Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

20HH76D Organisasjon, system og ledelse

20HH76D Organisasjon, system og ledelse

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH76D
    • Studieprogram
      Rehabilitering og hverdagsmestring
    • Studiepoeng
      6
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2023 Høst
Tema

Organisering og samhandling i pasientforløpet

Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy

Kommunikasjon og veiledning

Emnets innhold

Organisering og samhandling i pasientforløpet

  • Organisering og ledelse av ulike oppgaver
  • Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
  • Saksbehandling
  • Pasient- og pakkeforløp

Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy

  • Yrkesrolle og identitet
  • Kunnskapsbasert praksis
  • Arbeidskultur, kreativitet og endringskompetanse
  • Utviklingsarbeid
  • Kulturmangfold og yrkesutøvelse
  • Dokumentasjon og IKT

Kommunikasjon og veiledning

  • Relasjons kompetanse
  • Kommunikasjon- og veiledningsteknikker
  • Grunnleggende pedagogiske prinsipper
  • Etisk refleksjon
  • Aktivitet og deltagelse
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om pasient- og pakkeforløp
  • har kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper
  • har innsikt i kunnskapsbasert praksis og kjennskap til omsorgsforskning
  • har kunnskap om utviklingsarbeid og innovasjon i helse- og omsorgssektoren
  • forstår at en velfungerende helsetjeneste bidrar til verdiskapning i samfunnet
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede brukere og pårørende
  • kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur for å bidra til et godt arbeidsmiljø
  • kan anvende metoder eller verktøy for etisk refleksjon i samarbeid med kollegaer
  • kan kartlegge observasjoner, bruke IKT i dokumentasjon og rapportering i helse- og omsorgssektoren
  • kan anvende velferdsteknologi i utviklingsarbeid
  • kan anvende relasjonskompetanse i samarbeid med familie og nettverk
Generell kompetanse

Studenten

  • kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeid om tjenestetilbud i helse- og omsorgssektoren
  • kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
  • har forståelse for viktigheten av god dokumentasjon som arbeidsverktøy i yrkesutøvelsen
Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:

· aktiv deltakelse i opplæringen

· bidra til læring i gruppen/klassen

· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter

· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og    godkjent. Tema for arbeidskrav:

1. valgfritt tema forankret i emnets LUBer

2. Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet, maks 1000 ord

Vurdering

Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeidskrav. Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.

Pensumlitteratur
20HH76D Organisasjon, system og ledelse
Litteratur

Eide, Hilde og Eide, Tom (2017) Kommunikasjon i relasjoner. Samhandling, konfliktløsning og etikk

Disch Per Gunnar, Gro Lorentzen og Anders Midtsundstad (2017) Aktiv omsorg – samspill mellom kultur, aktiviteter, helse og trivsel

Tveiten, Sissel (2013) Veiledning -mer enn ord

www.lovdata.no

https://helsedirektoratet.no/velferdsteknologi

http://www.ks.no/fagomrader/utvikling/innovasjon/velferdsteknologi/

https://www.sintef.no/velferdsteknologi

https://www.helsedirektoratet.no/individuellplan