20PS52E Marked, kommunikasjon og verdiskapning
20PS52E Marked, kommunikasjon og verdiskapning
- Emnebeskrivelse
- FagområdeLandbruksfag
- Emnekode20PS52E
- StudieprogramFrukt og bær
- Studiepoeng12
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2025 Vår
I denne modulen gis kunnskaper om marked og markedsføring, hvordan forhandle frem avtaler for å selge aktuelle produkt til rett marked ved bruk av ulike omsetningskanaler, bygge relasjoner og hvordan bidra til god dialogsflyt mellom aktører i verdikjeden. Du vill få kunnskap om digitale markedsføring og kommunikasjon. Utdanningen gir deg innssikt om hvordan en verdikjeden fungerer i frukt -og bærmarkedet.
- Kjedekunnskap, leveringsavtaler og markedstilgang
- Produksjonsplaner og verdiskapning
- Alternativ omsetning
- Markedsføring, kommunikasjon og forhandlingsteknikk
- Emballering og merkeordninger
Kjedekunnskap, leveringsavtaler og markedstilgang
- Hva og hvem er markedet, de ulike aktørene
- Hvordan er markedstilgangen og hvordan få markedstilgang (leveringsavtaler)
- Rammebetingelser, omsetningsformer og aktuelle organisasjoner
Produksjonsplaner og verdiskapning
- Veien videre: mål, utvikling og veivalg for produksjonen
- Produksjonsplan rettet mot marked
- Utvikle produkter som skaper økt verdi
Alternativ omsetning
- Hvordan selge produktene hvis ikke leveringsavtale
- Gårdsutsalg
- Markeder og torgsalg
- Reko-ringen
- Andre alternative utsalgssteder
Markedsføring, kommunikasjon og forhandlingsteknikk
- Samarbeid, nettverk og kommunikasjon
- Markedsstrategi
- Digital markedsføring
- Salg- og forhandlingsteknikk
Emballering og merkeordninger
- Produktpresentasjon
- Konsept og merkevareoppbygging
- Krav til ulike emballeringer bærekraft ol
Kandidaten
- har oversikt over og forståelse av faguttrykk som brukes innen marked og omsetning
- har kunnskap om ulike metoder og verktøy for kommunikasjon og produktutvikling.
- kan gjøre rede for aktuelle omsetningsformer
- har kunnskap om strategivalg ut fra produkt, rettet mot ulike markeder innen næringen
- har kunnskap om sentrale begreper som benyttes innenfor markedsføring og kommunikasjon
- har kunnskap om merkevarebygging, kommunikasjonsstrategi og virkemiddelbruk.
- har kunnskap om merkeordninger, kvalitetssystem og krav til emballering
- har kjennskap til de krav som stilles til levering og omsetning til de ulike markedene
- kjenner til markedets planleggingsarbeid og planleggingsverktøy, for eksempel GPS (Grøntprodusentenes samarbeidsråd)
- har kjennskap til ulike typer digital markedsføring på eide og betalte flater.
- har kunnskap om ulike avtaler innen frukt og bærnæringa
- har kjennskap til forhandlingsteknikker
Kandidaten
- kan vurdere markedspotensialet i samarbeid med aktuelle aktører i markedet
- kan tilpasse produksjon til markedet og bruke dette inn i produksjonsplanlegging
- kan vise hvordan innpakning, lagring og emballasje påvirker kvalitet, miljø og kjøpsprosess / kundens valg av produkter
- kan utarbeide, forhandle og forstå ulike typer avtaler
- kan holde seg oppdatert på gjeldende trender samt lover og regler innen markedsføring for aktuelle produkter
Kandidaten
- kan bruke kunnskap om marked, markedsføring, forhandle frem gode avtaler for å selge aktuelle produkt til rett marked ved bruk av ulike omsetningskanaler
- har forståelse for hvordan presentasjon av aktuelle produkter kan gjøres ved bruk av forskjellige emballasjeløsninger og mulighetene ulike løsninger gir
- kan bygge relasjoner og bidra til god dialogsflyt mellom aktører i verdikjeden
Følgende arbeidskrav gjelder:
- aktiv deltakelse i opplæringen
- bidra til læring i gruppen/klassen
- aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.