20TB76H Sanitærprosjektering
20TB76H Sanitærprosjektering
- Emnebeskrivelse
- FagområdeBygg, anlegg, KEM, FDV og VA
- Emnekode20TB76H
- StudieprogramVVS og klimateknikk
- Studiepoeng5
- StudienivåFagskole, nivå 5.2
- Startsemester2024 Høst
Regelverk, standarder og bransjenormer
Overvann og fordrøyning
Brannskap
Radon
Dimensjonering og dokumentasjon
Sprinkleranlegg
Regelverk, Standarder og bransjenormer
- Tekniske bestemmelser/ NS3055
- Administrative bestemmelser
- ledningsnett for Sanitærinstallasjoner og VA
- vann og avløpsmengder
Overvann og fordrøyning
- utvikling regnintensiteter
- avvanning bygg og anlegg
- overvannsberegninger
- infiltrasjonsanlegg
- fordrøyningsanlegg
Brannskap
- brannkonsept
- branntegninger
- dimensjonering av brannskap
Radon
- Radon og forskriftskrav
- tiltak mot Radon i eksisterende bygninger
- sikring mot Radon ved nybygg
Dimensjonering og dokumentasjon
- vannmengder og trykkfall i armaturer
- trykkfall i rør
- trykkfall i rørdeler
- trykkfall i store enkeltmotstander
Sprinkleranlegg
- sprinklersystemer og regelverk
- brannklasser
- risikoklasser
Faglig ledelse (integrert)
- prinsipper for god ledelse av VVS-teknisk prosjektering og samordning
- etiske, juridiske og økonomiske vurderinger for bransjen
- vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende regelverk og nytenking
- effektiv organisering og godt tverrfaglig samarbeid
Kandidaten
- har kunnskap om prosjektering av sanitæranlegg, vann og avløp, brannslokkeanlegg og VVS-tekniske anlegg
- kan vurdere eget arbeid i forhold til regelverk og standarder som angir hvordan VVS- tekniske anlegg skal prosjekteres
- har bransjekunnskap om behovet for tverrfaglig koordinering mellom egne fag samt mellom egne fag og andre fag i byggeprosjekter
- har innsikt i behovet for kontinuerlig informasjonsutveksling mellom aktørene i et prosjekteringsoppdrag
- har kunnskap om krav til prosjektmaterialet
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om VVS-prosjektering
- kjenner til VVS-bransjens historie, egenart og plass i samfunnet
- BIM-I koordineres mot VVS-prosjektering med BIM-I
Kandidaten
- kan gjøre rede for sine faglige valg vedr. systemløsninger innen VVS-tekniske anlegg for forskjellige typer bygg/bruksområder
- kan anvende relevante faglige verktøy, materialer, teknikker og uttrykksformer innenfor design, dimensjonering og dokumentasjon av VVS-tekniske anlegg tilsvarende tiltaksklasse 2 etter Plan- og bygningsloven
- kan anvende relevante VVS-relaterte modelleringsprogrammer som verktøy for design, dimensjonering og andre relevante beregninger
- kan anvende faglig kunnskap til fremstilling av ulike typer VVS-tegninger for montasje, anbudsberegning m.m. etter Norsk Standard for dette
- kan anvende relevante faglige verktøy for fremstilling av utsparingstegninger for sine anlegg
- kan anvende relevante faglige verktøy og uttrykksformer i forhold til VVS-tekniske beskrivelser for anbudsberegning etter Norsk Standard
- kan kartlegge en situasjon og vurdere og identifisere behov for iverksetting av tiltak i tråd med bedriftens kvalitetssikringssystem gjennom prosjekteringsprosessen
- kan reflektere over egen faglig utøvelse innen VVS-prosjektering og justere denne under veiledning i tråd med bedriftens retningslinjer
Kandidaten
- kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver innen prosjektering, og gjennomføring av VVS-tekniske installasjoner alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan utføre kvalifisert VVS-arbeid for alle bygg, etter samfunnets behov
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper ved representasjon av sitt firma i korrespondanse og møter med andre aktører i prosjekter, med fokus på gjennomgang, avklaring og justering av egne og andres forslag til løsninger
- kan bygge relasjoner med fagfeller innen VVS-prosjektering og systemforståelse og på tvers av fag med involverte aktører
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor VVS-prosjektering og systemforståelse og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis, med mål om optimal samkjøring av alle installasjoner som påvirker byggets funksjoner
Følgende arbeidskrav gjelder:
- aktiv deltakelse i opplæringen
- bidra til læring i gruppen/klassen
- aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.