20TT73X Yrkesrettet kommunikasjon
20TT73X Yrkesrettet kommunikasjon
- Emnebeskrivelse
- FagområdeTeknologifag
- Emnekode20TT73X
- StudieprogramIndustri 5.0
- Studiepoeng5
- StudienivåFagskole, nivå 5.2
- Startsemester2023 Vår
Modulen gir studenten en innføring i skriving, rapportoppsett, presentasjon og faglig argumentasjon. Studenten får også en innføirng studieteknikk, prosjektarbeid og samarbeidslæring.
Studieteknikk
Prosjektarbeid
Rapportskriving
IKT, herunder samhandlings-, tekstbehandlings– og presentasjonsverktøy
Mål- og mottakerbevissthet
Refleksjon over egen læring
- Studieteknikk
- Prosjektarbeid
- Prosjektorganisert læring, samarbeidslæring
- Planlegge, gjennomføre, presentere og reflektere over prosjekter
- Rapportskriving
- Struktur, leservennlig/visuell layout
- Argumentasjon og drøfting
- Kritisk kildebruk
- Søking, bearbeiding og presentasjon av teori og innsamlet data (metode)
- God skriftlig og muntlig kommunikasjon: godt og presist språk - sammenheng, flyt,
skriveregler og kommunikasjonsmodellen
- IKT, herunder samhandlings-, tekstbehandlings – og presentasjonsverktøy
- Mål- og mottakerbevissthet
- Refleksjon over egen læring
Kandidaten
- har kunnskap om prosjekt som arbeidsform
- har kunnskap om gruppearbeid og gruppeprosesser
- har kunnskap om språket som verktøy for god kommunikasjon
- har kunnskap om metode og datainnhenting
- har kunnskap om hva som kjennetegner godt nettvett og kritisk bruk av kilder
Kandidaten
- kan arbeide tverrfaglig og prosjektorientert, og gjøre rede for faglige valg og avgrensninger i prosjektet
- kan presentere et prosjekt skriftlig, og justere det skriftlige produktet under veiledning
- kan finne og vise til informasjon og fagstoff for å besvare en problemstilling, og for å understøtte drøfting og konklusjon i en prosjektrapport
- kan gjøre rede for bruk av relevante IKT-verktøy i prosjektarbeid
- kan holde presentasjoner og innlegg i ulike fora, og reflektere over hvordan presentasjonsform påvirkes av ulie målgrupper
Kandidaten
- kan kommunisere tydelig og forståelig
- kan samarbeide om, planlegge, gjennomføre og presentere et prosjekt
- kan diskutere og argumentere rundt relevante problemstillinger
- kan reflektere individuelt og i gruppe og relatere læringsarbeidet til egen organisasjon
Følgende arbeidskrav gjelder:
- aktiv deltakelse i opplæringen
- bidra til læring i gruppen/klassen
- aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.