00 OBSHEA Etikk, samhandling og kommunikasjon

  • Emnefakta

    • Fagområde
      Helsefag
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Studiested
      Tromsø
    • Studieprogram
      Observasjon og vurdering ved akutt forverret helsetilstand
    • Startsemester
      2025 Høst

Innhold

Emnet omhandler grunnleggende forståelse av fagfeltet og yrkesutøvelsen. Studentene gis innføring i grunnleggende forsteåsle av fagfeltet og yrkesutøvelsen. Studentene får innføring i studieteknikk og oppgaveskriving på høyere yrkesfaglig nivå. Emnet vektlegger kommunikasjonsverktøy, relasjonskompetanse og konflikthåndtering. Etikken fremstilles som sentral og er gjennomgående i hele emnet. 

Læringsutbytte

Kunnskap

  • har kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemmaer, relevante teorier og arbeidsmåter samt etisk refleksjon som verktøy 
  • har kunnskap om mangfold, migrasjonshelse, ulike kulturer og urfolk og kan anvende den i møte med tjenestemottakere og samarbeidspartnere 
  • har kunnskap om gruppeprosesser, kriseteori og konflikthåndtering 
  • har innsikt i relevant lovverk (helsepersonelloven, pasient- og brukerrettighetsloven, helse- og omsorgstjenesteloven, spesialisthelsetjenesteloven) og offentlige dokumenter som regulerer fagfeltet, brukermedvirkning og organisering av tilbud i sektoren 
  • har bransjekunnskap og kjennskap til grunnleggende sosialpsykologiske prinsipper og hvordan disse kan påvirke enkeltindividet, familien og deres sosiale nettverk 
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om teknologiske løsninger og hvordan disse kan påvirke samhandlingen med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere 
  • forstår betydningen av kompetanse innenfor relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling i eget yrke, i møte med sårbare mennesker og i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemmaer som grunnlag for refleksjon over teoretiske og praktiske problemstillinger
  • kan anvende faglig kunnskap om teknologiske løsninger til å løse praktiske og teoretiske problemstillinger forsvarlig og med etisk bevissthet
  • kan anvende teknikker innenfor relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling, samt andre faglige verktøy som er relevante for yrkesutøvelsen
  • kan finne relevant informasjon og fagstoff, samt lovverk, forskrifter og stortingsmeldinger som er relevante for yrkesutøvelsen
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for tiltak knyttet til mangfold og migrasjonshelse samt i møte med ulike kulturer og urfolk

Generell kompetanse

Studenten

  • forstår yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemmaer og hvordan disse kan påvirke samhandlingen mellom tjenesteyter og tjenestemottaker 
  • har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen yrkesutøvelse og gjennom kommunikasjon og samhandling med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
  • kan utføre arbeidet lovmessig, faglig og etisk forsvarlig ut fra tjenestemottakernes behov, med fokus på å fremme et helhetlig menneskesyn
  • kan bygge relasjoner med fagfeller, tjenestemottakere og samarbeidspartnere basert på holdninger og verdier knyttet til et helhetlig menneskesyn, likeverd og respekt
  • kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester som baserer seg på tjenestemottakerens behov og utfordringer, og som har relevans for yrkesutøvelsen

Tema

Etikk

  • Etiske teorier og prinsipper 
  • Etiske dilemmaer 
  • Etikk og teknologi 
  • Helhetlig menneskesyn 

Samhandling og kommunikasjon 

  • Brukerperspektivet 
  • Relasjonskompetanse og relasjonsbygging 
  • Kommunikasjon i samhandling med tjenestemottakere og samarbeidspartnere 
  • Gruppeprosess og konflikthåndtering 

Lover og forskrifter 

  • Lover (helsepersonelloven, pasient- og brukerrettighetsloven, helse- og omsorgstjenesteloven, spesialisthelsetjenesteloven), forskrifter og offentlige dokumenter som er relevante for utdanningens studenter og for tjenestemottakere 

Sosiologi og psykologi 

  • Utviklingspsykologi 
  • Sosiale roller 
  • Migrasjonshelse, kultur, mangfold og urfolk

Vurdering

Eksamen vil teste studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse innen emnets hovedtemaer. Oppgaven vil bestå av en kombinasjon av teoretiske spørsmål og praktisk case-oppgaver som krever refleksjon og anvendelse av kunnskap. 

Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført og besatått for at emnet skal godkjennes. 

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingVarighetHjelpemidler
Skriftlig hjemmeeksamen
A - F
Individuell
3 Dag(er)

Pensumliste

Obligatorisk litteratur

  • Grasaas, K. K., Sjursen, M., & Stordalen, J. (2019). Fag, etikk og kommunikasjon: for fagskoleutdanningene (3. utg.). Cappelen Damm Akademisk.
  • Eide, H., & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: personorientering, samhandling og etikk (3. utg.). Gyldendal Akademisk.
  • Haugen, J.E. (red.) (2020). Akuttmedisinsk sykepleie: Utenfor sykehus (4. utg.). Gyldendal Akademisk. Kap. 1.1, s. 19-30. (10 sider)

Supplerende litteratur

  • Molven, O. (2019). Helse og jus (9. utg.). Gyldendal Akademisk.
  • Skau, G. M. (2017). Gode fagfolk vokser: personlig kompetanse i arbeid med mennesker (5. utg.). Cappelen Damm Akademisk.

Nettressurser

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Veiledning
5 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
100 Time(r)
Selvstudium/litteratur/gruppe
145 Time(r)
Sum timer arbeidsinnsats i emnet
250 Time(r)
Antall uker
12 Uke(r)

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Arbeidskrav 1
Refleksjonsnotat
1000 ord (+/- 10%)
Arbeidskrav
Om etiske dilemmaer i helsearbeid
Arbeidskrav 2
Gruppeoppgave med muntlig presentasjon
Arbeidskrav
Tema kommunikasjon
Arbeidskrav 3
Deltakelse i individuell- og/eller gruppeveiledning
Arbeidskrav