasjon og systematisk helsefaglig observasjon
- tegn på sykdomsforverring
- allmenntilstand
Helsefaglige undersøkelser og ferdigheter
- normale verdier og avvik for vitale parametere
- luftveier, respirasjon og respirasjonsfrekvens
- hjerte, sirkulasjon og O2-metning, BT, Puls, Temp
- bevissthetstilstand
- bruk av medisinteknisk utstyr til vitale målinger
Grunnleggende helsefaglige kartleggingsverktøy
- ABCDE- prinsippet
- NEWS 2 - vurdering av akutt sykdom
Dokumentasjons- og kommunikasjonsverktøy
- pasientjournal (EPJ) og dokumentasjonsplikt
- ISBAR – kommunikasjonsverktøy
Akuttmedisinsk tjeneste
- organisering av akuttmedisinske tjenester
- tverrfaglig samarbeid og samhandling mellom tjenestene
- varsling av akuttmedisinske tjenester
Vurdering
Hver gruppe får utdelt en case som beskriver en pasient med akutt forverring av helsetilstand.
Skriftlig innlevering:
- omfang: 2000 ord (+/- 10%)
- innleveringsfrist: 1 uke før muntlig fremlegg
Muntlig fremlegg:
- varighet: 30 minutter (20 minutter presentasjon, 10 minutter spørsmål)
- alle gruppemedlemmer må delta aktivt i presentasjonen
- gruppen skal presentere sine funn, vurderinger og anbefalinger
- det vil bli stilt oppfølgingsspørsmål til både presentasjonen og den skriftlige innleveringen
Vurdering:
- den skriftlige innleveringen og det muntlige fremlegget vurderes som en helhet
- det gis individuell vurdering
Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført for at emnet skal godkjennes.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Gruppeoppgave med muntlig presentasjon | A - F | Gruppe/Individuell | 5 Dag(er) |
Pensumliste
- Haugen, J.E. (red.) (2020). Akuttmedisinsk sykepleie: Utenfor sykehus (4. utg.). Gyldendal Akademisk. Kap. 1.2, s. 33-50. kap.1.4, (s. 71-72) kap. 1.6, (91 – 107). 34 sider.
Supplerende litteratur:
- Kompetansebroen (2022). Klinisk observasjonskompetanse - Grunnleggende ferdigheter. https://www.kompetansebroen.no/article/klinisk-observasjonskompetanse- grunnleggende-ferdigheter
- Nettbasert læringsressurs med fokus på ABCDE-metodikk og systematisk pasientobservasjon
- Kompetansebroen (u.å.). NEWS og ISBAR-skjema for utskrift. https://www.kompetansebroen.no/article/news-og-isbar-skjema-for-utskrift
- Praktiske skjemaer og verktøy for bruk i klinisk praksis
- Legeforeningen (u.å.). National Early Warning Score 2 og ISBAR kommunikasjon. https://www.legeforeningen.no/contentassets/e1841fd9b4844a44b5d8986cc60d...
- Informasjon om NEWS2 og ISBAR-kommunikasjon
- NDLA (u.å.). Tidlig oppdagelse av forverret tilstand. https://ndla.no/subject:1:18fa6a42-a5d2-44d9-bf47-e772a83d82f4/topic:1:4...
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Veiledning | 5 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 100 Time(r) |
Selvstudium/litteratur/gruppe | 145 Time(r) |
Sum timer arbeidsinnsats i emnet | 250 Time(r) |
Antall uker | 12 Time(r) |
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Praktiske øvelser 1000 ord (+/- 10%) | Arbeidskrav | Øvelser i bruk av ABCDE-prinsippet og NEWS2 |
Arbeidskrav 2 | Deltakelse i simulering | Arbeidskrav | Simulering av akutte situasjoner |
Arbeidskrav 3 | Refleksjonsnotat 1200 (+/-20%) | Arbeidskrav | Tema observasjon og kartlegging samt vurdering av egen praksis i simulering |
Arbeidskrav 4 | Deltakelse veiledning | Arbeidskrav |