20TT73B HMS-ledelse
20TT73B HMS-ledelse
- Emnebeskrivelse
- FagområdeTeknologifag
- Emnekode20TT73B
- StudieprogramIndustri 5.0
- Studiepoeng5
- StudienivåFagskole, nivå 5.2
- Startsemester2023 Vår
HMS-modulen gir en oppdatert og systematisk tilnærming til å ivareta helse, miljø og sikkerhet i bedriften. Dette omfatter bl.a. kunnskap om arbeidsmiljø, gjeldende lover og forskrifter, risikovurderinger, opplæring og implementering av sikkerhetsprosedyrer, samt overvåkning av arbeidsmiljøet i et HMS-perspektiv.
Arbeidsmiljø, HMS og Industri 5.0
Sikkerhet og rolleavklaring i HMS-arbeid
Internkontroll - systematisk arbeid med helse, miljø og sikkerhet
Bærekraft og samfunnsansvar
- Arbeidsmiljø, HMS og Industri 5.0
- HMS og industri 5.0
- Arbeidsmiljøfaktorer
- Ergonomi og belastningsskader
- Mobbing, stress og andre psykososiale forhold
- Sikkerhet og rolleavklaring i HMS-arbeid
- Ansvar og roller
- Avvikshåndtering
- Krisehåndtering
- Kjemikaliehåndtering og HMS-datablad
- Internkontroll - systematisk arbeid med helse, miljø og sikkerhet
- Internkontroll
- Risikovurdering, handlingsplan og sikker jobbanalyse
- Rapportere arbeidsulykker, skader og nestenulykker
- Tilrettelegging og samarbeid med NAV, myndigheter og kontrollorganer
- Bærekraft og samfunnsansvar
- Bærekraftig materialbruk, utslipp og avfallshåndtering
Kandidaten
- har kunnskap om ord og uttrykk som anvendes i HMS-arbeidet
- har kunnskap om prosesser og tiltak for å sikre hensiktsmessig HMS
- har kunnskap om lover, forskrifter, standarder og myndighetskrav innen HMS-arbeid
- har kunnskap om faglige ressurser, kontrollmyndigheter og sanksjoner
- har kunnskap om hvordan en bedrift kan bygge opp, drifte og følge opp det planlagte HMS-arbeidet
- har kunnskap om samfunnets og myndighetenes mål og hensikt med internkontroll
- har innsikt om bærekraft, bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål i HMS-perspektiv
- har kunnskap om ulykkesrapportering og krisehåndtering
Kandidaten
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere tiltak for å forhindre skade på personell, materiell og miljø
- kan kartlegge risiko i en bedrift og eventuelt behov for tiltak
- kan kartlegge behov for - og planlegge tiltak ved kjemikaliehåndtering
- kan avdekke og følge opp ved nestenulykker, ulykker og andre typer HMS-avvik
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff og vurdere relevans inn i HMS-arbeidet i en bedrift
- kan drøfte hvordan HMS-arbeid i en bedrift kan bidra for å nå bærekraftsmål
Kandidaten
- kan planlegge og følge opp at HMS-lovgivningen etterfølges i en bedrift
- kan bidra til lærende og holdningsskapende HMS utvikling i organisasjonen
- kan gjennomføre risikovurdering i en bedrift, og utvikle rutiner og instrukser for å forebygge nestenulykker, ulykker og andre typer HMS-avvik
- kan utvikle rutiner og instrukser for innkjøp, håndtering og avhending av kjemikalier
- kan utveksle synspunkter og samarbeide med andre i bedriften og/eller eksterne instanser i arbeidet med å utvikle HMS-kulturen
- kan bidra til å utvikle en bedrifts HMS-system i et bærekraftperspektiv
Følgende arbeidskrav gjelder:
- aktiv deltakelse i opplæringen
- bidra til læring i gruppen/klassen
- aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i modulen skal være gjennomført og godkjent
Lærer i modulen fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
Obligatorisk oppgave:
- En case/praktisk problemstilling relatert til det faglige i modulen er en gjennomgående oppgave, som en rød tråd gjennom hele modulen. Dette skal ende opp i en skriftlig rapport og en muntlig presentasjon av resultater fra problemstillingen.
- Problemstillingen skal forstås, hvem er kunden, hva kunden ønsker å oppnå (f.eks. stiloppgave, risikovurdering, prosjektgjennomføring m.m.).
- Drøfting, analysere og begrunne resultater, kritisk tenking og bruk av kilder
- Individuell prøve basert på fagstoff og arbeidskrav.
Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.