Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

20PS52E Marked, kommunikasjon og verdiskapning

20PS52E Marked, kommunikasjon og verdiskapning

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Landbruksfag
    • Emnekode
      20PS52E
    • Studieprogram
      Frukt og bær
    • Studiepoeng
      12
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2025 Vår
Introduksjon

I denne modulen gis kunnskaper om marked og markedsføring, hvordan forhandle frem avtaler for å selge aktuelle produkt til rett marked ved bruk av ulike omsetningskanaler, bygge relasjoner og hvordan bidra til god dialogsflyt mellom aktører i verdikjeden. Du vill få kunnskap om digitale markedsføring og kommunikasjon. Utdanningen gir deg innssikt om hvordan en verdikjeden fungerer i frukt -og bærmarkedet.

Tema
  • Kjedekunnskap, leveringsavtaler og markedstilgang
  • Produksjonsplaner og verdiskapning
  • Alternativ omsetning
  • Markedsføring, kommunikasjon og forhandlingsteknikk
  • Emballering og merkeordninger
Emnets innhold

Kjedekunnskap, leveringsavtaler og markedstilgang

  • Hva og hvem er markedet, de ulike aktørene
  • Hvordan er markedstilgangen og hvordan få markedstilgang (leveringsavtaler)
  • Rammebetingelser, omsetningsformer og aktuelle organisasjoner

Produksjonsplaner og verdiskapning

  • Veien videre: mål, utvikling og veivalg for produksjonen
  • Produksjonsplan rettet mot marked
  • Utvikle produkter som skaper økt verdi

Alternativ omsetning

  • Hvordan selge produktene hvis ikke leveringsavtale
  • Gårdsutsalg
  • Markeder og torgsalg
  • Reko-ringen
  • Andre alternative utsalgssteder

Markedsføring, kommunikasjon og forhandlingsteknikk

  • Samarbeid, nettverk og kommunikasjon
  • Markedsstrategi
  • Digital markedsføring
  • Salg- og forhandlingsteknikk

Emballering og merkeordninger

  • Produktpresentasjon
  • Konsept og merkevareoppbygging
  • Krav til ulike emballeringer bærekraft ol
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • har oversikt over og forståelse av faguttrykk som brukes innen marked og omsetning
  • har kunnskap om ulike metoder og verktøy for kommunikasjon og produktutvikling.
  • kan gjøre rede for aktuelle omsetningsformer
  • har kunnskap om strategivalg ut fra produkt, rettet mot ulike markeder innen næringen
  • har kunnskap om sentrale begreper som benyttes innenfor markedsføring og kommunikasjon
  • har kunnskap om merkevarebygging, kommunikasjonsstrategi og virkemiddelbruk.
  • har kunnskap om merkeordninger, kvalitetssystem og krav til emballering
  • har kjennskap til de krav som stilles til levering og omsetning til de ulike markedene
  • kjenner til markedets planleggingsarbeid og planleggingsverktøy, for eksempel GPS (Grøntprodusentenes samarbeidsråd)
  • har kjennskap til ulike typer digital markedsføring på eide og betalte flater.
  • har kunnskap om ulike avtaler innen frukt og bærnæringa
  • har kjennskap til forhandlingsteknikker
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan vurdere markedspotensialet i samarbeid med aktuelle aktører i markedet
  • kan tilpasse produksjon til markedet og bruke dette inn i produksjonsplanlegging
  • kan vise hvordan innpakning, lagring og emballasje påvirker kvalitet, miljø og kjøpsprosess / kundens valg av produkter
  • kan utarbeide, forhandle og forstå ulike typer avtaler
  • kan holde seg oppdatert på gjeldende trender samt lover og regler innen markedsføring for aktuelle produkter
Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan bruke kunnskap om marked, markedsføring, forhandle frem gode avtaler for å selge aktuelle produkt til rett marked ved bruk av ulike omsetningskanaler
  • har forståelse for hvordan presentasjon av aktuelle produkter kan gjøres ved bruk av forskjellige emballasjeløsninger og mulighetene ulike løsninger gir
  • kan bygge relasjoner og bidra til god dialogsflyt mellom aktører i verdikjeden
Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder:

  • aktiv deltakelse i opplæringen
  • bidra til læring i gruppen/klassen
  • aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
  • alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent

Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.

Pensumlitteratur
20PS52E Marked, kommunikasjon og verdiskapning