00 OBSHEA Etikk, samhandling og kommunikasjon
Emnefakta
- FagområdeHelsefag
- Studiepoeng10
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- StudiestedTromsø
- StudieprogramObservasjon og vurdering ved akutt forverret helsetilstand
- Startsemester2025 Høst
Innhold
Emnet omhandler grunnleggende forståelse av fagfeltet og yrkesutøvelsen. Studentene gis innføring i grunnleggende forsteåsle av fagfeltet og yrkesutøvelsen. Studentene får innføring i studieteknikk og oppgaveskriving på høyere yrkesfaglig nivå. Emnet vektlegger kommunikasjonsverktøy, relasjonskompetanse og konflikthåndtering. Etikken fremstilles som sentral og er gjennomgående i hele emnet.
Læringsutbytte
Kunnskap
- har kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemmaer, relevante teorier og arbeidsmåter samt etisk refleksjon som verktøy
- har kunnskap om mangfold, migrasjonshelse, ulike kulturer og urfolk og kan anvende den i møte med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
- har kunnskap om gruppeprosesser, kriseteori og konflikthåndtering
- har innsikt i relevant lovverk (helsepersonelloven, pasient- og brukerrettighetsloven, helse- og omsorgstjenesteloven, spesialisthelsetjenesteloven) og offentlige dokumenter som regulerer fagfeltet, brukermedvirkning og organisering av tilbud i sektoren
- har bransjekunnskap og kjennskap til grunnleggende sosialpsykologiske prinsipper og hvordan disse kan påvirke enkeltindividet, familien og deres sosiale nettverk
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om teknologiske løsninger og hvordan disse kan påvirke samhandlingen med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere
- forstår betydningen av kompetanse innenfor relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling i eget yrke, i møte med sårbare mennesker og i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemmaer som grunnlag for refleksjon over teoretiske og praktiske problemstillinger
- kan anvende faglig kunnskap om teknologiske løsninger til å løse praktiske og teoretiske problemstillinger forsvarlig og med etisk bevissthet
- kan anvende teknikker innenfor relasjonsbygging, kommunikasjon og samhandling, samt andre faglige verktøy som er relevante for yrkesutøvelsen
- kan finne relevant informasjon og fagstoff, samt lovverk, forskrifter og stortingsmeldinger som er relevante for yrkesutøvelsen
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for tiltak knyttet til mangfold og migrasjonshelse samt i møte med ulike kulturer og urfolk
Generell kompetanse
Studenten
- forstår yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemmaer og hvordan disse kan påvirke samhandlingen mellom tjenesteyter og tjenestemottaker
- har utviklet en etisk grunnholdning i utøvelsen av yrket som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen yrkesutøvelse og gjennom kommunikasjon og samhandling med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
- kan utføre arbeidet lovmessig, faglig og etisk forsvarlig ut fra tjenestemottakernes behov, med fokus på å fremme et helhetlig menneskesyn
- kan bygge relasjoner med fagfeller, tjenestemottakere og samarbeidspartnere basert på holdninger og verdier knyttet til et helhetlig menneskesyn, likeverd og respekt
- kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester som baserer seg på tjenestemottakerens behov og utfordringer, og som har relevans for yrkesutøvelsen
Tema
Etikk
- Etiske teorier og prinsipper
- Etiske dilemmaer
- Etikk og teknologi
- Helhetlig menneskesyn
Samhandling og kommunikasjon
- Brukerperspektivet
- Relasjonskompetanse og relasjonsbygging
- Kommunikasjon i samhandling med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
- Gruppeprosess og konflikthåndtering
Lover og forskrifter
- Lover (helsepersonelloven, pasient- og brukerrettighetsloven, helse- og omsorgstjenesteloven, spesialisthelsetjenesteloven), forskrifter og offentlige dokumenter som er relevante for utdanningens studenter og for tjenestemottakere
Sosiologi og psykologi
- Utviklingspsykologi
- Sosiale roller
- Migrasjonshelse, kultur, mangfold og urfolk
Vurdering
Eksamen vil teste studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse innen emnets hovedtemaer. Oppgaven vil bestå av en kombinasjon av teoretiske spørsmål og praktisk case-oppgaver som krever refleksjon og anvendelse av kunnskap.
Alle obligatoriske aktiviteter må være gjennomført og besatått for at emnet skal godkjennes.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig hjemmeeksamen | A - F | Individuell | 3 Dag(er) |
Pensumliste
Obligatorisk litteratur
- Grasaas, K. K., Sjursen, M., & Stordalen, J. (2019). Fag, etikk og kommunikasjon: for fagskoleutdanningene (3. utg.). Cappelen Damm Akademisk.
- Eide, H., & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: personorientering, samhandling og etikk (3. utg.). Gyldendal Akademisk.
- Haugen, J.E. (red.) (2020). Akuttmedisinsk sykepleie: Utenfor sykehus (4. utg.). Gyldendal Akademisk. Kap. 1.1, s. 19-30. (10 sider)
Supplerende litteratur
- Molven, O. (2019). Helse og jus (9. utg.). Gyldendal Akademisk.
- Skau, G. M. (2017). Gode fagfolk vokser: personlig kompetanse i arbeid med mennesker (5. utg.). Cappelen Damm Akademisk.
Nettressurser
- Helsedirektoratet - Lover og forskrifter. https://www.helsedirektoratet.no/tema/lover-og-forskrifter
- Helsebiblioteket – Etikk. https://www.helsebiblioteket.no/etikk
- Lovdata – Helsepersonelloven. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64
- Senter for medisinsk etikk – UiO. https://www.med.uio.no/helsam/om/organisasjon/avdelinger/sme/
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Veiledning | 5 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 100 Time(r) |
Selvstudium/litteratur/gruppe | 145 Time(r) |
Sum timer arbeidsinnsats i emnet | 250 Time(r) |
Antall uker | 12 Uke(r) |
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Arbeidskrav 1 | Refleksjonsnotat 1000 ord (+/- 10%) | Arbeidskrav | Om etiske dilemmaer i helsearbeid |
Arbeidskrav 2 | Gruppeoppgave med muntlig presentasjon | Arbeidskrav | Tema kommunikasjon |
Arbeidskrav 3 | Deltakelse i individuell- og/eller gruppeveiledning | Arbeidskrav |