Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

20HH76D Organisasjon, system og ledelse

20HH76D Organisasjon, system og ledelse

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH76D
    • Studieprogram
      Rehabilitering og hverdagsmestring
    • Studiepoeng
      6
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2023 Høst
Tema

Organisering og samhandling i pasientforløpet

Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy

Kommunikasjon og veiledning

Emnets innhold

Organisering og samhandling i pasientforløpet

  • Organisering og ledelse av ulike oppgaver
  • Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
  • Saksbehandling
  • Pasient- og pakkeforløp

Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy

  • Yrkesrolle og identitet
  • Kunnskapsbasert praksis
  • Arbeidskultur, kreativitet og endringskompetanse
  • Utviklingsarbeid
  • Kulturmangfold og yrkesutøvelse
  • Dokumentasjon og IKT

Kommunikasjon og veiledning

  • Relasjons kompetanse
  • Kommunikasjon- og veiledningsteknikker
  • Grunnleggende pedagogiske prinsipper
  • Etisk refleksjon
  • Aktivitet og deltagelse
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om pasient- og pakkeforløp
  • har kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper
  • har innsikt i kunnskapsbasert praksis og kjennskap til omsorgsforskning
  • har kunnskap om utviklingsarbeid og innovasjon i helse- og omsorgssektoren
  • forstår at en velfungerende helsetjeneste bidrar til verdiskapning i samfunnet
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede brukere og pårørende
  • kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur for å bidra til et godt arbeidsmiljø
  • kan anvende metoder eller verktøy for etisk refleksjon i samarbeid med kollegaer
  • kan kartlegge observasjoner, bruke IKT i dokumentasjon og rapportering i helse- og omsorgssektoren
  • kan anvende velferdsteknologi i utviklingsarbeid
  • kan anvende relasjonskompetanse i samarbeid med familie og nettverk
Generell kompetanse

Studenten

  • kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeid om tjenestetilbud i helse- og omsorgssektoren
  • kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
  • har forståelse for viktigheten av god dokumentasjon som arbeidsverktøy i yrkesutøvelsen
Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:

· aktiv deltakelse i opplæringen

· bidra til læring i gruppen/klassen

· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter

· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og    godkjent. Tema for arbeidskrav:

1. valgfritt tema forankret i emnets LUBer

2. Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet, maks 1000 ord

Vurdering

Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeidskrav. Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.

Forventet arbeidsinnsats
AktivitetVarighetStudieform
Undervisning/veiledning
72 Time(r)
Deltid
Selvstudium
84 Time(r)
Deltid
Pensumlitteratur
20HH76D Organisasjon, system og ledelse
Litteratur

Eide, Hilde og Eide, Tom (2017) Kommunikasjon i relasjoner. Samhandling, konfliktløsning og etikk

Disch Per Gunnar, Gro Lorentzen og Anders Midtsundstad (2017) Aktiv omsorg – samspill mellom kultur, aktiviteter, helse og trivsel

Tveiten, Sissel (2013) Veiledning -mer enn ord

www.lovdata.no

https://helsedirektoratet.no/velferdsteknologi

http://www.ks.no/fagomrader/utvikling/innovasjon/velferdsteknologi/

https://www.sintef.no/velferdsteknologi

https://www.helsedirektoratet.no/individuellplan