Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

20TT73W Hovedprosjekt Industri 5.0

20TT73W Hovedprosjekt Industri 5.0

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Teknologifag
    • Emnekode
      20TT73W
    • Studieprogram
      Industri 5.0
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.2
    • Startsemester
      2023 Vår
Introduksjon

I hovedprosjektet skal studentene synliggjøre tilegnet faglig kompetanse og arbeidslivsrelevans.

Aktuelle tema utarbeides i samarbeid mellom studenter, lærere og eventuelle oppdragsgivere.

Momenter som også bør belyses hvis hensiktsmessig: økonomi, risikoanalyse/HMS, bærekraft og miljø, nytenkning, entreprenørskap og dokumentasjon.

For nærmere beskrivelse vises det til KS rutine 1.3.3 Hovedprosjekt Fagskolen Innlandet

Tema

Fordypning innen relevante temaer i studiet

Prosjektstyring og teamarbeid

Rapportskriving og presentasjon

Refleksjon

Emnets innhold
  • Fordypning innen relevante temaer i studiet
    • Prosjektoppgave med selvvalgt problemstilling som godkjennes av veileder(e)
    • Prosjektet skal være praktisk rettet og knyttet til ett eller flere emner i studiet/fordypningen. 
    • Prosjektet skal bidra til utvikling av egen kompetanse innen fagretningen/-fordypningen
    • Ansvar for egen læring
  • Prosjektstyring og teamarbeid
    • Planlegge og gjennomføre et prosjekt i gruppe
    • Utarbeidelse av framdriftsplan og arbeidsfordeling
    • Styring av prosjektets aktiviteter basert på framdriftsplan og arbeidsfordeling
    • Logg/referat og rapportering
    • Kommunikasjon
    • Samarbeid
  • Rapportskriving og presentasjon
    • Følge Fagskolen Innlandets mal for rapportskriving
    • Utarbeide rammer og problemstilling for prosjektet
    • Benytte teori for å belyse oppgavens problemstilling, og for å understøtte oppgavens drøfting og konklusjon.
    • Kritisk kildebruk
    • Struktur, språk og grafiske elementer/layout
    • Presentasjon av prosjektet
  • Refleksjon
    • Reflektere over det faglige resultatet, oppnåelse av læringsutbytte, gruppeprosessen og eget bidrag i gruppa.
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om planlegging, gjennomføring og dokumentasjon av et prosjekt
  • har særskilte kunnskaper det selvvalgte temaet som problemstillingen omhandler
  • har kunnskap om hvordan man innhenter informasjon til et hovedprosjekt
  • har kunnskap om sammenhengen mellom teori og praksis
  • har kunnskap om de etiske, juridiske og økonomiske forutsetningene som er relevante for prosjektet   
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan planlegge, gjennomføre og presentere og gjøre rede for faglige valg i et prosjektarbeid
  • kan bruke prosjekt som metode og delta i teamarbeid
  • kan identifisere, kartlegge og vurdere en faglig problemstilling
  • kan benytte teori for å belyse en problemstilling, og for å understøtte drøfting og konklusjon i en prosjektrapport
  • kan reflektere over eget prosjekt og justere dette under veiledning
  • kan finne og vise til informasjon og fagstoff for å besvare en problemstilling
Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan planlegge og gjennomføre et prosjektarbeid i tråd med formelle og etiske krav og retningslinjer
  • har utviklet en bevissthet rundt prosjektarbeid og kan fordype seg i tema som danner grunnlag for prosjektet, samt tenke kreativt og nyskapende
  • kan utføre et prosjekt som har arbeidslivsrelevans
  • kan utveksle faglige synspunkter og delta i diskusjoner om utvikling av gode løsninger
  • kan reflektere og fordype seg i de aktuelle tema som er nødvendige for å svare på en problemstilling, og på den måten tilegne seg ny kompetanse og bidra til å utvikle gode og innovative løsninger
Forkunnskapskrav

Hovedprosjektet er det siste emnet i en høyere fagskolegrad. En student har rett til å starte med hovedprosjekt dersom alle emner og eksamener som etter normal framdrift skal være gjennomført og avsluttet ved hovedprosjektets oppstart, er bestått med karakteren E eller bedre.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder:

  • aktiv deltakelse i opplæringen
  • bidra til læring i gruppen/klassen
  • aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
  • alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent

Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.

Vurdering

Det henvises til rutine 1.3.3 Hovedprosjekt Fagskolen Innlandet

Pensumlitteratur
20TT73W Hovedprosjekt Industri 5.0
Litteratur

Pensumlitteratur, samt selvvalgt passende til valgt tema

Tilleggslitteratur

Andersen, Erling S. og Schwenche, Eva (5. utgave 2020), Prosjektarbeid en veiledning for studenter