20HH76D Organisasjon, system og ledelse
20HH76D Organisasjon, system og ledelse
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH76D
- StudieprogramRehabilitering og hverdagsmestring
- Studiepoeng6
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2023 Høst
Organisering og samhandling i pasientforløpet
Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy
Kommunikasjon og veiledning
Organisering og samhandling i pasientforløpet
- Organisering og ledelse av ulike oppgaver
- Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
- Saksbehandling
- Pasient- og pakkeforløp
Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy
- Yrkesrolle og identitet
- Kunnskapsbasert praksis
- Arbeidskultur, kreativitet og endringskompetanse
- Utviklingsarbeid
- Kulturmangfold og yrkesutøvelse
- Dokumentasjon og IKT
Kommunikasjon og veiledning
- Relasjons kompetanse
- Kommunikasjon- og veiledningsteknikker
- Grunnleggende pedagogiske prinsipper
- Etisk refleksjon
- Aktivitet og deltagelse
Studenten
- har kunnskap om pasient- og pakkeforløp
- har kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper
- har innsikt i kunnskapsbasert praksis og kjennskap til omsorgsforskning
- har kunnskap om utviklingsarbeid og innovasjon i helse- og omsorgssektoren
- forstår at en velfungerende helsetjeneste bidrar til verdiskapning i samfunnet
Studenten
- kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede brukere og pårørende
- kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur for å bidra til et godt arbeidsmiljø
- kan anvende metoder eller verktøy for etisk refleksjon i samarbeid med kollegaer
- kan kartlegge observasjoner, bruke IKT i dokumentasjon og rapportering i helse- og omsorgssektoren
- kan anvende velferdsteknologi i utviklingsarbeid
- kan anvende relasjonskompetanse i samarbeid med familie og nettverk
Studenten
- kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeid om tjenestetilbud i helse- og omsorgssektoren
- kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
- har forståelse for viktigheten av god dokumentasjon som arbeidsverktøy i yrkesutøvelsen
Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent. Tema for arbeidskrav:
1. valgfritt tema forankret i emnets LUBer
2. Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet, maks 1000 ord
Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeidskrav. Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.
Eide, Hilde og Eide, Tom (2017) Kommunikasjon i relasjoner. Samhandling, konfliktløsning og etikk
Disch Per Gunnar, Gro Lorentzen og Anders Midtsundstad (2017) Aktiv omsorg – samspill mellom kultur, aktiviteter, helse og trivsel
Tveiten, Sissel (2013) Veiledning -mer enn ord
https://helsedirektoratet.no/velferdsteknologi
http://www.ks.no/fagomrader/utvikling/innovasjon/velferdsteknologi/