20HH44E Hovedprosjekt
20HH44E Hovedprosjekt
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH44E
- StudieprogramSpesialisering innen klinisk helsefagarbeid
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.2
- Startsemester2024 Høst
Emnet hovedprosjekt gir studenten anledning til å fordype seg innen selvvalgt tema. Arbeidet skal være praksisrettet og knyttet til ett eller flere temaer i utdanningen, med hovedfokus på oppgaveglidning og bærekraft.
Fordypning innen relevante temaer i studiet
Prosjektstyring og teamarbeid
Rapportskriving og presentasjon
Refleksjon
Fordypning innen relevante temaer i studiet
-
Prosjektoppgave med selvvalgt problemstilling som godkjennes av veileder(e)
-
Prosjektet skal være praktisk rettet og knyttet til ett eller flere emner i studiet/fordypningen.
-
Prosjektet skal bidra til utvikling av egen kompetanse innen fagretningen/fordypningen
-
Ansvar for egen læring
Prosjektstyring og teamarbeid
-
Planlegge og gjennomføre et prosjekt i gruppe
-
Utarbeidelse av framdriftsplan og arbeidsfordeling
-
Styring av prosjektets aktiviteter basert på framdriftsplan og arbeidsfordeling
-
Logg/referat og rapportering
-
Kommunikasjon
-
Samarbeid
Rapportskriving og presentasjon
-
Følge Fagskolen Innlandets mal for rapportskriving
-
Utarbeide rammer og problemstilling for prosjektet
-
Benytte teori for å belyse oppgavens problemstilling, og for å understøtte oppgavens drøfting og konklusjon.
-
Kritisk kildebruk
-
Struktur, språk og grafiske elementer/layout
-
Presentasjon av prosjektet
Refleksjon
-
Reflektere over det faglige resultatet, oppnåelse av læringsutbytte, gruppeprosessen og eget bidrag i gruppa
Kandidaten
- har kunnskap om planlegging, gjennomføring og dokumentasjon av et prosjekt
- forstår sin faggruppes betydning i tverrfaglig samarbeid knyttet til observasjon og behandling av pasienter
- har særskilte kunnskaper om det selvvalgte temaet som problemstillingen omhandler
- har kunnskap om de etiske, juridiske og økonomiske forutsetningene som er relevante for prosjektet
- har kunnskap om sammenhengen mellom teori og praksis
- har kunnskap om hvordan man innhenter informasjon til et hovedprosjekt
Kandidaten
- kan bruke prosjekt som metode og delta i teamarbeid
- kan planlegge, gjennomføre og presentere og gjøre rede for faglige valg i et prosjektarbeid
- kan reflektere over eget prosjekt og justere dette under veiledning
- kan identifisere, kartlegge og vurdere en faglig problemstilling
- kan finne og vise til informasjon og fagstoff for å besvare en problemstilling
- kan benytte teori for å belyse en problemstilling, og for å understøtte drøfting og konklusjon i en prosjektrapport
Kandidaten
- kan planlegge og gjennomføre et prosjektarbeid i tråd med formelle og etiske krav og retningslinjer
- kan utføre et prosjekt som har arbeidslivsrelevans
- kan utveksle faglige synspunkter og delta i diskusjoner om utvikling av gode løsninger
- kan reflektere og fordype seg i de aktuelle tema som er nødvendige for å svare på en problemstilling, og på den måten tilegne seg ny kompetanse og bidra til å utvikle gode, innovative løsninger og oppgaveglidning i helse- og omsorgstjenesten
- har utviklet en bevissthet rundt prosjektarbeid og kan fordype seg i tema som danner grunnlag for prosjektet, samt tenke kreativt og nyskapende
Følgende arbeidskrav gjelder:
- aktiv deltagelse i gruppearbeidet
- aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter, to av veiledningstimene er obligatorisk i tillegg til delingsdagen
- fremdriftsplan med problemstilling
- gruppelogg/dokumentasjon av arbeidet
- underveisrapportering etter avtale med veileder
- materiell til muntlig presentasjon av oppgaven
- individuelt refleksjonsnotat
- skriftlig hovedprosjket gruppe-/ individuell besvarelse. Omfang: 7500 ord +/- 10% (6000 ord +/- 10% ved individuell besvarelse
- utfylt samtykkeerklæring for digital publisering av prosjekter
For å kunne fremstille seg til individuell muntlig eksamen må studenten ha bestått teoriemnene, praksis og skriftlig del av hovedprosjektet.
Eksamenskarakteren fastsettes på grunnlag av:
- En samlet vurdering av gruppas sluttrapport/produkt, deltagelse i gruppeprosessen og muntlig gruppepresentasjon. Emnets lærere gjør vurderingen i fellesskap. Ekstern sensors vurdering av den skriftlige rapporten tas med i vurderingen. Den foreløpige karakteren bekjentgjøres i Canvas.
- En muntlig del, en samtale studenten har med ekstern sensor og veileder med utgangspunkt i prosjektrapporten. Muntlig eksamen brukes til å gi endelig individuell karakter. Selve eksaminasjonen bør ikke ta mer enn 30 minutter pr kandidat. Sensur av eksamen fastsettes i fellesskap av veileder og ekstern sensor.
Oppjustering av karakter fra prosjektrapporten:
- Studenten tar på eget initiativ opp svakheter ved skriftlig del og utdyper eller tilføyer vesentlige momenter.
Ingen endring av karakter fra prosjektrapporten:
- Studenten har en god presentasjon og svarer godt på spørsmål fra faglærer/sensor.
Nedjustering av karakter fra prosjektrapporten:
- Studenten svarer lite utfyllende, kan ikke svare eller svarer feil på spørsmål fra faglærer/sensor.
Dersom det ved muntlig eksamen kommer fram alvorlige mangler på kunnskap eller manglende innsikt i den skriftlige delen, kan dette føre til karakter F (Ikke bestått). Ikke bestått kan gis til tross for god karakterantydning på den skriftlige delen av eksamen.
Faglærer og sensor fastsetter den endelige karakteren og studentene blir meddelt dette individuelt. Dersom det ikke er enighet om endelig karakter, skal ekstern sensors vurdering vektlegges. Den endelige karakteren bekjentgjøres i Canvas.