Helhetlig barselomsorg Helhetlig barselomsorg
Helhetlig barselomsorg Helhetlig barselomsorg
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- EmnekodeHelhetlig barselomsorg
- StudieprogramBarsel- og barnepleie
- Studiepoeng15
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2025 Høst
Emne 3 fokuserer på helhetlig barselomsorg for mor, far og det nyfødte barnet. Det inkluderer inngående kunnskap om det nyfødte barnet, det premature barnet, amming og ernæring. Det omhandler også hygiene og smittevern. Sentrale temaer er veiledning, omsorg og støtte til nybakte foreldre, samt observasjon og overvåkning av både mor og barn for eventuelle komplikasjoner og sykdom. Emne 3 omhandler også etikk, lovverk og helsepersonells plikter knyttet til barselomsorgen.
Barseltid
Pleie og omsorg til mor og det nyfødte barnet
Sykdommer og komplikasjoner hos det nyfødte barnet
Amming
Det premature barnet
Helsepersonellets plikter
Årsaker, observasjoner og pleie
Ernæring
Barseltid
Pleie og omsorg til mor og det nyfødte barnet
- Organisering av barselomsorgen
- Hygiene/smitte
- Fysiologiske forandringer og psykiske reaksjoner hos mor
- Komplikasjoner i barseltiden
- ONEWS
- Bruk av legemidler
- Det friske nyfødte barnet
- Rutinemessig stell og observasjon av barnet (inkl 2 timers stell)
- Foreldreveiledning
- Krisereaksjoner og omsorg til foreldrene
- Når mor og barn er adskilt
- Forsterket barsel
- NBO
- Barnelegevisitt
Sykdommer og komplikasjoner hos det nyfødte barnet
- Vanlige sykdommer, komplikasjoner og tilstander hos nyfødte
- Behandling av disse
- Aktuelle legemidler - virkning og bivirkning og bruk av RELIS
Amming
- Brystets anatomi
- Morsmelkens innhold og betydning
- Ammestillinger
- Ammeproblemer
- Råd og veiledning
- Hjelpemidler
- Oppbevaring av morsmelk
- Støtte og forståelse til kvinner som ikke ammer barnet sitt
- Morsmelkerstatning
- Legemidler som ikke kan brukes ved amming
- Mor-barn vennlig initiativ (MBVI)
- Ammehjelpen
Helsepersonellets plikter
- Kunnskapsbasert praksis
- Jus
- Dokumentasjon i journal
- Hygiene
- Etikk
Det premature barnet- årsaker, observasjoner og pleie
- Årsaker til prematur fødsel
- Vanlige problemer hos det premature barnet
- Pleie og omsorg til det premature barnet
- Smerter og smertebehandling
- Aktuelle legemidler
- Samspill mellom foreldre og det premature barnet
- NIDCAP, hud mot hud, kengurumetoden
- Krisereaksjoner
- Det alvorlig syke og døende barnet
- Tverrfaglig samarbeid
- Hjemreise
Ernæring
- Morsmelk og bankmelk
- Ernæringsmetoder
- Amming av premature
- Morsmelkerstatninger
- Matberikninger – tilsetting av kalorier, vitaminer etc.
Kandidaten
- har kunnskap om observasjoner og pleie av barselkvinnen og om tilstander og situasjoner som kan forstyrre samspill mellom mor og barn
- har kunnskap om observasjoner og pleie av det nyfødte barnet
- har kunnskap om amming og ammeveiledning
- har kunnskap om de vanligste sykdommer og komplikasjoner som kan oppstå hos det nyfødte barnet og behandling av disse
- har innsikt i prosedyrer, retningslinjer som er knyttet opp mot arbeidet med fødende, barselkvinnen og det nyfødte barnet
- kan oppdatere sin kunnskap om fødende, barselkvinnen og det nyfødte barnet
- forstår barsel- og barnepleierens betydning i det tverrfaglige arbeidet rundt barselkvinnen og det nyfødte barnet, veiledning om amming og for å skape trygge foreldre som ivaretar barnet i barseltiden
- har kunnskap om årsaker til prematur fødsel, observasjoner og pleie av det premature barnet
- har kunnskap om NIDCAP modellen og viktigheten av samspill mellom det premature barnet og pårørende
- har kunnskap om ernæring til premature og om ulike ernæringsmetoder
- har innsikt i prosedyrer og retningslinjer som er knyttet opp mot arbeidet med det premature barnet og dens pårørende
- kan oppdatere sin kunnskap om det premature barnet og dens pårørende
Kandidaten
- kan anvende faglig kunnskap i sitt arbeide med å veilede, undervise og gi råd til foreldrene i forhold til stell og observasjoner av det nyfødte barnet
- kan anvende kommunikasjon for å informere, ivareta og ha omsorg for far/pårørende
- kan anvende ammeveiledning, observere og gi råd i forhold til amming, og kjenner til ulike hjelpemidler
- kan anvende observasjon og iverksette pleie til barselkvinnen og det nyfødte barnet
- kan finne, bruke og henvise til fagstoff som er relevant i arbeidet på føde- barselavdelingen
- kan kartlegge og observere det premature barnet og utføre hensiktsmessig stell og pleie
- kan anvende samspillsveilederen og NIDCAP metoden i sitt arbeid med det premature barnet og dets pårørende
Kandidaten
- kan utføre sitt arbeid etter barselkvinnen og det nyfødte barnets behov
- har forståelse for etiske utfordringer og dilemma sin utøvelse av barnepleieryrket i møtet med mennesker fra forskjellige kulturer og med forskjellige behov
- kan bygge relasjoner med andre yrkesgrupper på føde- og barselavdelingene og samarbeide tverrfaglig til beste for fødende, barselkvinnen og det nyfødte barnet
- har forståelse for etiske utfordringer og dilemma en etisk grunnholdning, kjenner og respekterer sitt kompetanseområde og selvstendige ansvar i arbeidet med den fødende, den nyfødte, barselkvinnen og pårørende, i samarbeid med annet helsepersonell
- kan utvikle og forbedre kunnskap og ferdigheter innen fagfeltet barsel og barnepleie gjennom å oppdatere sin kunnskap, delta i erfarings- og kunnskapsdeling på arbeidsplassen
- kan utføre sitt arbeid etter det premature barnet og dennes pårørende sitt behov
- har utviklet en grunnholdning innen yrket barsel- og barnepleie som ivaretar kommunikasjon og samhandling med barnets pårørende og søsken
- kan utføre, vurdere og reflektere over sitt arbeid med det premature barnet på en profesjonell og etisk forsvarlig måte, i samarbeid med annet helsepersonell og pårørende
- kan bygge relasjoner med andre yrkesgrupper på prematuravdelingen og samarbeide tverrfaglig til beste for fødende, barselkvinnen og det nyfødte barnet
Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet
- Aktiv deltakelse i opplæringen
- Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale.
- Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
- Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå)
- Bidra til læring i gruppen/klassen
- Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Tema for arbeidskrav:
1. Det nyfødte barnet
2. Undervisning om amming og ammeutfordringer
3. Faglig refleksjonsnotat
Rammer
Rammer for arbeidskrav presenteres ved oppstart av emnet.
Leveres i Canvas.
Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeids- og mappekrav, se punkt 4.2. Arbeidskrav 1, 2 og 3 vurderes med karakter A-F, og faglig refleksjonsnotat vurderes med godkjent/ikke godkjent.
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Undervisning/veiledning | 152 Time(r) | Deltid |
Selvstudium | 238 Time(r) | Deltid |
Markestad, T. (2016) Klinisk pediatri. (3. utg). Bergen: Fagbokforlaget.
Helsedirektoratet. (2014). Nasjonal faglig retningslinje for barselomsorgen
Holan, S. og Hagtvedt, M. L. (2019, 3. utgave). Det nye livet. Bergen: Fagbokforlaget
Sundhedsstyrelsen i Danmark. (2016). Amming – en håndbok for helsepersonell. Bergen: Fagbokforlaget.
Tandberg, B. S. og Steinnes, S. (Red.). (2009). Nyfødtsykepleie 1: Syke nyfødte og premature barn. Oslo: Cappelen Damm AS.
Tandberg, B. S. og Steinnes, S. (Red.). (2009). Nyfødtsykepleie 2: Syke nyfødte og premature barn. Oslo: Cappelen Damm AS.