20HH75J Praksis
20HH75J Praksis
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH75J
- StudieprogramPalliasjon
- Studiepoeng15
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2025 Høst
Studenten kan velge mellom tre ulike former for praksis
1. Praksis gjennomført som prosjektarbeid på egen arbeidsplass - et endringsarbeid/utviklingsarbeid innen fagfeltet på egen arbeidsplass
2. Praksisutplassering på ekstern arbeidsplass som tilbyr helsetjenester innen fagfeltet
3. Praksis som en kombinasjon mellom praksisutplassering på ekstern arbeidsplass og praksis på egen arbeidsplass.
Studentene må, i samarbeid med faglærer og praksisveileder, tilpasse læringsutbyttebeskrivelsene til praksisstedets egenart og eget læringsbehov.
- Taushetsplikt
Studenter som gjennomfører sin opplæring ved arbeid, oppdrag eller verv og blir kjent med taushetsbelagte opplysninger, har taushetsplikt etter forvaltningslovens regler (§ 13-13f). Taushetsplikten gjelder også etter at studenten har avsluttet sin opplæring ved fagskolen.
- Politiattest
Alle som ansettes eller får oppdrag innenfor helse og omsorgstjenestene i kommunene, skal godkjennes av politiet. Attesten må ikke være eldre enn tre måneder når den fremlegges for skolen og studenten må selv framskaffe dette i god tid innen praksisstart.
Praksis er en obligatorisk del av studietiden og er et eget emne med et omfang på 15 studiepoeng. Dette emnet skal styrke studentenes helhetlige kompetanse, selvfølelse og motivasjon for egen utvikling. Studentene utvikler evnen til refleksjon samt at de opplever seg selv som en viktig del av virksomheten. Gjennom praksis skal studentene oppnå et læringsutbytte som gjenspeiler innholdet i teoriemnene.
Forventninger til student, praksisveileder og lærer er nærmere beskrevet i vedleggene:
- Retningslinje for praksisutplassering
- Retningslinje for praksis ved egen arbeidsplass
- Retningslinje ved praksis som en kombinasjon mellom praksisutplassering på ekstern arbeidsplass og praksis på egen arbeidsplass
Veiledning i praksisperioden
Veiledning og vurdering av studentens læringsutbytte i praksisperioden foregår kontinuerlig. Dette er en forutsetning for å nå formålet med praksis. Underveisvurdering skal ta hensyn til studentens læreforutsetninger, rammefaktorer og mål for praksisperioden, studentenes læringsutbytte, veiledningens innhold og valg av læresituasjoner. Formalisert veiledning og selvrefleksjon over tid, bidrar til å bevisstgjøre studenten på egen faglig utvikling og kompetanse. Veiledning på praksisstedet vil bli gitt individuelt av kvalifiserte veiledere med oppdatert kunnskap og erfaring fra praksisfeltet. I tillegg vil det være veiledning fra skolens lærere. Veiledningen skjer ut fra praksisstedets egenart, studieplanens læringsutbyttebeskrivelse samt studentens egne læringsmål.
For ulike veiledningssituasjoner henvises til vedleggene:
- Retningslinje for praksisutplassering
- Retningslinje for praksis ved egen arbeidsplass
- Retningslinje ved praksis som en kombinasjon mellom praksisutplassering på ekstern arbeidsplass og praksis på egen arbeidsplass
Studentene må, i samarbeid med faglærer og praksisveileder, tilpasse læringsutbyttebeskrivelsene til praksisstedets egenart og eget læringsbehov.
Kandidaten
- har kunnskap om hva som kjennetegner alvorlig syke og døende pasienter og deres ulike behov for lindrende pleie
- har kunnskap om hvordan kompleksitet rundt alvorlig og dødelig sykdom gir konsekvenser for omsorgsutøvelsen
- har kunnskap om faglige verktøy i arbeidet med kartlegging av ressurser, behov, funksjonsnivå og helsesvikt hos pasienter med uhelbredelig sykdom
- har kunnskap om organisering av omsorgstjenesten og kjennskap til ansvar og oppgaver for aktører og samarbeidsparter i ulike pasientforløp
- har innsikt i kunnskapsbasert praksis, og kan oppdatere sin kunnskap i utviklingsarbeidet i praksisperioden
Kandidaten
- kan kartlegge situasjoner i praksis og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak
- kan anvende kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid til å veilede personer i palliativ fase, i mestring når helse og funksjonsevne endres
- kan anvende kunnskap om kommunikasjon og veiledning til å informere og veilede brukere, pårørende og kolleger
- kan kartlegge tilstand, ressurser og behov hos pasienter/brukere ved hjelp av standardiserte observasjonsskjemaer og kartleggingsverktøy
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger i praksis
Kandidaten
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved å ivareta brukermedvirkning, pasient/ brukerens integritet og faglig forsvarlighet i praksis
- kan utføre helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og/eller lindrende omsorg etter den pasientens/ brukerens individuelle behov
- kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeidet om tjenestetilbudet til pasienter/ brukere
- kan bidra til å utvikle konkrete tiltak for å bedre kvaliteten på tjenestetilbudet på arbeidsplassen
- kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
- har utviklet en etisk grunnholdning som viser seg i samhandling med pasient og pårørende preget av respekt, ydmykhet og medmenneskelighet
Student med praksis som prosjekt på egen arbeidsplass
- Turnusplan
- Signert praksisavtale
- Konkretiserering av eget læringsutbytte
- To refleksjonsnotat, hver på 700-1000 ord
- Framdriftsplan/prosjektplan
- Prosjektrapport for prosjekt på eget arbeidssted 4000 ord +/-10% gruppe, 3000 ord +/-10% individuelt
- Muntlig presentasjon av prosjektet midtveis og etter endt praksis
- Signert vurderingsskjema
Student med praksisutplassering på ekstern arbeidsplass
- Turnusplan
- Signert praksisavtale
- Konkretisering av eget læringsutbytte
- To casebeskrivelser fra praksis, hver på 1500 ord +/- 10%
- To refleksjonsnotat, hver på 700-1000 ord
- Muntlig presentasjon av case midtveis og etter endt praksis
- Signert vurderingsskjema
Student med praksis som en kombinasjon mellom praksisutplassering på ekstern arbeidsplass og praksis egen arbeidsplass
- Turnusplan
- Signert praksisavtale
- Konkretisering av eget læringsutbytte
- To casebeskrivelser fra praksis, hver på 1500 ord +/- 10%
- To refleksjonsnotat, hver på 700-1000 ord
- Muntlig presentasjon av case midtveis og etter endt praksis
- Signert vurderingsskjema
Alle arbeidskrav vurderes med godkjent/ ikke godkjent.
Praksis vurderes med bestått/ ikke bestått (målsamtale, midtvurdering og sluttvurdering blir gjennomført). Ved fare for ikke bestått skal dette varsles senest 3 uker før praksis er slutt. Om det oppstår situasjoner som kan betvile en bestått praksis etter varslingsfrist, vil praksis kunne forlenges, slik at studenten har 3 uker til å vise forventet sluttkompetanse. Ved alvorlig overtredelse av Kriterier for ikke bestått praksis, kan det føre til ikke bestått uten mulighet til forlengelse.
Kriterier for ikke bestått praksis
Ikke bestått praksis innebærer at studenten har manglende kompetanse på ett eller flere av følgende punkter:
- Viser manglende respekt for pasienter/brukere eller pårørendes integritet og autonomi, herunder brudd på taushetsplikten
- Gir feilaktig informasjon til pasienter/brukere/pårørende
- Viser manglende evne til samhandling og evne til å vise omsorg for pasienter/brukere
- Mangler evner til å identifisere pasienter/brukernes generelle og spesielle behov
- Anvender i liten grad teoretisk kunnskap i begrunnelse for sitt praktiske arbeid
- Medvirker ikke i tverrfaglig samarbeid
- Søker ikke råd og veiledning i vanskelige situasjoner
- Overvurderer sin kompetanse og setter brukers liv og helse i fare
- Mangler kritisk reflekterende holdning, faglig og etisk, til egen yrkesutøvelse.
- Fravær i henhold til skolens retningslinjer utover 10% som ikke blir tatt igjen
- Viser manglende evne, kunnskap og/eller vilje til å planlegge, organisere og gjennomføre praksis
Praksisperioden beregnes til gjennomsnittlig 30 timer tilstedeværelse og én studiedag pr. uke i ti uker. Skolen legger opp til to obligatoriske delingsdager og to skrivedager i løpet av praksis. Disse 30 timene teller som praksistimer (sum 300 timer). Det forutsettes at studenten deltar aktivt i praksisfeltet for å kunne nå læringsutbyttet for praksis. For at praksisperioden skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte praksistiden. Fravær utover 10 % må tas igjen.
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Praksis | 300 Time(r) | Deltid |
Selvstudium | 75 Time(r) | Deltid |