20TT66C Verdikjeden- digitalisering og automasjon
20TT66C Verdikjeden- digitalisering og automasjon
- Emnebeskrivelse
- FagområdeLogistikk
- Emnekode20TT66C
- StudieprogramGrønn logistikk i verdi og forsyningskjeden
- Studiepoeng5
- StudienivåFagskole
- Startsemester2022 Høst
Emnet Verdikjeden – digitalisering og automasjon handler om hvordan en basert på verdikjedetankegangen kan benytte data fra dagens systemer, samle data automatisk fra prosesser/produkter i virksomheten og utnytte dette til forbedringer i bærekraftig retning.
Digitale verdikjeder
Digital sporing i verdikjeden
Lean – databaserte fakta i forbedringsarbeidet
Endringsledelse - grønne beslutninger basert på ferske data
Digitale verdikjeder
- Utnyttelse av alle tilgjengelige data ved sømløs, automatisk dataflyt
- Visuell teknologi
- Tingenes internett, sammenkobling av fysiske enheter slik at de kan kommunisere med hverandre og internett
Digital sporing i verdikjeden
- Sporing, analyser og simulering
- Sporing med fokus på omvendt logistikk – gjenbruk av materialer som fortsatt har en verdi
Lean – databaserte fakta i forbedringsarbeidet
- Innsamling av fakta fra verdikjedene
- Forbedringer basert på Lean tankesett og digital innsamling av underlag
- A3 - metodikk (4)
Endringsledelse - grønne beslutninger basert på ferske data
- Endringsprosesser, basert på ulike former for workshops og teamarbeid
Studiet er organisert og lagt opp til at
-
Studenten skal vise til aktiv deltakelse i undervisning
-
Studenten skal bidra til læring i gruppe/klasse/individuelt
-
Studenten skal gjennomføre og bestå prosjektarbeid innenfor kursets målsetting
Kandidaten
- har kunnskap om de viktigste verdikjedene i en bedrift og hvordan disse spiller sammen internt.
- har kunnskap om interne verdikjeders grensesnitt mot kunder og leverandører.
- har kunnskap om hvordan digitaliseringsløsninger fungerer og vurdere hvordan innsamlet data kan brukes til å effektivisere verdikjedene.
- har kunnskap om hvordan data fra sensorer/kameraer/GPS, kan kombineres med øvrige datakilder for å eliminere unødvendige prosesser, og gi KPIer som gjør virksomheten i stand til å drive strukturert, kontinuerlig forbedringsarbeid.
- har kunnskap om digital sporing av innsatsfaktorer i produksjonen og digital sporing i hele produktets livssyklus.
- har kunnskap om hvordan LEAN metoder kan støttes ved bruk av digitale løsninger.
- har innsikt i hvilke endringsprosesser man må gå igjennom for å dra nytte av ny teknologi.
- kan forstå og vurdere kost-nytte ved både innkjøp og bruk av ulike verktøy innen grønn logistikk.
- har kunnskap om hvordan økt helhetsforståelse for digitalisering kan tas i praktisk bruk og hvilke muligheter som finnes
Kandidaten
- kan gjøre rede for valg av digitale løsninger i verdi- og forsyningskjeden for å løse praktiske og teoretiske problemstillinger.
- har praktisk forståelse for bruk av noen utvalgte digitale verktøy i verdi- og forsyningskjeden.
- kan finne informasjon om metoder innen LEAN og ulike verdikjeder, samt vurdere relevansen for ulike problemstillinger.
Kandidaten
- kan utføre arbeidsoppgaver og prosjekter alene, og som deltaker i gruppe, i tråd med etiske krav og retningslinjer for miljø og kvalitet som gjelder nasjonalt og internasjonalt innen grønn logistikk.
- kan bygge relasjoner, og utvikle arbeidsmetoder, produkt eller tjenester, med fagfeller innen logistikk og på tvers av fag.
- kan utveksle synspunkter på problemstillinger innen grønn logistikk med andre med bakgrunn innenfor logistikk, og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis.
Følgende arbeidskrav gjelder:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være
gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
Emnet avsluttes med avsluttende emnevurdering med vurderingskriterier A-F, og vil være sluttvurderingen.
-
Gruppeinnlevering
-
Individuell prøve
Modulen avsluttes med avsluttende emnevurdering med vurderingskriterier A-F, og vil være sluttvurderingen.
-
Skriftlig gruppeinnlevering:
-
skriftlig gruppeinnlevering, rapport
-
presentasjon, hele gruppa skal delta aktivt på presentasjonen
-
- Prøve, individuell