20TT73D Innovasjon

20TT73D Innovasjon

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Teknologifag
    • Emnekode
      20TT73D
    • Studieprogram
      Industri 5.0
    • Studiepoeng
      5
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.2
    • Startsemester
      2023 Vår
Introduksjon

Innovasjonsmodulen gir en systematisk tilnærming til drivkrefter for innovasjon, innovasjonsmetoder, innføring av løsninger og hvorfor det er nødvendig med innovasjon i samfunn og virksomhet.

Tema

Bærekraft, behov og drivkrefter              

Innovasjon og forbedringstyper             

Innovasjon og metodikk                             

Håndtering av innovasjoner                    

Emnets innhold
  • Bærekraft, behov og drivkrefter
    • Medarbeiderens, organisasjonens og bedriftens ansvar 
    • Initiativ til å se behov og løse behov 
    • Samfunns behov og endringer
    • Globalisering, selvforsyning og konkurranse 
    • Tilgang til menneskelige ressurser og demografi 
    • Menneskelig trivsel og medarbeiderdrevet innovasjon 
  • Innovasjons- og forbedringstyper
    • Produktinnovasjon 
    • Prosessinnovasjon 
    • Markedsinnovasjon 
    • Organisasjonsinnovasjon 
    • Øko-, og nøysom-innovasjon  
    • Grader av innovasjon 
  • Innovasjon og metodikk 
    • Metodikk: Forstå, søke, skape, evaluere og iverksette
    • Holistisk kultur: Forstå, og være med å utvikle bedriftens strategi
    • Investering i kunnskap og verktøyer 
    • Samarbeid, partnerskap og tilegnelse av eksterne løsninger versus intern innovasjon 
    • Tilrettelegge, planlegge, organisere, lede og kontrollere 
    • Vekt på praktisk case, refleksjon og diskusjon 
  • Håndtering av innovasjoner
    • Forbedringens risiko, teknologi, marked og endringsvillighet, i bedrift og samfunn 
    • Forenlighet, bedriftens kjerneforretning og strategi 
    • Eierskap av innovasjon 
    • Etikk
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om industri 5.0 med hovedfokus på menneskesentrert, bærekraftig og robust organisasjon, medarbeiderdrevet innovasjon, og verdien av å initiere innovasjon
  • har kjennskap til rammebetingelser for norsk arbeidsliv og betydningen av innovasjon i et verdiskapingsperspektiv  
  • kjenner til de ulike innovasjonstyper og -grader 
  • har kunnskap om metodikk for initiering, styring, organisering, evaluering og ledelse av innovasjonsprosesser 
  • kan vurdere eget arbeid i forhold til egne utviklingsmuligheter, gjeldende lover, forskrifter og standarder i en menneskesentrert bærekraftig og robust organisasjon  
  • kjenner til drivkrefter og konkurransesituasjonen innenfor fagfeltet hvor innovasjon gjøres  
  • kjenner til aspekter og risiko rundt endringer i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
  • har innsikt om bærekraft og bærekraftig utvikling i et innovasjonsperspektiv 
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan gjøre rede for egne faglige valg i gjennomføring av kartleggings- og forbedringsarbeid i innovasjon
  • kan søke og henvise til fagstoff og vurdere relevansen for problemstillinger innen innovasjon  
  • kan kartlegge og identifisere faglige problemstillinger i en utviklingsprosess og initiere tiltak
  • kan beskrive risiko og konsekvenser av endring
  • kan drøfte hvordan innovasjon i en bedrift kan bidra for å nå bærekraftsmål
Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan planlegge innovasjon, alene eller i samarbeid med andre, som fører til en bærekraftig tjeneste og produkt 
  • kan kartlegge og identifisere innovative tiltak og sikre oppfølging i en bedrift  
  • kan åpent gi og ta imot synspunkter, og bygge relasjoner med fagfeller på tvers av fag samt med eksterne målgrupper
  • kan bidra til utvikling av god praksis for en bærekraftig og innovativ organisasjonskultur og omstillingsdyktige medarbeidere
  • kan bidra til innovasjon i et bærekraftig perspektiv 
  • kan reflektere over etiske problemstillinger knyttet til innovasjon og bærekraft
Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder:

  • aktiv deltakelse i opplæringen
  • bidra til læring i gruppen/klassen
  • aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
  • alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i modulen skal være gjennomført og godkjent

Lærer i modulen fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.

Obligatorisk oppgave:

  • En case/praktisk problemstilling relatert til det faglige i modulen er en gjennomgående oppgave, som en rød tråd gjennom hele modulen. Dette skal ende opp i en skriftlig rapport og en muntlig presentasjon av resultater fra problemstillingen.
    • Problemstillingen skal forstås, hvem er kunden, hva kunden ønsker å oppnå (f.eks. stiloppgave, risikovurdering, prosjektgjennomføring m.m.).
    • Drøfting, analysere og begrunne resultater, kritisk tenking og bruk av kilder
  • Individuell prøve basert på fagstoff og arbeidskrav.
Vurdering

Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.

Pensumlitteratur
20TT73D Innovasjon
Litteratur

Litteraturliste for emnet blir publisert ved studiestart.

Godkjent av
Ruth Laeskogen Hoff