20TB02U Fordypning prosjektering
20TB02U Fordypning prosjektering
- Emnebeskrivelse
- FagområdeBygg, anlegg, KEM, FDV og VA
- Emnekode20TB02U
- StudieprogramAnlegg
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.2
- Startsemester2025 Høst
Emnet har som formål å gi en fordypning innen prosjektering med videreføring av temaer fra emnene Prosjektering 1 og Prosjektering 2 samt at det gås grundigere inn på geoteknikk og anleggskonstruksjoner fra emnet Konstruksjon 2. Emnet skal kvalifisere til oppgaver innen prosjektering. Det legges vekt på sammenheng og helhetsforståelse i prosjekteringen med ivaretakelse av relevante bærekraftsforhold.
Anleggsgeomatikk og anleggsBIM (5sp)
Anleggskonstruksjoner og geoteknikk (3sp)
Kommunalteknikk VAR (2sp)
Anleggsgeomatikk og anleggsBIM
- Bruksområder for drone innen anlegg, datafangst og bearbeiding av data
- SOSI, dokumentasjon og målebrev
- Tverrfaglig bruk av BIM – 3D-modeller, egenskapsdata, stikningsdata
Anleggskonstruksjoner og geoteknikk
- Støttekonstruksjoner
- Pelefundamenter
- Geotekniske grunnundersøkelser
- Skråningsstabilitet og kvikkleire
- Grensesnitt mellom geoteknikk og ingeniørgeologi
Kommunalteknikk VAR
- Bruk av hydrauliske prinsipper i dimensjonering
- Overvannshåndtering, beregningsmetoder
- Trasévalg og materialvalg. Graving vs. No-dig
- Tiltaksklasser, myndighetskrav, håndbøker
- Relevant programvare
Kandidaten
- har kunnskap om hvordan landmålingsdata kan benyttes som grunnlag i en 3D-modell
- har kunnskap om dataflyt, SOSI, dokumentasjon og målebrev
- har kunnskap om 3D-modeller og verktøy som benyttes innenfor ulike fagområder
- har kunnskap om grunnlag og bruk av maskinstyrt geomatikk
- har kunnskap om grensesnittet mellom GIS og BIM
- har kjennskap til nasjonale og lokale bergarter og deres egenskaper
- kjenner til metoder og utstyr for produksjon av stein, pukk og grus
- har kjennskap til ingeniørgeologi med aktuelle arbeidsoppgaver
- har kunnskap om ulike metoder for peling og spunting og kan se dette i sammenheng med geoteknisk grunnlag
- har kunnskap om kvikkleireproblematikk
- har kunnskap om ulike metoder for overvannshåndtering og kan vurdere hvilke metoder som er egnet i ulike situasjoner
- har kunnskap om hvordan hydrauliske prinsipper brukes i dimensjonering og prosjektering av ledningsanlegg
- har kunnskap om myndighetskrav samt sentrale bransjestandarder som VA-normer, håndbøker mm som er styrende for prosjektering.
- har kunnskap om pumpeutstyr for VA-system
- har kunnskap om hvordan tverrfaglige grensesnitt ivaretas i prosjektering
- har kjennskap til aktuell programvare som benyttes i praktisk prosjektering
Kandidaten
- kan benytte landmålingsdata som grunnlag for 3D-modell
- kan sette sammen 3D-modeller fra ulike fagområder
- kan se sammenhengen mellom geomatikk, 3D-modellering og BIM og bruke dette i prosjektbaserte oppgaver
- kan vurdere aktuelle metoder for geotekniske grunnundersøkelser
- kan bruke resultater fra geotekniske undersøkelser til anvisning av løsninger
- kan vurdere kvikkleireproblematikk
- kan gjøre rede for sikringsmetoder i løsmasser og foreslå aktuelle tiltak for arbeidsutførelsen
- kan gjøre rede for fundamenteringsløsninger og prinsipper for prosjektering av pelekonstruksjoner og spunter
- kan dimensjonere enkle overvannsanlegg
- kan utføre enkle hydrauliske beregninger og prosjektere ledningsanlegg i aktuell tiltaksklasse
- kan gjøre vurderinger av valg av materiale for ledninger, kummer mm.
- kan gjøre gode vurderinger av trasevalg, og har kunnskaper om sentrale tverrfaglige grensesnitt.
- kan delta i drift og vedlikehold av vann og avløpsanlegg, hovedsakelig ledningsanlegg og overvannsanlegg
- kan gjøre bærekraftige valg
- kan gjøre rede for tverrfaglig prosjekteringsarbeid og grensesnitt mot andre fag
Kandidaten
- kan planlegge og gjennomføre prosjektering av anleggskonstruksjoner som deltaker i gruppe i tråd med myndighetskrav, etiske krav og retningslinjer
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bygg- og anleggsbransjen og delta i diskusjoner om konkrete løsninger ved prosjektering av anlegg.
- kan bidra til organisasjonsutvikling ved å ha kunnskap om verktøy og metoder innen prosjektering av anleggskonstruksjoner
- kan se sammenheng mellom prosjektering for de enkelte fagområder og ha en helhetsforståelse for løsninger
- kan vurdere løsninger i et bærekraftsperspektiv
Følgende arbeidskrav gjelder:
- aktiv deltakelse i opplæringen
- bidra til læring i gruppen/klassen
- aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.