20TT73E Designdrevet innovasjon
20TT73E Designdrevet innovasjon
- Emnebeskrivelse
- FagområdeTeknologifag
- Emnekode20TT73E
- StudieprogramIndustri 5.0
- Studiepoeng5
- StudienivåFagskole, nivå 5.2
- Startsemester2023 Vår
Designdrevet Innovasjon omhandler menneske- og kundestyrt idégenerering. Metoden sørger for å samle inn informasjon som omdannes til skisser, visualisering/prototyper/demonstrasjoner og konkrete løsningsforslag.
Kunde, innsikt og behovskartlegging
Idemyldring, utkast og verktøy
Prototyping av konsept
Presentasjon av løsning/ resultat
- Kunde, Innsikt og behovskartlegging
- Beskrive kundegruppe og problemstilling grundig
- Kundens atferd, behov nå og fremtid. Feltarbeid
- Utfordringer. Avgrensninger, og hva er viktigst
- Plan. Hvilke behov/utfordringer/oppgaver skal løses
- Idemyldring, utkast og verktøy
- Hva er de konkrete mulighetene?
- Er det noe forutinntatt som ikke er objektivt? Realisme. Beskrive underlag til test/validering
- Definere problemstilling og Kunde/Menneske Spesifikasjon/metrikks
- Kjennskap til visualisering, metoder og verktøy
- Første enkle skisser
- Prototyping av konsept
- Hvem skal det demonstreres til? Hvorfor og krav/mål som skal oppnås
- Lage demonstrasjonen
- Test og verifisering. Prototype egnethet, realisme
- Iterasjoner
- Presentasjon av løsning
- Hva er gevinst, unikt og videre potensial
- Underlag til utvelgelse
- Presentasjon
Kandidaten
- har kunnskap om designdrevet innovasjon og Industri 5.0
- har innsikt i kjernekonsepter knyttet til designdrevet innovasjon
- kan beskrive de ulike trinnene som er involvert i en designdrevet innovasjonsprosess
- har kunnskap om metoder og verktøy som er involvert i en designdrevet innovasjonsprosess
- kan vurdere eget arbeid i forhold til egne utviklingsmuligheter, gjeldende lover, forskrifter og standarder i en menneskesentrert, bærekraftig og robust organisasjon
- har innsikt i bærekraft og bærekraftig utvikling i et designdrevet innovasjonsperspektiv
- kan vurdere eget arbeid i forhold til egne utviklingsmuligheter, gjeldende lover, forskrifter og standarder i en menneskesentrert, bærekraftig og robust organisasjon
Kandidaten
- kan planlegge, initiere og analysere designdrevne innovasjonsprosjekter
- kan optimalisere produktutviklingsprosessen for å bedre møte kundenes behov
- kan evaluere resultatene av et designdrevet innovasjonsprosjekt og vurdere (nye) iterasjoner
- kan demonstrere og teste innovasjonsmål
- kan drøfte hvordan designdrevet innovasjon kan bidra for å nå bærekraftsmål
Kandidaten
- kan planlegge og gjennomføre designdrevet innovasjon i samarbeid med andre, som fører til en bærekraftig tjeneste og produkt
- kan aktivt presentere tilegnet kunnskap og erfaringer
- kan lede designdrevne prosjekter i mindre team
- Kan sette opp mål og beskrive for hvem, hva og hvorfor innovasjon skal gjøres
- kan bidra til diskusjoner om bruk av designdrevet innovasjon i bedrift
- kan sikre presentasjon og objektivt selge inn videre bruk av løsning
Studentene bør ha gjennomført modulen Innovasjon før denne modulen, eller dokumentere tilsvarende utdanning/realkompetanse.
Følgende arbeidskrav gjelder:
- aktiv deltakelse i opplæringen
- bidra til læring i gruppen/klassen
- aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i modulen skal være gjennomført og godkjent
Lærer i modulen fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
Obligatorisk oppgave:
- En case/praktisk problemstilling relatert til det faglige i modulen er en gjennomgående oppgave, som en rød tråd gjennom hele modulen. Dette skal ende opp i en skriftlig rapport og en muntlig presentasjon av resultater fra problemstillingen.
- Problemstillingen skal forstås, hvem er kunden, hva kunden ønsker å oppnå (f.eks. stiloppgave, risikovurdering, prosjektgjennomføring m.m.).
- Drøfting, analysere og begrunne resultater, kritisk tenking og bruk av kilder
- Individuell prøve basert på fagstoff og arbeidskrav.
Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.
-Nyskapning, Erik Lerdahl. Deler av denne boka og andre "innovasjonsbøker" kan eventuelt refereres til for underlag til metode.
- Operations Management 2/e, Steve Paton, Ben Clegg, Juliana Hsuan, Alan Pilkington
- Internettreferanser:
https://www.noaignite.no/designdrevet-innovasjon
https://doga.no/verktoy/designdrevet-innovasjon/guide-for-designdrevet-innovasjon/
Det kan komme endringer/tillegg i litteraturliste fram mot studiestart.